Sista chansen innan jag ger upp, [ MINNE/MODERKORT ]

Permalänk

Sista chansen innan jag ger upp, [ MINNE/MODERKORT ]

Hej!

Köpte en dator för några månader sedan och den strular lite. Så fort jag använder 2 st minnesstickor så får jag bluescreen vid minnesintensiva uppgifter. Spelar ingen roll om jag sätter dom i 1100, 0110, 1010, 0101, 0011 eller 1001 - så fort jag har 2 stycken i samtidigt så får jag bluescreen efter ~10 min spelade. När jag bara har 1 sticka i så fungerar det utmärkt, och det spelar ingen roll vilken sticka.

Jag har kollat alla clock-timings så att de är rätt, har också testat med lite långsammare/stabilare timings men det funkade inte heller. Mhz'en *ska* vara på 1600 men så fort jag går över 1066 så blir det bluescreen mycket snabbt. 1066 funkar dock helt okej i 1 timme sen så blir det bluescreen.

Har testat några olika volt inställningar, både auto, 1.5 (som ska vara korrekt) och lite under (aldrig gått under 1.40 då jag kan ställa in +- 0.02 i taget). Jag har testat med default settings i bios, pga att jag har överklockat både processor och grafikkort - gjorde ingen skillnad alls. Har kört minnerna i memtest, där JAG fick upp fel. Lämnade in datorn till Inet där jag beställde ifrån, men dom fick inga fel. När jag sedan fick hem datorn igen så får inte jag heller några fel. Tydligen så kommer felen fram precis efter en bluescreen om datorn inte får vila.

Har inte möjlighet att testa med några andra minnen då jag sålde min gamla dator. Men Inet testade både hela datorn och minnerna för sig, och dom hittade inga fel.

Snart så ger jag upp, hur ska jag kunna hitta felet? Sitter felet i moderkortet eller är det fel på minnerna så att dom inte kan användas samtidigt? Om 2 veckor så lämnar jag in datorn till Inet, betalar 500kr och får skiten fixat. Är så extremt trött på att det "bara inte funkar".

Specs:
Moderkort: MSI P67A-GD55 REV B3
Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP BLUE
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB OC
Nätagg: Cooler Master GX 750W
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

stavfel
Permalänk
Medlem

Här är PDF filen som innehåller alla Ram som MSI har provat i det moderkortet.
Dina Corsair Vengeance finns inte med i listan vad jag kan se.

Hör med med MSI support så kanske de vet om RAM minnena är kompatibla. Dem borde vara det tycker jag. Prova RAMen i någon polares dator eller något.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Här är PDF filen som innehåller alla Ram som MSI har provat i det moderkortet.
Dina Corsair Vengeance finns inte med i listan vad jag kan se.

Hör med med MSI support så kanske de vet om RAM minnena är kompatibla. Dem borde vara det tycker jag. Prova RAMen i någon polares dator eller något.

Var är PDF filen ? Får kolla upp det, finns ju en liten risk att dom faktiskt inte är kompatibla. Tack!

Skrivet av Erben:

Låt moderkortet söka efter minnesmodulerna automatiskt.
Kör därefter memtest och se om du ser något fel på minnesmodulerna.

Hur söker man efter minnesmodulerna? Något kommando i CMD eller via BIOS?

Permalänk
Medlem

Oj jag var nog lite trött o glömde länka, här.

http://www.msi.com/file/test_report/TR10_2314.pdf

Permalänk
Medlem

Gör Clear Cmos, så skall bios automatiskt identifiera och ställa in (default) minnesinställningarna.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Oj jag var nog lite trött o glömde länka, här.

http://www.msi.com/file/test_report/TR10_2314.pdf

Tack!

Skrivet av FatherOfThree:

Gör Clear Cmos, så skall bios automatiskt identifiera och ställa in (default) minnesinställningarna.

Fo3

Nu får jag bluescreen på startup.... wut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wedgruzet:

Tack!

Nu får jag bluescreen på startup.... wut?

En möjlighet:

Om du hade AHCI inställt före du gjorde Clear cmos, måste du välja det igen i bios.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.

Permalänk

En möjlighet:

Om du hade AHCI inställt före du gjorde Clear cmos, måste du välja det igen i bios.

Fo3

Juste! Glömde helt bort det.... Nu startar den helt normalt - återkommer för rapport om det löste mitt första problem eller inte! Tack!

Permalänk

Sökte inet igenom datorn med båda stickorna i utan att hitta något problem? Och du får bluescreen hela tiden? Går inte ihop...

Permalänk
Medlem

Är memtest överhuvudtaget ens kört med båda minnena monterade?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Sökte inet igenom datorn med båda stickorna i utan att hitta något problem? Och du får bluescreen hela tiden? Går inte ihop...

Skrivet av godspeed:

Är memtest överhuvudtaget ens kört med båda minnena monterade?

Yes, Inet testade stickorna både i sin egen rigg och min dator, dom hittade inga fel alls. Jag personligen har testat memtest 2 gånger, ena gången så failade memtest. Detta var precis efter en bluescreen. Det var då jag lämnade in datorn till Inet och beskrev problemet, Inet ville då testa själva så att jag inte ljög (antar jag) men dom hittade inga fel. När jag sedan fick hem datorn så testade jag memtest igen och då fick jag inte upp några fel alls.

Värt att notera är att jag får bluescreen efter en tids spelande, inte direkt på startup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wedgruzet:

Yes, Inet testade stickorna både i sin egen rigg och min dator, dom hittade inga fel alls. Jag personligen har testat memtest 2 gånger, ena gången så failade memtest. Detta var precis efter en bluescreen. Det var då jag lämnade in datorn till Inet och beskrev problemet, Inet ville då testa själva så att jag inte ljög (antar jag) men dom hittade inga fel. När jag sedan fick hem datorn så testade jag memtest igen och då fick jag inte upp några fel alls.

Värt att notera är att jag får bluescreen efter en tids spelande, inte direkt på startup.

-----------------------
Okej, men jag tror faktiskt ärligt talat att du har minnesfel ändå, en gång fel, av den där storleksordningen dessutom, jag tycker du ska beställa på dig ett par kingston hyperx minnen istället och som finns med i listan över qvl till ditt moderkort och ta ett par som har x.m.p profiler så att du slipper manuellt ställa in dem
Har du uppdaterat bios på ditt moderkort till det senaste?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av godspeed:

-----------------------
Okej, men jag tror faktiskt ärligt talat att du har minnesfel ändå, en gång fel, av den där storleksordningen dessutom, jag tycker du ska beställa på dig ett par kingston hyperx minnen istället och som finns med i listan över qvl till ditt moderkort och ta ett par som har x.m.p profiler så att du slipper manuellt ställa in dem
Har du uppdaterat bios på ditt moderkort till det senaste?

Okej, vilken prisklass ligger dom stickorna i (8 gb) ? Är inte vid en dator just nu så det är lite jobbigt att kolla upp :-). BIOS är i en version från januari, inte velat uppdatera då flera av mina polare har behövt scratcha datorn då den inte har velat starta.

Msi har ett program som heter live update 5. Såg nu att jag kan välja uppdatera istället för att flasha bios, är det säkrare? Uppdateringarna emellan ska tydligen innehålla några få kompatibilitets patchar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wedgruzet:

Okej, vilken prisklass ligger dom stickorna i (8 gb) ? Är inte vid en dator just nu så det är lite jobbigt att kolla upp :-). BIOS är i en version från januari, inte velat uppdatera då flera av mina polare har behövt scratcha datorn då den inte har velat starta.

Msi har ett program som heter live update 5. Såg nu att jag kan välja uppdatera istället för att flasha bios, är det säkrare? Uppdateringarna emellan ska tydligen innehålla några få kompatibilitets patchar

--------------
Du kan låta liveupdate uppdatera bios, det gör också biosuppdatering

Hur menar du med att behövt scratcha datorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wedgruzet:

Juste! Glömde helt bort det.... Nu startar den helt normalt - återkommer för rapport om det löste mitt första problem eller inte! Tack!

Inväntar din feedback.

Ditt problem verkar mystiskt...
Minnesproblem brukar "alltid" synas i Memtest

Vengeance är troligtvis ett av de mest använda minnena till P67 moderkort, så det borde kunna fungera.

Uppgradering av BIOS är definitivt värt ett försök, men gör det med bara ett minne inkopplat!
(Så att datorn är så stabil som möjligt)

Kör memtest86+, minst ett par timmar, helst över natten.

Det kan även hjälpa att höja minnesspänningen ett snäpp(till 1.52 eller så).

Fo3

Visa signatur

Permalänk

Med scratcha så menade jag ominstallera windows

När jag kommer hem så testar jag BIOS update med ett minne, CMOS reset hjälpte tyvärr inte. Innan jag hoppar i säng så kör jag också memtest och postar resultatet på morgonen.

Gör ett högre voltantal att minnena blir stabilare? Om jag har förstått det rätt så är minnen ganska så känsliga?

Tack för alla svar allihopa!

Permalänk
Medlem

Man ska inte behöva formatera för att man flashat sitt BIOS. Han kanske glömde göra samma sak som du, och ställa om disken till AHCI?

En högre spänning på minnerna gör inte ett minne sabbare. Precis som högre spänning på CPU inte gör den snabbare. Dock finns det potential för högre frekvens. Med det sagt så tycker jag fortfarande att det inte är nödvändigt att klocka dina minnen.

Permalänk
Medlem

Det låter lite konstigt att det skulle vara fel på minnena om de fungerar perfekt var för sig men det kan iofs vara ett dåligt matchat par.

Har du stresstestat processorn med en minnesmodul?
Kan kanske vara värt att se över om de vitala delarna på moderkortet kyls ordentligt.

Vore synd om du köpte nya minnen bara för att upptäcka att det är moderkortet som inte är helt 100.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Man ska inte behöva formatera för att man flashat sitt BIOS. Han kanske glömde göra samma sak som du, och ställa om disken till AHCI?

En högre spänning på minnerna gör inte ett minne sabbare. Precis som högre spänning på CPU inte gör den snabbare. Dock finns det potential för högre frekvens. Med det sagt så tycker jag fortfarande att det inte är nödvändigt att klocka dina minnen.

Tror inte att mina polare vet hur man kommer in i BIOS, så chansen att de har ändrat till AHCI tror jag är väldigt liten.

Skrivet av Lasse Laserman:

Det låter lite konstigt att det skulle vara fel på minnena om de fungerar perfekt var för sig men det kan iofs vara ett dåligt matchat par.

Har du stresstestat processorn med en minnesmodul?
Kan kanske vara värt att se över om de vitala delarna på moderkortet kyls ordentligt.

Vore synd om du köpte nya minnen bara för att upptäcka att det är moderkortet som inte är helt 100.

Har inte stresstestat processorn, är det något speciellt program som man ska använda sig av? Har kollat på temperaturerna och inget (vad jag kan se) överstiger 60 grader i heavy load.

Vad menas med ett dåligt matchat par?

Permalänk

Bara BIOS uppdateringen funkade inte, nu så får jag dock inte bluescreen utan datorn stänger bara av sig själv - är det ett tecken på överhettning eller är det bara en annan typ av bluescreen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wedgruzet:

Med scratcha så menade jag ominstallera windows

Gör ett högre voltantal att minnena blir stabilare? Om jag har förstått det rätt så är minnen ganska så känsliga?

Tack för alla svar allihopa!

Högre spänning gör minnena stabilare.
Minnena i sig, är inte så känsliga MEN minneskontrollern i CPU:n är det.
Intel anger 1.575(kan någon verifiera?) som max minnesspänning.

Fo3

"Tror inte att mina polare vet hur man kommer in i BIOS, så chansen att de har ändrat till AHCI tror jag är väldigt liten. "

Modiga män! Hur vågar de flasha, om de inte vet hur man sedan fixar till boot-order mm?
(Flashning av Bios innebär ofta att bios 0-ställs.)

Visa signatur

Permalänk

Högre spänning gör minnena stabilare.
Minnena i sig, är inte så känsliga MEN minneskontrollern i CPU:n är det.
Intel anger 1.575(kan någon verifiera?) som max minnesspänning.

Fo3

"Tror inte att mina polare vet hur man kommer in i BIOS, så chansen att de har ändrat till AHCI tror jag är väldigt liten. "

Modiga män! Hur vågar de flasha, om de inte vet hur man sedan fixar till boot-order mm?
(Flashning av Bios innebär ofta att bios 0-ställs.)

Okej, ska jag testa att höja spänningen tillsammans med memtest som jag kör inatt eller ska jag köra i default?

Ang de modiga männen så är det personer som bara läser att "detta och detta kan fixas med det här", så laddar de ner programmet och klickar igenom allt utan att läsa ^^. Efter deras historier om att uppdatera, eller på något sätt ändra, BIOS så har jag försökt att hålla mig undan om jag inte vet ett dyft om vad det är jag gör!

Permalänk
Medlem

Kör memtest med default inställningar först, så har du något att utgå från.

Fo3

Visa signatur

Permalänk
Jubileumsmästare

Jag hade riktigt skumma minnesproblem på min gamla AMD-rigg. Jag löste det genom genom att ändra mellan ganged och unganged mode på minnena i BIOS.

Permalänk

Kör memtest med default inställningar först, så har du något att utgå från.

Fo3

Resultatet från memtest

Default values och inga fel alls.

Skrivet av Fahrbot:

Jag hade riktigt skumma minnesproblem på min gamla AMD-rigg. Jag löste det genom genom att ändra mellan ganged och unganged mode på minnena i BIOS.

Okej, får testa det när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Skrivet av Erben:

Låna 2 andra minnesstickor och prova på ditt moderkort.
Är det så att dessa två ny fungerar så är dina minnesstickor (Trasiga/ inte anpassade för ditt moderkort)
Fungerar det inte att sätta i två nya stickor är ditt kort trasigt, det kan då vara chipset på moderkortet som är trasigt.

Ringde en polare som kan komma över imorgon med sina minnen, som funkar felfritt på hans dator. Får se hur det går imorgon.

EDIT: Visar sig att hans stickor inte passar, hans minnen var tydligen för gamla.

Permalänk
Skrivet av Fahrbot:

Testade precis, men i mitt BIOS stod det unlink - antar att det är samma sak? Hur som helst så funkade det tyvärr inte heller.