Tips på bra guide för att configuera en Cisco 2960x switch!

Permalänk
Medlem

Tips på bra guide för att configuera en Cisco 2960x switch!

Köpt hus för några månader sen och kommande vecka så kommer med lite tur fiber vara inkopplat och klart så tänkte börja med lite kabeldragning och förberedelser inför detta.

Tanken just nu är att bara köra våran nuvarande router till en början men vill förbereda allt inför kommande Cloud Gateway! Tanken är då att sedan använda en Cisco WS2960x-48LDP-L som jag redan har för att koppla in allt i samt använda den för matning till diverse PoE enheter så som accesspunkter, kameror osv.

Men till mitt problem, har inte rört dessa typer av nätverks utrustning sedan gymnasiet (typ 18 år sen) och kan inte hitta någon vettig guide för hur jag ska konfigurera switchen, det ända den ska göra är att agera switch samt ha PoE aktiverat på 12 portar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Spontant så är det ett helvete att jobba med ciscos prylar utan en licens för dem. Du kommer inte att kunna ladda ner firmware utan att gå via pirater.

Men via webGUI så borde du kunna konfigurera så som du vill ha det uppsatt. Default VLAN med poe+ aktiverat på portarna som klarar det.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 32GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Systemlagring: WD Black SN750 1TB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

2960 är end of life, så avsaknad av licens gör inget, det kommer inga fler firmwares.

Det är inte jättesvårt att confa ciscoswitchar, anslut med antingen serial eller ssh.
Sen kommer du till en prompt, då kan du skriva conf t, då kommer du in i konfigureringsläget.

För att konfa en port kan du skriva interface<tab> och välj vilken port du vill konfa.
Du kan skriva ? för att se vilka kommandon som är tillgängliga.

Rekommenderar ChatGPT, om du är osäker, här är ett exempel: