Moddare kyler Linux-dator med toalettvatten

Permalänk
Medlem

Blir till att gå på muggen ofta när man extremöverklockar då...!?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Next step, built in webcam.

Permalänk
Medlem

Undrar om frugan blir sur att det ligger 10 meter slang mellan sovrummet och toan..

Och nästa modding blir väl att koppla vattnet ifrån slangen mellan huset och gräsmatte sprinklern inför sommarens lan?

Permalänk
Medlem

Kylaruttag på vattenklosetter borde införas i svensk byggnorm. Tankens frekventa genomflöde av kallvatten gör det så jävla kallt på tjotta.

Permalänk
Medlem

Nyhetstorka någon?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

thats nasty bro

Visa signatur

i5-5675C @ 4,3 GHz | GTX 970 @ 1290/1953| HyperX Beast 2x4 GB @ 2666MHz| Asus ROG MAXIMUS VII HERO | Corsair HX 750W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Hedersmedlem

Inte genomkorkat tänkt. Fruktansvärt fult utfört dock (och då gillar jag ändå pingviner, inte minst Tux).

Att tänka på (vissa saker har nämnts i denna tråd):

• det går åt pipsvängen om slangarna/kopplingarna börjar läcka.

• det vore smart med en automatspolare eller något, även om detta nog inte är så viktigt då temperaturen säkert planar ut runt 30°C av egenkylning.

• ska det vara en långsiktig lösning så behöver se till att det finns vatten i systemet även om huvudvattnet stängs av, eller det spolas frekvent, eller spolanordningen hänger sig så att cisternen aldrig fylls, eller liknande problem.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

En "upper decker" skulle ju bokstavligen göra så att skit fastnar i blocket och slangar.

Haha hade en polare skaffat en dator med sådan kylning hade ju en upper decker vart det första man hade gjort

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Blir till att gå på muggen ofta när man extremöverklockar då...!?

Ja, ladda inför överklockingsförsöket med att bjuda famlijen på någon sunkig köttbit dagen innan och lite laxeringsmedel på det!

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Nyhetstorka?
-------------------------------------
felxi stal visst mina ord... eller var det tvärtom kanske...?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Borde det inte funka rätt bra att bygga ett mer konventionellt vattenkylnings system och sen placera radiatorn i cisternen? Då har man ju ett slutet system och slipper kalkavlagringar och sådant. Och man slipper självklart också fläktar.

BTW det där vattnet är nog lika rent som kranvattnet de flesta dricker. Anledningen till att det ser ut som det gör är alla avlagringar som blir. Prova att låta en vattenkran stå på över handfatet/badkaret en dag eller två och se hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Borde det inte funka rätt bra att bygga ett mer konventionellt vattenkylnings system och sen placera radiatorn i cisternen? Då har man ju ett slutet system och slipper kalkavlagringar och sådant. Och man slipper självklart också fläktar.

Det var min tanke också, då slipper man dessutom riskera att oändliga mängder vatten pumpas ut vid läckage eller slangbrott.

Permalänk
Proffsmoddare

Helt rätt. Dock en ganska gammal idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Riskerna med läckande slangar löser man enkelt med att låta pumpen suga vattnet igenom systemet istället för att trycka det.
Går det då hål i slangen eller liknande så suger pumpen i sig luft. Och jag tar då hellre en pump som skär ihop än 2-300 liter vatten i gipsväggen.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Linux is the shit.....

Permalänk
Medlem

Tux är häftig skall fasen skaffa "tux" nalle!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Antar att han inte har detta problem eftersom han testat det flera gånger.
Men tömmer man behållaren helt kommer systemet få luft i sig och då kan det bli svårt för pumpen att "fylla upp" sig igen och luftfickor kan bildas i cpu kylaren med försämrad effekt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Fattar inte hur det här kommer upp på framsidan, det har gjorts förr.. Många gånger. Och det har snackats om o forumen för flera år sedan, som ett alternativ till att ta vatten direkt ifrån kranen. Ser verkligen inte nyheten i detta.

Men nog med gnällandet, en kul grej är det ju iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Antar att han inte har detta problem eftersom han testat det flera gånger.
Men tömmer man behållaren helt kommer systemet få luft i sig och då kan det bli svårt för pumpen att "fylla upp" sig igen och luftfickor kan bildas i cpu kylaren med försämrad effekt.

För att slippa det du beskrivit vid spolning av toalett antar jag att slangen måste gå ner i en behållare som placerats i botten av toalettstolens vattenhållare. Denna lilla behållare töms inte vid spolning, men hinner blandas ut med nytt vatten innan värmeproblem uppstår…

Permalänk
Medlem

Hahaha dagens, tack sweclockers för ett gott skratt

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Cool ide, Jag gillar.

Permalänk
Medlem

Rensketa = Overclocking time!

Permalänk

vilken skitidé!

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Haha detta gjorde min dag

Visa signatur

{ Intel Core i5 7600K /w H80 v2 } - { ASUS STRIX Z270G } - { Corsair Vengeance 16GB DDR4 } - { ASUS STRIX 1060 6GB OC } - { 2x Samsung EVO 250gb & 120gb } - { Corsair RM 750W } - { Fractal Design Mini C }

Permalänk
Medlem

Finns flera sätt att bli av med eventuella luftproblem i systemet. Vem har sagt att det ens är en turbopump som används? Används en förträngningspump så skiter denna i vad den pumpar och pumpar då ut luften om resten av systemet är designat rätt.

Permalänk
Medlem

Borde inte vattenmängden vara så stor att det inte värms upp speciellt mycket, av de flesta system? Alltså ungefär som de här akvariesystemen där det inte behövs någon radiator eftersom värmen hinner försvinna ut i omgivningen ändå.

Permalänk
Medlem

Asså herregud, vatten som fyller tanken är dricksvatten om herrskapet ärr mevetna om det som gråter över hur det. Så ser antagligen kopparören som vårt fina vatten går i. Hur monderar ni era slangar igentligen? Hur stor är risken att slangarna börja läcka? Snälla för fan, lär er att slangarna är tåliga och använd slangklämmor. Seriöst folket.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Jobbar ju med rörmokeri ibland. Många skulle nog sluta dricka vatten om de fick se hur det såg ut i rören nasty shit sometimes.
Har funderat på om skulle koppla upp en extern plattvvx mot acktanken så man kan ladda in värmen från datorn. Så får man givetvis progga en styrning så man inte värmer Varför inte koppla in på värmebärarkretsen till bergvärmepumpen som lite förvärmning.
Sen bygga ett kylblock som klarar ett rejält flöde över processorn. Så kan man ha pannrummet som serverrum. Kommer nog funka hyfsat, då skiktningen i tanken är bra och botten håller sig runt 20gr.
Eller om man har en gammal varmvattenberedare över ha den som förvärmning av tappvatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Borde inte vattenmängden vara så stor att det inte värms upp speciellt mycket, av de flesta system? Alltså ungefär som de här akvariesystemen där det inte behövs någon radiator eftersom värmen hinner försvinna ut i omgivningen ändå.

Om vi antar att det är 20 liter i en äldre klosett, så krävs 20 liter * 1000 g\liter * 4.19 J\(g*K) * 80K = 6704000 J för att värma vattenmassan från säg, 10 grader till 90 grader, vilket är en tämligen ohälsosam temperatur för en processor.

300W processor och grafikkort i full fräs, om vi antar ideala förhållanden och fullständig isolation, så tar det bara 6,2 h innan vattnet i klosetten är 90C.

Säg att vi har 20% värmeavgivningseffekt pga att klosetten har relativt stor yta, men samtidigt är den nog stängd vid drift så ingen vidare avdustning kan ske, samt att porslin är relativt dålig på att avleda värme.

Då landar vi på ca 7.5 h... eller 72 grader, beroende på hur man tänker..

Jag skulle kunna göra ett experiment sen när jag kommer hem, har nämligen en doppvärmare på 300W som jag kan dumpa i klosetten, då ser vi hur varmt det blir... jag gissar att det kommer bli nära kokpunkten i slutändan om ingen spolar på några timmar....

Framgår det vad han har för processor?

EDIT:
Värmeledningsförmåga:
Aluminium 237 W/(m·K)
Porslin ca 1 W/(m·K)

Nåt säger mig att jag lika gärna kan dumpa doppvärmaren i min XXL-mugg och skala upp några tiopotenser

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@walp Dina antagande är milt sagt, överdrivna. Det är bl. a. inget grafikkort inkopplat.