Speldator, CF7970. Behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

Speldator, CF7970. Behöver hjälp!

Har satt ihop en speldator och såhär ser den ut, saknar moderkort då jag kan absolut NOLL om de!
Tänkte mig 2x XFX Radeon HD7970 3072MB Black Edition Dual Fan
eller 2x XFX Radeon HD7970 3072MB Dual Fan

Har ingen tanke på att överklocka så antar att den vanliga funkar fint då?
Behöver då ett moderkort som har sockeln 1155 samt funkar med allt det andra.
Skulle också uppskatta ett hyfsat ljudkort som inte är för dyrt. ((:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1586993/speldator

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du behöver ett enskilt ljudkort. De som sitter i moderkortet nu för tiden är så pass bra. Visst är det skillnad men den är så liten och marginell.

Köp inte black edition, enda skillnaden är att den är lite fabriksöverklockad och det kan man göra själva på 30 sekunder.

Tillåt mig att rekommendera Corsair H100 cpukylare. Den sänkte temperaturen på min processor groteskt mycket.

Enligt mig borde du ta bort ett grafikkort och köra tex en större SSD istället. Med två grafikkort får du bara microstuttering och ett 7970 är så pass bra att det inte behövs två stycken.

Den vanliga hårddisken bör vara på 7200RPM eftersom att det påverkar hastigheten på disken en hel del. Youtuba tex 5400 vs 7200 RPM och se skillnaden.

Kör på en 2600K iställte för en 2600, den överklockar bättre och om du ska ha en så pass grym speldator kommer du vilja överklocka. Du bör kunna köra en 2600K med en H100-kylare på minst 4.6 GHZ stabilt.

Annars verkar delarna se bra ut tycker jag.

Som moderkort skulle jag vilja rekommendera ASUS Sabertooth P67. Jag och en vän till mig har ett sådant och är båda väldigt nöjda. Det kostar nog runt 1500kr ++.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem

Tack tack, men hade inga tankar på att överklocka egentligen.
Anser du själv att H100 är bättre än Phanteks PH-TC14PE?
Och borde det inte vara bättre att skaffa en GTX590 om jag inte ska köra CF ?

Permalänk
Medlem

GTX590 är ett grafikkort med två GPU:er och är därför samma sak som crossfire men det heter SLI. Samma sak med tex Radeon 6990.
Radeon 7970 är just nu det starkaste kortet men den bästa single GPU:n. Senare om du nu verkligen behöver ett till kort kan du ju skaffa ett 7970 då. Det är framtidssäkert på två sätt alltså. (Dels för att det är grymt starkt och dels för att du kan skaffa ett till vid senare tillfälle.)

Jag vet bara att H100 är väldigt bra. Jag föredrar även Corsair över Phanteks, det känns som ett mer tillförlitligt märke, men det är ju dock preferens från person till person. Om du vill köra på ett säkert kort tycker jag att H100 är ett bra val, för jag vet att det fungerar underbart.

Sedan vill jag tipsa om att överklockning ger mycket. På Komplett.se kostar 2600K cirka 50kr mer än 2600 och då är det lika bra att köpa 2600K. Det är ingen fara att överklocka om man gör det med måtta. Du får ut mycket av överklockning, jag hänvisar till dessa benchmarks:

Nu är inte det där för specifika spel men du förstår ändå konceptet. 2600K(överklockar bättre än 2600) har en så pass liten prisskillnad motför 2600 att man helt enkelt inte köper 2600 när det finns 2600K. Med det kommer då även möjligheten att överklocka och som du ser ger det mycket. Du kan få +1 GHZ extra på din processor och det är det helt klart värt.

Jag tänkte ungefär som dig när jag köpte min dator, då fanns det 2500K men jag tog en 2500 för "nää jag tänker inte överklocka något", och detta ångrar jag nu.
Tipsar dig bara utifrån egen erfarenhet.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuffing:

Jag tror inte du behöver ett enskilt ljudkort. De som sitter i moderkortet nu för tiden är så pass bra. Visst är det skillnad men den är så liten och marginell.

Köp inte black edition, enda skillnaden är att den är lite fabriksöverklockad och det kan man göra själva på 30 sekunder.

Tillåt mig att rekommendera Corsair H100 cpukylare. Den sänkte temperaturen på min processor groteskt mycket.

Enligt mig borde du ta bort ett grafikkort och köra tex en större SSD istället. Med två grafikkort får du bara microstuttering och ett 7970 är så pass bra att det inte behövs två stycken.

Den vanliga hårddisken bör vara på 7200RPM eftersom att det påverkar hastigheten på disken en hel del. Youtuba tex 5400 vs 7200 RPM och se skillnaden.

Kör på en 2600K iställte för en 2600, den överklockar bättre och om du ska ha en så pass grym speldator kommer du vilja överklocka. Du bör kunna köra en 2600K med en H100-kylare på minst 4.6 GHZ stabilt.

Annars verkar delarna se bra ut tycker jag.

Som moderkort skulle jag vilja rekommendera ASUS Sabertooth P67. Jag och en vän till mig har ett sådant och är båda väldigt nöjda. Det kostar nog runt 1500kr ++.

*Med två grafikkort får du bara microstuttering och ett 7970 är så pass bra att det inte behövs två stycken.* ... Kan ni okunniga inom corssfrire/sli området snälla sluta ge idiotiska råd när ni vet så pass lite själv om problemet? Det är klart att det finns en LITEN chans att det händer. Bara för att man kör två eller fler grafikkort så behöver det absolut inte betyda att problemet kommer uppstå.

OnT: Jag rekommenderar dig att (om du sitter på en fungerande dator idag) invänta nvidias GTX 680 som kommer att lanseras den 23 mars. Förhoppningsvis så kommer GTX 680 ha en högre prestanda och kanske ligga snäppet högre prismässigt än just HD 7970. Angående valet av ett eller två stycken grafikkort så beror det mycket på vilken upplösning på skärmen du satsar på att köra. Har du tänkt dig 1900x1080 så räcker ett kort för att ta dig till ~ high/ultra på alla inställningar oklockat i BF3 . Men tänker du o andra sidan köra 2560x1440 så råder jag dig till att investera två kort i och med den högre prestanda som behövs för mindre smärtsamma Fps nivåer.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1590039/2012-03-12 Bytte SSD till intels stabila och snabbare 520 version. Från två lite (i mina ögon) överpriserade XFX kort till Gigabytes motsvarighet med samma klockning. Lade även till ett moderkort som jag tror kommer passa dig perfekt till ett rimligt pris. Det lilla speciella med det är att med ett knapptryck så överklockas din processor. Perfekt för den som inte vill trixa med en massa inställningar i datorn.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fattyd:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1590039/2012-03-12 Bytte SSD till intels stabila och snabbare 520 version. Från två lite (i mina ögon) överpriserade XFX kort till Gigabytes motsvarighet med samma klockning. Lade även till ett moderkort som jag tror kommer passa dig perfekt till ett rimligt pris. Det lilla speciella med det är att med ett knapptryck så överklockas din processor. Perfekt för den som inte vill trixa med en massa inställningar i datorn.

Är dels riktat till dig men mest trådkaparen:)
Skulle personligen börja med ett 7970 gigabyte (eller asus,MSI) med bra kylare. För att han ska testa och se hur mycket prestanda han behöver. Sen köper man bara till ett 7970 om det behövs, om kanske en månad då dom säkert har sjunkit lite i pris om nvidias motsvarighet prester ganska mycket mer.
Sen ditt val med kylare är bättre dels med ljudnivån och PWM fläktar är guld värt vid surfande/film. (biligare också)
Sen kan du inte överklocka grafikkortet med ett p67 moderkort:/ skulle personligen rekommendera asrock extreme4 gen3.(haft själv)
Sen chassit är säkert bra men antar om du gillar desigen på det skulle jag ta ett Raven03, grym kylning och lite biligare. Men personligen skulle jag ta ett Fractal Design arc.
Men nu till den vanliga Sweclockers grejen(inte microstuttering) då du redan har förklarat det så bra. Men säger några korta ord om det... Det är så överskattat... Känns som det är 1 på 50 som känner av det...(lite överdrivet men ni fattar vinken)
Men nu till dig Fattyd? 1000w nätagg? han ska inte driva 3st 7970 ( http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/asus-h... ett bra test med 3way CF) 850w räcker med marginal. 750w med. Skulle ta ett silverston,(bra erfarenhet av),NZXT gör nog dom tystaste aggen när dom ligger över 80%belastning men inte i low") och corsair(helt ljudlösa i "low" mer i max. Alla aggen jag menar är gold+ sert:) Alla är grymma!
Sen om du endå ska kontera själv, kolla priserna på prisjakten du kommer säkert spara upp mot 1500kr på det...
Grattis till en grym dator!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Okej, tackar och bugar. Ni har gett mig många bra råd och mycket att fundera på.
Vi får se hur det kommer sluta.

Permalänk
Avstängd

Att vänta på Geforce 680 kan vara en bra ide eftersom att det kan leda till a AMD tvingas sänka priset på deras 7000 serie.

dock förväntar jag mig inte det då jag tvivlar på att den nya geforce serien kommer att ut prestera Radeon.

Vänta även på Sapphires OC kylda kort kommer http://www.tweaktown.com/reviews/4599/sapphire_radeon_hd_7970...

De har tydligen lyckats clocka kortet till att prestera P10061 i 3dmark 11 jämför det med 6990 som gjorde 10681 o-clockad dock.

och vi kan jämföra det lite med vad GTX 590 fick jämfört med 6990 i sweclockers test. http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

i valet mellan Geforce och radeon för mig så är Radeon valet då även 7970 har 3 GB DDR5 minne motsvarande för GTX 680 som kommer ha 2gb DDR5 minne så tror jag att kortet kommer att få problem i att vara på topp i spel i mer än 3 år.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Är dels riktat till dig men mest trådkaparen:)
Skulle personligen börja med ett 7970 gigabyte (eller asus,MSI) med bra kylare. För att han ska testa och se hur mycket prestanda han behöver. Sen köper man bara till ett 7970 om det behövs, om kanske en månad då dom säkert har sjunkit lite i pris om nvidias motsvarighet prester ganska mycket mer.
Sen ditt val med kylare är bättre dels med ljudnivån och PWM fläktar är guld värt vid surfande/film. (biligare också)
Sen kan du inte överklocka grafikkortet med ett p67 moderkort:/ skulle personligen rekommendera asrock extreme4 gen3.(haft själv)
Sen chassit är säkert bra men antar om du gillar desigen på det skulle jag ta ett Raven03, grym kylning och lite biligare. Men personligen skulle jag ta ett Fractal Design arc.
Men nu till den vanliga Sweclockers grejen(inte microstuttering) då du redan har förklarat det så bra. Men säger några korta ord om det... Det är så överskattat... Känns som det är 1 på 50 som känner av det...(lite överdrivet men ni fattar vinken)
Men nu till dig Fattyd? 1000w nätagg? han ska inte driva 3st 7970 ( http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/asus-h... ett bra test med 3way CF) 850w räcker med marginal. 750w med. Skulle ta ett silverston,(bra erfarenhet av),NZXT gör nog dom tystaste aggen när dom ligger över 80%belastning men inte i low") och corsair(helt ljudlösa i "low" mer i max. Alla aggen jag menar är gold+ sert:) Alla är grymma!
Sen om du endå ska kontera själv, kolla priserna på prisjakten du kommer säkert spara upp mot 1500kr på det...
Grattis till en grym dator!

* Det lilla speciella med det är att med ett knapptryck så överklockas din processor. * Jag nämner ingenting om att grafikkortet kan överklockas med hjälp av moderkortet utan att det är processorn som påverkas. Kan tillägga att även Ram-minnena tar del av prestanda ökningen när du aktiverar OC genie. Okej, jag överreagerade lite med nätagget. Det räcker med ett 850watt nätagg till det du tänkt bygga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fattyd:

*Med två grafikkort får du bara microstuttering och ett 7970 är så pass bra att det inte behövs två stycken.* ... Kan ni okunniga inom corssfrire/sli området snälla sluta ge idiotiska råd när ni vet så pass lite själv om problemet? Det är klart att det finns en LITEN chans att det händer. Bara för att man kör två eller fler grafikkort så behöver det absolut inte betyda att problemet kommer uppstå.

OnT: Jag rekommenderar dig att (om du sitter på en fungerande dator idag) invänta nvidias GTX 680 som kommer att lanseras den 23 mars. Förhoppningsvis så kommer GTX 680 ha en högre prestanda och kanske ligga snäppet högre prismässigt än just HD 7970. Angående valet av ett eller två stycken grafikkort så beror det mycket på vilken upplösning på skärmen du satsar på att köra. Har du tänkt dig 1900x1080 så räcker ett kort för att ta dig till ~ high/ultra på alla inställningar oklockat i BF3 . Men tänker du o andra sidan köra 2560x1440 så råder jag dig till att investera två kort i och med den högre prestanda som behövs för mindre smärtsamma Fps nivåer.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1590039/2012-03-12 Bytte SSD till intels stabila och snabbare 520 version. Från två lite (i mina ögon) överpriserade XFX kort till Gigabytes motsvarighet med samma klockning. Lade även till ett moderkort som jag tror kommer passa dig perfekt till ett rimligt pris. Det lilla speciella med det är att med ett knapptryck så överklockas din processor. Perfekt för den som inte vill trixa med en massa inställningar i datorn.

Jag menade inte att säga att man BARA får microstuttering, jag menade att säga att man KAN få microstuttering. Förlåt mig ers nåd för att jag gjorde fel, vi människor går ej förlåta för sådana misstag. Jag hoppas att jag fortfarande kan finna en plats i denna värld även då du idiotförklarade mig.

(Ban him?) ^^

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Skrivet av Fattyd:

* Det lilla speciella med det är att med ett knapptryck så överklockas din processor. * Jag nämner ingenting om att grafikkortet kan överklockas med hjälp av moderkortet utan att det är processorn som påverkas. Kan tillägga att även Ram-minnena tar del av prestanda ökningen när du aktiverar OC genie. Okej, jag överreagerade lite med nätagget. Det räcker med ett 850watt nätagg till det du tänkt bygga.

En knapptryckning ja, men då är det inne i lådan. (går på 30sec i biosen att klocka till istället för 3.8ghz eller vad det nu är den går till, kan du få 4,5ghz) men smakfråga, sen har ju flera bränt sina kort i MSIs mobo, men då var det vi lite klockning och mycket mer strömslukande kort:)
Men ser ingen anledning att inte klocka grafikkorten lite då det ger ganska mycket mer prestanda:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Fattyd:

*Med två grafikkort får du bara microstuttering och ett 7970 är så pass bra att det inte behövs två stycken.* ... Kan ni okunniga inom corssfrire/sli området snälla sluta ge idiotiska råd när ni vet så pass lite själv om problemet? Det är klart att det finns en LITEN chans att det händer. Bara för att man kör två eller fler grafikkort så behöver det absolut inte betyda att problemet kommer uppstå.

OnT: Jag rekommenderar dig att (om du sitter på en fungerande dator idag) invänta nvidias GTX 680 som kommer att lanseras den 23 mars. Förhoppningsvis så kommer GTX 680 ha en högre prestanda och kanske ligga snäppet högre prismässigt än just HD 7970. Angående valet av ett eller två stycken grafikkort så beror det mycket på vilken upplösning på skärmen du satsar på att köra. Har du tänkt dig 1900x1080 så räcker ett kort för att ta dig till ~ high/ultra på alla inställningar oklockat i BF3 . Men tänker du o andra sidan köra 2560x1440 så råder jag dig till att investera två kort i och med den högre prestanda som behövs för mindre smärtsamma Fps nivåer.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1590039/2012-03-12 Bytte SSD till intels stabila och snabbare 520 version. Från två lite (i mina ögon) överpriserade XFX kort till Gigabytes motsvarighet med samma klockning. Lade även till ett moderkort som jag tror kommer passa dig perfekt till ett rimligt pris. Det lilla speciella med det är att med ett knapptryck så överklockas din processor. Perfekt för den som inte vill trixa med en massa inställningar i datorn.

Microstuttering är inte så jävla överdrivet och hypat som nästan varenda människa här skriver att det är. Vissa upplever det mycket,en del mindre och vissa inget alls. Innan swec tog upp det så pratades det nästan aldrig om det. Och gnällde folk? Nej,mina två 4870 var bättre än när jag körde ett kort. Jag upplevde inte mycket microstuttering även om jag är känslig. Så gott folk,tagga ner ang microstuttering.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: vet inte varför jag citerade dig..:)

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

En knapptryckning ja, men då är det inne i lådan. (går på 30sec i biosen att klocka till istället för 3.8ghz eller vad det nu är den går till, kan du få 4,5ghz) men smakfråga, sen har ju flera bränt sina kort i MSIs mobo, men då var det vi lite klockning och mycket mer strömslukande kort:)
Men ser ingen anledning att inte klocka grafikkorten lite då det ger ganska mycket mer prestanda:)

TS har valt att inte (för tillfället) överklocka. Dvs. ändra inställningar i bios där det finns möjlighet att något går snett. Tills den dagen då han ändrar sig så fungerar knappen perfekt. Den optimerar inte bara processorn, utan även andra komponenter i datorn!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En annan sak som jag funderade på va, vad händer om CPU Kylningen börjar läcka?
Alla saker kommer ju förstöras och det kommer kosta en hel del att köpa nytt, så hur funkar försäkringen osv med Vatten kyld cpu?

Slängde ihop ett paket med er hjälp och så här ser det ut
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1587609/2012-03-11
Hoppas det ser bra ut!

Permalänk
Medlem

du behöver även s-ata kabel för dvd läsaren

Permalänk
Skrivet av Arvid93:

En annan sak som jag funderade på va, vad händer om CPU Kylningen börjar läcka?
Alla saker kommer ju förstöras och det kommer kosta en hel del att köpa nytt, så hur funkar försäkringen osv med Vatten kyld cpu?

Slängde ihop ett paket med er hjälp och så här ser det ut
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1587609/2012-03-11
Hoppas det ser bra ut!

Om det börjar läcka och något förstörs så står vare sig återförsäljaren eller Kylarmäket för något. Enda är att du får en ny kylare. Men hemförsäkningen står för allt:) fast blir ju en självriskkostnad på en hel del...
Men jag kör på luft och är extremt nöjd. Har haft vatten också, men risken för läcka är minimalt...
Skulle inte ta ett sånt 7970 om man inte ska klocka... Sen kostar det för ett z68 typ 50kr mer:)
Men det är min åsikt;)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvid93:

Har satt ihop en speldator och såhär ser den ut, saknar moderkort då jag kan absolut NOLL om de!
Tänkte mig 2x XFX Radeon HD7970 3072MB Black Edition Dual Fan
eller 2x XFX Radeon HD7970 3072MB Dual Fan

Har ingen tanke på att överklocka så antar att den vanliga funkar fint då?
Behöver då ett moderkort som har sockeln 1155 samt funkar med allt det andra.
Skulle också uppskatta ett hyfsat ljudkort som inte är för dyrt. ((:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1586993/speldator

http://www.inet.se/produkt/6901014/silverstone-raven-rv03-fon... Bra då det finns stora fläktar i botten, och grafikkorten vänds med ändlyktet (där varmluften kommer ut) uppåt, vilket är bra eftersom att värme stiger.
http://www.quizcore.se/sapphire-radeon-hd-7970-3gb/product_de...
http://www.quizcore.se/sapphire-radeon-hd-7970-3gb/product_de...
Du tjänar en hel del på att införhandla grafikkorten på annat håll, som här.
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=AGT3-25SAT3... väldigt liten skillnad i prestanda på denna SSD och den du valt.

http://cdon.se/hemelektronik/720w-900w_cooler_master_gx_-_750... onödigt att lägga 1500kr på PSU, 7970 cf drar drog 588w från väggen med en sexkärnig CPU i sweclockers bench
http://cdon.se/hemelektronik/intel_core_i7-3820_3%2c6ghz_10mb... ta denna CPU eftersom att du inte skall klocka, bättre och bättre sockel.
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_ga-x79-ud3_-_lga2011-17... detta mobo, ett riktigt fett mobo som är väldigt billigt.
http://cdon.se/hemelektronik/antec_k%C3%BChler_h2o_620-141870... ta vattenkylning, alla dagar i veckan, tar mindre plats pluss att du får en fläktar som ventilerar ut luften.
SWEC1203 ger dig 5% rabatt hos cdon

Det blev lite lite kladdigt nu men detta tycker jag du bör överväga.
Den stora skillnaden är socket 2011 och chassit, men om du ändå tänkt att köra oklockad i7 så kör en billigare och bättre sådan, på en bättre socket, som har dubbla pci-e x16, fyra ramkanaler och många expansionsplatser

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]