Skrivet av Aloysius:
Borde inte vattenmängden vara så stor att det inte värms upp speciellt mycket, av de flesta system? Alltså ungefär som de här akvariesystemen där det inte behövs någon radiator eftersom värmen hinner försvinna ut i omgivningen ändå.
Om vi antar att det är 20 liter i en äldre klosett, så krävs 20 liter * 1000 g\liter * 4.19 J\(g*K) * 80K = 6704000 J för att värma vattenmassan från säg, 10 grader till 90 grader, vilket är en tämligen ohälsosam temperatur för en processor.
300W processor och grafikkort i full fräs, om vi antar ideala förhållanden och fullständig isolation, så tar det bara 6,2 h innan vattnet i klosetten är 90C.
Säg att vi har 20% värmeavgivningseffekt pga att klosetten har relativt stor yta, men samtidigt är den nog stängd vid drift så ingen vidare avdustning kan ske, samt att porslin är relativt dålig på att avleda värme.
Då landar vi på ca 7.5 h... eller 72 grader, beroende på hur man tänker..
Jag skulle kunna göra ett experiment sen när jag kommer hem, har nämligen en doppvärmare på 300W som jag kan dumpa i klosetten, då ser vi hur varmt det blir... jag gissar att det kommer bli nära kokpunkten i slutändan om ingen spolar på några timmar....
Framgår det vad han har för processor?
EDIT:
Värmeledningsförmåga:
Aluminium 237 W/(m·K)
Porslin ca 1 W/(m·K)
Nåt säger mig att jag lika gärna kan dumpa doppvärmaren i min XXL-mugg och skala upp några tiopotenser