Jag kan börja med att komplimentera Guild Wars tankesätt om deras World PVP. Det såg otroligt innovativt och positivt ut.
Men en person som har spelat Lineage 2 - World of Warcraft och nu i slutet Star Wars: The Old Republic har insett att detta TARGET LOCK - Combat abilites trenden har kanske blivit lite för tråkigt och utdraget?
Är det inte dags att renovera om framtida MMORPGs?
Jag hade såna high hopes för att SWTOR skulle vara den ledande MMORPGn pga just Star Wars och combaten såg kul ut. Men efter tre månader med samma MMORPG trinity och combat system så blev man såååå uttråkad efter ett tag.
Jag hörde att i Guild Wars 2 så kan man "dodga" attacks och att det gamla trinity systemet är borta. Men att det tyvärr fortfarande finns det gamla targeting systemet. Personligen vill man ju ha något nytt.
Man måste ju ta och fokusera på det allra viktigaste i alla MMORPGs och det är just combat. Det är ju nästan det enda man gör i ett modernt MMORPG? Slåss slåss och slåss. Oavsett questing, PVE eller PVP.
Man blir dock fascinerad av de nya systemen som har utvecklats som jag först nämnde.
Ett spel som just är lite "innovativt" även om dom inte är dom första med spelsystemets combat är ju TERA. Där känns det ju lite mer att man tar del av spelet då man inte bara står stilla och klickar på 1 1 1 2 1 1 µ_µ.
Det kan vara så att TERA inte heller är perfekt men jag tycker ändå att designers borde sitta ner och tänka på att kanske skrota den hederliga target systemet? Detta är bara min personliga åsikt efter flera års MMORPG spelanden.
Jag är inte här för att göra reklam för TERA eller smutskasta Guild Wars 2. Utan jag är här för att hitta ett MMORPG där jag kan känna mig som hemma. Och få samma känsla som jag hade när jag spelade WoW TBC.
Dock har jag inte samma känsla inför GW2 som jag hade för SWTOR eller TERA. Kanske så ändras det? Vem vet.
Observera att detta är bara vad jag har för erfarenheter av andra spel och sedan sett hur GW2 combat är.
Nu kommer jag upprepa saker folk redan har sagt, men upprepning är bra för minnet har jag hört, plus att man kanske får en annan synvinkel om informationen står samlad i samma post
Target lock är halvdöd. Man kan på klassiskt sätt sätta target på en fiende och använda pilbåge/pistol/eldboll, din karaktär kommer då använda lite begränsad rörelse-kompensering. Dvs att om du skjuter på någon som rör sig i en konstant hastighet kommer din karaktär skjuta lite framför fienden så pilen/skottet träffar ändå, ungefär som du skulle gjort i verkligheten för att träffa ett rörligt mål. Om fienden ändrar riktining eller stannar medans din projektil är i luften kommer den missa, de böjer inte sin bana bara för att du har target.
Däremot kan du strunta i att sätta target på fienden och dina projektiler/spells kommer flyga rakt fram från din karaktär och du måste sikta själv istället. Detta gäller inte bara spells utan även pilbågar och pistoler m.m. Det medför även att du inte ens behöver ha någon fiende på skärmen för att avfyra dina vapen.
Dodging är det lite allmän förvirring om i pressen har jag märkt. Dodging är inte någon skill eller ability (beroende på vad man menar med ability), det är en del av rörelsemekaniken. Som i många action-RPG kan man rulla åt sidan, framåt eller bakåt för att försöka undvika saker som flyger åt ens håll. Detta kan göras genom den underliga kombinationen <tangent>+riktning, jag hade för mig att det var B men det verkar finnas många uppfattningar om vilken det var Det jag kan säga är att det som i action-RPG även går att dubbeltrycka på säg A för att dodga vänster. Det är nog den variant iallafall jag kommer använda.
"The holy trinity" är borta i den klassiska meningen. Man kan fortfarande hela, tanka och DPSa om man vill, revolutionen ligger i att ingen klass är inriktad på en av dessa, de har alla ungefär samma möjlighet att genomföra alla tre roller. Man kan till och med gå från att till exempel vara en effektiv tank till DPS endast genom att byta vapen. Den del som däremot nästan helt är raderad är healern. I mer än en artikel har jag sett nämnas att self-heal är mycket starkare än ally- eller areaheal. Poängen är att istället för att ha tre grupper (DPS, tank, healer) som står på slagfältet så blir det mer flytande, folk byter fokus från tank till DPS när de börjar få dåligt med liv till exempel, där man allihop hjälps åt att heala varandra. I videoklipp så spammade engineers till exempel ut healing turrets innan de sedan bytte till DPS. När alla spelar på det viset ersätter gruppen som helhet en healer.
En sak jag kom att tänka på när du skrev om att mata 1 och 2, det finns en valmöjlighet att sätta 1 på autocast/attack. Exakt hur det funkar är svårt att fiska fram då det verkar som om INGEN reporter använde det. Min gissning och förhoppning är att det endast innebär att ettan matas när du har en fiende in range, inte att den automatiskt springer fram och börjar attackera fiender du sätter target på.