Permalänk
Medlem

Ny bärbar max 20000

Jahapp då har det blivit dags att införskaffa min första bärbara speldator som förhoppningsvis ska klara av de senaste spelen ett litet tag framöver.
Nu var det ju några år sedan min stationära inhandlades och jag har tappat den lilla kunskap jag hade om att jämnföra datorer så nu behöver jag er hjälp!

Budgeten är som skrivet max 20000 kr, Den ska vara minst 17" och klara av 1920x1080.

Har tittat runt lite på följande modeller:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647971#extra
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skrmstorlek/laptop-17... Blu-ray-spelaren känns kanske lite onödig.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...
Kollade även på Alienware men det känns som de kostar mycket extra enbart för utseendet.

Kan ni komma med bättre förslag är det självklart uppskattat!

Tack på förhand!
Johan

Permalänk
Skrivet av kariesw:

Kollade även på Alienware men det känns som de kostar mycket extra enbart för utseendet.

Du betalar för kvalite och service.

Jag har haft min AW i 1,5 år och är supernöjd! På plats service är guld!

AW (bärbara) är inte överprisat OM du vet hur du handlar. Det finns rabattkoder på nätet, och du kan pruta via telefon med Dells försäljningsavdelning.

Min AW i sig kostade mig ca 27000kr (januari 2011) med 4 års på plats service!

Permalänk
Medlem

Skulle säga att alla de där datorerna går bort totalt. Skulle satsa på en dator med minst 570m men helst 6990m eller 580m.
Ett bra alternativ för dig är nog PC-Konsulten.

Mvh

Permalänk
Medlem

Den bästa utan tvekan är samsungen, dock är det mer värt o köpa från pc-konsulten!
Annars alienware.. kolla blocket annars

Permalänk

Eller vänta några (förhoppningsvis) veckor tills dom nya Msi modellerna kommer med Ivy Bridge och Nvidias nya 6 serie.

Kolla in min tråd här. http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Permalänk
Medlem

Känns som att det är hyfsat svårt att trycka in ett 6990m och fortfarande hålla kvar priset under 20000. Jag har inte lyckats konfigurera så på pc-konsulten iaf.

Permalänk

Vänta till ivy och det kommer nya generationen grafikkort inom 1+månad. Men skulle inte ta någon av dom där, kolla på pckonsulten eller leta reda på något företag som kör på DELL, (vanligt med landsting och eller andra) dom får ofta utan skatt och några %rabatt på grejerna. Eller är du student så har du väll 20-30% rabatt med mecenatkort på alienwear.

http://www.pc-konsulten.se/contents/sv/p7.html skippa super skärmen men ta allt annat som en i7a, 8gb ram,Pixelgaranti, 500gb HDD,128gb ssd, sen bättre kylpasta så blir det tror jag 20k precis

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av kariesw:

Känns som att det är hyfsat svårt att trycka in ett 6990m och fortfarande hålla kvar priset under 20000. Jag har inte lyckats konfigurera så på pc-konsulten iaf.

Skulle säga att ta en X-768 från pc konsulten med följande specs:
Med v4a skärmen
Perfekt pixelgaranti
I7 2670qm
8GB ram
6990m
Hdd 1: valfri ssd
Hdd 2: 500GB
Windows 7 home premium
Ic7 Diamond CPU och GPU
Och deras fira kod så blir det cirkus 18000kr

Permalänk
Medlem

Okej med de konfigurationerna har ni ju faktiskt fått ihop en passande dator.
Hur vanligt är det att pixlarna "går sönder"?
Har jag någon större nytta av mer Ram? (kostar ju knappt något extra)

Permalänk
Skrivet av kariesw:

Okej med de konfigurationerna har ni ju faktiskt fått ihop en passande dator.
Hur vanligt är det att pixlarna "går sönder"?
Har jag någon större nytta av mer Ram? (kostar ju knappt något extra)

Skall du ändå slösa 20 papp så kolla denna konfigration.

X-768
+ Standard 1920x1080 matt, 60% NTSC
+ Perfekt pixelgaranti - 0 döda pixlar inom 30 dagar (efter leverans från oss) (450,00 kr)
+ I7 2760QM 2,4-3,5 GHz 6 MB, 45 W (1.800,00 kr)
+ 16 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz (4x4 GB) (1.150,00 kr)
+ AMD Radeon 6990M 2 GB
+ Intel 320 Series 120GB SSD (1.750,00 kr)
+ 500 GB 7200 RPM (1.100,00 kr)
+ Windows 7 Home Premium svenskt - 64bit (1.100,00 kr)
+ Standard Clevo - kombinerad blåtand (2 antenner)
+ DVD-brännare
+ Arctic MX-4 - cpu & gpu (100,00 kr)
+ Jag har läst och är införstådd med garantivillkoren för denna produkt (Återfinns i övre vänstra hörnet):
19.140,00 kr

Jag själv hade valt bort OS, HDD och minsta möjliga minne för att sätta dit egna saker som går att få billigare löst. Jag vet dock inte hur bra den matta skärmen är på Clevo men det finns ju bara en som är matt +3D skärmen som är onödigt dyr, och matt är ett måste för mig iallafall.

Permalänk

Vänta och köp Asus G75

Permalänk
Medlem

Funta på hur mycket stationär du får för 20k... (dubbla grafikprestandan typ?).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Vänta för guds skull iså fall några veckor tills dem nya bärbara med Ivy Bridge/Kepler släpps!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk

Annars har du Tyska Deviltech, som bygger likt pc-konsulten på bärbara chassin från Clevo. Dessutom är dom billigare och har de nyaste Intel "Ivy Bridge" processorerna, samt de senaste Nvidia grafikkorten. Ett Exempel på en bra gaming maskin är Fragbook.

Konfiguration:

Bildschirm: 17,3" 1920 x 1080 Full-HD LED Backlight-Widescreen mit neuer Non-Glare Technologie

Sprache Betriebssystem: Englisch ( Falls Betriebssystem ausgewählt )

Garantie: DevilCare: 2 Jahre DevilCare und 2 Jahre Garantie

Prozessor: Intel® Mobile Core i7 3720QM / 6MB L3 Cache, 2.60GHz - 3.60GHz Turbo Modus [+199€]

Grafikkarte: NVidia GeForce GTX 675M mit 2,0 GB GDDR5 Speicher [+59€]

Speicher: 16 GB - 4 x 4096 MB Hochleistung - DDR3 SDRAM mit 1600 MHz [+89€]

Festplatte: Seagate Momentus XT, 500GB, 4GB Hybrid, 7200U/Min. [+39€]

Festplatte 2: 240 GB SATA Solid State Drive [+299€]

CD DVD Blu-Ray: DVD-Brenner: 8x Dual Layer DVD+/-RW / 24x CD-RW Combo

Soundkarte: Intel® High-Definition Audio (24-bit, 192KHz) mit Surround Sound

Kommunikation: Integriertes 10/1000Mb Gigabit Ethernet und 56K V.92 Modem

Wireless Netzwerkkarte: Integrierte DevilTech Wireless-Karte + Bluetooth

WebCam: Integrierte 2.0 Megapixel Kamera

Keyboard: Notebook-Tastatur - Schwedisch
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Summa utan frakt och Win.7-64 bit för du vill väl ha ett svenskt Win.7. Pris: 15.292 kr (dagens kurs)

http://www.deviltech.de/deviltech.php/sid/x/shp/oxbaseshop/cl...

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Nu vet jag att en del inte gillar att man säger så, men jag skulle tipsa om att vänta någon månad innan du köper datorn. 7970m kommer släppas snart, och kommer vara GCN, vilket betyder bättre prestanda än 6990m, och 680m från nvidia är bara en omdömt 580m med högre klock (och vem vet när den släpps?) och 580m och 6990m är likvärdiga.
EDIT: verkar som att jag misstog 680m med 670m - 680m är kepler, 670m verkar vara Fermi.

Säger detta just för att du vill ha en "bärbar speldator". Jag har ett 6970m, som är precis under 6990m. Båda korten är i princip ett HD6850 och HD6870.
6970m tillverkas inte längre, 6990m verkar ha utgått. Det kan vara LÅNG leveranstid på datorer med dessa.

Clevo/sager-datorer (a'la pc-konsulten) är oftast bra datorer för spel, men köp INTE Clevo P170HM/Sager NP8170 (samma dator). Dessa har utgått, får inga fler uppdateringar och ersätts snart av en nyare modell. P170HM är inte tyst heller. De har satt så fläktarna drar igång alldeles för tidigt, så om du tror att du kommer störa dig på att de går i gång, stängs av efter 30 sekunder och sen sätts på igen efter 30 sekunder (i otakt med varandra) så är P170HM inte för dig.
X-768 från PC-konsulten är en P170HM/NP8170.

Tror inte det finns så många riktiga spel-laptops med rejäla grafikkort utöver Alienware, Clevo/sager och några få modeller av andra tillverkare.

Korrigering
Permalänk
Medlem

Okej nu har jag fått lite blandade svar från er.
Från vad ni skriver känns det som att det är lite döläge i väntan på att nya grafikkort främst med en högre siffra är påväg.
Jag är helt oinsatt på hela den biten, har inga problem med att vänta med ett köp men hur mycket bättre blir det egentligen? Hur blir priserna dessutom? Jag vill inte ha det absolut senaste som finns heller, det brukar ofta ta rejäla överpriser just för att det är "det senaste och bästa"

Kollade och konfigurerade runt lite på Fragbooken innan och den verkar ju riktigt bra till de pengarna. Den slår ju de första jag länkade till en billigare peng utan större problem.
Grafikkortet är väl även en av de lite vassare om jag förstått rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kariesw:

Från vad ni skriver känns det som att det är lite döläge i väntan på att nya grafikkort främst med en högre siffra är påväg.
Jag är helt oinsatt på hela den biten, har inga problem med att vänta med ett köp men hur mycket bättre blir det egentligen? Hur blir priserna dessutom? Jag vill inte ha det absolut senaste som finns heller, det brukar ofta ta rejäla överpriser just för att det är "det senaste och bästa"

Kollade och konfigurerade runt lite på Fragbooken innan och den verkar ju riktigt bra till de pengarna. Den slår ju de första jag länkade till en billigare peng utan större problem.

Nu spekulerar jag bara, men skillnaden mellan iallafall AMDs kort blir väl som 6870 mot 7870.
http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870...

Där har du lite tester att kolla på.
Nu vet ingen dock hur 7900m-serien blir, men 6900m var HD6800-serien, så jag spekulerar endast att 7900m blir HD7800-serien.

Tror jag läste någonstans att 7900m iallafall kommer ut om 1-2 månader (om inte denna?).

Permalänk
Avstängd

Hej grabbar,

Tänkte ge lite input på era inlägg.

Först och främst så stämmer det att Ivy Bridge är på ingång samt att Nvidia släpper nya grafikkort. Om vi behandlar dessa i tur och ordning.

Ivy Bridge
Den nya generationen kommer ge en prestandaboost i processorkrävande program. Dessa inkluderar främst rendering. Även batteritiden förbättras något men i övrigt är det inga större skillnader. Intels officiella NDA upphör den 8 April och då kommer samtliga tillverkare gå ut med information om de nya modellerna. Tills dess får man nöja sig med rykten samt återförsäljare som väljer att kringgå NDAs som ex. Deviltech. Det bör även noteras att det är stor tidsrymd mellan upphävningen av NDA och processorernas faktiska tillgänglighet. Till att börja med kommer SB att sitta i nya datormodeller då IB är bakåtkompatibel.

Grafikkort
Nvidia har släppt nya grafikkort och det rör sig om tre modeller, GTX 660M, GTX 670M, GTX 675M. GTX 660M är Kepler-baserad och presterar något över GTX 560M och är strömsnålare. GTX 670M och GTX 675M är Fermi-baserade och rebrands av GTX 570M och GTX 580M med minimalt högre klockfrekvenser.

Utöver dessa finns det två kort med NDA. Jag återger därför information som finns på publika forum även om vi själva har mer detaljerad information. De omtalade korten är GTX 680M och HD 7970M. Det senare kortet är planerat till sommaren medan 680M är så efter att det inte finns något inplanerat datum. Prestandan mellan dessa förväntas bli ganska lika och 20-30% bättre än nuvarande kort. Detta bygger på läckta screenshots från Clevo-och Alienwarefabriker (Dell).

Vad gäller tillgänglighet så kommer samtliga europeiska leverantörer att mottaga de nya modellerna samtidigt oavsett sina påståenden. Sedan tillkommer sedvanlig leveranstid och denna kan kraftigt variera mellan leverantörer. De nya modellerna kommer även att prissättas högre och det är individuellt om det är värt de extra pengarna. Anmärkas bör dock, för att kunna uppgradera sin dators grafikkort i framtiden (endast möjligt med Clevo) så bör man vänta på de nya modellerna. Vill man ha det bästa möjliga runt 10-12k kan det vara värt att slå till på de äldre modellerna. Lägger man mer pengar bör man vänta.

Apamedvapen: Testa uppgradera BIOS, den del som heter KB/EC till senaste versionen och se om det hjälper. Jag kan hjälpa dig med detta om du önskar. Versionen 1.xxxx6 har en känd bugg så kolla så att du inte har denna.

/PC-Konsulten

Permalänk
Skrivet av kariesw:

Ja har du möjlighet att vänta 1 månad eller 2 så får du dom nya grafikkort serierna från Nvidia och AMD, det hade jag gjort iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PC-Konsulten:

Intel har släppt nya grafikkort och det rör sig om tre modeller, GTX 660M, GTX 670M, GTX 675M.

*Nvidia

Skrivet av PC-Konsulten:

Apamedvapen: Testa uppgradera BIOS, den del som heter KB/EC till senaste versionen och se om det hjälper. Jag kan hjälpa dig med detta om du önskar. Versionen 1.xxxx6 har en känd bugg så kolla så att du inte har denna.

Har tyvärr haft sån koll på senaste BIOS-versionerna tråden på notebookreview.com om Clevo/sager-bios är en av de mest sedda sidorna jag varit inne på någonsin.
P170HM är tyvärr högljudd, om man inte köper en lite slöare och svalare CPU (GPU-fläkten låter lika förjävligt dock).

Låt mig också påpeka att jag bor i ett hos i Irland (i bara några veckor till). Det är kallt som fan, och vi har skitit i att köpa olja för brännaren. Med andra ord, är det 2 grader ute så är det 2 grader inomhus. Min dator låter massor trots detta, och jag har bytt kylpasta och tömt på damm många gånger. Jag har även undervoltat grafikkortet. Det är inget fel på datorn, jag får samma temperaturer som de flesta får när man kollar på notebookreview.com. Detä r bara en högljudd dator tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kariesw:

Jag tycker de är värt att vänta om med ivy och kepler(fragbooken hade de) om man ska köpa en laptop just för att ivy bridge är strömsnålare vilket resulterar i längre batteri tid och en svalare maskin, samma med de ny grafikkorten, mer prestanda men svalare och strömsnålare:D

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!