Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

För mycket gammalt fluff i datorerna.

Permalänk
Medlem

För mycket gammalt fluff i datorerna.

Jag blev tvungen att placera tråden här då den täcker flera olika kategorier hårdvara. Nåväl, vi kan väl ha en akademisk diskussion om hur vi tycker en dator borde vara eller inte vara.

Jag anser att framför att chassin och moderkort är fullproppade med för mycket "fluff".

En desktop ska enligt min mening inte ha optisk läsare längre. Vem fan använder det. Jag har köpt min windowslicens och matar in den efter att jag installerat senaste versionen från ett usb minne. 100% av mina spelköp går genom steamliknande tjänster. Har i princip aldrig använt dvd brännaren och kommer aldrig skaffa blueray.

Det räcker med 2 3,5" HDD platser och 1 2,5" HDD plats. De som vill ha mer får köpa större, men normen borde ligga på färre platser.
Det finns fler saker, som frontpaneler, där jag bara vill ha en usb plats (möjligtvis även en micro usb plats) och inget annat man aldrig använder som bara skapar kabeltrassel.

Jag kommer aldrig använda crossfire eller SLI och tycker licensieringen till det är en onödig extrakostnad på moderkort.
Död åt PCI.
Hoppas verkligen FDD och PATA gränssnitten är helt bortglömda.

Slutligen tycker jag att följande standarder allihopa ska ersättas med thunderbolt: firewire, e-sata. usb, dvi, hdmi, displayport, audio out.

Har de senaste dagarna kikat på ett eventuellt mini-itx bygge som fildelar, multimediaserver och nätverkslagring. Alla småchassin känns som gott och blandat-påsar fyllda av lakrits.

Sen vore det skoj om inbyggda ljudkort och inbyggda grafikkort förpassades till micro atx/mini itx system och bärbara datorer. Låt oss andra köpa diskreta produkter med en kvalité anpassad efter våran budget. När tiden är mogen och en APU verkligen är användbar som bl.a. fysikprocessor har jag den gärna i min desktop.

Synpunkter?

Permalänk
Medlem

Synpunkter:
1. Om utbudet av olika tekniker blir smalare så kommer befintlig teknik sannolikt bli dyrare, och utvecklingen bromsar in. Detta gäller såklart endast om teknik helt ersätts istället för att den delas upp mellan exempelvis olika moderkortsmodeller. Om standarder ersätt med, som ovan exempel, från firewire, e-sata, usb, dvi och hdmi med endast thunderbolt, så kommer vidare utveckling baserat på de ersatta standardena att avstanna och vi riskerar gå miste om superduper-sata eller spitfirewire.
2. Det finns mycket gammalt skräp på moderna moderkort, som skulle kunna plockas bort utan att någon ens skulle märka någonting. De finns kvar inte bara för bakåtkompatibilitet utan även för att det kostar att helt designa om ett moderkort. Man använder sig gärna av gamla ritningar, gamla tillverkningsmetoder som ännu inte behöver uppdateras. Nya tillverkningsmetoder, nya maskiner, nya ritningar kostar. Det är en kostnadsfråga. Allt eftersom tiden går så försvinner naturligtvis gammalt junk, när gammalt junk väl är i vägen, börjar kosta för mycket eller när man helt enkelt gör en satsning på att städa upp.
3. Gamla grejer är testade och fungerar. Om man ska ersätta eller komplettera funktioner så måste ny mjukvara skrivas och buggar debuggas. Ny teknik kommer att krångla, vilket endast drabbar konsumenten. Det kostar och det tar tid och ork, framförallt från konsumentens håll sett.
4. Jag väntar fortfarande på en tjänst som tillåter oss konsumenter att skräddarsy våra moderkort från fabrik. Ett löpande band med många valmöjligheter. Alla T-Fords får varsin färg.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

En desktop ska enligt min mening inte ha optisk läsare längre. Vem fan använder det. Jag har köpt min windowslicens och matar in den efter att jag installerat senaste versionen från ett usb minne. 100% av mina spelköp går genom steamliknande tjänster. Har i princip aldrig använt dvd brännaren och kommer aldrig skaffa blueray.

Köp inte en optisk läsare då?

Citat:

Det räcker med 2 3,5" HDD platser och 1 2,5" HDD plats. De som vill ha mer får köpa större, men normen borde ligga på färre platser.
Det finns fler saker, som frontpaneler, där jag bara vill ha en usb plats (möjligtvis även en micro usb plats) och inget annat man aldrig använder som bara skapar kabeltrassel.

Köp ett m-ATX/m-ITX-system då?

Citat:

Jag kommer aldrig använda crossfire eller SLI och tycker licensieringen till det är en onödig extrakostnad på moderkort.
Död åt PCI.
Hoppas verkligen FDD och PATA gränssnitten är helt bortglömda.

Köp ett kort utan stöd för PCI/FDD/PATA/CF-SLI då?

Citat:

Slutligen tycker jag att följande standarder allihopa ska ersättas med thunderbolt: firewire, e-sata. usb, dvi, hdmi, displayport, audio out.

Och med det tvinga alla som har FW/E-SATA/USB/DVI/HDMI/DP/Tele-utrustning att slänga allt för att köpa nytt?

Citat:

Har de senaste dagarna kikat på ett eventuellt mini-itx bygge som fildelar, multimediaserver och nätverkslagring. Alla småchassin känns som gott och blandat-påsar fyllda av lakrits.

Vad hindrar dig?

Citat:

Sen vore det skoj om inbyggda ljudkort och inbyggda grafikkort förpassades till micro atx/mini itx system och bärbara datorer. Låt oss andra köpa diskreta produkter med en kvalité anpassad efter våran budget. När tiden är mogen och en APU verkligen är användbar som bl.a. fysikprocessor har jag den gärna i min desktop.

Jag tror att majoriteten vill ha enkla inbyggda ljud-interface (och ofta även video-interface) i sina moderkort och slippa köpa det separat. Ni andra kan väl köpa minimala moderkort utan det och spara era hundralappar om ni stör er så enormt på det?

Permalänk
Skrivet av Password:

Synpunkter?

Läs Steve Jobs biografi, du kommer att gilla Steves filosofi. Portar och liknande som användare måste ha ska inte finnas, med motiveringen att det då blir enklare för den skara användare som klarar sig utan dessa portar.

Annars tycker jag WaR svarade bra, då du har ett val. Sedan kan man tycka att standarddatorerna är fel, men dessa anpassar sig efter marknanden. Så efterfrågar marknaden något helt annat än vad som säljs, ja då är det oftast extremt lönsamt att satsa på detta.

Jag själv tycker de färdigbyggda datorerna är extremt inriktade på spel, innehåller lamergrafikkort och ju name it. Men varför ska jag ha rätt och bestämma vad marknaden ska ha? Jag tror som sagt på marknadsekonomin och att denna leder till att vi får allt billiga och bättre datorer, där vissa märken som Apple nischar sina datorer till andra användare än gamers.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bud_bundy:

Läs Steve Jobs biografi, du kommer att gilla Steves filosofi. Portar och liknande som användare måste ha ska inte finnas, med motiveringen att det då blir enklare för den skara användare som klarar sig utan dessa portar.

Vilken syftar du på? Walter Isaacsons berör väl främst avskaffandet av diskettstation (som väl få egentligen anser som något större bekymmer) och optisk enhet (på de mest portabla datorerna)?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Vilken syftar du på? Walter Isaacsons berör väl främst avskaffandet av diskettstation (som väl få egentligen anser som något större bekymmer) och optisk enhet (på de mest portabla datorerna)?

Någonstans i början så ville Steve att datorn bara skulle ha en av en viss port. Kan ha varit comporten, jag minns inte. *Jag kan kolla upp detta bättre senare, ska till jobbet nu och arbeta på fält hela dagen*
Det var i alla fall rejäla stridigheter mellan dessa två skapare, där Steve fick ge sig på just dessa portar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Password:

Jag blev tvungen att placera tråden här då den täcker flera olika kategorier hårdvara. Nåväl, vi kan väl ha en akademisk diskussion om hur vi tycker en dator borde vara eller inte vara.

Jag anser att framför att chassin och moderkort är fullproppade med för mycket "fluff".

En desktop ska enligt min mening inte ha optisk läsare längre. Vem fan använder det. Jag har köpt min windowslicens och matar in den efter att jag installerat senaste versionen från ett usb minne. 100% av mina spelköp går genom steamliknande tjänster. Har i princip aldrig använt dvd brännaren och kommer aldrig skaffa blueray.

Det räcker med 2 3,5" HDD platser och 1 2,5" HDD plats. De som vill ha mer får köpa större, men normen borde ligga på färre platser.
Det finns fler saker, som frontpaneler, där jag bara vill ha en usb plats (möjligtvis även en micro usb plats) och inget annat man aldrig använder som bara skapar kabeltrassel.

Jag kommer aldrig använda crossfire eller SLI och tycker licensieringen till det är en onödig extrakostnad på moderkort.
Död åt PCI.
Hoppas verkligen FDD och PATA gränssnitten är helt bortglömda.

Slutligen tycker jag att följande standarder allihopa ska ersättas med thunderbolt: firewire, e-sata. usb, dvi, hdmi, displayport, audio out.

Har de senaste dagarna kikat på ett eventuellt mini-itx bygge som fildelar, multimediaserver och nätverkslagring. Alla småchassin känns som gott och blandat-påsar fyllda av lakrits.

Sen vore det skoj om inbyggda ljudkort och inbyggda grafikkort förpassades till micro atx/mini itx system och bärbara datorer. Låt oss andra köpa diskreta produkter med en kvalité anpassad efter våran budget. När tiden är mogen och en APU verkligen är användbar som bl.a. fysikprocessor har jag den gärna i min desktop.

Synpunkter?

Synpunkter? Tja, legacy är SKITVIKTIGT och det man i stället borde göra är att aldrig ha infört vissa förändringar. Finns ingen anledning till att nätaggen ska vara mjukvarustyrda eller att hörlursingångarna är det. Det finns ingen anledning att röra saker som fungerar bara för att. Då även industriprodukter blir mer och mer COTS, och arbetsdatorer blir mer och mer som hemdatorer blir denna idioti djupt problematisk.

Du kan inte mena allvar. Om allt "fluff" (=välfungerande, välstandardiserad legacy) åkte ut skulle uppgraderingar bli omöjliga och man skulle behöva köpa allt nytt. Byt en del och du måste byta alla. Fullkomligt slöseri med resurser, ett klart ekonomisk anti-incitament för utveckling och knappast miljötänkande.

Det är också lite roande varje gång man ser folk ondgöra sig över vad som finns i datorn snarare än vad som inte finns. Koppla inte in den optiska läsaren om du inte vill, vad är problemet? Åh nej, en sata- eller IDE-plats i onödan! :roll:

Och normen "borde ligga" på "färre" platser? Vad tusan är det för fel på dig? Ska vi bara fylla datorerna med luft? Eller är det mindre chassin du är ute efter? Ja, då får väl du köpa ett mindre chassi, typ mATX, ITX eller whatever i stället för att komma och påstå att man kan ha "för många" platser eller "för många" portar. Hör du inte själv hur dumt det låter?

Skapar extra USB-platser kabelhärvor? Nej, stolle, kabelhärvor uppstår när DU kopplar in flera kablar, trots att du själv verkar påstå att du bara behöver en. Kognitiv dissonans?

Död åt PCI? Tja, låt oss slänga alla gamla, kanske oersättliga, PCI-kort så fort man ska uppgradera datorn. Ja, jag ska verkligen slänga mitt 32-kanalers DAC/ADC-kort som nytt måste ha kostat 10-20 papp. :roll:

Det är betydligt mer logiskt att bli förbannad på saker som INTE finns; serieport, PS2-port (USB är ett på tok för generellt gränssnitt och det är OFTA problem med att få dessa att fungera i BIOS, speciellt när du har USB2 och USB3 på samma gång. Jag kan t.ex. inte komma in i mitt BIOS hur lätt som helst, utan måste byta(!) tangentbord).

Det mest tragiska är att din infantila hållning är den som tycks vinna; datorer konstrueras enbart för lek i tankarna, inte arbete. Tydligen är "film" bevekelsegrunden för en skärm och "spel" bevekelsegrunden för ett grafikkort. Det är icke-trivialt att hitta vettiga datorer, vettiga skärmar och vettiga anslutningsmöjligheter idag.

Försök förstå en sak: Problemet att inte ha något man behöver är reellt, problemet att man har något man inte behöver är fiktivt. Psykologiskt. Du kan spela dina spel alldeles utmärkt trots att din dator har en plats för optisk läsare (jag förstår heller inte poängen med dessa, men inte fanken klagar jag på att de finns), men jag kan inte göra det jag vill om min dator saknar vissa saker.

Slutsatsen är att själva trådens frågeställning är fånig och nästan smått oförskämd.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Läs Steve Jobs biografi, du kommer att gilla Steves filosofi. Portar och liknande som användare måste ha ska inte finnas, med motiveringen att det då blir enklare för den skara användare som klarar sig utan dessa portar.

Apples idioti i ett nötskal. Och det är inte ens en "less is more"-princip, utan bara ren fåfänga. Jobs och trådskaparen ser uppenbarligen datoranvändare som idioter. Oh no! Jag har en oanvänd port här? Är det farligt? Kommer jag få virus? Dylika idioter finns, men varför i herrans namn skulle _dessa_ få definiera marknaden?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

MBY: Vi har diskuterat detta en gång förut för typ 5år sedan eller så.. Nå:

Skrivet av MBY:

Synpunkter? Tja, legacy är SKITVIKTIGT och det man i stället borde göra är att aldrig ha infört vissa förändringar. Finns ingen anledning till att nätaggen ska vara mjukvarustyrda eller att hörlursingångarna är det. Det finns ingen anledning att röra saker som fungerar bara för att. Då även industriprodukter blir mer och mer COTS, och arbetsdatorer blir mer och mer som hemdatorer blir denna idioti djupt problematisk.

Ja det blir problematisk, men marknaden ser inte efter vad problemen blir, utan vad som är mest lönsamt.
Konsumenter skiter fullständigt i vad som är bäst för industrin, de vill ha datorer som gör det jobb som de vill, extra finesser om det resulterar i fler knappar eller kontakter är för dessa förirrande.
För de flesta brukar det inte ta så lång tid att lista ut att en usbkabel ska sitta usbkontakten och inte parallellporten, däremot är det enklare med få utgångar bak när de ska köpa kabel. Idag så används på pc i princip bara en usbkabel till alla extratillbehör, de som använder tp-kabel till hårdvaror som skrivare etc är ofta mer insatta.

Comporten och parallellporten var det bara en minoritet som använde, resten av marknaden hade snarare inställningen till att om dessa fanns kvar, så upplevde de produkten som den ej var av senaste teknik.
Att vi få som fortfarande använder dessa portar får köpa expansionskort/adaptrar, ser jag bara som en naturlig utveckling. Alltså marknaden efter frågar inte dessa funktioner och då försvinner de också.

Skrivet av MBY:

Det mest tragiska är att din infantila hållning är den som tycks vinna; datorer konstrueras enbart för lek i tankarna, inte arbete. Tydligen är "film" bevekelsegrunden för en skärm och "spel" bevekelsegrunden för ett grafikkort. Det är icke-trivialt att hitta vettiga datorer, vettiga skärmar och vettiga anslutningsmöjligheter idag.

Det är inte bara TS hållning utan det är snarare "marknadens hållning". Man kan kritisera att man tycker marknaden gör fel val, men alternativet emot att marknaden styr är inte så lyckad.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

OK, jag tar till mig era synpunkter framför allt då ni är forumanvändare jag allihopa känner igen och uppskattar att läsa inlägg ifrån. Ni har helt rätt.

Jag är frustrerad över att high end produkter nästan uteslutande defineras efter antalet features och inte saker som kvalité på kylanordningar eller kvalitén på kapacitorer och strömregulatorer för att nämna några saker.

Angående hårddiskplatser, ja det ska finnas chassin med många platser men jag vill inte ha 8 3,5" bays i en mindre modell av en fractal design eller mindre modell av en lian li (ta mig inte ordagrant på antalet drivebays).

Ja, jag är mac-skadad. Är supernöjd med en usb port och en thunderboltport och inget mer.

Jag accepterar kritiken och är glad att ni vädrar den för att försvara er som konsumentgrupp.

Jag vill påsta att jag trodde att det fanns fler som mig. Ganska många faktiskt.

Och nej, jag spelar inte mer än travian och backgammon, utöver ett tiotal timmar BF3 och planerande av att spela dear esther samt någon av xcom ufo enemy unknown klonerna. Är FLS staff på torrentleech, mIRCar, uploadar på andra siter, foldar, skypar och ägnar mycket tid åt kontorsuppgifter i hemmiljö.

Vill helt enkelt ha en dator som man kan gömma i garderoben som är stilren och oskrymmande eller som jag kan bygga åt en familjemedlem.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker också det är irriterande att "high end" definieras av lullull och inte saker som kvalité på chassin och komponenter. Invändningen blir förstås "men datorn behöver ju inte hålla så länge, den blir ju omodern så fort". Nonsens, jag avgör själv när min dator är "omodern" och det är knappast "modernt" med 500W nätagg och därutöver (IBM PC hade ett nätagg på 65 watt) eller att desktop nästan försvunnit som chassityp (och är överprissatta).

Men "antalet features" är faktiskt inget problem så länge som det bara har rätt features. Jag kan inte för mitt liv begripa hur "för många USB-portar" skulle kunna vara ett problem (om det inte är på bekostnad av andra anslutningsmöjligheter som det ofta dock är)? Kabelhärva blir det ju bara om du kopplar in saker. Menar du att du behöver en dator som "mammar" dig och att du inte kan hålla fingrarna i styr och måste populera varje ledig port? "Jag vill inte ha en bluray, men platsen finns där, så jag måste koppla in en! Låter som OCD!

Det är ju dessutom en rätt märklig dissonans mellan kraven "stilren dator" och "gömma i garderoben"! Trollar du med oss? Å ena sidan baktalar du mATX och vill förpassa inbyggd grafik och ljud dit, å andra sidan låter det precis som att det är mATX du skriker efter? Å ena sidan ska datorn vara stilren (agree), men å den andra ska den gömmas i garderoben?

Om _DU_ bara klarar dig med en USB-port så fine, men varför i jösse namn ska vi andra finna oss i att datorer bara skulle ha _en_ för att tillfredsställa dina behov, när dessa till fullo tillfredsställs av 1000 USB-portar så länge du kan hålla dig från att använda mer än en!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

MBY: Vi har diskuterat detta en gång förut för typ 5år sedan eller så.. Nå:

Ja det blir problematisk, men marknaden ser inte efter vad problemen blir, utan vad som är mest lönsamt.
Konsumenter skiter fullständigt i vad som är bäst för industrin, de vill ha datorer som gör det jobb som de vill, extra finesser om det resulterar i fler knappar eller kontakter är för dessa förirrande.
För de flesta brukar det inte ta så lång tid att lista ut att en usbkabel ska sitta usbkontakten och inte parallellporten, däremot är det enklare med få utgångar bak när de ska köpa kabel. Idag så används på pc i princip bara en usbkabel till alla extratillbehör, de som använder tp-kabel till hårdvaror som skrivare etc är ofta mer insatta.

Comporten och parallellporten var det bara en minoritet som använde, resten av marknaden hade snarare inställningen till att om dessa fanns kvar, så upplevde de produkten som den ej var av senaste teknik.
Att vi få som fortfarande använder dessa portar får köpa expansionskort/adaptrar, ser jag bara som en naturlig utveckling. Alltså marknaden efter frågar inte dessa funktioner och då försvinner de också.

Det är inte bara TS hållning utan det är snarare "marknadens hållning". Man kan kritisera att man tycker marknaden gör fel val, men alternativet emot att marknaden styr är inte så lyckad.

Nä, detta är inte marknad i vanlig bemärkelse. Nyss hette det från TS att saker inte ska vara inbyggda, men du säger att vi "få" som använder expansionskort...? Förlåt? _JAG_ slipper gärna expansionskort, speciellt grafik och ljud, så kan man använda platserna för specialfunktioner så som DAC/ADC. Men trådskaparen verkar skrika åt två håll samtidigt. Det är inte marknaden, det är TS som inte riktigt vet vad han vill.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Password:

Jag vill påsta att jag trodde att det fanns fler som mig. Ganska många faktiskt.

Tyvärr gör det väl det. Men säg mig, vad är förnuftet bakom dina anti-krav? Mina krav ställer inte till det för dig, du är fri att använda endast en port. Men dina krav ställer till det för mig. Så, vad är förnuftet?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

ok, jag backar igen tack vare responsen.

Vill enbart göra slut på optiska läsare, hdmi, pci och stegvis ersätta e-sata, firewire och displayport med thunderbolt.

Utöver det är jag beredd att inte hålla med er andra medan jag accepterar era ståndpunkter.

Permalänk
Skrivet av MBY:

Nä, detta är inte marknad i vanlig bemärkelse. Nyss hette det från TS att saker inte ska vara inbyggda, men du säger att vi "få" som använder expansionskort...? Förlåt? _JAG_ slipper gärna expansionskort, speciellt grafik och ljud, så kan man använda platserna för specialfunktioner så som DAC/ADC. Men trådskaparen verkar skrika åt två håll samtidigt. Det är inte marknaden, det är TS som inte riktigt vet vad han vill.

Nej jag sa inte att få använde expansionskort, utan att få använde com- och parallellporten. Och det "naturliga" i detta fallet är att portarna försvinner på konsument-datorer, vilket mycket riktigt har hänt. Med "naturligt", så handlar det om att i princip ingen efterfrågar portarna, snarare är det så att många icke tekniska ser moderkort som gamla om dessa portar finns. Likaså när det gäller hela datorer.

Angående DAC/ADC så medföljer det en sådan med de flesta moderkort, men det lär dröja innan dessa få sampla i någon vettig sample rate för oss inte enbart använder porten för att spela in musik.
Och man måste här se på marknaden, där man direkt kan se (utan att ens behöva ha någon statistik undersökning) att en väldigt stor del av marknaden för kraftigare persondatorer efterfrågar externa grafikkort, men med inbyggda ljudkort på moderkorten. Även om datorn saknar ett "externt" grafikkort, så skulle den inte som vanlig stor dator få bra betyg på flesta "vanliga" datorforum, om den dessutom saknade en expansionsplats för grafikkort (pci express).

*edit*
Jag förutspår att utvecklingen av persondator kommer fortsätta i denna riktning, det dröjer länge innan PCI försvinner helt, men efterfrågan på 5st PCI eller vad som fanns förr är idag inte så stor. Och allteftersom något vettigt alternativ kommer, så kommer PCI platserna att minskas till att tillslut försvinna. Alltså precis samma sak som hände för ISA, där det fanns personer som hade svindyra saker med ISA gränssnitt som blev tvungen att köpa adaptrar som kanske inte fungerade så bra. Väldigt många moderkort hade dock kvar en ISA port långt efter att dessa kort slutades att sälja till konsumenter, men de hade som sagt bara en enda.

PS/2 portarna så är det samma sak där, bara att usbtangentbord och mus inte alltid fungerar så bra ännu och det är bra att låta dem vara kvar. Men säg om 5år, så tror jag inte att portarna finns kvar på en vanlig persondator som man köper på siba/elgiganten. Detta eftersom det knappt går att köpa ett tangentbord eller mus med PS/2idag och man får använda en adapter.

*edit*
Efter att UEFI helt har ersatt BIOS, så är det starten på att börja fundera på att ta bort PS/2. Annars är iden med att ha tydligt utmarkerade portar för mus och tangentbord inte fel. Då det idag skapar förvirring för många användare kring vilken port de ska stoppa tangentbordet i. Där svaret ibland är att det faktisk kan ha betydelse, men det brukar inte spela någon roll.
PS/2 porten är i sin tur rätt så ny, jag hade till och med en pentium 200mmx som hade den runda tjocka dinkontakten för tangentbordet om jag inte minns fel. Där denna port ersättes av PS/2 och vi fick köpa adaptrar.

När jag spekulerar kring datorutvecklingen, så har jag av personliga erfarenhet märkt att man bör vara restriktiv till förändringar. Datorutvecklingen går fort framåt, men det dröjer länge innan saker ändå händer.
Ta usb3 porten, runt 2009 började den komma och än idag kan man köpa nya persondatorer utan denna port, likaså gäller android, det var länge sedan version 4 kom, men än idag så börjar det säljas nya svindyra mobiler med den gamla versionen på. Nätverk, så vem tusan klarar sig (överlever) med 100Mbit internt nätverk idag? Men ändå, så säljs de flesta routrarna idag med enbart stöd för denna hastighet. Detsamma gäller skrivare nätverksuppkoppling etc, det går väldigt trögt. (många scannar A3 på sin skrivare)

Vad jag menade med det sista var att utvecklingen går trögt framåt fast tekniken finns och det inte borde vara så dyr att implementera (vilket det dock är av andra orsaker än enbart hårdvara), vilket resulterar i att uppskattningar om hur lång tid något tar inom datorteknik ofta brukar ta längre tid än vad "man" tror. Där detta även visar sig på när portar och dylikt försvinner.

Så saker (portar) kommer att ersättas, men det sker inte i någon all hast. Då inte ens datorer kompletteras med nya nödvändiga portar inom vad jag anser är rimlig tid. -Hur tusan kan folk sitta och göra backup på sina TB data med en usb 2 port idag? Porten är så förlegad för backuppgiften så det inte är klokt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Synpunkter?

Köp en Mac.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Password:

ok, jag backar igen tack vare responsen.

Vill enbart göra slut på optiska läsare, hdmi, pci och stegvis ersätta e-sata, firewire och displayport med thunderbolt.

Utöver det är jag beredd att inte hålla med er andra medan jag accepterar era ståndpunkter.

Men det är fortfarande obegripligt vad du försöker säga?

Du vill inte ha instickskort, men vill ändå ha det? Menar du att PCI är i vägen för fler PCIe och att det är ett problem med "för många" SATA-platser?

Generella gränssnitt för allt har sina fördelar, men ändå rätt mycket nackdelar. Om alltifrån RAM till hörlurar kopplas till samma sorts port, hur ska användaren veta vilken port som elektroniskt är närmast kontrollern? Att USB används i allt från 1 Mbps till USB 3.0 är egentligen rätt dåligt, med tanke på att själva gränssnittet är kasst både mekaniskt och elektrisk. Hur veta vilka portar som tangentbordet fungerar på? I teorin ska det inte spela någon roll, i praktiken gör det det. De fysiska kontakterna har utomordentligt dålig affordance efterom kodningen (om kontakten ska vridas 180 grader) inte syns utifrån, betraktad från en vinkel. Thunderbolt är säkert bra, men rätt don (bokstavligt) för rätt sak är rätt viktigt ur användbarhetssynpunkt.

Återigen, jag förstår inte dina invändningar. Å ena sidan vill du förpassa de som vill ha inbyggda funktioner till mATX, å den andra verkar det som att du själv vill ha mATX? Å den ena sidan "måste" datorn vara stilren (som om det vore svårt att hitta stilrena chassin), å den andra ska den gömmas i en garderob?

Jag använder rätt lite USB (jämfört med vissa) och sällan eller aldrig Firewire. Ett fåtal datorer har något PCI-kort i sig och eSATA har jag aldrig använt. Ej heller HDMI. Men, ännu en gång nu, varför skulle min egna brist på användning av dessa anslutningar få tjäna som argument för att INGEN ska ha det?

Du har inte besvarat min grundläggande invändning, trots att jag upprepat den flera gånger: Din fåfänga omöjliggör vissa uppgifter för miljontals datoranvändare, medan min inte på något sätt interfererar med andras behov. Du har någon sorts orimligt "anti-krav".

Om 70% av alla datoranvändare endast behöver 2 USB-portar och 30% behöver tre, så kommer datorer med 2 portar bara täcka 80% av behovet, medans en 3-portasdator kommer täcka 100% av behovet. Ingenjörsmässigt är det vettiga här kanske fyra portar, för att täcka alla eventualiteter (USB-portar är dessutom rätt lätta att "skjuta sönder" med ESD eller annat ofog).

Om du tycker att det inte är estetiskt med 3 portar, ja då är det ditt egna, ursäkta mig, komplett icke-relevanta problem. Bevekelsegrunden för datorer är inte att de ska vara snygga. Du får köpa ett konstverk i stället om detta är ett orubbligt krav. Datorer (och i synnerhet HiFI- och TV-apparater) har inte på mycket mycket länge varit snygga i betydelsen "smälter in i ett vardagsrum". En gång i tiden var en TV ett slags möbel, och det gjordes TV-apparater och radioapparater som kunde smälta in. Det var fullt möjligt att göra en "rokoko-TV" eller en "jugend-Radio". Det fanns fler TV-apparater utförda i modernism eller futurism, men idag är alla datorer, TV-apparater och stereoanläggningar i grunden skitfula. Apple måste vara bland de sämsta, jag menar vit plast? Totalt smaklöst! Anledningen till att vi accepterar apparater som avvikande från det övriga möblemanget är helt enkelt för att vi är vana vid det, så det gör inget om ett "barock-rum", "victorianskt rum" eller "nyklassicist-rum" är inrett med en stillös men kanske stilren TV. En ren vanesak!

Men du vill på allvar att datorerna ska ha endast de funktioner du använder? Jag lovar dig att det finns betydligt mer att klaga på när det kommer till mjukvara än hårdvara då! Och där är det även ett mer seriöst problem eftersom onödiga funktioner tar minne, introducerar säkerhetsproblem och slöar ner datorn.

Du klagar på helt fel saker, baklänges.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

PS/2 portarna så är det samma sak där, bara att usbtangentbord och mus inte alltid fungerar så bra ännu och det är bra att låta dem vara kvar. Men säg om 5år, så tror jag inte att portarna finns kvar på en vanlig persondator som man köper på siba/elgiganten. Detta eftersom det knappt går att köpa ett tangentbord eller mus med PS/2idag och man får använda en adapter.

*edit*
Efter att UEFI helt har ersatt BIOS, så är det starten på att börja fundera på att ta bort PS/2. Annars är iden med att ha tydligt utmarkerade portar för mus och tangentbord inte fel. Då det idag skapar förvirring för många användare kring vilken port de ska stoppa tangentbordet i. Där svaret ibland är att det faktisk kan ha betydelse, men det brukar inte spela någon roll.
PS/2 porten är i sin tur rätt så ny, jag hade till och med en pentium 200mmx som hade den runda tjocka dinkontakten för tangentbordet om jag inte minns fel. Där denna port ersättes av PS/2 och vi fick köpa adaptrar.

Du har helt rätt i att utmarkerade portar för tangentbord och mus är en utmärkt och självklar idé.
Ja, det där med tangentbords-portar är kardinalexemplet på idioti. Tangentborden _kan inte_ utvecklas ur prestandasynpunkt. De har den bandbredd som användaren har. Den gamla DIN-standarden fungerade väldigt bra, kontakten var stor och hyggligt lätt att sätta in. Det fanns bara en plats och det är ingen kontakt man rycker ut och sätter dit igen speciellt ofta. Det kunde inte gå fel. PS/2-kontakterna var något sämre, fungerade lite sämre och USB fungerar rent ut sagt skit. Nu, när jag nyss köpte en dator som stödjer USB 1,2 och 3 så märker jag att jag inte kan komma in i BIOS. PS/2-kontakten är av en "tvåfärgad" typ som tydligen kan ta antingen en mus eller ett tangentbord. Den fungerar för möss, men ej tangentbord. BIOS (eler UEFI eller vad fanken de vill kalla det idag) upptäcker USB-tangentbordet en gång av tio ungefär så det är ett helsilke att komma in i setup, vilket man ju vill ofta med en precis ny dator innan allting blivit som man vill.

Den allra bästa affordance jag någonsin sett på en datorn är när det introducerades färgkodade PS/2-kontakter. Ingen lobotomerad strokepatient av valfri däggdjurssort kan misslyckas! Det näst bästa är D-sub-kontakterna (serieport, vga, parallell, etc) eftersom det syns så bra hur den ska anslutas. USB är verkligen sämst på alla punkter här. Det har funnits i kanske 15-20 år nu men jag måste ändå vända kontakten 180 grader ett par gånger, vända kontakten mot ansiktet och se in i den, varje gång en sådan ska anslutas. Att koppla in kontakterna baktill utan att se honorna är rätt klurigt! Förvisso finns det *ingen* kontakt som är självklar att ansluta när man inte ser den, men det borde inte vara hjärnkirurgi att fixa detta. Jag tänker på torxskruvar som går alldeles utmärkt att hitta rätt med även om man inte ser vare sig mejsel eller skruv.

Att tangentbord och mus ska anslutas till samma idiotiska kontakt som säg en scanner, kamera, extern hårddisk eller whatever är idiotiskt. Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan av folk om hur de ska koppla in tangentbord och mus. Att kontakten inte ens ser ut som en kontakt för vissa (de tror att det är en attiralj av typen lufthål eller fäste) gör inte saken bättre. Färgkodad PS/2 var verkligen ett genidrag (var det inte Gateway av alla jäkla PC-tillverkare som var först där?) som är totalt utraderat idag.

Tangentbord är en typisk sak som inte behöver ändras på 1000 år, eller så länge som man får ha detta inorgan kvar.

Jag vet inte om det är applemaffian som förstört PCn eller om det kommer inifrån. Nu är det tydligen ett problem med "för många" portar/platser/slottar också, och allt ska gå via något nytt jäkla interface. Är det licensfritt? Standardiserat? Går det att koppla ihop med inbäddade system? Framtidssäkert? Elektriskt sunt? Är kabeln mjuk och kan vara lång? Passar det med transparent radio? Det är svårt att hitta ett enda gränssnitt som verkligen uppfyller alla krav man kan ha på ett sådant. Därför är det rätt självklart att man har flera gränssnitt och kontakter. Försök med 100 meter USB-kabel den som kan (RS232). Försök föra över mer än 1-4 Mbit/s över RS232 den som kan (USB). Försök leverera 25 watt över USB den som kan (PoE). Försök ansluta USB eller FireWire till någon elektronisk grunka utan en jätteavancerade MCU den som kan (RS232, PS/2, SPI, I2C, Centronix). PS/2 är för övrigt en rudimentär form av I2C.

Trådskaparens anti-krav är komplett vansinniga eftersom mina "krav" inte ställer till det för *någon*, medan hans krav ställer till det för *alla*. Jag skulle vilja se I2C, SPI, RS232, RS485, CAN, GPIB på vanliga PCs eller som icke överprissatta alternativ. Med en PS/2-kontakt har man faktiskt en slags I2C och RS232 borde vara självklart. Och inget hindrar att datorn från fronten och sidorna är hur "stilren" eller "appleskadad" som helst! Dessa portar skulle med fördel kunna använda någon RJ-kontakt. Tangentbord också. RJ-kontakter är smååå, och kan göras stilrena, jämfört med D-sub-åbäken eller USB-åbäken. Och mina önskemål/krav inkräktar inte på någon annans behov!

Edit: Och varför är inte PoE standard redan? Varför ska varenda pyttepryl ha en väggvårta för? Komplett idiotiskt. PoE borde inte bara finnas i datorerna, det borde finnas som standard i hemmen eftersom andra än datorrelaterade saker skulle kunna få ström därifrån!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Den allra bästa affordance jag någonsin sett på en datorn är när det introducerades färgkodade PS/2-kontakter. Ingen lobotomerad strokepatient av valfri däggdjurssort kan misslyckas! Det näst bästa är D-sub-kontakterna (serieport, vga, parallell, etc) eftersom det syns så bra hur den ska anslutas. USB är verkligen sämst på alla punkter här. Det har funnits i kanske 15-20 år nu men jag måste ändå vända kontakten 180 grader ett par gånger, vända kontakten mot ansiktet och se in i den, varje gång en sådan ska anslutas. Att koppla in kontakterna baktill utan att se honorna är rätt klurigt! Förvisso finns det *ingen* kontakt som är självklar att ansluta när man inte ser den, men det borde inte vara hjärnkirurgi att fixa detta. Jag tänker på torxskruvar som går alldeles utmärkt att hitta rätt med även om man inte ser vare sig mejsel eller skruv.

Att tangentbord och mus ska anslutas till samma idiotiska kontakt som säg en scanner, kamera, extern hårddisk eller whatever är idiotiskt. Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan av folk om hur de ska koppla in tangentbord och mus. Att kontakten inte ens ser ut som en kontakt för vissa (de tror att det är en attiralj av typen lufthål eller fäste) gör inte saken bättre. Färgkodad PS/2 var verkligen ett genidrag (var det inte Gateway av alla jäkla PC-tillverkare som var först där?) som är totalt utraderat idag.

Tangentbord är en typisk sak som inte behöver ändras på 1000 år, eller så länge som man får ha detta inorgan kvar.

Och sen när man håller på att gräva i blindo med sin USB-kontakt bakom datorn slutar den endå med att man råkar stoppa in den i ett nätverksuttag och sen undrar man varför inget händer...

Fast det har faktiskt hänt en del med möss och tangentbord. Eller ja, mest möss antar jag för där är PS/2 en begränsande faktor. Det finns ju dessutom fall när du faktiskt ska skicka data mellan dator och din mus. Se till exempel spelmöss där du ändrar färg på LED i datorn eller laddar in olika profiler till musen. Min mus har till och med en egen liten display under och tuffar på med en liten ARM-processor i sig. Exakt vad de gör där mer än att göra musen dyr vet jag dock inte. Jag köpte den för att det var den skönaste musen med hyggligt antal knappar som jag kunde hitta. Även tangentbord börjar ju tänka själva med egna makron och grejer så nog finns det behov av även en datalänk. Förekommer även små skärmar på tangentborden för de nördar som bara måste se processorbelastning, klockslag, och vad det är för värder ute på tangentbordet när de spelar. Detta går ju att lösa över ett interface istället för två.

Jag vet inte ens vad jag vill ha sagt längre men jag håller bitvis med dig även om din önksan att hålla kvar gamla standarder verkar vara något överdriven i min mening. Generellt lever gamla interface kvar mycket längre i hårdvara som är riktad mot företag. Dell hade kvar parallellkporten på sina laptopar väldigt länge och skulle inte bli förvånad om den fortfarande finns på vissa av deras stationära. Detta är ju en direkt följd av marknadsprinciper. FÖretag sitter ofta på massa gammal dyr utrustning som de inte vill byta ut, därför finns det ett behov och det behovet uppfylls. På konsumentmarknaden ser det helt annorlunda ut för där förväntas inte hårdvaran överleva lika länge. En skrivare som kräver parallellport har antagligen gett upp för länge sedan. Ett grafikkort med AGP är så långsamt att det ändå inte fyller någon funktion längre med dagens integrerade grafik. Om man nu inte råkar vara nostalgiker...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av MBY:

Om du tycker att det inte är estetiskt med 3 portar, ja då är det ditt egna, ursäkta mig, komplett icke-relevanta problem. Bevekelsegrunden för datorer är inte att de ska vara snygga. Du får köpa ett konstverk i stället om detta är ett orubbligt krav. Datorer (och i synnerhet HiFI- och TV-apparater) har inte på mycket mycket länge varit snygga i betydelsen "smälter in i ett vardagsrum".

De håller dock på och går tillbaka emot att bli snygga, många vid valet är beredda på att betala lite mer för utseendet.

Det stora problemet med datorer är dock att de har en kort livslängd, varvid det inte för så många känns motiverat att lägga ut någon extra tusenlapp för deras utseende. Dock är denna korta livslängd inte något problem, då prestandan dagens datorer inte i närheten uppfyller våra behov. Skulle man idag ha, säg tusen gånger så snabb dator som idag, så skulle man knappast ändå ha något problem med att få denna "att svettas" för ens vardagliga sysslor. (man skulle dock utföra dem bättre)

Jag själv kan erkänna att när jag snart ska köpa en ny mobil, så är en viktig detalj att inga mekaniska knappar finns på framsidan av estetiska orsaker. Bluetooth 4, low energy och NFC(Near Field Communication) är dock det viktigaste, jag har redan X antal planer på vilka hårdvaror som jag ska bygga som ska kommunicera med nallen.

Skrivet av MBY:

Och varför är inte PoE standard redan? Varför ska varenda pyttepryl ha en väggvårta för? Komplett idiotiskt. PoE borde inte bara finnas i datorerna, det borde finnas som standard i hemmen eftersom andra än datorrelaterade saker skulle kunna få ström därifrån!

Kanske byråkrati? Det behövs väl tillsättas någon kommitte och det finns ingen direkt drivkraft(pengar att tjäna) bakom detta.

Jag tycker det är helt vansigt att varje apparat till datorn ska behöva ha två st egna kablar och jag skulle vilja ha att fler apparater kunde använda samma. Dock tror jag inte på att detta i praktiken blir något bra, utan skapar bara en massa hårdvarukonflikter och liknande när det är så många olika tillverkare.

T.ex. från datorn behöver det enbart gå en kabel till monitorn, på denna monitorn finns det sedan två uttag för extraskärmar, en på vardera sida. Från skärmen ska det sedan finns en usb-kontakt till tangentbord och mus. Istället som idag att ha x-antal dvi & vga kablar, plus separata kablar för mus och tangentbord. -Trådlös mus och tangentbord är bra, men det gäller att butikerna är öppna när ens batterilager tar slut och en sitter där med ens arbete som skulle vara klart för någon dag sedan..

*edit2*
Jag själv har nyligen börjat experimenterat med tunna klienter och dessa har just de egenskaper som TS önskade. Hade det inte varit för att många konsumenter slösar bort dyra systemresurser på spel och film, så tror jag att tunna klienter hade varit något som snart hade kommit i våra hem.
Då man sällan har behov av mycket datorkraft och vanligtvis inte flera personer samtidigt. En bra resursfördelare på serven kunde dessutom se till så att en klient inte fick sno åt sig all kraft och detta borde vara enkelt att ändra för systemansvarig i hemmet. (schysst titel som man måste med i ens CV )

Fördelen med tunna klienter förutom mindre kablar och snyggare estetisk är att det blir mycket billigare, varje person i hemmet ska ju ha en dator idag, sedan ska kanske tvn ha en också. Även om jag själv nu räknar tv som missbruk av systemresurser, det blir en bann i mitt hemnätverk om någon gör detta. (där någon = katten, vilket inte djurkontrollanterna från länsstyrelsen hade gillat)
Dessutom kan det med tunna klienter bli mindre underhållsarbete, men idag så är det snarare motsatsen i mindre skala.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Och sen när man håller på att gräva i blindo med sin USB-kontakt bakom datorn slutar den endå med att man råkar stoppa in den i ett nätverksuttag och sen undrar man varför inget händer...

Fast det har faktiskt hänt en del med möss och tangentbord. Eller ja, mest möss antar jag för där är PS/2 en begränsande faktor. Det finns ju dessutom fall när du faktiskt ska skicka data mellan dator och din mus. Se till exempel spelmöss där du ändrar färg på LED i datorn eller laddar in olika profiler till musen. Min mus har till och med en egen liten display under och tuffar på med en liten ARM-processor i sig. Exakt vad de gör där mer än att göra musen dyr vet jag dock inte. Jag köpte den för att det var den skönaste musen med hyggligt antal knappar som jag kunde hitta. Även tangentbord börjar ju tänka själva med egna makron och grejer så nog finns det behov av även en datalänk. Förekommer även små skärmar på tangentborden för de nördar som bara måste se processorbelastning, klockslag, och vad det är för värder ute på tangentbordet när de spelar. Detta går ju att lösa över ett interface istället för två.

Jag vet inte ens vad jag vill ha sagt längre men jag håller bitvis med dig även om din önksan att hålla kvar gamla standarder verkar vara något överdriven i min mening. Generellt lever gamla interface kvar mycket längre i hårdvara som är riktad mot företag. Dell hade kvar parallellkporten på sina laptopar väldigt länge och skulle inte bli förvånad om den fortfarande finns på vissa av deras stationära. Detta är ju en direkt följd av marknadsprinciper. FÖretag sitter ofta på massa gammal dyr utrustning som de inte vill byta ut, därför finns det ett behov och det behovet uppfylls. På konsumentmarknaden ser det helt annorlunda ut för där förväntas inte hårdvaran överleva lika länge. En skrivare som kräver parallellport har antagligen gett upp för länge sedan. Ett grafikkort med AGP är så långsamt att det ändå inte fyller någon funktion längre med dagens integrerade grafik. Om man nu inte råkar vara nostalgiker...

Jag är inte nostalgisk i någon teknisk mening, men USB ersätter ju faktiskt inte RS232 rent teknisk. I2C duger vidare utmärkt som datalänk och tangentborden har haft processorer sedan begynnelsen (jag har till och med skrivit ett "kåseri" någonstans på forumet har jag för mig om tangentbordprocessorns historia) och det är ju sak samma om ett makro överförs i 1 Mbit/s eller 1 Gbit/s. Jag tror bara att en USB-mus är snabbare än en PS/2-mus när jag ser det. USB har ett helt mjukvarulager som kan lagga och även I2C är dubbelriktat, liksom den gamla UART-liknande DIN-kontaktsstandarden (tänk på att PC-mjukvara har kunnat tända och släcka lysdioderna/sköta lock-knapparna sedan PCns barndom. Går utmärkt att driva en liten display med I2C eller UART också. Ja det är i allmänhet så displayer drivs! Alltid!. Har en apparat en liten display är det uteslutande SPI eller I2C, eller möjligen möjligen RS232 som den drivs ifrån. Enda undantaget är de allra simplaste fåsegment-displayerna som kan drivas parallellt från en MCU med en port-extender eller tillräckligt många pinnar.

Men det handlar inte om gammalt och nytt, det handlar om funktionalitet. Sedan att RS232s förfader går tillbaka till 1930-talet spelar ingen roll, det är en förträfflig standard. SPI är ännu enklare, simplare och billigare att implementera och tillåter högre bandbredder (men kanske inte kan överglänsa i kabellängd) och såväl SPI och I2C finns redan på moderkoret.

Jag kan inte se att det stämmer att "gamla" standarder lever kvar för företagsdatorer. Ja, möjligen en(1) serieport på vissa datorer, men även om du köper en dator ämnad till företag eller t.o.m. industri så får du möjligen en serieport, men tonvikten ligger fortfarande på HDMI, PCIe, eSATA, DVI och andra högst tillfälliga nycker. För det är just det; RS232 och SPI kommer överleva USB, HMDI, PCIe, eSATA, DVI, DisplayPort, PCI, FireWire eller whatever, som bara är tillfälliga nycker, mer eller mindre. Men min poäng är inte för/mot någon enskild port, utan mot idén att en och samma port ska fixa allt från nätverk och externa diskar, till tangentbord och leksaker. USB är faktiskt inte "bättre" än en serieport eller PS/2, den är möjligen rentav _sämre_ lämpad. I själva verket är dessa nycker på många sätt logiska eftersom man behöver diametralt annorlunda funktion när man ska driva en mus, en hårddisk, display eller nätverk. Att ersätta alla med ett gränssnitt minskar faktiskt användbarheten snarare än ökar den.

I industrin finns det fortfarande 386or, 486or och Pentiums som inte byts ut därför att inget nytt finns. Och rasar dessa blir det dyrt. För att ett marknadstryck ska finnas krävs det att marknaden har något exponerat som folk kan köpa. Om ingen dator någonsin har SPI ut, kan inte tillverkaren se att behovet finns, för det är inte så att dennes SPI-moderkort går åt bättre än väntat, för de finns ju inte! Enda alternativet är att tala direkt med tillverkaren, och då krävs att denne förstår att det kanske är ett generellt behov snarare än en speciell kund. SPI är kanske inget bra exempel, men serieporten har kommit tillbaka efter att ha varit nästan helt borta även på workstations.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Att tvinga folk att t.ex. köpa externa diskreta ljudkort är feltänk och resursslösande, då merkostnaden att inkludera chip som duger åt ett stort flertal är mycket liten sett till ett moderkorts totalkostnad. Dessvärre prioriteras inte signalintegriteten för de analoga signalerna särskillt högt av moderkortstillverkarna i många fall, men det är en annan diskussion. Grundtanken är god.

Skrivet av MBY:

Ingenjörsmässigt är det vettiga här kanske fyra portar, för att täcka alla eventualiteter (USB-portar är dessutom rätt lätta att "skjuta sönder" med ESD eller annat ofog).

Lite OffT: problemet med ESD på USB-portar går att undgå ok med korrekt mekanisk utformaning kring porten som gör att metallen på pluggen helt döljs när den är inpluggad. Tyvärr är de flesta stationära PC helt felkonstruerade på denna punkt. Men en del laptops har löst det OK.

OnT: Själv vill jag ha både Firewire och minst 6 st USB-portar på min arbetsdator, vilket även finns på min dockingstation. Hade klarat mig med 5 om det även fanns en serieport. Extern USB-hubb skapar bara extra kabeltrassel.

Permalänk
Hedersmedlem

Det hade varit intressant att se statistik på hur stor andel av olika slags legacy-portar som faktiskt används i moderna datorer. En stor andel av PS2/portarna är säkert i bruk, men hur många datorer köpta de senaste 3 åren har någonsin haft glädje av sin floppy-kontakt eller serieport?

Jag är inte helt övertygad om att antika industrisystem motiverar gamla portar på mainstreamdatorer. De kan ändå inte sättas in i en industrimiljö, och i stort sett alla datorer vi någonsin levererade med t ex industriella serieportar, I/O-kort mm var baserade på industrimoderkort, eftersom t ex vanlig RS-232 inte kommer så långt de heller. Inte heller är det bara portutbudet som hindrar en modern dator från att förses med MS-DOS 3 och gå i tjänst i något antikt mätsystem.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fook:

Att tvinga folk att t.ex. köpa externa diskreta ljudkort är feltänk och resursslösande, då merkostnaden att inkludera chip som duger åt ett stort flertal är mycket liten sett till ett moderkorts totalkostnad. Dessvärre prioriteras inte signalintegriteten för de analoga signalerna särskillt högt av moderkortstillverkarna i många fall, men det är en annan diskussion. Grundtanken är god.

Lite OffT: problemet med ESD på USB-portar går att undgå ok med korrekt mekanisk utformaning kring porten som gör att metallen på pluggen helt döljs när den är inpluggad. Tyvärr är de flesta stationära PC helt felkonstruerade på denna punkt. Men en del laptops har löst det OK.

OnT: Själv vill jag ha både Firewire och minst 6 st USB-portar på min arbetsdator, vilket även finns på min dockingstation. Hade klarat mig med 5 om det även fanns en serieport. Extern USB-hubb skapar bara extra kabeltrassel.

Ja, ESD från själva handhavandet. Man vet idag ganska mycket om hur man ska skydda portar, inlopp, slottar och annat på produkter från ESD. Men det gör inte att USB inte är lätt att skjuta sönder. Det i andra ändan kan skjuta på en IO-pinne. I värsta fall rasar hela hubben.

Skrivet av Ulvenstein:

Det hade varit intressant att se statistik på hur stor andel av olika slags legacy-portar som faktiskt används i moderna datorer. En stor andel av PS2/portarna är säkert i bruk, men hur många datorer köpta de senaste 3 åren har någonsin haft glädje av sin floppy-kontakt eller serieport?

Jag är inte helt övertygad om att antika industrisystem motiverar gamla portar på mainstreamdatorer. De kan ändå inte sättas in i en industrimiljö, och i stort sett alla datorer vi någonsin levererade med t ex industriella serieportar, I/O-kort mm var baserade på industrimoderkort, eftersom t ex vanlig RS-232 inte kommer så långt de heller. Inte heller är det bara portutbudet som hindrar en modern dator från att förses med MS-DOS 3 och gå i tjänst i något antikt mätsystem.

Ingen vill ha "antika" portar på mainstremdatorer. Det är inte det som är problemet. Problemet är vad vi kallar för "mainstream". Det saknas bitar av ekosystemet. Vissa företag har vissa modeller avsedda för arbete, men oftast då terminalarbete. Och i botten är det standardkomponenter. Det finns industri-PC, men de kan vara problematiska av andra skäl. Fast kärnan i tråden är ju att allt nytt skit ska bort. Det är inte mycket jag uppskattar hos den "nya" skiten, men jag klagar inte över möjligheterna.

Fast här har vi ju alltså någon i tråden som vill förvärra situationen av ren fåfänga. Vederbörande klarar sig med en USB, och skulle tydligen inte kunna hålla sig från att skapa trassel om denne hade flera. Så datorn får bara ha just de portar han(?) behöver, för annars...uppstår något för mig helt obegripligt problem. Det där fluffet är tydligen såpass skadligt att det ska bort, puts väck. Samtidigt får inte saker som ljud vara inbyggt, det är också "fluff", men ett extern ljudkort är tydligen inte fluff, fast vi ska ju inte ha några expansionsslots... Minst sagt märkligt. Jag copar brist på serieportar med drösar av rätt värdelösa USB-donglar, men tydligen ska jag inte ens koppla in sådana, än mindre koppla in ett expansionkort. Och, allt vad det handlar om? Jo, att datorn ska vara så stilren att den kan gömmas i en garderob(!). Does ...not... compute!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fook:

OnT: Själv vill jag ha både Firewire och minst 6 st USB-portar på min arbetsdator, vilket även finns på min dockingstation. Hade klarat mig med 5 om det även fanns en serieport. Extern USB-hubb skapar bara extra kabeltrassel.

Ja! Det är så obeskrivligt idiotiskt med portar som kommer och går. För ett antal år sedan skulle alla ha FireWire. Jag har lyckats undvika det utom till en sak: en extern DVD-brännare som jag fick med en laptop. Laptopen är numera skrotad, men brännaren fungerar ju bra. Och med tanke på hur, förlåt, väderlöst och föråldrat optiska media egentligen är, vore det väldigt dumt att köpa en ny. Men den enda datorn med FuckWire jag har (hade) är laptophärket på skroten!

Det är ett irriterande problem, minst sagt, eftersom problemet inte är frekvent nog att motivera ett nyköp, men när man väl behöver en optisk läsare, då är man generellt _utan_ alternativ! Finns det något som motiverar att man _byter_ gränssnitt på en och samma pryl, nu som då, när ändå mycket lite har hänt med prestandan? Det är ju inte så att 400 (eller 800?) Mbit/s är "för långsamt" för att läsa en enstaka CD-skiva ett par gånger per år?

Det är också jäääääävligt märkligt att vissa saker som är genuint sett dåliga finns kvar när de borde försvunnit för länge sedan. ATX t.ex. En onoff-knapp ska vara fysisk och elektromekanisk, basta. De ytterst få personer som behöver wake-on-lan eller liknande kunde ju ha det som alternativ, det motsätter jag mig inte, men denna strömtjuv, brandrisk och säkerhetsrisk är komplett omotiverad!

Min senaste laptop bjöd på ännu en ny nivå av ren och skär idioti. Vet ni vad? Om jag stoppar i sladden för hörlurarna, slutar högtalarna låta då? Nej - och inget ljud kommer i hörlurarna. Varför? Det är, skratta inte ihjäl er nu, mjukvarustyrt. Jag skulle inte kunna räkna ut varför om jag så levde som eremit och bara funderade på detta i tusen år! (Dessutom är hörlursjacket och micjacket _samma jack_). För att "lösa" "problemet" är man tvungen att mickla med drivrutiner. I själva verket borde lösningen vara arkebusering av den som kom på idén.

När jag ändå håller på och rantar: Efter 30 år av PCn har vi ändå inte en mycket elementär och skitsimpel säkerhetsfunktion: en hård skärmsläckare. En s.k. retriggbar monostabil vippa skulle kosta ofantligt mycket mindre än den tid det tar att utveckla det på OS-nivå i mjukvara. Och den skulle inte kunna fallera på grund av buggar. Detta är inte någon småsak: det är ett högst reellt säkerhetsproblem att en skärmsläckare kan fallera att sätta in på grund av en bugg. Ubuntu buggar här. Det påstås vara löst sedan flera versioner tillbaka, men det har automagiskt återuppstått igen (10.04 LTS).

Datorn som företeelse håller på att bli totalt förstörd av retards som snackar om "användarvänlighet" utan att ha läst en enda poäng i ämnet och inte begriper sig på användbarhet. Jag har inget emot att retards har datorer, men varför, ack varför, ska deras "behov" interferera negativt med mina behov som inte interfererar negativt med deras?

Edit: Och få mig inte att tänka på skärmar... Jag letade för ett tag sedan efter en bärbar med i mitt tycke ganska rimliga krav: Atom-baserad 12" med en skärm som inte skulle vara fånigt "glare". Gick inte att få tag i! För det första var majoriteten av Atom-baserade PC på 10" eller några enstaka 11,X" och ingen skärm skulle klara att tittas på i situationer som är själva bevekelsegrunden för bärbara: utomhus eller andra platser som inte var en mörkt skrivbordplats. Jag tror mig ha förstått att "glare" är bra om man tittar på foton. Well, möjligt, men hur i hela friden kan det vara designkravet? "Vi skiter i allt annat, bara folk kan titta på foton"? Samma sak med upplösningar: Vi skiter i att folk läser på skärmen, surfar, programmerar, etc och väljer ett skärmformat som vi snott från film. Alla som gör något lite annorlunda än kolla på bilder och filmer kan ta sig i dalen?

Och annonserna för bärbara då? Har man TUR finns storleken (skärmstorleken) med. Det är inte självklart. Det är i5 hit och GB dit. Jag kan inte tänka mig något annat logiskt första urvalskriterium för en bärbar än storlek och vikt, om man inte har speciella krav. Därefter torde batteritiden ha prioritet. Prestanda är väl sekunda, eftersom det knappast går att få tag i en dator som är "långsam" idag.

Jaja, jag kan ranta om datorer i evigheter känner jag, men för att återgå till topic så undrar jag fortfarande om TS kan reda ut de två eller tre paradoxer han(?) försett oss med?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

Ja! Det är så obeskrivligt idiotiskt med portar som kommer och går. För ett antal år sedan skulle alla ha FireWire. Jag har lyckats undvika det utom till en sak: en extern DVD-brännare som jag fick med en laptop. Laptopen är numera skrotad, men brännaren fungerar ju bra. Och med tanke på hur, förlåt, väderlöst och föråldrat optiska media egentligen är, vore det väldigt dumt att köpa en ny. Men den enda datorn med FuckWire jag har (hade) är laptophärket på skroten!

Jag håller i stort sett med.

Firewire är dock en bättre teknisk standard än USB för t.ex. flerkanals ljudinterface, likt Ps/2 är bättre för ett tangentbord eller mus som du varit inne på i tråden. Men av andra än tekniska orsaker är den på utdöende vilket ju skapar problem.

Ett annat "problem" jag har är ett oscilloskop med parallellportsinterface. Är numera inte helt lätt att hitta passande moderkort med det när det är dags att uppgradera datorn, men jag är nöjd så länge det i alla fall är möjligt. Men de dagarna är nog snart räknade. Inser att det inte är värt att ha det på alla konsumentprodukter längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fook:

Jag håller i stort sett med.

Firewire är dock en bättre teknisk standard än USB för t.ex. flerkanals ljudinterface, likt Ps/2 är bättre för ett tangentbord eller mus som du varit inne på i tråden. Men av andra än tekniska orsaker är den på utdöende vilket ju skapar problem.

Ett annat "problem" jag har är ett oscilloskop med parallellportsinterface. Är numera inte helt lätt att hitta passande moderkort med det när det är dags att uppgradera datorn, men jag är nöjd så länge det i alla fall är möjligt. Men de dagarna är nog snart räknade. Inser att det inte är värt att ha det på alla konsumentprodukter längre.

Ja, jag håller med. Det var inte mitt syfte att baktala FireWire, att jag kallade det för "FuckWire" beror på frustrationen över 1) det verkar ha varit en fluga och 2) det känns som ju löjligare namn du har på en produkt, ju mer förgänglig blir den. Jag tror mig också ha förstått att FireWire är bättre än USB. Jag vet inte hur det är med licensieringen och royalty för varken FW eller USB, men jag anser att gränssnitt bör vara helt öppna eller skrotas/aldrig kommit till. HDMI kan dra något gammalt över sig!

Parallellporten är ett bra exempel på "fluff". TS skulle säkert vilja slänga ut den totalt (den finns kvar på vissa moderkort har jag sett). Själv har jag aldrig gillat den (klumpig kontakt, styva och tjocka kablar), men jag skulle aldrig komma på tanken att "missunna" någon den eller hysa idén om att inte köpa en dator därför att den har en port jag _inte_ behöver.

[OFF-TOPIC-tips]
Låt mig gissa: ditt oscilloskop är från Velleman? Idag finns det en "leksak" som heter PCGU250 eller liknande för USB. 25 Msmpl/s, 12 MHz och en funktionsgenerator. Dessa är fånigt billiga. Nu vet jag inte om ditt skop är bättre än så, det fanns väl en 60 MHz-variant för parallellporten? Men i stället för att investera i ett expansionskort/dongel så kanske det är värt att köpa ett nytt skop som kostar en bra bit under 2k. Nackdelen är förstås att USB är mer komplext än parallellport, så tröskeln är betydligt högre att försöka skriva egen mjukvara till det (en av mina personligen störta irritationer över USB - en rad mät- och styrinstrument kopplas idag till PC via USB och programmering, speciellt om man bara ska göra något kvickt, är hopplöst. Linux-stödet är hopplöst. Måste man installera världens jäkla, tunga, buggiga och svårbegripliga mjukvarupaket som VISA för att få ut mätvärden när det borde gå med rena skript? En multimeter med USB är ungefär lika användbar som en multimeter utan gränssnitt om man inte vill tramsa med proprietärt skit som LabView. En multimeter med RS232 är däremot något fantastiskt i möjlighetsväg.)

Jag var ute och googlade efter moderkort för inte så länge sedan (köpte mig en ny burk). Jag blev faktiskt förvånad över att betydligt fler moderkort jag hittade hade serieport och/eller parallellport än för några år sedan. Kanske har tillverkarna tagit förnuftet till fånga? Jag var själv inte ute efter parallellport (sist jag använda en sådan var för att föra över data från en 286a till en modernare maskin med "laplink"-kabel. Det gick inte på något annat sätt eftersom man 1) bytt standard för hårddisk, 2) bytt standard för diskett, 3) bytt standard för nätverk. Men parallellporten räddade mig då, tack parallellporten!). Jag fick dock ett moderkort med en(1) serieport till slut. Så nu har jag 5 stycken med hjälp av mitt PCI-kort. Det räcker för det mesta, annars plockar jag fram de förhatliga donglarna ). Edit: Vad är det för fel på smileysarna? Detta ska ju vara sur gubbe: [ : ( ] (också en modern idioti, "tolka" smileys så att den känsla man vill förmedla passerar någon sorts förvrängningsfilter! Argh, jag blir så trött. Hata datorer!)

Så, du kanske kan hitta ett nytt moderkort som passar med ditt gamla skop!
[/OFF_TOPIC-tips]

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MBY:

[OFF-TOPIC-tips]
Låt mig gissa: ditt oscilloskop är från Velleman? Idag finns det en "leksak" som heter PCGU250 eller liknande för USB. 25 Msmpl/s, 12 MHz och en funktionsgenerator. Dessa är fånigt billiga. Nu vet jag inte om ditt skop är bättre än så, det fanns väl en 60 MHz-variant för parallellporten?

.....

Så, du kanske kan hitta ett nytt moderkort som passar med ditt gamla skop!
[/OFF_TOPIC-tips]

Du gissade rätt, det är ett Velleman. Men 50 Mhz-varianten, så helt värdelös prestanda har det inte.
Lyckades hitta ett moderkort som hade parallellport senaste gången jag uppdaterade. Då visade sig att många modeller från Gigabyte faktiskt hade parallellport, men via en intern header, så det vara inte helt lätt att se utan vidare. Fluff via interna headers som inga fashionistas kan förfäras över (de är ju bara att inaktivera i bios och glömma bort) är ju en utmärkt ide tycker jag! Köpte en sådan modell

Permalänk
Medlem

Rolig tråd!

Alla har olika behov så det är väl bara bra om det finns moderkort med massa gränssnitt för den som vill ha det och andra moderkort som är mer bantade för den som önskar det? Själv har jag aldrig använt SLI eller Crossfire och tvivlar på att jag kommer att göra det också, men inte missunnar jag dem som vill ha detta att ha möjligheten att använda det.

Men ofta är det just "SLI-nissarna" som missunnar mig möjligheten att ansluta optiska enheter, videokameran via firewire, analoga TV-kort via PCI och så vidare. Jag har massor av gammal (och ny för den delen) hårdvara jag inte vill slänga bort och som fortfarande fungerar utmärkt men som på grund av "legacy-hatarna" blir allt svårare att använda. Bortsett från hårdvaruportarna så har vi också problemen med drivrutiner som plötsligt inte finns längre i nya versioner av operativsystem. Tack och lov har det problemet minskat sedan jag bytte till Linux där det ofta ligger kvar stöd för äldre hårdvara (eller själv går att lägga in tack vare öppna drivrutiner).

Det borde finnas flera som jag, folk som vill kunna fortsätta använda gamla prylar. Så det borde finnas marknad att tillverka och sälja moderkort med stöd för nya processorer i kombination med gammal hårdvara. Detta behöver ju inte drabba "SLI-nissarna" då de fortfarande kan välja sina "moderna" prylar som har tagit bort all funktionalitet utöver att spela spel...

Visst har väl jag något moderkort med SLI-stöd men jag såg det inte som någon nackdel även om jag inte använt det för SLI. Jag tänkte vad bra, då kan jag koppla i ett extra SATA-kontrollerkort i den PCIe-platsen om jag skulle behöva slänga in 8 hårddiskar till i servern...

Permalänk
Avstängd

Precis! Alla har inte samma behov. Så antingen om man ska likrikta får man göra moderkort som har "extra allt", men som då blir dyrt (fast förhållandevis billigt på grund av stordriftsfördelar), eller så får man göra flera olika. Visst kan man göra ett moderkort med en enda USB och bara "thunderbolt" så får vi se hur många som köper just ett sådant.

Det rimligaste vore kanske att göra som man gjorde förr, bara inkludera standardgrejer och ha gott om kortplatser. Då kan serieportar, USB, SATA/PATA/FireWire, etc hänga med från dator till dator. Billigt, miljövinster och inget "fluff". Från början hade ju PC-moderkort bara en enda utgång: DIN för tangentbord. Men det var på den tiden då folk fortfarande var förnuftiga och vi hade AT-agg som gick att stänga av...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."