Permalänk
Hedersmedlem

Är samma för mig att jag inte kan surfa för typ 10-60 sekunder ett par ggr. per dag. Allt annat smider på bra, dc, icq osv.

Det som jag kommit fram till är att Telias DNS vägrar ta emot requesta då & då. IP-nummer går ypperligt att surfa på under denna tid, men inte domäner. Om man t ex kör en nslookup under denna tid får man som svar av telias DNS "DNS requested timeout"

Permalänk
Medlem

Skriv inte in nån DNS då...

Visa signatur

187

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sajke
Skriv inte in nån DNS då...

Och hur fan ska man surfa på internet då, komma ihåg alla ip-nummer?

Permalänk
Medlem

Men alltså skriv in DNS:en i Routern och strunta i att göra det på datorerna...

Visa signatur

187

Permalänk

hur hålle rman på att styra och ställa i en 804?

Visa signatur

ASDF

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Men alltså skriv in DNS:en i Routern och strunta i att göra det på datorerna...

Man måste antingen ha routern eller annan DNS-server inskriven som DNS-server då något måste översätta adress-->ip.

Det trodde jag iaf. Skriv gärna hur det tekniskt fungerar annars att surfa in på t ex www.sweclockers.com utan att ha en DNS-server specifierad i operativsystemet?

Vad hjälper det om man har en DNS-server specifierad i routern, datorn har ingen aning att det är den DNS-servern den ska prata med eller att den överhuvudtaget finns ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattan_asdf
hur hålle rman på att styra och ställa i en 804?

192.168.0.1 i webbläsaren, admin som anv. namn, inget lösenord.

Detta är om ingen varit inne och pillat med dessa inställningar då

Permalänk

vad har du för firmware version i routern idag?

Citat:

Jag är uppvuxen med MSN Messenger och jag tycker det funkar perfa!

Åter till problemet..När jag ska installera Firmware v2.05b2 så hittar den inte routern! Varför?

Jag var i kontakt med d-links support ang precis detta häromdagen och de skickade ut en annan firmware än den jag hade, efter installation av den så funkade även installationen av den firmware som öppnar för filöverföring via msn, hör med dem om vilken du skall ha annars kan du höra av dig så skickar jag över den jag fick så du får prova.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: vad har du för firmware version i routern idag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Suede

Jag var i kontakt med d-links support ang precis detta häromdagen och de skickade ut en annan firmware än den jag hade, efter installation av den så funkade även installationen av den firmware som öppnar för filöverföring via msn, hör med dem om vilken du skall ha annars kan du höra av dig så skickar jag över den jag fick så du får prova.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus tidigare i tråden

Börja med en lägre version, man måste det om man har riktigt gammal firmaware.

Läs gärna inläggen i tråden innan

Permalänk

Re: Re: vad har du för firmware version i routern idag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus

Läs gärna inläggen i tråden innan

Jag håller med om att läsa tråden, problemet var bara att jag hade nyss tankat hem den senaste firmwaren från deras ftp, detta funkade inte heller men tydligen hade de en som var nyare ändå, som de bifogade via mail istället, så jag vet inte om den måste vara speciellt gammal, kanske finns problem även med relativt nya firmwares...eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: vad har du för firmware version i routern idag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_Suede

Jag håller med om att läsa tråden, problemet var bara att jag hade nyss tankat hem den senaste firmwaren från deras ftp, detta funkade inte heller men tydligen hade de en som var nyare ändå, som de bifogade via mail istället, så jag vet inte om den måste vara speciellt gammal, kanske finns problem även med relativt nya firmwares...eller?

Alltså, för att kunna uppgrader en router med relativt gammal firmaware till den nyaste. Måste man först uppgradera till en halvgammal variant, efter det går det att uppgradera till nyaste, det är antagligen en miss som utvecklarna gjort. De har bara anpassat den efter uppgradering av senaste firmaware innan den.

Detta gäller då bara DI-804 vad jag vet :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Är samma för mig att jag inte kan surfa för typ 10-60 sekunder ett par ggr. per dag. Allt annat smider på bra, dc, icq osv.

Det som jag kommit fram till är att Telias DNS vägrar ta emot requesta då & då. IP-nummer går ypperligt att surfa på under denna tid, men inte domäner. Om man t ex kör en nslookup under denna tid får man som svar av telias DNS "DNS requested timeout"

Har samma problem med min 604:a och BBB, det händer inte flera ggr per dag men det dyker upp någon gång här och där.

Trodde att det var BBB´s DNS:er som gick ner men då är det alltså routern som spökar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jisstus

Har samma problem med min 604:a och BBB, det händer inte flera ggr per dag men det dyker upp någon gång här och där.

Trodde att det var BBB´s DNS:er som gick ner men då är det alltså routern som spökar.

Trevligt, jag trodde att det var telias DNS:er :).

Då vet vi att det är DI-604 som det är fel på, undrar vad supporten kommer att säga denna gång.

Skickade ett mail till dem om alla funktioner som ska finnas med inte finns med, fick detta som svar.

Citat:

Hejsan

Det är en funktion tyvärr som inte ännu är fixad till den svenska model av 604:an kommer med en senare firmware att läggas till,
så nu är det bara att avvakta på den firmwaren så kommer det att fixas.
Det kommer hoppas jag även en bättre manual som innehåller lite mer om dom funktioner som redan finns + dom nya senare också.

Tack för att Ni har kontaktat D-Link Tekniska support.

Det roliga är att de funktioner som finns i DI-604 inte är dokumenterade någonstans, man ska tydligen gissa sig fram tills någon orkar skriva en manual. Sen att de släpper en halvfärdig produkt och tror att de ska fixa de återstående utlovade funktionerna är helt åt helvete. Jag trodde inte man fick göra så, men men.

Jaja, om de med detta problem slänger iväg ett mail till D-Links support kommer nog detta fel att fixas, om bara en skickar brev händer troligtvis inget.

Mail: support@dlink.se

Jag ska skicka ett mail så fort jag orkar, är för trött för at få ihop något nu.