Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sammyc51:

Jag kan börja med att komplimentera Guild Wars tankesätt om deras World PVP. Det såg otroligt innovativt och positivt ut.

Men en person som har spelat Lineage 2 - World of Warcraft och nu i slutet Star Wars: The Old Republic har insett att detta TARGET LOCK - Combat abilites trenden har kanske blivit lite för tråkigt och utdraget?

Är det inte dags att renovera om framtida MMORPGs?

Jag hade såna high hopes för att SWTOR skulle vara den ledande MMORPGn pga just Star Wars och combaten såg kul ut. Men efter tre månader med samma MMORPG trinity och combat system så blev man såååå uttråkad efter ett tag.

Jag hörde att i Guild Wars 2 så kan man "dodga" attacks och att det gamla trinity systemet är borta. Men att det tyvärr fortfarande finns det gamla targeting systemet. Personligen vill man ju ha något nytt.

Man måste ju ta och fokusera på det allra viktigaste i alla MMORPGs och det är just combat. Det är ju nästan det enda man gör i ett modernt MMORPG? Slåss slåss och slåss. Oavsett questing, PVE eller PVP.

Man blir dock fascinerad av de nya systemen som har utvecklats som jag först nämnde.

Ett spel som just är lite "innovativt" även om dom inte är dom första med spelsystemets combat är ju TERA. Där känns det ju lite mer att man tar del av spelet då man inte bara står stilla och klickar på 1 1 1 2 1 1 µ_µ.

Det kan vara så att TERA inte heller är perfekt men jag tycker ändå att designers borde sitta ner och tänka på att kanske skrota den hederliga target systemet? Detta är bara min personliga åsikt efter flera års MMORPG spelanden.

Jag är inte här för att göra reklam för TERA eller smutskasta Guild Wars 2. Utan jag är här för att hitta ett MMORPG där jag kan känna mig som hemma. Och få samma känsla som jag hade när jag spelade WoW TBC.

Dock har jag inte samma känsla inför GW2 som jag hade för SWTOR eller TERA. Kanske så ändras det? Vem vet.

Observera att detta är bara vad jag har för erfarenheter av andra spel och sedan sett hur GW2 combat är.

Nu kommer jag upprepa saker folk redan har sagt, men upprepning är bra för minnet har jag hört, plus att man kanske får en annan synvinkel om informationen står samlad i samma post

Target lock är halvdöd. Man kan på klassiskt sätt sätta target på en fiende och använda pilbåge/pistol/eldboll, din karaktär kommer då använda lite begränsad rörelse-kompensering. Dvs att om du skjuter på någon som rör sig i en konstant hastighet kommer din karaktär skjuta lite framför fienden så pilen/skottet träffar ändå, ungefär som du skulle gjort i verkligheten för att träffa ett rörligt mål. Om fienden ändrar riktining eller stannar medans din projektil är i luften kommer den missa, de böjer inte sin bana bara för att du har target.
Däremot kan du strunta i att sätta target på fienden och dina projektiler/spells kommer flyga rakt fram från din karaktär och du måste sikta själv istället. Detta gäller inte bara spells utan även pilbågar och pistoler m.m. Det medför även att du inte ens behöver ha någon fiende på skärmen för att avfyra dina vapen.

Dodging är det lite allmän förvirring om i pressen har jag märkt. Dodging är inte någon skill eller ability (beroende på vad man menar med ability), det är en del av rörelsemekaniken. Som i många action-RPG kan man rulla åt sidan, framåt eller bakåt för att försöka undvika saker som flyger åt ens håll. Detta kan göras genom den underliga kombinationen <tangent>+riktning, jag hade för mig att det var B men det verkar finnas många uppfattningar om vilken det var Det jag kan säga är att det som i action-RPG även går att dubbeltrycka på säg A för att dodga vänster. Det är nog den variant iallafall jag kommer använda.

"The holy trinity" är borta i den klassiska meningen. Man kan fortfarande hela, tanka och DPSa om man vill, revolutionen ligger i att ingen klass är inriktad på en av dessa, de har alla ungefär samma möjlighet att genomföra alla tre roller. Man kan till och med gå från att till exempel vara en effektiv tank till DPS endast genom att byta vapen. Den del som däremot nästan helt är raderad är healern. I mer än en artikel har jag sett nämnas att self-heal är mycket starkare än ally- eller areaheal. Poängen är att istället för att ha tre grupper (DPS, tank, healer) som står på slagfältet så blir det mer flytande, folk byter fokus från tank till DPS när de börjar få dåligt med liv till exempel, där man allihop hjälps åt att heala varandra. I videoklipp så spammade engineers till exempel ut healing turrets innan de sedan bytte till DPS. När alla spelar på det viset ersätter gruppen som helhet en healer.

En sak jag kom att tänka på när du skrev om att mata 1 och 2, det finns en valmöjlighet att sätta 1 på autocast/attack. Exakt hur det funkar är svårt att fiska fram då det verkar som om INGEN reporter använde det. Min gissning och förhoppning är att det endast innebär att ettan matas när du har en fiende in range, inte att den automatiskt springer fram och börjar attackera fiender du sätter target på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon70536:

Dodging är det lite allmän förvirring om i pressen har jag märkt. Dodging är inte någon skill eller ability (beroende på vad man menar med ability), det är en del av rörelsemekaniken. Som i många action-RPG kan man rulla åt sidan, framåt eller bakåt för att försöka undvika saker som flyger åt ens håll. Detta kan göras genom den underliga kombinationen <tangent>+riktning, jag hade för mig att det var B men det verkar finnas många uppfattningar om vilken det var Det jag kan säga är att det som i action-RPG även går att dubbeltrycka på säg A för att dodga vänster. Det är nog den variant iallafall jag kommer använda.

Jag trodde dom hade skrotat det pga av det blir för jobbigt för nätverket/lag?

Har för mig att "dodging" i princip bara är en animation och odödlighet under nån sekund när den utförs. Dvs om nån skjuter dig med en pilbåge och du "dodgar" skottet, så träffar det tekniskt sett ändå men gör ingen skada.

Det har förstås samma effekt men rörelsemekaniken är inte riktigt fysisk kopplad till projektiler/spells/etc.

I vilket fall som helst kommer jag nog köra på warrior, bara för att få melee och dodging. Känns som det kommer vara slöseri av ett bra spel att köra en ranged klass, haha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av murklor:

Jag trodde dom hade skrotat det pga av det blir för jobbigt för nätverket/lag?

Har för mig att "dodging" i princip bara är en animation och odödlighet under nån sekund när den utförs. Dvs om nån skjuter dig med en pilbåge och du "dodgar" skottet, så träffar det tekniskt sett ändå men gör ingen skada.

Det har förstås samma effekt men rörelsemekaniken är inte riktigt fysisk kopplad till projektiler/spells/etc.

I vilket fall som helst kommer jag nog köra på warrior, bara för att få melee och dodging. Känns som det kommer vara slöseri av ett bra spel att köra en ranged klass, haha.

Har du någon länk på det? Baserat på vad du skriver borde det inte göra någon praktisk skillnad, att det bara är gjort på ett annat sätt bakom kulisserna.

Warriors kan använda longbow och gevär om jag minns rätt, så den är ranged om man skulle vilja Tror alla professions kan vara vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon70536:

Har du någon länk på det? Baserat på vad du skriver borde det inte göra någon praktisk skillnad, att det bara är gjort på ett annat sätt bakom kulisserna.

Warriors kan använda longbow och gevär om jag minns rätt, så den är ranged om man skulle vilja Tror alla professions kan vara vilket som.

Tyvärr ingen länk, jag läste det på guildwars2guru för ett tag sen.

Och ja warriors kan ju använda ranged men det är ju melee skillsen man vill åt
Men att byta till rifle/bow kan vara nice också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Hej!
Efter att ha kollat igenom Totalbiscuits och andras youtube videos om GW2 och blivit besviken, så hittade jag tur nog videon som gav mig en visning på ett spelande som jag anser är värt pengarna.

I denna video ser du personens warrior använda GW2's dodge.

http://www.youtube.com/watch?v=RR0-S9SQCW4

hade skrivit lite konstigt så har justerat det.
Permalänk
Skrivet av kitts:

Hej!
Efter att ha kollat igenom Totalbiscuits och andras youtube videos om GW2 och blivit besviken så hittade jag tur nog videon som gav mig en vising ett spelande som jag anser är värt pengarna.

I denna video ser du personens warrior använda GW2's dodge.

http://www.youtube.com/watch?v=RR0-S9SQCW4

Håller med det är bra gameplay som visas där. I vanlig ordning konstaterar jag dock att de har för mycket stön och liknande i combat för min smak, jag kommer helt klart störa mig på det. Men vad jag förstått ska det gå att ställa in så man slipper det, så det lär inte vara något problem

I övrigt ser Guild Wars 2 helt otroligt lovande ut, jag tappar nästan hakan ibland när jag ser vissa miljöer i videos. Det ser ut att vara nästa steg när det gäller mmos, och att det dessutom är f2p gör det hela ännu mer fantastiskt.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Över 1'000'000 BETA signups och de behöver mellan 10-100K testare per test enligt källor så chansen att komma med är inte stor :/ men Samtidigt 1'000'000 BETA signups är lovande =D

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Över 1'000'000 BETA signups och de behöver mellan 10-100K testare per test enligt källor så chansen att komma med är inte stor :/ men Samtidigt 1'000'000 BETA signups är lovande =D

Well, om man tänker efter.

1.000.000/10.000 = 100
Så 1/100 chans att komma in?

Ungefär samma chans som att dö i en bilkrasch.

Om man därimot delar med 100.000 så har man ju 1/10 att komma med, och det är ju absolut inte dåligt!

Edit; Fuck

Jag tänkte inte på att dom övriga 990.000 fortfarande finns kvar, precis som att dom skulle försvinna när dom bara letade 10k pers?

Now that's some retarded thinking from my part

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är ganska bra jobbat att klara så många på lite mer än 48h. Men samtidigt synd att det troligtvis blir svårt att få komma med i betan nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guild Wars 2 FB:

We just hit 1 MILLION beta sign ups! ~RB

Officiellt nu

http://www.facebook.com/photo.php?v=10150593729340945

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanslar:

Det är ganska bra jobbat att klara så många på lite mer än 48h. Men samtidigt synd att det troligtvis blir svårt att få komma med i betan nu

Lär nog inte vara så svårt. Tänk bara på diverse Blizzardbetor, Långt fler som signat upp sig men ändå kom man in förr eller senare.

Plus har det nog varit många som har signat men har inte datorkapacitet för att få komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mondeun:

Lär nog inte vara så svårt. Tänk bara på diverse Blizzardbetor, Långt fler som signat upp sig men ändå kom man in förr eller senare.

Plus har det nog varit många som har signat men har inte datorkapacitet för att få komma med.

Nja WoW körde helt öppna betor i slutet typ, det var bara signa upp sig och ingen NDA, detta är ju fortfarande closed beta med NDA, gissningsvis kommer de även ha en större öppen utan NDA kort innan launch för att få folk att sprida massa info om det precis innan release. (om de är lite smarta dvs:P)

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av mondeun:

Jag har hört att dem vill ha in så många som möjligt med olika styrkor på datorer för att se vart spelet landar och vad dem ska bygga på. "kan ha fel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nja WoW körde helt öppna betor i slutet typ, det var bara signa upp sig och ingen NDA, detta är ju fortfarande closed beta med NDA, gissningsvis kommer de även ha en större öppen utan NDA kort innan launch för att få folk att sprida massa info om det precis innan release. (om de är lite smarta dvs:P)

Dom kan ha vilken NDA dom vill men det finns ingen chans att 100K pers kommer följa den, lol. Det kommer med all sannolikhet i praktiken vara en begränsad öppen beta även om dom kallar den closed och man klickar en liten "OK" knapp på ett dokument som ingen läser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Dom kan ha vilken NDA dom vill men det finns ingen chans att 100K pers kommer följa den, lol. Det kommer med all sannolikhet i praktiken vara en begränsad öppen beta även om dom kallar den closed och man klickar en liten "OK" knapp på ett dokument som ingen läser.

Det är flera BETA tester men bryter du kommer du bli bannad från efterföljande events och de var tydligen ganska hårda även mot press m.m. och NDAs är inte tandlösa avtal, de kan slå till ganska hårt om man bryter mot den.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Länka källorna, hittar ej.

Antalet beta signups kan du se ovan med FB länken, antalet beta testare de behöver har folk baserat på deras twitter svar till olika personer.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem

O herregud vad mycket scrollande, släng in det där i en spoiler är du snäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Sweclockers längsta inlägg?
Är för övrigt enormt taggad inför GW2, hoppas nu att man kommer in i betan i ett tidigt stadie.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Tog bort det :), Blev bara irriterad på en som skrev att dom ska ta in 10-100k för betan och han skrev enligt källor.Skrev att jag inte hittade källorna så sa han gw2twittern men där fanns det inte.

Finns inga officiella siffror.

Don't be too discouraged, we're going to need tend of thousands of people to help test

Det skrev Mike Ferguson på Reddit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Har sett det med. Men fortfarande inga specifika siffror.

Citatet ovan "Don't be too discouraged, we're going to need tens of thousands of people to help test" översatt blir väl just 10-100K ball park eller?

Det är ingen som gett mer specifika siffror?

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

alltid en massa noobs som tycker.
spelet om det håller värde har ofta en massa saker man kan göra, tex prata med vänner.
10miljoner WoW spelare måste ju ha rätt.

Får börja med att säga grattis till din härliga generalisering. Sedan får jag gratulera igen för att du tror 10milj WoW-spelare lirar för att chatta online. Du skall nog se att det fyller en hel del andra funktioner. Vill man chatta med vänner online håller man sig till facebook, skype och MSN etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av redruM:

Får börja med att säga grattis till din härliga generalisering. Sedan får jag gratulera igen för att du tror 10milj WoW-spelare lirar för att chatta online. Du skall nog se att det fyller en hel del andra funktioner. Vill man chatta med vänner online håller man sig till facebook, skype och MSN etc.

Har du sett hur WoW idioter spammar kanaler i alla dessa olika beta test samt andra MMO med samma gamla trötta skit?
ta dessutom forumen och det suger rent ut sagt. Din retorik är onödig och oanserad nyanserad.

on topic,
http://www.gamebreaker.tv/video-game-shows/guild-wars-video/g...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

intressant...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

"confirms underwater combat"

Måste påpeka att det är rätt gamla nyheter. Typ stenåldern

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

"confirms underwater combat"

Måste påpeka att det är rätt gamla nyheter. Typ stenåldern

Det är underwater PVP combat som dom vill lyfta upp här, inte vanlig underwater combat. Ordet "PVP" verkar ha fallit bort från rubriken på själva sidan. Jag rekommenderar att ni kollar på videon, det är en 30 minuter lång exklusiv intervju med 3 st anställda på ArenaNet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Det är underwater PVP combat som dom vill lyfta upp här, inte vanlig underwater combat. Ordet "PVP" verkar ha fallit bort från rubriken på själva sidan. Jag rekommenderar att ni kollar på videon, det är en 30 minuter lång exklusiv intervju med 3 st anställda på ArenaNet.

Det är ju därimot en annan sak!
Trevligt för dom som gillar PvP ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har fått en beta key än?

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik541:

Är det någon här som har fått en beta key än?

Om någon nu fått en får inte denna person säga detta eftersom man då bryter mot NDA:n. Men jag har inte sett att någon fått någon än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanslar:

Om någon nu fått en får inte denna person säga detta eftersom man då bryter mot NDA:n. Men jag har inte sett att någon fått någon än.

Tror det är ganska minimalt att dem får reda på vem den användaren är. Tror ingen här på sweclockers vet vem jag är tex.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC