Vilken internetleverantör ska man välja?

Permalänk

Vilken internetleverantör ska man välja?

Hej!
Ska snart flytta och tänkte därför beställa nytt internet, tv och telefoni. Har enbart använt Telia och tele2 innan så skulle vilja ha lite tipps om bra dåliga leverantörer och varför ni tycker som ni gör! Det är ett "Telia hus" som är uppkopplat på stadsnät så kan tyvärr inte ha fiber.. men upp till 60Mbit/s i telejack enligt telias hemsida..

Har kollat på telia lite men är tokallergisk mot deras "Smart modem" som inte funkar alls.
Även kollat på Bredbandsbolaget som har bra priser och ett enligt många "ok" modem.

Så skulle vilja ha synpunkter på dem som har/har haft BBB eller någon annan bra leverantör!

// Tobias

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Jag har BBB, och tycker det funkar bra. Supporten är det inget fel på iaf.
Linan är stabil också.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Jag har BBB, och tycker det funkar bra. Supporten är det inget fel på iaf.
Linan är stabil också.

Okej låter ju bra! är ju i stort sett dessa krav jag har.. Dom har även bra pris på paket med Internet, tv å telefoni

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Jag hade fiber hos BBB i 10 år och 24/3 Mbit i 2 år. Hade aldrig några problem förutom något enstaka korta avbrott och jag tror det kan varit 5 st under alla de åren, supporten kan man inte klaga på de gjorde allt de kunde och man får snabbt hjälp.

Nu har jag flyttat till teliahus med fiber. Beställde i jan och kommer inte få det inkopplat innan 29 feb. Ofta otrevlig support och så måste man betala extra för deras "smart" som jag inte kommer använda.

de har kopplat fel i switchen i källaren men det finns ingen tekniker som har tid att titta på det. Från felanmälan tills det tekniker ens kommer titta på ärendet tar 2 veckor.

Jag kan inte välja något annat så jag måste ha telia, kan säga att jag saknar BBB och bredband2 som jag hade ett halvår.

Så jag kan rekommendera BBB och bredband2

absolut inte telia

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Telia är skräp

Skrivet av xhriz:

Jag hade fiber hos BBB i 10 år och 24/3 Mbit i 2 år. Hade aldrig några problem förutom något enstaka korta avbrott och jag tror det kan varit 5 st under alla de åren, supporten kan man inte klaga på de gjorde allt de kunde och man får snabbt hjälp.

Nu har jag flyttat till teliahus med fiber. Beställde i jan och kommer inte få det inkopplat innan 29 feb. Ofta otrevlig support och så måste man betala extra för deras "smart" som jag inte kommer använda.

de har kopplat fel i switchen i källaren men det finns ingen tekniker som har tid att titta på det. Från felanmälan tills det tekniker ens kommer titta på ärendet tar 2 veckor.

Jag kan inte välja något annat så jag måste ha telia, kan säga att jag saknar BBB och bredband2 som jag hade ett halvår.

Så jag kan rekommendera BBB och bredband2

absolut inte telia

Är lite ute i samma ärende, tyvärr.

Har nu ComHem och betalar 259 kr / månad för 100/10 och 8 valfria kanaler med studentrabatt.

Då svinen Telia dragit in fiber gratis åt hyresvärden i utbyte mot ensamrätt på nätet i 8 år så försvinner ComHem 30 april.

För sämre tjänst vill Telia har 339 spänn för bredband 50-100/8 + "Smart"-funktionen för 29 kr, 129 kr för 14 skräpkanaler och 49 kr för en avgift som de hittat på och kallar "krypteringsavgift". 550 kr i månaden, bara 300 kr MER för en SÄMRE tjänst!

Jag VÄGRAR att ge Telia en enda spänn efter det dryga bemötandet man fått via mail och telefon och jag ska arbeta aktivt för att sprida mina åsikter.

Vilken leverantör kan rekommenderas? Får väl hoppa på ADSL antar jag?

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Bahnof, utan tvekan.

Permalänk
Avstängd

BBB all the way. Telia är rent sagt skit.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushuu:

Bahnof, utan tvekan.

Skrivet av Demonoidz:

BBB all the way. Telia är rent sagt skit.

Har ni några prisexempel?

Har inte analog telefoni och antar att man blir straffad med någon fjantig "nätavgift" som någon hittat på då?

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Inte Glocalnet i all fall...

Försräcklig stabilitet, ofta går vårt 24mbit ner i 1mbit, och 25% av tiden ligger pingen på 200-600ms.

De påstår att det är "naturligt" att det är så med ADSL. Lögner.

Hoppas på att kunna bryta avtalet.

Permalänk
Medlem

Själv så flyttar jag i början på april. Har com hem och bbb att välja bland då förstajacket råkades spacklas över vid renoveringen ingen fara då ADSL är uteslutet sen länge. Får väl helt enkelt gräva upp det och koppla in ett nytt när det är dags för flytt nästa gång.

Vad jag har hört av kompisar samt grannarna så är BBB det jag ska gå på där jag betalar 250kr i månaden första året sen 320kr i månaden. Mer stabilt samt billigare än Com Hem. Nackdelen då är att BBB/Telenor inte ska vara speciellt bra på TV, så det får väl bli kombinerat BBB(Bredband) samt Com Hem(TV)

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Finns fan ingen som vill sälja Bredband

BBB erbjuder hela 2 Mbit för 250 kr i månaden, skrattretande! Har 6 mbit via mobilt bredband för 99 kr i månaden. Universal Telecom ville ha 494 kr för 8 Mbit bredband.

Är det Sverige eller Uzbekistan vi lever i???

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TObbeSkatt:

Det är ett "Telia hus" som är uppkopplat på stadsnät så kan tyvärr inte ha fiber

Men är det via stadsnätet så är det ju fiber ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Skrivet av SweCarl:

Men är det via stadsnätet så är det ju fiber ?

Ja det trodde jag med, men när jag kollar på olika Internetleverantörers hemsidor får jag fram att max 60Mbit/s med något sorts ADSL är vad jag kan få menar det ligger verkligen mitt i stan :S
Sen har jag kollat på Bahnhof med, visst dom verkar skit bra med en "start avgift" på nästan 6000kr (för tvbox osv) känns lite väl

Visa signatur

Permalänk

Har inte så mkt val, betalar dyrt för ComHems skit, men men det är ju som så att "Grattis! du bor i ett ComHem hus!" som gäller här.....

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Sitter i OpenNet med leverantören T3. Får 30/30 fiber för 229kr vilket jag tycker är helt okej. Kan gå upp till 100/10 eller 100/100 för 242kr resp 399kr men tycker inte det behövs.

Tycker det fungerar bra, man kan välja mellan, AllTele, Universal, Tyfon, T3, Bahnhof, Bredband2 och Kramnet. De har även alla massa erbjudanden som 4 mån för halva priset.
Verkar fungera bra med konkurrensen mellan leverantörerna. Är man missnöjd är det bara ett telefonsamtal till att byta, så de är måna om sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Okej låter ju bra! är ju i stort sett dessa krav jag har.. Dom har även bra pris på paket med Internet, tv å telefoni

Jag kanske har otur, men tycker inte deras modem är direkt stabila.
Måste starta om det med jämna mellanrum pga uppkopplingen blir seg,
och att jag måste ladda om sidan, ibland ett flertal gånger, för att komma åt den.
Spelar ingen roll vilken sida, eller vilken dator jag använder.

Jag kommer inte behålla BBB när bindningstiden är slut.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag delar inte er uppfattning om Telia. Sitter på Telia Tripple Play som ingår i månadsavgiften (Tv-bredband-telefoni). Har 10/10mbit som aldrig krånglat. Haft ett mindre avbrott på några minuter, startat om modemet och vips hoppat i gång igen.

BBB som jag hade innan jag flyttade bröts i genomsnitt någon gång per månad och man ringde supporten som sa att det var problem med IP-nummer, fel från deras sida osv, och fick vänta på att dem skulle lösa problemen.

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scalp:

Har ni några prisexempel?

Har inte analog telefoni och antar att man blir straffad med någon fjantig "nätavgift" som någon hittat på då?

Du kmr säkerligen få en nätavgift från företaget som äger ledningen, förmodligen Felia.

Skrivet av Hazelberg:

Inte Glocalnet i all fall...

Försräcklig stabilitet, ofta går vårt 24mbit ner i 1mbit, och 25% av tiden ligger pingen på 200-600ms.

De påstår att det är "naturligt" att det är så med ADSL. Lögner.

Hoppas på att kunna bryta avtalet.

Stabilitet på xDSL lina beror på hur långt du har ledningsväg till tele-station och hur bra kvalité det är på själva ledningen. Ju längre/sämre kvalité desto värre upplevs bredbandet, dessa fel kallas cv-fel. Det spelar ingen roll vilken leverantör man har, så du borde pröva med att sänka hastigheten på ditt bredband istället, det avhjälper dessa cv-fel bl.a. Nu vet jag ju inte om det är det som är felet, med det låter så, sen att de förklarar det som "naturligt" är ju ganska skrattretande.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shaba:

Jag delar inte er uppfattning om Telia. Sitter på Telia Tripple Play som ingår i månadsavgiften (Tv-bredband-telefoni). Har 10/10mbit som aldrig krånglat. Haft ett mindre avbrott på några minuter, startat om modemet och vips hoppat i gång igen.

BBB som jag hade innan jag flyttade bröts i genomsnitt någon gång per månad och man ringde supporten som sa att det var problem med IP-nummer, fel från deras sida osv, och fick vänta på att dem skulle lösa problemen.

Vänta bara tills det börjar krångla.. Då kommer du få stöta på inkompetent kundservice som (om du har tur) tar 30 minuter att hitta en "systemvetare" som hänvisar dig till en kille som just gått hem (kl. 3 på eftermiddagen). När du väl får kontakt med denna kille/kvinna som faktiskt håller i detta så kommer du att få veta att det är ditt fel och detta följs upp med "Vi kan tyvärr inte göra något" och sen klick.

Sitter själv på Riksnet 100/100 efter att man haft Telia. Kan inte vara mer nöjd. Hyfsat bra kundservice och bra priser. Annars brukar ju Bahnhof vara ett tips följt upp av BBB. Comhem ljuger som oftast om sina hastigheter som sällan ens når hälften av vad de påstår och samtidigt så havererar uppkopplingen 2-3 gånger per månad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scalp:

Är lite ute i samma ärende, tyvärr.

Har nu ComHem och betalar 259 kr / månad för 100/10 och 8 valfria kanaler med studentrabatt.

Då svinen Telia dragit in fiber gratis åt hyresvärden i utbyte mot ensamrätt på nätet i 8 år så försvinner ComHem 30 april.

För sämre tjänst vill Telia har 339 spänn för bredband 50-100/8 + "Smart"-funktionen för 29 kr, 129 kr för 14 skräpkanaler och 49 kr för en avgift som de hittat på och kallar "krypteringsavgift". 550 kr i månaden, bara 300 kr MER för en SÄMRE tjänst!

Jag VÄGRAR att ge Telia en enda spänn efter det dryga bemötandet man fått via mail och telefon och jag ska arbeta aktivt för att sprida mina åsikter.

Vilken leverantör kan rekommenderas? Får väl hoppa på ADSL antar jag?

Ville bara vara en viktigpetter och tillägga att "krypteringsavgiften" inte är något Telia har hittat på. Du betalar samma hos ComHem, där heter den "kortavgift" och kostar 180kr/halvår. Finns hos i princip alla TV-leverantörer

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |