Batteriet går snabbt åt på Macbook Pro!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

Ett tips är att inte stänga av datorn

Om du gör som jag så stäng bara locket när du inte använder datorn.
Datorn drar ca 3 W i viloläge medans en uppstart kräver 30 W. ( har jag för mig )
Detta skadar inte alls batteriet om du tror det.

tack för tipset det ska jag testa, men mitt problem är att batteriet drar så mycket när den är på, inte när den inte används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LS_07:

Jag satte mig ner och satte datorn ur viloläge och kollade batteriet, det stod 93procent.
Jag startar WiFi och går in på facebook och skriver(jag inte kör något bakrundsrogram)
14 minuter senare när jag skrivit klart meddelandet stänger jag av safari och kollar på batteriet: 80procent kvar.

detta betyder att datorn drar ca 1% per minut av att skriva med tangentbordet(notera att jag inte surfar, utan skriver ett meddeleande likt jag skriver denna tråden på sweclockers!

Den är ganska ny och ganska oanvänd. Köptes i USA vid slutet av sommaren. Men däremot låg den nästan oanvänd från september till december. Kan det påverka batteriet?

Varför drar batteriet så snabbt?

samtiidgt så varnar inte Mac os x lion att batteriet är lågt utan bara stängs av direkt utan förvarning. Är det normalt?

kommer ihåg att när datorn var ny så höll batteriet i flera dagar utan att behöva ladda, nu måste jag ladda hela tiden.

Jag kör:
Macbook Pro 2011. 15 tummare med i7 2.3ghz(3.6ghz turbo), 8gb ram och high res antireflexskärmen.
WiFi på
Bluetooth av
tangentbordsljus av
Näst lägsta ljusskärm.
Mac os x lion 1.7.2

Batterilivet:
Battery life ligger på 98.9%
Battery cycle är 33(allltså urladdat batteriet total 33 gånger)

slösade 5 procent av batteriet att skriva denna tråden.

Så länge batteriet inte har gått över 300 cykler (tveksamt med tanke på att su knappt använt den) så har du garanti kvar. Kolla hur lång batteritid du faktiskt får ut ur batteriet och jämför med de angivna siffrorna. Är det stor skillnad så är det bara att ringa Applesupporten.

Det gick alldeles utmärkt för mig iaf

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Hjälpte det något att blocka flash?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Öppna upp ett Terminal fönster och klistra in följande kod:

ioreg -w0 -l | grep Capacity | cut -d " " -f 17-50

Skriv sedan vad du fick för text tillbaka. Där kan du bestämma hälsan på ditt batteri.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av No.1:

Öppna upp ett Terminal fönster och klistra in följande kod:

ioreg -w0 -l | grep Capacity | cut -d " " -f 17-50

Skriv sedan vad du fick för text tillbaka. Där kan du bestämma hälsan på ditt batteri.

"MaxCapacity" = 6710
"CurrentCapacity" = 5195
"LegacyBatteryInfo" = {"Amperage"=18446744073709550414,"Flags"=4,"Capacity"=6710,"Current"=5195,"Voltage"=11748,"Cycle Count"=38}
"DesignCapacity" = 6900

Det ser väl bra ut eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LS_07:

"MaxCapacity" = 6710
"CurrentCapacity" = 5195
"LegacyBatteryInfo" = {"Amperage"=18446744073709550414,"Flags"=4,"Capacity"=6710,"Current"=5195,"Voltage"=11748,"Cycle Count"=38}
"DesignCapacity" = 6900

Det ser väl bra ut eller?

Ja, du ligger på 97.2% hälsa på batteriet så det är det inget fel på.

Jag skulle föreslå att du öppnar upp "Activity Monitor" som finns under "Applications" och sedan "Utilities". Kolla sedan där vilken process det är som sitter och tuggar CPU kraft.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Varje urladdning minskar ju batteriets kapacitet lite. 33st fullständiga urladdningar låter lite väl mycket för en laptop som är knappt ett halvår gammal.

33st urladdningar på ett halvår är ingenting, det är ju knappt använt.. Eller hur tänkte du?
Med tanke på att batterierna skall klara tusentals urladdningar så... mer normal användning vore om man använde batteriet fullt ut varje dag, vilket är mer normalt för många.. vilket blir över 300 urladdningar per år..

Skrivet av Arginj:

Kalla mig värdelös nu men... Funkar exempelvis YouTube trots blockeringen av flash?

YouTube är html5 så ja, youtube skall funka klockrent!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av No.1:

Ja, du ligger på 97.2% hälsa på batteriet så det är det inget fel på.

Jag skulle föreslå att du öppnar upp "Activity Monitor" som finns under "Applications" och sedan "Utilities". Kolla sedan där vilken process det är som sitter och tuggar CPU kraft.

CPUn ligger oftast under 2% aktivitet när jag kör safari eller ligger på idle.

Permalänk
Medlem

jag kollade nyss på min och jag har 1 timme och 53 min batteritid kvar på 35%.
Prova att kontakta Apple och se vad dom säger

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

har inte kontaktat apple än, men jag tror jag hittade lösningen på mitt problem. Efter uppdateringen av Mac OS X Lion så sänktes batteritiden drastiskt. Efter lite forskning och läsning på google så hittade jag dessa artiklar:

http://blog.howardtang.com/2011/07/a-fixed-for-mac-os-x-lion-...
http://www.thepunditreport.com/2011/08/revealed-mac-os-x-lion...

Den första är en process som jag inte förstår mig på, men den andra länken hänvisar till ett bakrundsprogram som man kan använda för att byta mellan de integrerade och diskreta grafikkorten. Som jag förstår det så vill Mac OS X Lion gränssnittet fastna vid den discreta och inte byta till den integrerade för energisparning.

Resultat: Batteritiden håller 80-100% längre

Permalänk
Medlem

Tips : http://codykrieger.com/gfxCardStatus (Program för att manuelt välja mellan dom 2 olika grafikkorten)

Med det så kan du låsa den på Intel kortet så tar den mycket mindre, finns ingen ide att köra med Ati kortet när man bara surfar.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Så för att avsluta tråden så måste jag säga att batteriet ser ut att hålla mycket längre nu än förr.

För att beskriva hur mycket bättre batteriet är idag är att berätta att just nu är batteriet 99% fulladdat och vid endast skrivandet av denna tråd står det på klockan vid batteriet att batteriet ska hålla 8h 30min. Så jag är mäktigt nöjd.

Stegen jag följde för att få denna goda batterihälsa är tips och program från de två länkarna jag klistrade in i mitt förra inlägg.

Det tog tid innan klockan ville visa denna höga tid. Men en sak jag gjorde varje gång jag använde den var att dra ut laddaren var gång batteriet var fulladdat, och lät batteriet köras slut. Jag märkte att med varannan dag så förbättrades batteritiden så jag fortsatte och idag så är det enorm skillnad från tiden då jag skapade denna tråden.

Ville även säga att en stor orsak till varför batteriproblemet försvann med tiden kan varar för att batteriet inte är optimalt förrän efter de första 100-300 laddningar. Något som jag läste någonstans men vet ej var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LS_07:

kan varar för att batteriet inte är optimalt förrän efter de första 100-300 laddningar. Något som jag läste någonstans men vet ej var.

Detta kan gälla andra typer av batteri, dock inte dagens Li-on batterier. Många batteri tips som gäller för tidigare batterier är rent av skadliga för dessa.

Notera att värme (med andra ord, datorn i full drift), och total urladdning är det som orsakar störst skada. Lagring av dessa typer av batterier bör göras runt 40%, och i kall miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Detta kan gälla andra typer av batteri, dock inte dagens Li-on batterier. Många batteri tips som gäller för tidigare batterier är rent av skadliga för dessa.

Notera att värme (med andra ord, datorn i full drift), och total urladdning är det som orsakar störst skada. Lagring av dessa typer av batterier bör göras runt 40%, och i kall miljö.

noterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Apple rekommenderar dock att man laddar ur batteriet helt en gång i månaden eller så för att kalibrera det och för att få bästa batteritid