Permalänk

LED matrix 8X8

Jag har haft avsaknad för något projekt på det senaste så jag tänkte att jag skulle börja på ett nytt, jag har tänkt att bygga ett 8X8 LED matrix. Ungefär ett som visas i detta videoklipp: http://www.youtube.com/watch?v=LS14qgToHL0

Matrixen ska drivas av en Arduino UNO.

Tanken är sedan att jag ska programmera ett program till datorn som man kan animera den med enkla medel.
Till de kommer jag använda C# för dess enkelhet.

Delar:
Shift Registers(2 st)
LED lampor (ca 64 st) Beställt
220OHm resistor (1-2 st) Beställt
1K OHm resistor (ca 10 st) Beställt
NPN Transitor (ca 10 st) Beställt
Arduino UNO Har
Prototype board (typ ngt sådant: http://www.ebay.com/itm/1-Printed-Circuit-Panel-board-Prototy... Beställt

Att göra:
1. Bygga matrixen
2. Testa så att alla leds funkar
3. Programmera programmet
4. Göra några snygga animationer

Kommentera gärna

LED matrix 8X8

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Medlem

Kommer inte alla LEDs att lysa om du försöker köra animationen på bild 3?
Eller har jag missat något på kopplings schemat?

Permalänk

Var kan man hitta programmet som du använder "Matrix Animate 1.0"?
Håller på att göra en 8x8 i skolan som projektarbete och det hade underlättat avsevärt med det programmet

Permalänk
Skrivet av Minimupp:

Kommer inte alla LEDs att lysa om du försöker köra animationen på bild 3?
Eller har jag missat något på kopplings schemat?

Man blinkar en led i taget så fort att ögat ser det som att alla lyser samtidigt
Den styrningen kommer ske i arduinon

Skrivet av Anton7795:

Var kan man hitta programmet som du använder "Matrix Animate 1.0"?
Håller på att göra en 8x8 i skolan som projektarbete och det hade underlättat avsevärt med det programmet

Man kan inte få tag i det, det är jag som gör det men kan skicka det när det är klart samt arduino koden men det kan ta några veckor iom att jag inte har alla delar till matrixen och då inte kan testa programmet :/

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Permalänk

Ser intressant ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

följas!!

Låter bra

Skrivet av SWEHACKER:

Ser intressant ut

Skickades från m.sweclockers.com

De får jag hoppas

Hoppas att delarna kommer om någon vecka eller så

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av bubblefrog:

Man kan inte få tag i det, det är jag som gör det men kan skicka det när det är klart samt arduino koden men det kan ta några veckor iom att jag inte har alla delar till matrixen och då inte kan testa programmet :/

Ok, det hade vart bra! Tackar så länge

Permalänk
Skrivet av Anton7795:

Ok, det hade vart bra! Tackar så länge

Varsågod, om du har några idéer till funktioner i programmet som vore det grymt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblefrog:

Jag har precis börjat med en 8x8 LED Matrix så det hade vart kul om du kunde skicka programmet till mig med så jag kan se lite hur du har gjort ha det bra så länge och lycka till!

Permalänk
Skrivet av Zting93:

Jag har precis börjat med en 8x8 LED Matrix så det hade vart kul om du kunde skicka programmet till mig med så jag kan se lite hur du har gjort ha det bra så länge och lycka till!

Just nu är programmet inte gjort så mycket på så det är inte mycket att se men kan skicka det sen när det börjar ta form

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblefrog:

Just nu är programmet inte gjort så mycket på så det är inte mycket att se men kan skicka det sen när det börjar ta form

Jag har byggt klart min och programmerat klart den men tycker att det hade vart kul om du skickade ditt program sen

Permalänk
Medlem

kan du programmera så att dom blinkar i takt med musik ??

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Skrivet av SeenFo:

kan du programmera så att dom blinkar i takt med musik ??

har inte forskat i det men det är nog ingen omöjlighet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vart köpte du din ATMega328? Har själv en arduino och skulle vilja ha några stycken för att flytta ut mina projekt från arduinokortet.

Visa signatur

Livet, universum och allting...

Permalänk
Skrivet av snachel:

Vart köpte du din ATMega328? Har själv en arduino och skulle vilja ha några stycken för att flytta ut mina projekt från arduinokortet.

Jag köpte min på Ebay, men det finns färdiga kitt med kristall och allting på http://www.lawicel-shop.se/prod/Mega328P-Arduino-UNO-BL_787537/Arduino_63894/SWE/SEK för bara 39 kr

Visa signatur