Permalänk
Medlem

Mini ITX-chassi

Droppen som fick min rätt rejäla bägare att rinna över med min Boxee Box har landat och det är dags att kasta ut eländet. Det ska därför bli ordentlig HTPC. Har redan bestämt mig för Asus E45M1-I Deluxe, det jag behöver nu är ett chassi.

Jag har tittat på Antec ISK 300-65 då den kör pico-PSU och är relativt liten och smidig. Jag tittade även på den mindre ISK100 men fläkten på sidan ser förtaskig ut.

Det jag undrar är om någon har förslag på liknande chassin i ungefär samma prisklass (<1000 kr), gärna mindre om möjligt. Jag tror inte att DVD/BD-läsare är aktuellt då flickvännen har en PS3 till sånt, den är enbart tänkt som en streaming-maskin. Får det plats med ett mini ITX-moderkort och eventuellt nån 2.5"-enhet så är det tillräckligt.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Den kör väl inte pico-PSU? Alltså inte inbyggt från början

Permalänk
Medlem

Jag har ett Linkworld http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=964364 LC820-03 90W. Även det har någon form av inbyggt picoPSU.. Har dock inte testat det än.. men det borde inte vara sämre än andra som följer med chassin.

Detta chassi är inte mycket högre än moderkortet, har plats för en 2.5" hdd + en 5,25 slim-enhet. Det verkar få plats en 3.5" hdd, men det blir hemskt trångt... och då får inte nätdelen plats.

Nätdelen är för övrigt rätt precis en sådan som såldes av Morex för ett par år sedan.
http://www.morex.com.tw/products/productdetail.php?fd_id=63 - fast 90W

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tror att jag har förvirrat mig lite angående vad pico-PSU innebär faktiskt! Det jag är ute efter är alltså nåt som kör extern adapter, ungefär som en spelkonsol.

Linkworld-lådan ser ju trevlig ut, ska titta närmare på den.

Fick en kul idé under kvällen då jag insåg att min TV har VESA-stöd - skulle kunna skaffa ett ISK110 och montera det på TVn. Skulle nog kunna bli rätt fint och då märks den rätt fula fläkten inte lika mycket (däremot så är 100mm-fläkt bra för ljudnivån). Tankar om detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen dum idé att sätta den bakom tvn, fläkten låten däremot en hel del så ha den på low och då kan du inte ha något supersystem men ska du streama så funkar ett Fusionbaserat system utmärkt. annars kan du väll göra en fulmodd också eftersom ingen kommer se den bakom tvn, sätta en 140mm fläkt som blåser rakt på hela systemet tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Tror att jag har förvirrat mig lite angående vad pico-PSU innebär faktiskt! Det jag är ute efter är alltså nåt som kör extern adapter, ungefär som en spelkonsol.

...

Enligt min uppfattning så är produkterna i länken pico-PSUs. (De som är monterade på en ATX 24-stifts kontakt.) Vad jag har förstått så är det deras benämning på produktserien.

Dessa placeras på moderkortet och matas med 12 V från en extern adapter.

Permalänk
Medlem

Heh, har hittat nåt ännu trevligare nu: Travla C293. Snacka om no-frills chassi - PSU, on/off knapp och VESA-fästen. Tror inte att det blir mycket bättre. Det har dessutom en vanlig 60mm-fläkt (kan dock inte se den på bilden...) så ljudnivån borde vara okay eftersom fläkten borde vara mer stabilt monterad än på ISK110.

bjjb - Verkar stämma bra som du säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En Pico-PSU är som en laptopladdare. Inga fläktar.

Rätta mig om jag har fel..