Går det att installera Ubuntu jämte Win 7?

Permalänk
Medlem

Går det att installera Ubuntu jämte Win 7?

Satt ikväll och tänkte göra en dualboot med Windows 7 och Lubuntu av senaste version..
Enligt vad jag läste så skulle det gå, i alla fall fattade jag det som det.

Foldingen ska ju bli lite bättre med Linux/Ubuntu, så jag vill gärna testa.. men måste samtidigt ha Win7 till mina andra program.

Hur som helst så laddade jag ner det och började installera.. gick hur smidigt som helst.
Men när jag skulle starta om så fanns det inga bootfiler.. kom bara in i bios.
Det hela slutade med att jag fick installera om hela datorn, då jag inte hade någon recovery-skiva.

Man lär sig den hårda vägen..

Har någon något tips till en ledsen foldare, på hur man gör för att köra dualboot med Win7 x64 och Ubuntu..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej

det enklaste sättet att ha både Windows och Ubuntu på samma maskin är att använda "Wubi". Då ligger ubuntu som en vanlig applikation i windows som du kan avinstallera när du vill. När du startar datorn får du välja om du vill dra igång Windows eller Linux. Helt utan risk för att de tråkigheter du ovan beskriver kommer inträffa igen.

Kolla här:
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/windows-installer

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Satt ikväll och tänkte göra en dualboot med Windows 7 och Lubuntu av senaste version..

Foldingen ska ju bli lite bättre med Linux/Ubuntu, så jag vill gärna testa.. men måste samtidigt ha Win7 till mina andra program.

Hur som helst så laddade jag ner det och började installera.. gick hur smidigt som helst.
Det hela slutade med att jag fick installera om hela datorn, då jag inte hade någon recovery-skiva.

Har någon något tips till en ledsen foldare, på hur man gör för att köra dualboot med Win7 x64 och Ubuntu..?

Använde du dig av detta för köra dualboot? http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/windows-installer
Den kan inte användas för Lubuntu men Xubuntu är nästan lika avskalat.

Men ska du köra Linux medans du kör Windows 7 så måste Linux köras som en virtuel maskin. Det smidigaste är med Vmware player som installeras som ett vanligt windowsprogram. Med vmware player öppnar du sedan den Linux iso-fil du laddat ner.
Men... det blir inte så mycket prestandavinst då du inte kan använda alla kärnor för i den virtuella maskinen. Det ska gå att använda all cpu-kärnor om 3.0.0 versionen används men jag har inte kommit på hur.

Senaste versionen kan upptäcka fler cpu-kärnor men kan fortarande bara använda fyra.
Men det är ett superbt program för att testa olika linux-distros och t.ex windows 8.

Sedan finns det virtualbox: https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Kanske kan den utnyttja alla cpu-kärnor. Men det är inget användarvänligt program precis. >_<

Sist så finns det wmware workstation som inte är lika begränsad som vmware player - den kan använda 8 kärnor - osäker på om det är inklusive eller exklusive hyperthreading. Den kan testas gratis men kostar i slutändan 199 dollar.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Utöver vad som sagts är det enklast att ha en separat hårddisk som du installerar Linuxsystemet på.

Skrivet av a4magkar:

Använde du dig av detta för köra dualboot? http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/windows-installer
Den kan inte användas för Lubuntu men Xubuntu är nästan lika avskalat.

Men ska du köra Linux medans du kör Windows 7 så måste Linux köras som en virtuel maskin. Det smidigaste är med Vmware player som installeras som ett vanligt windowsprogram. Med vmware player öppnar du sedan den Linux iso-fil du laddat ner.
Men... det blir inte så mycket prestandavinst då du inte kan använda alla kärnor för i den virtuella maskinen. Det ska gå att använda all cpu-kärnor om 3.0.0 versionen används men jag har inte kommit på hur.

Senaste versionen kan upptäcka fler cpu-kärnor men kan fortarande bara använda fyra.
Men det är ett superbt program för att testa olika linux-distros och t.ex windows 8.

Sedan finns det virtualbox: https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Kanske kan den utnyttja alla cpu-kärnor. Men det är inget användarvänligt program precis. >_<

Sist så finns det wmware workstation som inte är lika begränsad som vmware player - den kan använda 8 kärnor - osäker på om det är inklusive eller exklusive hyperthreading. Den kan testas gratis men kostar i slutändan 199 dollar.

Att köra VM är en bra idé om man behöver sina Windowsprogram mycket.

VMware 3.0.0 stödjer bara upp till 8 virtuella kärnor, senare är max fyra. Man måste fortfarande pilla i .vmx-filen på 3.0.0 för att kunna nyttja mer än 4 kärnor. 4.0.1 funkade inte med mer än fyra, 4.0.2 ska enligt utsago klara fler, inget jag testat.

VirtualBox stödjer 16 kärnor, DaBone kan ju ta en titt på detta: http://linuxforge.net/docs/crunching/fah-virtualbox.php
En specialbyggd distro ämnat för ett syfte, nämligen folding. Finns som image till VMware och VirtualBox eller som nativt.

HT räknas som kärnor i detta fall.

e- Testade ju Vbox lite snabbt. Kan inte hålla med dig att det inte är användarvänligt dock.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10