Microsoft lanserar Windows 8 Consumer Preview

Permalänk

Funderar på att testa, men spelar mycket spel på datorn: och livrädd för kompabilitetsproblem (och efterföljande krångel med att installera om windows 7). Någon som testat att spela på Windows 8 (steam, origin, "tunga" spel osv.)?

Permalänk
Skrivet av Thanatos1984:

Funderar på att testa, men spelar mycket spel på datorn: och livrädd för kompabilitetsproblem (och efterföljande krångel med att installera om windows 7). Någon som testat att spela på Windows 8 (steam, origin, "tunga" spel osv.)?

Bara CODUO utan problem. Andra har körd även Call of Duty Modern WF 3 funkar

Permalänk
Medlem

Jag installerade Windows 8 igår på spelburken, jag har inte riktigt hunnit spela någonting.
Jag hoppas verkligen att det inte är några stora problem med de största titlarna. Förövrigt så gillar jag verkligen hur allt fungerar.

Permalänk
Medlem

Har inte testat själv eller ens läst några kommentarer, men låt mig gissa: Samma gamla skit med en ny start-meny?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Du har en teori? Det är inte samma som man trollat internet med de senaste 5 åren alltså?

Jovisst. Man kan modifiera den där tidslinjen lite hur man vill för att få det att framstå att varannan windowsversion är dälig. I verkligeheten använde nästan ingen ME och Vista var inte så dåligt som man ofta försöker få det att framstå. Problemet är egentligen att Vista hamnade mellan XPSP3 och W7, som båda fungerade helt utmärkt.

MS har i alla fall motiverat förändringarna och poängen med nya startmenyn. Hoppas man vänjer sig snabbt och märker av att det blir enklare och snabbare.

Hehe, jo. Jag trollar lite. Tydligen så är denna metod fortfarande effektiv.

Men när det kommer till XP -> Vista -> W7 så är kritiken rätt. XP var bra, och det verkar ingen neka. Vista hade en ny idé som blev slarvigt gjort. För lite utvecklingstid? Visst, kritiken är överdriven, men rättfärdad.
W7 är en bättre version av samma igentliga idé som Vista grundades på, dock gavs denna bevisligen mer tid att optimeras.

Förstår igentligen inte varför Vista var nödvändigt om det du skriver stämmer, att det hamnade i kläm mellan SP3 och W7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

De gånger jag använt 2000 har det vara inte kännts... "rätt". Det var lite fel av mig att säga "dåligt", men IMO var 2000 inte lika bra som 98. Smaken är som baken.

Windows XP var en liten uppgradering av Windows 2000. Man fick ett nytt färgglatt interface och lite smågrejer. Gillar man XP ska man inte klaga på Windows 2000.
-----

Har testat W8CP litegrann och det verkar ok när man hittat lite hur det fungerar även om det är en stor omställning. Undrar jag om Microsoft tänkt att företagen ska köra med nya UI:t också? Jag ser framför mig en del problem med kompabilitet och program som kanske inte alltid är helt Windowsvänliga. Nu finns förstås gamla skrivbordet där, men har varit med om problem vid tidigare mindre ändringar av systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Jag gillar verkligen inte att det inte finns något alternativ för oss som kör en PC (!!!!!) att välja bort metro under installation, eller varför inte kunna stänga av dem i kontrollpanelen? och som en del andra har skrivit i tråden, hur fan stängar man av windows utan att trycka ctr-F4 eller använda ps, cmd ect?

Högerklicka o vänsterklick pluss håll ner P typ, vafan tänkte dem där ? hur ska en vanlig svensson fatta? tycker iaf metro är riktigt jävla dåligt.

Har du CP på datorn själv eller gissar du bara?

Funkar prima på min PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Har inte testat själv eller ens läst några kommentarer, men låt mig gissa: Samma gamla skit med en ny start-meny?

Nej det är annat som skiljer så klart! Dra ner W8 och prova, det är ju gratis min son.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

*missuppfattning raderad*

Om du har Consumer Preview (CP) på din dator så hittar du nog "Power" för att stänga av datorn etc.

Permalänk
Medlem

1 Hur snabbt är det jämfört med 7?
2 Är det lätt att komma åt alla standardfunktioner utan startmenyn?
3 Måste man använda sig av Metro?
4 Vad är egentligen fördelen med att uppgradera från 7 till 8 om man sitter med en vanlig desktop?

Permalänk
Medlem

jag tycker på print att det ser ut som surfplatta miljö, vilket inte jag föredrar när jag sitter på min desktop, kan man få bort den så att det blir lite mer likt gamla vanliga windows?

Har inte laddat ned och testat än (håller på med nedladdning), men det känns som jag stannar vid windows äldre om det är så som jag kan uppfatta det på printscreen.

Eller så blir det linux året runt!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Jag vet att många appar bara är förhandsversioner, men mail-appen är rätt så rejält kass just nu i alla fall. Lite konstigt eftersom det är en av de viktigare apparna (enligt mig). I övrigt kan jag faktiskt tänka mig att köra Metro UI när fler program börjat stödja det och är lite mer avancerade än bara leksaksappar. Jag ser Start-bilden som ett smidigt sätt att starta program man kör eller få en snabb överblick av viktig info.

Att stänga av, snabbaste jag kunde hitta är Win+I eller Ctrl+Alt+Del och power-knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Om du har Consumer Preview (CP) på din dator så hittar du nog "Power" för att stänga av datorn etc.

¨snacka om morgontrött , ja det har jag och jag gillar inte metro alls...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ni som gnäller om operativet, kör ni detta på en dator med pekskärm?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt gnället om "appar", vad tror ni är skillnad på en "app" och ett installerat program?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

jag gör det inte, kör med mac---virtual box...
Men har inte laddat ned (håller på), men det känns som detta är endast för surfplattor?
Borde ju bli krångligt (enligt mig iallfall) att skutta fram på samma sätt som med pekskärm.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Det verkar ju faktiskt finnas en del praktiska funktioner som kan underlätta ens användande både under PC och tablet. En sak jag dock inte står ut med är hur det ser ut! Jag blir fan stressad av att se de där duploklossarna blinka och rulla bilder. Menyer stora som motorvägar.

Blir man lobotomerad ifall man nämner orden minimalism och stil på MS tro? För i mina ögon kan det inte ha varit slagorden när de utvecklade det där lapptäcket!

Den gamla startmenyn var ju så otymplig också. NU är vi ju frälsta med att istället scrolla i sidled för att komma åt det vi vill ha. Det gjorde ju allt så mycket mer praktiskt, verkligen, obeskrivbart. -_- Jag kan förstå nyttan på en tablet men de som förespråkar det nya upplägget på en laptop eller stationär dator..? Ja, jag kan ju inte säga annat än att jag beundrar er till viss mån.

Som tur är så går väl det mesta att tweaka så att upplägget passar ens egna smak och behov. Den vanliga startmenyn, som vi i dryga 15 år levt i en lögn om att den är till någon praktisk nytta, ska gå att återfå via lite registerpyssel.

I det här fallet kan man ju fråga sig ifall de haft människor på mentalsjukhus som målgrupp när de utvecklat det nya gränssnittet? Jag skulle dock kunna hamna där om jag tvingades dras med den där startmenyn under längre tid...

Permalänk
Medlem

Kul att testa.

Efter några timmars runtklickande kan jag konstatera att Metro säkert funkar bra på plattor och telefoner, men hen som kom på att det ska vara defaultinställning även till PC är en fullkomlig jubelidiot och borde få sparken samt tvingas betala skadestånd till någon fond för offer för brott mot mänskliga fri- och rättigheter resten av livet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av hejsann:

metro blogga twittra apps facebook gilla vista iPUKE.. slutar nu innan nån fler spyr.

Du glömde att man måste få en bra datorupplevelse med sin nya smart-pc...

Skrivet av strejf:

Microsoft rekommenderar att man kör det på en fysisk PC istället för virtuell maskin.

Klart de gör Allt är ju segare i en virituell
Jag kör i viritualbox och det funkar bra

Permalänk
Skrivet av Brallor:

Kör på en vanlig dator utan pekskärm. Detta ska ju vara bra båda på surfplattor och desktops. Eftersom jag inte har någon surfplatta så testar jag på min desktop, och jag hatar det... Bara en grej som att metro går i sidled... Varför inte skrolla på höjden i stället, så jag kan använda hjulet på musen?

Permalänk
Skrivet av Vikingen_94:

Gick i 6 MB/s för mig och det är vad mitt klena bredband klarar av så att det borde verkligen gå snabbare för dig

Ditt klena bredband?
Själv så laddar jag ner i 240kb/s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

Det verkar ju faktiskt finnas en del praktiska funktioner som kan underlätta ens användande både under PC och tablet. En sak jag dock inte står ut med är hur det ser ut! Jag blir fan stressad av att se de där duploklossarna blinka och rulla bilder. Menyer stora som motorvägar.

Blir man lobotomerad ifall man nämner orden minimalism och stil på MS tro? För i mina ögon kan det inte ha varit slagorden när de utvecklade det där lapptäcket!

Den gamla startmenyn var ju så otymplig också. NU är vi ju frälsta med att istället scrolla i sidled för att komma åt det vi vill ha. Det gjorde ju allt så mycket mer praktiskt, verkligen, obeskrivbart. -_- Jag kan förstå nyttan på en tablet men de som förespråkar det nya upplägget på en laptop eller stationär dator..? Ja, jag kan ju inte säga annat än att jag beundrar er till viss mån.

Som tur är så går väl det mesta att tweaka så att upplägget passar ens egna smak och behov. Den vanliga startmenyn, som vi i dryga 15 år levt i en lögn om att den är till någon praktisk nytta, ska gå att återfå via lite registerpyssel.

I det här fallet kan man ju fråga sig ifall de haft människor på mentalsjukhus som målgrupp när de utvecklat det nya gränssnittet? Jag skulle dock kunna hamna där om jag tvingades dras med den där startmenyn under längre tid...

hahaha jag håller med till 100% , vad fan tänte dem? jag blir så irriterad det är helt galet...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Att Metro är inget som "sweclockers" uppskattar är inte förvånande alls. Däremot tror jag vanligt folk som använder datorn mer begränsat kommer uppskatta det väldigt mycket. Lägg in Win8 på en bootbar USB sticka och ta med till din mamma och testa hur hon regearar på det. Du får säkert en helt annan reaktion än din första.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Bara en grej som att metro går i sidled... Varför inte skrolla på höjden i stället, så jag kan använda hjulet på musen?

Det går att använda mushjulet för att scrolla i sidled. Varför de lagt vissa grejer på sidled är väl för att de kännt behov av att kopiera telefoner/plattor som använder sidled för många funktioner, men höjdled för mejl/internet.

Permalänk
Medlem

Nej tack...

Av det som sägs i denna video (och av det lilla jag hört tidigare) så finns det absolut ingenting av intresse eller värde för mig i detta nya windows.

Det känns som om detta OS i det närmaste uteslutande handlar om ett försök att stjäla marknadsandelar från "Android" och "iOS" på marknaden för smart-phones & surf-plattor.

Normala datorer/dator-användare har noll & intet att hämta från Win8. Med undantaget av ett anslående fult user-interface, anpassat för just mobiler & plattor.

Tja, jag har försökt att hålla ett "öppet sinne" om W8 så länge som möjligt, trots att inget positivt meddelats, fast det börjar kännas allt mer hopplöst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av silentpower:

det funkar inte för mig :S jag har bränt ison till usb och testade setupen inget av de funkar det bara står och ladda med en fisk i bakgrunden

Exakt samma för mig, omedelbart efter att datorn bootat från dvd eller usb med win8 x64 cp installationsprogrammet på, kommer det upp en ruta med en fisk, sen händer inget mer alls....någonsin. Kass, om det inte vore för att man laddat ned det från microsoft hemsida skulle man tro att det hela var ett skämt eller möjligtvis ett virus eller så.

Det minsta man kunde begära vore väl ett felmeddelande av något slag, men inte då, bara en fisk, inte ens den berömda ledsna smilien, utan en ful jä**a fisk.

Har ett AMD A6 3650 system med 8Gb minne. Windows 8 i denna dator är en bild på en FISK. Tack Microsoft.

Permalänk
Medlem

För att öppna ett program för W8:
man klickar längst ner till vänster och scrollar i en lista med hjulet på musen och klickar på det man vill starta.

För att öppna ett program i W8:
man klickar längst ner till vänster och scrollar i en större lista med hjulet på musen och klickar på det man vill starta.

Slutsats: Metro = stor startmeny. Sist jag kolla kom typ alla möss med scrollhjul, kanske misstar mig.

Och för er som inte hittar restart/shut down/lock så drar musen till höger över eller nederkant och sedan ner respektive upp så får man fram en meny, sedan Settings -> Power

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzhadar:

Exakt samma för mig, omedelbart efter att datorn bootat från dvd eller usb med win8 x64 cp installationsprogrammet på, kommer det upp en ruta med en fisk, sen händer inget mer alls....någonsin. Kass, om det inte vore för att man laddat ned det från microsoft hemsida skulle man tro att det hela var ett skämt eller möjligtvis ett virus eller så.

Det minsta man kunde begära vore väl ett felmeddelande av något slag, men inte då, bara en fisk, inte ens den berömda ledsna smilien, utan en ful jä**a fisk.

Har ett AMD A6 3650 system med 8Gb minne. Windows 8 i denna dator är en bild på en FISK. Tack Microsoft.

Bakgrunden till Windows 7 Beta var också en fisk. Du kan nog vara lugn att det inte kommer vara en fisk i den färdiga versionen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallor:

Jag förstår inte riktigt gnället om "appar", vad tror ni är skillnad på en "app" och ett installerat program?

Det är ingen skillnad, både nya Metro-program och gamla program från Windows 7 kallas appar i Windows 8. I Mac OSX heter det för övrigt applications, men i den svenska översättningen heter det program.

I Windows Phone heter det appar i Marketplace men i inställningarna kallas Internet Explorer, Office, musikspelaren och andra inbyggda funktioner för program.

Jag tycker ordet app är fult helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

För att öppna ett program för W8:
man klickar längst ner till vänster och scrollar i en lista med hjulet på musen och klickar på det man vill starta.

För att öppna ett program i W8:
man klickar längst ner till vänster och scrollar i en större lista med hjulet på musen och klickar på det man vill starta.

Slutsats: Metro = stor startmeny. Sist jag kolla kom typ alla möss med scrollhjul, kanske misstar mig.

Och för er som inte hittar restart/shut down/lock så drar musen till höger över eller nederkant och sedan ner respektive upp så får man fram en meny, sedan Settings -> Power

Eller använder man en annan metod som är likadan i Windows 8 som i 7 och som många redan påpekat: tryck på Windows-tangenten på tangentbordet. Skriv 2-3 tecken. Tryck enter. Klart.

För att visa alla installerade appar trycker man för övrigt på Windows-tangent + Q