Permalänk
Medlem

Tips på ny router

Hej!
Jag kan ju börja med att berätta att jag läste faq:en och fann den intressant, men känner att jag ändå vill ha lite mer synpunkter på vissa saker. Så låt mig förklara lite tydligare:

För ett antal månader sen började min router bråka och krångla, och efter att ha bråkat något enormt med att lösa mina problem har jag nu gett upp. Problemen artar sig som så att den kraschar hela tiden, den hittar inte DNS-servern (vilket ju orsakar krascherna) och därmed startar om sig själv, den byter ip-adress extremt ofta osv.
Eftersom mina problem inte tycks lösas så valde jag att kolla upp min router, och hittade:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=146909

Det är alltså flera andra som haft exakt samma erfarenheter som jag har just nu, och jag har därför valt att byta router. Problemet är bara att jag har Noll koll på det, och behöver därför hjälp ^^.

Så här ser läget ut:
Vi har bredband från bredbandsbolaget på 100/100mbit och det kommer vara 2 datorer som går på lina, och 2 bärbara som sitter på trådlöst. Den datorn jag använder är den som kommer belasta routern tyngst med mycket spelande online och streaming osv via lina.

Lägenhetens yta är på 97 kvadrat och routern kommer vara i ett av hörnrummen bakom en betongvägg (värdelöst nog), så bra möjlighet att nå de trådlösa uppkopplingarna vore bra om routern har.

Jag skulle också, eftersom jag är helt efterbliven när det gäller sånt här, gärna se att man inte behöver installera massa ny firmware (såsom tomato osv) utan att det bara är att koppla in den, installera den medföljande mjukvaran och sen köra.

Prissumman jag är villig att lägga ligger på 1000 kronor.
Tror ni att man kan få något vettigt för den summan om man har de behov jag har xD?
Jag såg att ni rekommenderade http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=267312 men hur väl fyller den mina behov så att säga?
Jag blev av en vän rekommenderad http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=532380 men utöver priset så, vad är skillnaden?

Eller ska jag sikta på en helt annan router än de 2 föreslagna?

Permalänk
Medlem

Hej! Jag tycker att båda förslagen du fått är bra och båda passar dina behov. Skillnaden på dom (förutom priset) är mängd flash-minne samt inbyggd RAM, 3500L har mycket mer av båda och har även en USB-port. Jag äger L-versionen och är mycket nöjd med prestandan både trådat och trådlöst. Hur det kommer att funka med routern bakom en betongvägg vet jag dock inte, känns ju inte som en optimal placering direkt. Måste den vara där?

Mvh.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme3 | i5 4670K | Corsair 1600 MHz 8 GB | ASUS GTX770DC2-OC | Asus Xonar D1 | Samsung EVO 860 250 GB + ~ 3,4 TB lagring | Corsair HX750 | Antec P280 | Func KB-460 + QPAD 5K LE | Sennheiser PC360 G4ME | BenQ XL2411Z + BenQ G2420HDBL

Permalänk
Avstängd

Jag har en Netgear WNDR 3700 Bor i villa Har routern i källaren och täcker lätt hela bottenvåningen inkl.uterum,Är både 2.4 och 5ghz ,Kjell&company 799 kr

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.