Permalänk
Medlem

Speldator runt 13k

Hej!

Jag är just i begrepp att bygga min första dator som jag framför allt kommer använda till spel och gjort lite research och kommit fram till detta än så länge:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1679819/2012-04-11

Har funderingar om de flesta delar dock.

Överväger att köra detta grafikkort istället:
http://www.inet.se/produkt/5409454/gigabyte-geforce-gtx-680-o...
Hur brukar den kylaren prestera? Är den tyst?

Hur många W nätagg behöver jag för denna setup? Jag planerar inte att överklocka något från start men kommer förmodligen klocka en del framöver och framför allt processorn. På tal om processorn, kommer den flaskhalsa mitt grafikkort?

Förslag på något bra chassi? Dock den eviga frågan airflow vs tyst men om ni vet något som kombinerar detta okej och inte är alltför tråkigt. Om jag kör med gigabytes version så behöver jag en ganska stor plats för grafikkortet. 285mm.

Funderar om man ska köra 8 eller 16gb minne. Prisskillnaden är liten och gillar ha igång mycket samtidigt på datorn men vet inte om det tjänar något till? Har haft problem med minnesbrist på mina tidigare datorer.
Vet att jag inte valt någon HDD, funderar på att köra min gamla alternativt köpa en 500-1000gb om man kan hitta någon tyst, prisvärd och relativt snabb. Några förslag?

Några andra tips ni har?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Chamar:

Hej!

Jag är just i begrepp att bygga min första dator som jag framför allt kommer använda till spel och gjort lite research och kommit fram till detta än så länge:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1679819/2012-04-11

Har funderingar om de flesta delar dock.

Överväger att köra detta grafikkort istället:
http://www.inet.se/produkt/5409454/gigabyte-geforce-gtx-680-o...
Hur brukar den kylaren prestera? Är den tyst?

Hur många W nätagg behöver jag för denna setup? Jag planerar inte att överklocka något från start men kommer förmodligen klocka en del framöver och framför allt processorn. På tal om processorn, kommer den flaskhalsa mitt grafikkort?

Förslag på något bra chassi? Dock den eviga frågan airflow vs tyst men om ni vet något som kombinerar detta okej och inte är alltför tråkigt. Om jag kör med gigabytes version så behöver jag en ganska stor plats för grafikkortet. 285mm.

Funderar om man ska köra 8 eller 16gb minne. Prisskillnaden är liten och gillar ha igång mycket samtidigt på datorn men vet inte om det tjänar något till? Har haft problem med minnesbrist på mina tidigare datorer.
Vet att jag inte valt någon HDD, funderar på att köra min gamla alternativt köpa en 500-1000gb om man kan hitta någon tyst, prisvärd och relativt snabb. Några förslag?

Några andra tips ni har?

Prisskillnaden är liten på 8gb och 16gb ram, så jag skulle tagit och lagt dit lite mer pengar på 16gb :).
Geforce 680 är ett väldigt kraftigt grafikkort, så kör på det.
--
Snubben ovan som gav dig en länk, skulle tagit det paketet då det är mycket prisvärdare

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk

Tjena! Eftersom jag också letar efter en dator runt 13k så måste jag fråga hur det är med nätagg? räcker 600w ? Är riktigt usel på det här med att köpa ny dator..

Permalänk
Medlem

Tack för ert input om nätagget men räcker 600W för detta system? Vet dock att GTX680 är relativt strömsnålt iallafall med referenskylare.

Permalänk

Jodå, 600W räcker bra till.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Finns det några chassin som är allmänt kända som "bra" chassin?