Forskare skapar transistor av en enda atom

Permalänk
Melding Plague

Forskare skapar transistor av en enda atom

Australiensiska forskare tar ett steg närmare kvantdatorer och lyckas med konststycket att konstruera en transistor bestående av en enda atom.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tufft hur det går framåt!

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

då blir det nog inte mycket mindre än så ^^

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

undra när liknadne grejor kan komma i bruk

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka
:P

Permalänk
Medlem

Äh, vänta till kvarkdatorn kommer. Då ni.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Moderator
Testpilot

Roligt hur de helt utesluter att detta skulle kunna vara ett användningsområde i traditionella sammanhang, jag trodde vi hade lärt av oss historien om att inte uttala oss om framtida teknik och dess begränsade användningsområden.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hur bråttom har ni? Så vida man inte sitter med en allt för slö gammal dator så räcker det alldeles utmärkt med en Pentium II på 400MHz eller högre. Har man däremot en 486 DX2 på 66MHz bör man nog uppgradera för att inte bli omsprungen av miniräknare som ligger på 40-200MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Roligt hur de helt utesluter att detta skulle kunna vara ett användningsområde i traditionella sammanhang, jag trodde vi hade lärt av oss historien om att inte uttala oss om framtida teknik och dess begränsade användningsområden.

Det de utesluter är att denna tillverkningsmetoden kommer användas industriellt och där kan jag bara hålla med, det tar många timmar att göra en transistor på detta vis.

Permalänk
Medlem

Intresant! Dock så håller jag inte med om det hon sa i slutet. Att "slå Moores lag". Jag hade för mig att Moores lag bara tog hänsyn till de komponenter som var i konversiellt bruk, och inte sådannt som forskare kommer upp med i labb. Dessutom så kan väll detta inte räknas som att slå Moores lag, då det endast handlar om en enda transistor?

Eller är det jag som är missinformerad?

Permalänk
Medlem

Sjukt egentligen. Riktigt roligt att ni postar sådana här typer av nyheter med.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

jag vill ha en kvantdator gärna driven av ett litet fusionsverk för hemmabruk, och så klart ska alla signaler gå via supraledare. att sån här utveckling går framåt gör ju att dessa smått utopiska idéer kanske kan bli verklighet inom en överskådlig framtid, om man får drömma lite

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

Snart förutspår man att om 10 år når vi 10GHz gränsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av lanbonden:

Det de utesluter är att denna tillverkningsmetoden kommer användas industriellt och där kan jag bara hålla med, det tar många timmar att göra en transistor på detta vis.

Ja men då utgår du ifrån dina kunskaper om dagens utrustning. Det gjorde man på den tiden man trodde att världen var i behov max tio persondatorer också.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Segas:

Snart förutspår man att om 10 år når vi 10GHz gränsen!

Eller att vi skiter i att skruva upp klockfrekvenserna, stannar på 5GHz och smackar in 20-core processorer!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vilket trams

Alla som har den minsta grundläggande kunskap om kvantfysik vet att det är omöjligt att bygga en transistor i den traditionella meningen av en atom idag.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jesusbarnet:

Hmm... det måste gå. Måste hitta genvägar... platta atomer någon?
*Drämmer till en bunt atomer med stekpannan*

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ja men då utgår du ifrån dina kunskaper om dagens utrustning. Det gjorde man på den tiden man trodde att världen var i behov max tio persondatorer också.

Ja jag utgår från mina erfarenheter av att arbeta med ett sveptunnelmikroskop, du avlägsnar atomerna fysiskt en och en, det tar lång tid, oavsett om vi lyckas få ner den tiden till 1 miljondel av vad den är idag hade det fortfarande tagit flera år att skapa tex en cpu pga att det är otroligt många transistorer i den.

Jag säger inte att denna transistor teknik inte kommer användas i framtiden för det är mycket möjligt att den kommer göras, men den kommer INTE produceras på samma vis som i denna nyhet. Av precis samma anledning att sveptunnelmikroskop inte används inom något annat än forskning idag trots det är en gammal välbeprövad teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalohux:

Alla som har den minsta grundläggande kunskap om kvantfysik vet att det är omöjligt att bygga en transistor i den traditionella meningen av en atom idag.

Uppenbarligen inte. Du kanske ska se över din grundläggande kunskap.

Dock i konversiellt bruk. Då är det troligtvis sant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Äh, vänta till kvarkdatorn kommer. Då ni.

Personligen tror jag den analoga datorn kommer före, något som vi antagligen kommer att få uppleva dessutom. Det kommer ge en enorm prestanda boost.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalohux:

Utveckla gärna..

Permalänk
Entusiast

Tekniken bakom optiska transistorer är ju på väg frammåt, om än segt.
Jag har en misstanke att optotroniken (Och den optiska processorn i fullt hanterbar form) kommer att komma ut på bredare front långt innan den här skalan blir ett reelt alternativ.

Visa signatur

-

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon98710:

Utveckla gärna..

Misstänker att det har med den skumma kvantfysiken om hur en partikel beter sig om man observerar den eller inte, att en partikel tar alla tänkbara vägar från punkt A till punkt B så länge den inte mäts eller observeras... Eller något i den stilen. Hawkins har några justa utlägg om principerna.

Edit;
Personligen tror jag mest att den kommersiella ersättaren för traditionella kiselchip kommer inte vara optiska eller kvant datorer utan chip baserat på grafen där man kan få rätt intressanta spelrum i form av hastighet på signalbehandling.

Ball precision av australiensarna dock med den transistorn

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Starric:

jag vill ha en kvantdator gärna driven av ett litet fusionsverk för hemmabruk, och så klart ska alla signaler gå via supraledare. att sån här utveckling går framåt gör ju att dessa smått utopiska idéer kanske kan bli verklighet inom en överskådlig framtid, om man får drömma lite

SuperPI = -1000s

w00t!

http://en.wikipedia.org/wiki/Super_PI

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Eller att vi skiter i att skruva upp klockfrekvenserna, stannar på 5GHz och smackar in 20-core processorer!

Tsk, tsk...då får det börja användas lite fler cores i mjukvaran...men kanske om 10 år!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Segas:

Tsk, tsk...då får det börja användas lite fler cores i mjukvaran...men kanske om 10 år!

Njae. Det gäller bara att dem äldre generationens programmerare börjar tänka flertrådat.
Och vi får inte glömma att ett enstaka program kanske inte utnyttjar fler kärnor effektivt, men människans behov av att köra flera program samtidigt ökar hela tiden. Där är var optimeringen behöver ske: Köra "Y" individuella program på "X" kärnor.

Visa signatur

-

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SysGhost:

Njae. Det gäller bara att dem äldre generationens programmerare börjar tänka flertrådat.
Och vi får inte glömma att ett enstaka program kanske inte utnyttjar fler kärnor effektivt, men människans behov av att köra flera program samtidigt ökar hela tiden. Där är var optimeringen behöver ske: Köra "Y" individuella program på "X" kärnor.

Fast om man vill öka prestandan på flera program parallellt så går det väl lika bra att öka IPC också? Det senare kan ju dessutom leda till lägre strömförbrukning då man generellt vill ha så få kärnor igång som möjligt. En riktigt bra scheduler lastar ju varje kärna full innan nästa dras igång från sömnläge.

Sen är det ju bara relevant när processorn arbetar för fullt och det är rätt få användare som på allvar belastar sina processorer fullt ut idag och inom en överskådlig framtid.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Kan ju alltid klyva atomen, blir de nog fart i maskineriet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Hmm... det måste gå. Måste hitta genvägar... platta atomer någon?
*Drämmer till en bunt atomer med stekpannan*

Ja varför inte, kan man klyva atomer i vedboden så... http://www.imdb.com/title/tt0096486/

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Coke_Smurf:

Kan ju alltid klyva atomen, blir de nog fart i maskineriet!

http://www.youtube.com/watch?v=apj4QSN8XQY&feature=related

Visa signatur

-

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av lanbonden:

Ja jag utgår från mina erfarenheter av att arbeta med ett sveptunnelmikroskop, du avlägsnar atomerna fysiskt en och en, det tar lång tid, oavsett om vi lyckas få ner den tiden till 1 miljondel av vad den är idag hade det fortfarande tagit flera år att skapa tex en cpu pga att det är otroligt många transistorer i den.

Jag säger inte att denna transistor teknik inte kommer användas i framtiden för det är mycket möjligt att den kommer göras, men den kommer INTE produceras på samma vis som i denna nyhet. Av precis samma anledning att sveptunnelmikroskop inte används inom något annat än forskning idag trots det är en gammal välbeprövad teknik.

Uppenbarligen diskuterar vi inte samma saker. Jag har aldrig sagt att man måste använda samma produktionsteknik som i nyheten.

Visa signatur