Jag köpte nyss CANON EF 50/1.8 II Objektivet, kan du förklara för mig hur man gör?

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss CANON EF 50/1.8 II Objektivet, kan du förklara för mig hur man gör?

Jag bad killen om hjälp i butiken men han sa att det är bara att sätta på det på min Canon 550D och börja ta bilder men när jag gjorde det så blev alla suddiga.

Det kvittade om jag hade på AF eller MF eller någon av dom andra flikarna som en Canon har på den lilla runda saken.

Dom säger alla online att den tar jätte bra skärpta bilder men hur bör jag göra? Jag rör inte min hand medans jag fotograferar ett smycke, trots det blir allt bara suddigt och hemskt.

Jag är en amatör och skulle behöva alla tips och råd om hur man handskas med detta billiga canon objektiv . Tack.

<3

Fetstil är jobbigt att läsa...
Permalänk

säker på att du monterat objektivet korrekt?

på min 1100d finns 2 olika lägen beroende på vilket fäste objektivet har

ena märkt med en röd ring och en med en vit fyrkant

vet inte om det går att monera i fel läge men kan vara att du monterat det i fel läge eller något.

men iaf objektivet ska vara märkt antingen med en vit fyrkant eller röd prick.
sen tryck in objektivet i huset märke mot märke och vrid tills låset klickar i

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det ska ju bara vara att sätta på som vanligt och ställa in AF på objektivet, så ska det fungera.

Vad får du för slutartider?
Hur nära smycket är du med linsen? Detta objektiv har en närgräns på 45cm har jag för mig..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Kanske så simplet att det finns plast skydds på objektivet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

Det kvittade om jag hade på AF eller MF eller någon av dom andra flikarna som en Canon har på den lilla runda saken

Fokusläge ändrar du inte där, det sitter på objektivet.

och skriv inte i fetstil, det blir extremt jobbigt att läsa.

Permalänk
Medlem

Kan du ta en bild på objektivet monterat på kameran + bifoga en av de oskarpa bilderna du tagit med objektivet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk

Canon gör två 50/1.8 tror jag. Ett med AF och ett utan. 1500:- eller 4500:-. Kommer inte ihåg exakta modellbeteckningarna.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Canon gör två 50/1.8 tror jag. Ett med AF och ett utan. 1500:- eller 4500:-. Kommer inte ihåg exakta modellbeteckningarna.

Kollade lite snabbt på Cyberphoto och där finns det bara en 1.8, en 1.4 och en 1.2.. alla med AF.

995kr, 2490kr och 14995kr.

Edit.. Det fanns en 50/2.5 Macro också..
www.cyberphoto.se/info.php?article=232095

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Exempelbilder!

Utan det är det svårt att svara på vad som är galet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Nej, de gör ingen utan autofokus. Dock gör de flera olika fasta 50mm med olika storlek på maximal bländaröppning.

Canons fasta normalobjektiv.

Permalänk
Medlem

precis som dabone skrev så tror jag att du är för nära smycket. prova ställ dig en bit ifrån och fota

Visa signatur

Oiiiiiiiiiii

Permalänk
Inaktiv

Bara för att klargöra, ser bilder suddiga ut i datorn också eller bara när du kikar genom sökaren?

Permalänk

En till fråga, menar du att hela bilden blir suddig eller är t.ex. bakgrunden skarp och smycket suddigt?

Permalänk
Medlem

TACK FÖR ALLA SVAR NI ÄR SÅ GRYMMA!

Tjena Killar!

Tack för att ni tar er tid och ork att svara till oss som är amatörer och inte förstår något om slutartider och andra saker som är komplicerade.

Jag vill enbart fota människor, smycken och kläder och behövde ett skarpt objektiv och det var billigt så jag passade på att köpa mitt första riktiga objektiv, dock vet jag inte något om hur man tar jätte skarpa bilder.

Detta är redskapen:

Jag började att fota i MF och körde på Automatisk, den gröna fyrkanten och då blev resultatet så här:

Sedan prövade jag att byta till AF OCH TILL MANUELL på den runda cirkeln:

och jag prövade att vara nära smycket och 45 cm från smycket
men det spelade ingen roll

det blev inga skarpa bilder trots det

i suck at this

Permalänk
Hedersmedlem

Bra exempel och jättebra att du förklarat vad du har gjort.

Första bilden.
Manuell fokus, men varför har du fokuserat helt åt skogen fel? Vrid på fokusringen på objektivet tills det är skarpt!

Andra bilden.
Du har fokuserat på kartongen och inte på smycket, titta i sökaren och håll koll på att kameran fokuserar på rätt saker.

Välj fokuspunkten i mitten och "sikta" på det du vill ha fokus på så borde det gå bättre.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Okej Oskar, jag ska prova det genast, tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

Tjena Killar!

Tack för att ni tar er tid och ork att svara till oss som är amatörer och inte förstår något om slutartider och andra saker som är komplicerade.

Jag vill enbart fota människor, smycken och kläder och behövde ett skarpt objektiv och det var billigt så jag passade på att köpa mitt första riktiga objektiv, dock vet jag inte något om hur man tar jätte skarpa bilder.

Detta är redskapen:
http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/INFO.jpg

Jag började att fota i MF och körde på Automatisk, den gröna fyrkanten och då blev resultatet så här:

http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/AUTOMATISKF...

http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/CIMG2563.jp...

http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/IMG_2571.jp...

http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/CIMG2569.jp...

http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/IMG_2570.jp...

http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/IMG_2566.jp...

i suck at this

Jag är ingen expert, har bara en Sony halvkompaktkamera själv, men M har inget med autofokus att göra, med M så får man ställa in slutartider, bländare och ISO manuellt, men i ditt fall så har du fast bländare i optiken.
Men den gröna rutan så gör kameran alla inställningar automatiskt, det som du lätt kan ändra är MF/AF.

Nu vet jag inte hur objektivet ser ut om du har en fokusring på det, kör på gröna fyrkanten och MF och ställ in fokusen manuellt, du borde se ganska väl i sökaren om det är bra eller dåligt.

Det är ju tekniskt ganska lätt fotografering du ska utföra, fungerade det objektiv du hade innan bra eller fick du suddiga bilder då med?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

testa:
AF på objektivet
automatisk (grön ruta) på kameran
använd sökaren (ej liveview)

Testa nu att fokusera (det piper till) på något långt ifrån och sen något närmare. Om du inte hör ett motorljud (lågt ljud) från objektivet så kan det vara trasigt.
Hör du motorljudet så testa dig fram, är du för nära objektet så kommer den inte försöka fokusera och du hör då heller inget motorljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

Först kör du med automatiska inställningar av bländare/slutartid och manuell fokus på objektivet.. = ingen fokus.

Skrivet av Humanflu:

http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/CIMG2569.jp...

http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/IMG_2570.jp...

http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/IMG_2566.jp...

Sen kör du automatisk fokus AF men med manuella intställningar av bländare/slutartid som du inte ställer in. = rörelseoskärpa.

Lösning = Kör AF på objektivet och den gröna på kamerahuset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det blir bättre i framtiden

Skrivet av OSkar000:

Bra exempel och jättebra att du förklarat vad du har gjort.

Första bilden.
Manuell fokus, men varför har du fokuserat helt åt skogen fel? Vrid på fokusringen på objektivet tills det är skarpt!

Andra bilden.
Du har fokuserat på kartongen och inte på smycket, titta i sökaren och håll koll på att kameran fokuserar på rätt saker.

Välj fokuspunkten i mitten och "sikta" på det du vill ha fokus på så borde det gå bättre.

Jag gjorde som du sa men det blev katastrof igen.

Jag tog på MANUELL FOKUS PÅ Ringen på kameran och sedan prövade jag både AF OCH MF på objektivet.

jag sikta in mig på smycket men det blev aldrig skarpt trots försöken

Permalänk

AF på objektivet borde gå att använda oavsett läget på funktionsratten på kamerahuset. Men det kan vara så att objektivet har ett minimum fokusavstånd. Är objektet du vill fotografera för nära kommer inte fokus att låsa i AF-läge på föremålet man vill fotografera utan bakgrunden och MF kommer inte heller funka. Så det är bara att backa lite.

Alternativt är makro-objektiv att föredra för närbilder. Kostar en del men är riktigt sköna för närbilder. Extremt kort skärpedjup gör sitt för närbilder. Men porträtt kan bli lite jobbiga med dem.

Visa signatur

Havn 420 Vit - Gigabyte B860 Ice - Intel Ultra 5 245KF - Corsair Titan 360 vit - Gigabyte Aorus 5080 Master Ice - Corsair 32GB Dominator Titanium 6000MHz DDR5 Vit - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Vad jag ser är objektivet helt, du behöver öva på att fokusera Läs på också och förstå vad som är kortaste avståndet objektivet kan fokusera på (ca 25cm?). Bild 3 av de ovan här, där är underlaget i bakgrunden skarpt och i en av de första bilderna du la upp så har du bra skärpa i bakgrunden på objektivkartongen.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

Jag gjorde som du sa men det blev katastrof igen.

Jag tog på MANUELL FOKUS PÅ Ringen på kameran och sedan prövade jag både AF OCH MF på objektivet.

jag sikta in mig på smycket men det blev aldrig skarpt trots försöken

http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/1-2.jpg

http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/IMG_2578.jp...

http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/IMG_2581.jp...

http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/IMG_2582.jp...

Vet inte hur stort smycket är men du har fått fokusen en bit bakom objektet, öka avståndet 10-20cm och testa.

Visa signatur

Permalänk

Prova Av-läge på funktionsratten. Vrid på inställnings-hjulet för att öka eller minska skärpedjupet. 11 borde vara en bra början.

Funktionsratten är den med symbolerna på, finns en med blomma på. Den är för närbilder och fokus försöker låsa på saker bara nära kameran. Inställningshjulet tror jag är den lilla ratten framför knappen märkt ISO.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och förresten, börja fotografera saker lite avstånd först. Tänd upp lägenheten/gå ut i ljuset i morgon och ta översiktsbilder. Tror det är lättare än att börja med närbilder.

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DaBone: Lösningen enligt dig var: Lösning = Kör AF på objektivet och den gröna på kamerahuset.
Jag provade, det kom bara konstiga ljud och ljud och ljud, den ville..och ville, och ville men det kom aldrig någon...ja...gång
det funkade inte, tog alltså ingen bild bara konstigt FAIL ljud. Jag provade från olika håll och nära och icke nära.

Foppson: Nej jag fick jätte jätte bra bild med det objektivet som man fick till kameran när man köpte det:

Bild tagen med Original Objektivet, inte 50/1.8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Prova Av-läge på funktionsratten. Vrid på inställnings-hjulet för att öka eller minska skärpedjupet. 11 borde vara en bra början.

Funktionsratten är den med symbolerna på, finns en med blomma på. Den är för närbilder och fokus försöker låsa på saker bara nära kameran. Inställningshjulet tror jag är den lilla ratten framför knappen märkt ISO.

Hej Martin!
Tack för svaret.

Jag gjorde som du sa, jag tog AV Läge på Funktions-ratten. Jag tog F 11

Så här blev resultatet:

Permalänk
Medlem

Om du fokuserar manuellt (grön ruta och MF på objektivet) och tittar i sökaren, inte skärmen, för att ställa in fokus och ta en bild när du fått perfekt fokus på den del av objektet som du önskar, kan du få bra fokus i sökaren? och om det är bra fokus i sökaren, blir det sämre på bilden?

Helt klart så borde det gå att få bra skärpa med objektivet, det syns på bilden nedan, i den övre delen av bilden så är skärpan god, om man placerat objektet på det avståndet där skärpan finns så skulle det bli bra. http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/IMG_2581.jp...

Det är ganska viktigt att ställa in ratten vid sökaren så att man ser fokusrutorna knivskarpt, annars blir det svårt att avgöra skärpan om man redan från början "ser" suddigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humanflu:

Hej Martin!
Tack för svaret.

Jag gjorde som du sa, jag tog AV Läge på Funktions-ratten. Jag tog F 11

Så här blev resultatet:

http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/IMG_2591.jp...

http://i474.photobucket.com/albums/rr108/wilinska/IMG_2586.jp...

Fortfarande för litet avstånd, öka avståndet med 2ggr objektets diameter och testa igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande ut som du är utom kortaste fokusavstånd

Ta en bild på något 2m avstånd, sen på 1m, sen på 0,5m, 0,4m, 0,3m, 0,2m och se var du tappar skärpan.

Visa signatur