Frågelådan: Vertical Sync, RAID och PCI Express 3.0

Permalänk

Varför inte bjuda in notch och snacka om hans grafikmotor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Jag säger inte att den inte gör det.
När man kör med vsync så får man ett bättre flyt, ingen tearring osv. Men ja undrar var dom får att om du ligger under 60 fps med vsync på, att den skulle låsa sig på 30 fps ? alltså halvera fpsen. och om det går sämre än så så halvera fpsen till 15. Finns ingen logik i det.
Det är som att säga att du inte kan ha 31-59 fps i ett spel. Det är som att dom menar att antingen flyter ett spel på bra på din dator eller så hackar det skitmycket.

Anledningen är helt klart att skulle du till exempel ha 59 FPS, så skulle ju bildrutornas från grafikkortets intervall korsa gränserna på intervallen som skärmbilderna har.

Permalänk

är det bara för mig videon börjar buffra varannan sek?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Att vsync låser till 30fps vid drops under 60 är både fel och rätt. Självklart kan datorn inte annat göra än att dubbla en frame om den tar för lång tid att rendera. Om alla frames dubbleras vid 60Hz blir det således 30fps, men om bara en frame dubblas under en sekund blir det självklart 59 fps.

Beroende på hur man mäter säger mätningen 30 eller 59 fps. Fps kan mätas vid given frame extrapolerad av hur lång tid just den framen tog (den dubblerade framen ger ett värde på 30fps), eller det faktiska antalet frames som visats under den senaste sekunden (i detta fallet 59).

Oftast betyder det dock att om fpsen droppar under 60 på en bild så är förmodligen nästkommande frame lika krävande att rendera och den kommer även den behöva dubbleras, så därför är det oftast 30fps en liten stund som blir resultatet oavsett mätmetod.

Nästa steg ner är att varje bild måste ritas 3 gånger. Det ger 20 fps, inte 15. Först nästa steg, när varje bild ritas 4 gånger blir fps:en 15. (60/3=20, 60/4=15)

Hoppas ni förstår vad jag förklarar

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

asså nu blev jag riktigt besviken, ni ljuger ju om v-sync? I videon 03:25 - 03:50.
Det är inte alls så som ni säger, ja skrev det till någon på forumet för ett par dar sen.
Om din fps ligger över 60 fps o du kör med v-sync På och du dipper ner till 59 fps, varför sjutton skulle den låsa sig vid 30fps?
Den gör inte det, jag har aldrig märkt det. jag har spelat med vsync i många år och jag avskyr lagg. jag märker direkt när det laggar o det gör det inte (30fps=lagg). Datorn "offrar" möjligtvis någon enstaka procent för att rätta till tearingen men inte mer än så. Det är ju som att säga att alla på hela forumet ljuger som säger att dom spelar bf3 o har 55 fps eller 50 eller 40... Antingen har du 30 eller 60 fps.. Snälla någon, gör om gör rätt.
Tippar på att ni inte spelar med vsync på
http://www.youtube.com/watch?v=dvVbl4RcXwY han spelar med vsync på... kolla hans fps.

Nu va det inte riktigt det han menade.. Som jag tolkade det ( och upplever det ) är att om man tappar fps såpass att en bildruta hamnar ur sync för skärmen så kommer de vänta tills nästa läge att spotta ut den i sync med skärmen

Visa signatur

2500k @ 4.7GHz | VENGEANCE CL8 1600Mhz | 6970 @ stock | Agi 3 ssd- 120gb + slö 1 tb disk

Permalänk
Medlem

Ang vsync. Om man var CS-nisse som jag var visste man fasiken allt om det. Vad jag tycker missas i diskussionen är avvändarupplevelsen. Om man har vsync på blir upplevelsen för din hjärna helt klart mer "smooth". Man kollar runt ett hörn istället för att byta synvinkel från punkt x till punkt z. Nuförtiden har jag alltid vsynk på helt enkelt för att det känns bättre och mjukare. Sedan att det blir fps-drops- well, det får jag inte längre. Om jag skulle få det skulle jag hellre dra ned upplösning eller kvalité på bilden än att stänga av vscync.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem

Gief Sweclockers.com mugg!

Förövrigt så är det alltid härligt med frågelådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Allt över 100fps funkar ju fint, men man känner ju på engång om fpsen ligger på 20-60 till skillnad från 80-120

kommer ihåg den goda tiden då half life 2 kom ut och man spela med 10-25fps, good times!

Hur många frames per second som du själv tycker är tillräckligt..... trumvirvel....

är INDIVIDUELLT.

Man kan vänja sig vid 250FPS och tycka 125FPS är skräp.

Lika väl som man kan vänja sig vid 30FPS och tycka det är bra.

Har med hur hjärnan uppfattar / är van.

Permalänk
Entusiast

Jag sitter i dilemmat om jag ska köpa GTX 680 4GB eller 2GB, jag spelar på en 1080p-skärm och jag hade tänkt ha kortet till 800-serien släpps och eventuellt köra SLI ungefär när 700-serien släpps och priserna sänks men frågan är om det är kortets slöhet eller minnet som kommer att flaska på spelen som kommer att finnas strax innan 800-serien, vad tror ni?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Relik 📜

Två saker värda att nämna, lite kort såhär med mobilen.

För det första, angående stegen för vsync. 60 och 30 fps gäller för varje samt varannan uppdatering, sedan givetvis 20 för var tredje och 15 för var fjärde. Missade det steget, lätt att tappa bort sig i en lång utläggning.

För det andra, var lite otydlig vid 120 Hz. Effekterna minskas med den högre uppdateringsfrekvensen, men grundteorin är den samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

Hur menar du? De som tror på att 30 FPS är fullt tillräckligt för allas ögon eller de som tror att V-sync låser framerates mellan 30-59 till 30 FPS? Om du menar det senarenämnda får du gärna förklara

Jag skrev lite slarvigt men jag menade att de som tror eller trollar att "ögat kan inte se mer än 30FPS", och vad man än säger till en sån människa så biter inga argument, dvs religiösa, "gud/tomten/påskharen finns visst, punkt" typ.

xD

Permalänk
Medlem

Bara jag som tänker på helan och halvan när jag ser emil och jonas

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Ibland kan det vara bra o "rita o berätta" så blir det enklare att visa vad man menar...
En bild säger mer än 1000 ord....

Permalänk

Ang. V-sync: tÄ-ring om jag får be, inte tE-ring.
(Jag stöder denna min inte så särskilt ödmjuka åsikt på det att ordet för att riva isär saker uttalas annorlunda än det för tårar. Jag misstänker starkt att det är rivandet som avses...? )

Annars känner jag inte att jag har något att tillföra.
[/språknazze]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

är det bara för mig videon börjar buffra varannan sek?

Nej, blev så för mig med :/

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Det som många glömmer när de pratar om antalet FPS som behövs är att det också handlar om hur mycket motion blur man har.

Om rörelseoskärpan är extrem så räcker t o m 15 fps utmärkt. Men då snackar vi att allt blir en enda smet så fort man rör sig

Sitter man och spelar på en skärm som har rejäl rörelseoskärpa så kommer man inte märka så *speciellt* stor skillnad på 30 eller 60 fps. Med mer skärpa blir skillnaderna stora. När jag skaffade min nya plasma (hade en annan plasma innan så detta är inget plasma vs. lcd-krig) fick jag otroligt mycket bättre rörelseskärpa. Konsekvensen av detta är att jag ser mer detalj i rörelser men också att låg fps blir plågsamt. 30 fps spm innan flöt på rätt bra är snudd på ospelbara numera.

Så frågan om FPS är egentligen hur hög fps behöver man ha för att uppelva bra flyt i bilden med hög skärpa. Perfekt skärpa vid mycket höga upplösningar kommer innebär att mycket hög FPS behövs för att man ska uppleva bra flyt.

En blu-ray film är ju 1080p och kan vara detaljerad. Men om den har full detaljnivå vid rörelser så blir den väldigt ryckig. Samma med spel, fast oftast mer extremt eftersom man i SPEL oftast har allt i fokus (i en film är en del saker suddiga och en del i fokus så effekten blir inte lika tydlig)

Permalänk
Medlem

Tack för en trevlig frågelåda, alltid ett roligt fredagsnöje!

Vill diskutera det här med 2gb minne på gtx 680 som ni pratar om. Jag sitter med datorn i sign och upptäckte till min stora förvåning när jag spelade BF3 (ultra) igår att minnesanvändningen på båda mina kort hade överskridigt 2gb enligt MSI AB. Då sprängs den snart då?! Icke sa Nicke, jag hade mina 100+ fps kvar och märkte ingenting annat än att det efter ett tag hade gått ner under 2gb igen.

Sitter ju och funderar på om jag vart för ivrig med att köpa korten just för att det bara är 2gb i ram på men det är verkligen bara BF3 som i min värld är i närheten av minnesanvändning upp mot 2 gb. De flesta andra spel som jag spelar använder sällan i närheten av 1,5gb.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår är hur Emil klarar av att dricka kallt kaffe!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerade på att Emil sa att LCD uppdatera sig var 60 sekund? Det måste vara fina stillbilder när han spelar

Permalänk

Har man 120hz på skärmen eller mer så märker man inte av någon tearing med vsync av, det är det bästa av alla världar.

Permalänk
Medlem

Ville bara skriva en rad och säga ni har blivit riktigt duktiga framför kameran fortsätt med det god jobbet

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Avstängd

Checksumma är inte samma sak som paritetsdata. Summa är en addition, paritetsdata är en Xor operation, två helt olika saker. Raid 5 och 6 använder sig av Xor operationer för att beräkna paritetsdata. Annars är ni grymt bra. Inte heller helt tydligt att diskarna precis som SLI/Crossfire bör vara identiska för att fungera optimalt.

[edit]Tack för klargörandet gällande X79. Jag kör alltid en ny windowsinstallation om jag bytt moderkort så jag kommer inte få något problem med min Intel Sata controller.[/edit]

MvH Mårten

Permalänk
Medlem

Jag vill bara säga att med mitt gtx 580 så fick jag en jämnare spelupplevelse med den nya egenskapen "adaptive V-sync" jämfört med trippel buffering, då testat i bf3.

V-sync+ trippelbuffering < Adaptive V-sync och av stängd v-sync i spelet.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

asså nu blev jag riktigt besviken, ni ljuger ju om v-sync? I videon 03:25 - 03:50.

Måste kännas bra att skriva att dom ljuger när det faktiskt visar sig att dom har rätt?

Jonas och Emil:
Frågelådan och Fredagspanelen blir bara bättre och bättre... lite som De Lärde I Lund fast för datornördar!

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

asså nu blev jag riktigt besviken, ni ljuger ju om v-sync? I videon 03:25 - 03:50.
Det är inte alls så som ni säger, ja skrev det till någon på forumet för ett par dar sen.
Om din fps ligger över 60 fps o du kör med v-sync På och du dipper ner till 59 fps, varför sjutton skulle den låsa sig vid 30fps?
Den gör inte det, jag har aldrig märkt det. jag har spelat med vsync i många år och jag avskyr lagg. jag märker direkt när det laggar o det gör det inte (30fps=lagg). Datorn "offrar" möjligtvis någon enstaka procent för att rätta till tearingen men inte mer än så. Det är ju som att säga att alla på hela forumet ljuger som säger att dom spelar bf3 o har 55 fps eller 50 eller 40... Antingen har du 30 eller 60 fps.. Snälla någon, gör om gör rätt.
Tippar på att ni inte spelar med vsync på
http://www.youtube.com/watch?v=dvVbl4RcXwY han spelar med vsync på... kolla hans fps.

Nu ljuger de väl inte (Medvetet talar osanning) utan i värsta fall är det brist på kunskap. Du borde seriöst ta och slå upp ordet "Ljuga".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Checksumma är inte samma sak som paritetsdata. Summa är en addition, paritetsdata är en Xor operation, två helt olika saker. Raid 5 och 6 använder sig av Xor operationer för att beräkna paritetsdata. Annars är ni grymt bra. Inte heller helt tydligt att diskarna precis som SLI/Crossfire bör vara identiska för att fungera optimalt.

Det du säger är inte helt korrekt, även om inte jag heller skulle kalla paritetsbitarna i RAID för checksumma.. så behöver inte checksumma vara en addition, checksumma är oftast en algoritm som körs och kan i princip vara vad som helst som genererar ett par extra bitar beroende på indatan.
Det är ett ganska vitt begrepp och kan mycket väl inkludera paritet med XOR.

http://en.wikipedia.org/wiki/Checksum

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

För att svara till Emil här så är Fredrik mycket nöjd med svaren! Blir Ivy bridge, eller jag menar 3:e generationens core, samt 2st gtx 680 till att börja med, ett till senare om jag ej är nöjd, referensdesign så klart, med 2 GB minne så klart

Skrivet av Nioreh83:

Att vsync låser till 30fps vid drops under 60 är både fel och rätt. Självklart kan datorn inte annat göra än att dubbla en frame om den tar för lång tid att rendera. Om alla frames dubbleras vid 60Hz blir det således 30fps, men om bara en frame dubblas under en sekund blir det självklart 59 fps.

Beroende på hur man mäter säger mätningen 30 eller 59 fps. Fps kan mätas vid given frame extrapolerad av hur lång tid just den framen tog (den dubblerade framen ger ett värde på 30fps), eller det faktiska antalet frames som visats under den senaste sekunden (i detta fallet 59).

Oftast betyder det dock att om fpsen droppar under 60 på en bild så är förmodligen nästkommande frame lika krävande att rendera och den kommer även den behöva dubbleras, så därför är det oftast 30fps en liten stund som blir resultatet oavsett mätmetod.

Nästa steg ner är att varje bild måste ritas 3 gånger. Det ger 20 fps, inte 15. Först nästa steg, när varje bild ritas 4 gånger blir fps:en 15. (60/3=20, 60/4=15)

Hoppas ni förstår vad jag förklarar

Tack för att någon förstår att allt inte handlar om hela sekunder! Klart att man kan få 59 rutor displayade på en sekund med v-sync på. Men under 1/60 sekund så blir snittet 30 fps då den visar samma bild 1/60+1/60=2/60=1/30.

Skrivet av bjonss13:

Det jag inte förstår är hur Emil klarar av att dricka kallt kaffe!

Vem har sagt att det är kaffe i koppen?

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Jag säger inte att den inte gör det.
När man kör med vsync så får man ett bättre flyt, ingen tearring osv. Men ja undrar var dom får att om du ligger under 60 fps med vsync på, att den skulle låsa sig på 30 fps ? alltså halvera fpsen. och om det går sämre än så så halvera fpsen till 15. Finns ingen logik i det.
Det är som att säga att du inte kan ha 31-59 fps i ett spel. Det är som att dom menar att antingen flyter ett spel på bra på din dator eller så hackar det skitmycket.

Om du har vsync på så kan du inte ha 45fps. Om du har det av kan du ha vad som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

Har man 120hz på skärmen eller mer så märker man inte av någon tearing med vsync av, det är det bästa av alla världar.

Du märker inte av det iaf. Finns nog vissa som gör det ska du se.

Skrivet av fredrikstorm:

Tack för att någon förstår att allt inte handlar om hela sekunder! Klart att man kan få 59 rutor displayade på en sekund med v-sync på. Men under 1/60 sekund så blir snittet 30 fps då den visar samma bild 1/60+1/60=2/60=1/30.

Tänkte inte ens på att det kunde missuppfattas. Hastigheter är hastigheter. Bara för att man kör 140 km/h betyder det inte att man kört lika fort i en timme. Samma tänk med bilduppdatering.

Dock är det nog sällan det blir 30 FPS under endast en frame. Man kan anta att nästa frame blir ungefär lika jobbig att räkna ut som den innan.

Permalänk
Medlem

Ivy Bridge och fler kort i Kepler-serien prioriteras antagligen...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC