Skrivet av ronnylov:
Är boken något att ha då? Känner mig lite kluven till detta. Å ena sidan tycker jag han borde släppt boken fri från början i äkta "open source anda" och kanske skrivit allt detta i debians wiki å andra sidan förstår jag att han vill tjäna pengar på sitt arbete.
Skrivet av MarcusW:
Jag är med lite kluven, men jag tycker öht han verkar vara en väldigt aktiv och vettig DD så jag kan leva med att donera lite pengar till honom och dessutom få en (förhoppningsvis) vettig bok.
"Tjäna pengar" tycker jag är fel term i sammanhanget. Han lägger ner en stor mängd tid på detta, och _tid_ är inte gratis, inte ens i Stallmans ögon. Det är ingen fet timlön för det arbete han producerar.
Det är vanlig crowd-sourcing: en person som i många år har visat sin kompetens och sitt driv för Debian lägger ut ett förslag om att han kan skriva en bok om intresse finns om han kan få kompensation för sin tid (enkelt förklarat, nu handlar det ju mer om översättning franska->engelska och allmän putsning, men tanken är samma). Det är en modell som jag gärna skulle se användas mer inom mjukvaruutveckling. Resultatet av arbetet ska vara fritt för allas gagn (det betyder inte att tryckta böcker ska vara gratis att beställa, eller ens nödvändigen bandbreddskostnader för att hosta elektroniska kopior), men _tiden_ kan ingen kräva ska vara gratis. Tycker tillräckligt många att det värt en viss summa att en person jobbar på ett projekt så är det ju det.
Hade jag gjort samma sak: sagt att jag skriver en bok om jag får 200000:-, så hade jag inte fått en spänn då jag inte har någon portfolio som ger folk förtroende för att jag skulle kunna skriva en sådan bok. Hertzog har ju dock förtroendet efter många år av visad kompetens.
Jag gillar detta och tycker åtminstone det är en intressant väg för OSS att utforska. Det ligger en distinktion i "mjukvara ska vara fri" och "personer ska göra fri mjukvara utan kompensation".
Exempel för att visa vad jag menar: bara för att jag vill ha en SNES-emulator till Raspberry Pi så kan jag inte kräva att någon annan ska lägga ner tiden att göra detta gratis. Jag kan hoppas på att någon som vill lägga ner tiden gör detta och släpper arbetet fritt, men om ingen är intresserad av att göra detta, och jag verkligen vill ha det, så är ju ett alternativ att kompensera någon för att göra det. Kanske är vi väldigt många som skulle vilja ha en sådan men som saknar tid/kompetens, som då kan gå ihop och ge en tjuga var till någon erkänd emulatorprogrammerare, som sedan låter arbetet vara öppet för förbättringar, etc. Detta minimerar redundant (i dess dåliga betydelse) arbete och maximerar en sorts global effektivitet.
Detta går hand i hand med att öht kunna tjäna pengar som programmerare i en värld med öppen källkod. Om Ericsson vill ha ny mjukvara till en telefonväxel så kan de betala en programmerare lön för tiden att göra detta. Programvaran bör sedan släppas fri, inte på så sätt att Ericsson gratis tvingas tillhandahålla support till Huawei/Motorola/etc; återigen är detta isf en tjänst som de kan erbjuda mot kompensation.
Det finns redan många inom OSS som jobbar på detta sättet: att de får kompensation från företag som vill att de ska implementera någon viss funktion i ett öppet projekt. Det är få som tjänar tillräckligt mycket för att leva på detta, dock.
Jag har nog upprepat mig själv ett par gånger redan och försöker mest undvika att göra viktigare saker, så jag avslutar här . Det är ingen svartvit fråga med klara svar.