Jag köpte nyss CANON EF 50/1.8 II Objektivet, kan du förklara för mig hur man gör?

Permalänk

Gör såhär. Sätt kameran på t ex ett golv/bord. sen typ 2 meter ifrån sätter du något. fota. gör lika dant fast med "saken" en meter ifrån. Lägg upp bilderna här. För vad jag ser på bilderna som du har tagit innan så har du armbandet påtok för nära. Bakgrunden är påväg att bli skarp, men inte själva motivet. Närgränsen, det vill säga det kortaste avståndet som objektivet kan fokusera på är med det objektivet 0.45m, för att göra det lätt, en halvmeter. Allt som är närmare än det kan inte kameran fokusera på. Varför det funkar med ditt andra, som garanterat är ett 18-55 3.5-5.6, är för att närgräsen är hälften, alltså 0.25 meter.

Permalänk

Verkar nästan som om objektivet är trasigt.
Som nån annan så, testa att inte ta närbilder. Testa att ta några översiktsbilder

Edit: jag tror inte det är trasigt längre. Du går nog helt enkelt för nära. Backa lite!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Som många andra sagt så är kortaste avstånd 45cm, dvs en och en halvt långsida på ett A4 ark, 445,5mm. För att ha lite marginal så skulle man nog välja 50-55cm som kortaste avstånd och minska eftersom tills man hittar gränsen.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Okej jag ska göra som ni säger, ta bilder från avstånd

men fan..detta lär inte bli bra eller lätt om man ska fotografera smycken...att stå en meter från ett smycke eller tre meter och förvänta sig att det blir jätte skarpt

okej.......vi får väl prova och se hur det går.

Ill update the page with pics soon

Permalänk
Medlem

Kör du med bländare F/1,8 så blir skärpedjupet väldigt kort (heter det så?), dvs om du har fokus på en del av smycket så kan övriga delen av smycket vara suddigt, med mindre bländare, typ F/22 så blir en större del av bilden skarp.

Jag sade fel tidigare i tråden, en tankevurpa gjorde att jag felaktigt sade att du hade fast bländare... men du har ju fast brännvidd, 50mm.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare så är minsta avstånd mellan objektivet och objektet 45cm. Kommer du närmare kan inte kameran fokusera och då hamnar fokusen längre bort, som i dina bilder.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

TACK FÖR ALLA UNDERBARA TIPS OCH RÅD

wow det funkade till slut
damn vilket kaos jag skapat

Allt detta prat om inställningar när allt som krävdes var lite avstånd

nu har jag fattat det

Jag tog dessa bilder med den gröna fyrkanten.

Okej så alla smycken och kläder fotas bäst med grön fyrkant på ratten och AF inställningen på objektivet?

Permalänk
Medlem

vill du ha närbilder tex så måste du köpa dig ett MACRO..då kan du gå riktigt nära

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

wow det funkade till slut
damn vilket kaos jag skapat

Allt detta prat om inställningar när allt som krävdes var lite avstånd

nu har jag fattat det

Jag tog dessa bilder med den gröna fyrkanten.

Okej så alla smycken och kläder fotas bäst med grön fyrkant på ratten och AF inställningen på objektivet?

De fotas inte bäst med automatik, då du inte kan bestämma själv hur slutresultatet ska bli. Men det är enklast för en nybörjare..
När du är lite varmare i kläderna, så kan du ju experementera med bländare för att få olika fokusdjup osv....

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

Okej jag ska göra som ni säger, ta bilder från avstånd

men fan..detta lär inte bli bra eller lätt om man ska fotografera smycken...att stå en meter från ett smycke eller tre meter och förvänta sig att det blir jätte skarpt

okej.......vi får väl prova och se hur det går.

Ill update the page with pics soon

Som någon skriver innan så passar sig ett objektiv med lägre närgräns. Ett trick som jag lärt mig är att skaffa ett förstoringsglas stort som objektivet, detta ger dig möjligheten att fota på nära håll med skärpa. Ingen aning varför :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messaja:

Som någon skriver innan så passar sig ett objektiv med lägre närgräns. Ett trick som jag lärt mig är att skaffa ett förstoringsglas stort som objektivet, detta ger dig möjligheten att fota på nära håll med skärpa. Ingen aning varför :).

Annars är väl en mellanringsats det vanligaste...

Typ dessa..
http://www.cyberphoto.fi/info_fi_se.php?article=kemeeos

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Annars är väl en mellanringsats det vanligaste...

Typ dessa..
http://www.cyberphoto.fi/info_fi_se.php?article=kemeeos

Smidigare men betydligt mer pengar

Permalänk
Skrivet av Humanflu:

och jag prövade att vara nära smycket och 45 cm från smycket
men det spelade ingen roll

det blev inga skarpa bilder trots det

http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/IMG_2570.jp...

Den där bilden blev ju visst skarp? Det är bara du som inte inser att du har antigen har passerat objektivets närgräns eller så har du helt enkelt fokuserat bakom smycket, om det nu är där du egentligen vill att fokusplanet ska ligga. Det du verkar tro att du snackar om när du säger "skärpa" är nog i själva verket "skärpeplan".

Du bör läsa på om hur kameror fungerar, speciellt hur en bländare fungerar (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A4ndare), samt sluta använda det helautomatiska läget på kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messaja:

Smidigare men betydligt mer pengar

Vilket alternativ är bäst om man är fattig?
Brukar inte macro vara dyra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Humanflu:

Macroobjektiv är galet billiga i jämförelse med annan proffsoptik.

För 3-4k kr får du ett riktigt bra makroobjektiv. Det är småpengar jämfört med ett hyggligt teleobjektiv eller en bra vidvinkel.

Några förslag
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32410
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=466080
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31795

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

Jo. Den billigaste lösningen (om man inte är jättenoga med kvaliteten) är att köpa närbildslinser. Kostar mindre än mellanringar, men kan påverka bildkvaliteten lite. Cyberphoto har exempelvis ett kit från Dörr för 345 kr. Detta passar ditt 50 mm-objektiv och detta passar ditt 18-55. Närbildslinser gör precis samma sak som att hålla ett förstoringsglas framför objektivet. Fast det är lite smidigare

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

vill bara tipsa om att köp eller låna på bibblan cannons bok som de gjort till alla sina systemkameror mycket bra läsning som är inriktad till just din kamera och hur du använder den.

http://www.pricerunner.se/sp/b%C3%A4ttre-bilder-med-canon-eos...

den förklarar alla funktioner på kameran tills det att du känner dig redo att fota i M (manuell) läget och får ändra slutare, bländare iso, m.m.

sen angående billig macro konvertering av ett objektiv

http://www.24.se/macro-forlangningsring-for-canon-p-14098-c-1...

riktigt billiga dock så kommer auto fokusen och EV bildstabilisator i objektivet inte fungera med den ringen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

tänk dig objektivet som ditt öga, går du för nära blir det suddigt!

Använder du den stora displayen när du tar bilder, eller kikar du genom det lilla hålet?

Har du "AFquick" inställd inne i kameran?
När du har autofokus igång, håller du in knappen halvvägs innan du tar bilden?

Hursomhelst, du måste lära dig vad fokus är.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Hej Rough Of Darkness: Jag har boken hemma, fick den gratis men jag har läst den och förstår fortfarande inte något om allt det dom skriver om, för komplicerat men jag hoppas jag lär mig i framtiden.

Jag vet inte om jag gjort ett dumt beslut genom att lägga 800 kronor på detta nya objektiv, men men nu blev det så.
'

Permalänk
Medlem

Med det objektivet på fullt öppen bländare (f1.8) på en halvmeter så har han en DOF på ca 1cm
Låt oss säga att smycket (armbandet) är ca 5cm djupt, då behöver han backa till 1.4m (alternativt ta ner bländaren till f13.5, vilket leder till längre slutartid osv...)
Kika gärna på:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

Hej Rough Of Darkness: Jag har boken hemma, fick den gratis men jag har läst den och förstår fortfarande inte något om allt det dom skriver om, för komplicerat men jag hoppas jag lär mig i framtiden.

Jag vet inte om jag gjort ett dumt beslut genom att lägga 800 kronor på detta nya objektiv, men men nu blev det så.
'

Jag kan rekommendera Canons fotoskola. Jag har varit på ett tillfälle och det var väldigt pedagogiskt upplagt och nybörjarvänligt. http://www.canon.se/Fotoskolan/

När du väl lärt dig använda kameran kommer du att vara väldigt nöjd med att du lade 800 kr på 50/1,8:an, tro mig.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Skrivet av Humanflu:

'

Nej verkligen inget dumt beslut, det kommer ta några dagar till kanske men snart kommer du att älska ditt fasta 50/1.8!

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Har du "AFquick" inställd inne i kameran?

Vad i helvete är det? ._.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Vad i helvete är det? ._.

quick-focus funktionen på Canon EOS.
Fungerar mycket bättre att använda den om man är total blåbär med systemkameran.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

quick-focus funktionen på Canon EOS.

"på Canon EOS" är lite fel definition, då det inte alls är alla Canon EOS-kamerahus som har den funktionen.

Skrivet av FlorrpaN:

Fungerar mycket bättre att använda den om man är total blåbär med systemkameran.

Vad är det för skillnad mellan vanlig autofokus och den här tuffa "quick af"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

"på Canon EOS" är lite fel definition, då det inte alls är alla Canon EOS-kamerahus som har den funktionen.

Vad är det för skillnad mellan vanlig autofokus och den här tuffa "quick af"?

Vad petig man är här då.

"Tuffa"
Vart i hela min mening fick du för dig att jag försöker säga att Quick AF är tufft? Ta och gräv ner sådana kommentarer är du snäll.

Det går snabbare och är enklare för nybörjare, det är vad jag kommit fram till. quick kommer ta den första fokuspunkten kameran anser är bra. När man bara ska ta kort på objekt så räcker quick-focus.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Vad petig man är här då.

Det tycker jag inte.

Skrivet av FlorrpaN:

"Tuffa"
Vart i hela min mening fick du för dig att jag försöker säga att Quick AF är tufft? Ta och gräv ner sådana kommentarer är du snäll.

Det var min egna åsikt. Det är ungefär som med skärmtillverkare, eller dylikt, som inkluderar funktioner med namn som "UltraResponse", "UltraSharpness", "UltraContrast" och så vidare. "Quick AF" låter som en sådan grej. När alla okunniga läser namnet kommer de säkert att tro att det handlar om någon banbrytande teknik som gör att de kommer att kunna fokusera ultrasnabbt, åtminstone så är det väl vad tillverkaren hoppas på att folk kommer att tro när de tvunget ska döpa saker enligt det temat. P12-namn om du frågar mig.

Skrivet av FlorrpaN:

Det går snabbare och är enklare för nybörjare, det är vad jag kommit fram till. quick kommer ta den första fokuspunkten kameran anser är bra. När man bara ska ta kort på objekt så räcker quick-focus.

Det låter helt enkelt som att alla fokuspunkter är aktiva och så bestämmer kameran själv vilken som känns lämplig att använda? Min Canon EOS 40D har ingen funktion vid namn "Quick AF" men enligt din beskrivning låter det som samma grej.

Permalänk
Medlem

Har själv samma objektiv och det är som många säger kortaste fokusavståndet som är ganska långt på det här objektivet, 0.45meter.

Så bara backa upp en bit, slå på AF på objektivet och testa dig fram. Och nej, du kommer inte kunna få små objekt att fylla hela bildarean som du får med ditt standardobjektiv. En testbild på en normalstor fickkniv blir skarp när knvien tar upp, vad jag skulle tippa på, 25-30% av hela bilden, resten är bara bakgrund. Om du vill få objektet större, ta skarpa bilder i hög upplösning och beskär i efterhand.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

massa text

Snabb fokus = quick focus.
Att du anser detta är ett "P12 namn" är din åsikt, men för guds skull håll dina åsikter på funktionsbenämningar borta från denna tråd.
För övrigt vet jag inte hur Canon skulle ha döpt den bättre, namnet definierar funktionen. rakt på sak.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Att du anser detta är ett "P12 namn" är din åsikt, men för guds skull håll dina åsikter på funktionsbenämningar borta från denna tråd.

Jag ber om ursäkt, det verkar som att du håller dessa "UltraFastCoolDragonAbsolutePreciseFocus"-benämningar varmt om hjärtat. Det gör dock inte jag, jag avskyr dem.

Skrivet av FlorrpaN:

Snabb fokus = quick focus. För övrigt vet jag inte hur Canon skulle ha döpt den bättre, namnet definierar funktionen. rakt på sak.

Som sagt, det låter helt enkelt som det jag beskrev i mitt tidigare inlägg – och det behöver då ingen speciell benämning. Jag citerar mig själv så att du får en ny chans att svara: "Det låter helt enkelt som att alla fokuspunkter är aktiva och så bestämmer kameran själv vilken som känns lämplig att använda? Min Canon EOS 40D har ingen funktion vid namn "Quick AF" men enligt din beskrivning låter det som samma grej.". Är det allt den "funktionen" gör?