Ljudkort till dator för spel och musik, värt? (Okunnig)

Permalänk
Medlem

Ljudkort till dator för spel och musik, värt? (Okunnig)

Hejsan!

Har suttit med ett system redo här nu under en tid (Kundvagn). Bläddrade runt på internet och stötte på ordet "ljudkort", det fick mig att fundera på om man kanske skulle skaffa ett?

När jag spelar ett spel vill jag att allt ska vara så "perfekt" som möjligt, så lite lagg som möjligt, så lite hack som möjligt, så snyggt som möjligt osv. Så kom ljudkortet in, folk säger att det är bättre ljud från ett ljudkort än det som sitter i moderkortet, hur mycket bättre är det egentligen? Jag vill ju ha så bra ljud som möjligt, kosta vad det vill, jag ska ha det.

Om ni tittar på min kundvagn ovan, så ser ni att hörlurarna jag valt kanske inte är de bästa, men det är sjukt sköna och jag kan inte tänka mig att byta bort dem. Har testat lite andra hörlurar i diverse butiker, men inget för mig. Nu vet jag ju inte om hörlurarna kan använda sig av det mesta av ljudkortets "prestanda".

Om nu ljudkort är så pass värt att köpa, vilket ska jag då köpa? Prislappen kan ligga på ca 500-900sek.
Jag kommer i framtiden att skaffa mig ett 7.1 ljudsystem, så det är ju ett måste. Edit: Lite otydlig, jag menar att 7.1 på ljudkortet är ett måste.

Är ytterst tacksam om någon skulle kunna svara på dessa frågor.

PS: Kan inte så mycket om ljudkort och om hur mycket bättre ljud det blir i spel såsom Battlefield 3 och andra First person shooters.

Tack på förhand!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Vill du ha så bra ljud som möjligt så är valet av lurar mer viktigt än själva ljudkortet.
http://www.inet.se/produkt/6303352/asus-xonar-dx skulle kanske funka men fixa lite bättre lurar också.

Edit:Sen om du ska ha ett 7.1 system så kommer det förmodligen kopplas med hdmi-kabel eller toslink så ljudkort är bara överflödigt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Vill du ha så bra ljud som möjligt så är valet av lurar mer viktigt än själva ljudkortet.
http://www.inet.se/produkt/6303352/asus-xonar-dx skulle kanske funka men fixa lite bättre lurar också.

Edit:Sen om du ska ha ett 7.1 system så kommer det förmodligen kopplas med hdmi-kabel eller toslink så ljudkort är bara överflödigt då.

Tackar så hjärtligt för svar!

Vilket sammanträffande, precis när jag tittade på detta kort så fick jag för mig att gå in här och kolla om det kommit några svar och vad för ljudkort tipsades det om? Samma kort som jag tittade på!

Känns som en självklarhet att valet på hörlurar är bättre val. Som jag nämnde med hörlurarna jag valt, underbara! 300:- är ju inte så mycket, så det kommer säkert bli en uppgradering till framtiden.

Vad jag menade med 7.1 system så menade jag att ljudkortet borde ha det, lite otydlig där. 7.1 systemet i ljudkortet är mer en bonus skulle man kunna säga.

Tack igen!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Tackar så hjärtligt för svar!

Vilket sammanträffande, precis när jag tittade på detta kort så fick jag för mig att gå in här och kolla om det kommit några svar och vad för ljudkort tipsades det om? Samma kort som jag tittade på!

Känns som en självklarhet att valet på hörlurar är bättre val. Som jag nämnde med hörlurarna jag valt, underbara! 300:- är ju inte så mycket, så det kommer säkert bli en uppgradering till framtiden.

Vad jag menade med 7.1 system så menade jag att ljudkortet borde ha det, lite otydlig där. 7.1 systemet i ljudkortet är mer en bonus skulle man kunna säga.

Tack igen!

Finns ju många kort som är 7.1 men vad ska du med det till om du bara har vanligt stereoheadset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Finns ju många kort som är 7.1 men vad ska du med det till om du bara har vanligt stereoheadset?

Skrivet av Sjoooberg:

Jag kommer i framtiden att skaffa mig ett 7.1 ljudsystem…

Vad jag skrev där.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Vad jag skrev där.

Snackar vi ett riktigt 7.1 då med receiver,sub osv?

Permalänk
Medlem

Måste hålla med oyegie, även ett riktigt 7.1 kopplas enklast via HDMI till förstärkaren.
Skall du ha datorhögtalare 7.1 utan digital så är 7.1 ljudkort som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Snackar vi ett riktigt 7.1 då med receiver,sub osv?

Ja, precis. Som du sa förut, via hdmi.

Skrivet av DaydreamerVlad:

Måste hålla med oyegie, även ett riktigt 7.1 kopplas enklast via HDMI till förstärkaren.
Skall du ha datorhögtalare 7.1 utan digital så är 7.1 ljudkort som gäller.

Ah, jo självklart! Jag tänkte liksom så att kortet klarade av 7.1 överhuvud taget.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Ja, precis. Som du sa förut, via hdmi.

Ah, jo självklart! Jag tänkte liksom så att kortet klarade av 7.1 överhuvud taget.

Om du skickar det digitalt till en förstärkare (HDMI/Toslink/Coax eller liknande) så kommer inte ljudkortet ha något med signalen att göra, bara skicka vidare den. Det är förstärkaren som tar hand om omvandlingen i det fallet.

Ljudkortet används endast när du vill få en bättre / starkare signal till dina analoga hörlurar / högtalare.

Detta borde stå stort i någon sticky eller något, känns som att varannan tråd inte förstår skillnaden på analoga och digitala signaler :/

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|