Sista chansen innan jag ger upp, [ MINNE/MODERKORT ]
Hej!
Köpte en dator för några månader sedan och den strular lite. Så fort jag använder 2 st minnesstickor så får jag bluescreen vid minnesintensiva uppgifter. Spelar ingen roll om jag sätter dom i 1100, 0110, 1010, 0101, 0011 eller 1001 - så fort jag har 2 stycken i samtidigt så får jag bluescreen efter ~10 min spelade. När jag bara har 1 sticka i så fungerar det utmärkt, och det spelar ingen roll vilken sticka.
Jag har kollat alla clock-timings så att de är rätt, har också testat med lite långsammare/stabilare timings men det funkade inte heller. Mhz'en *ska* vara på 1600 men så fort jag går över 1066 så blir det bluescreen mycket snabbt. 1066 funkar dock helt okej i 1 timme sen så blir det bluescreen.
Har testat några olika volt inställningar, både auto, 1.5 (som ska vara korrekt) och lite under (aldrig gått under 1.40 då jag kan ställa in +- 0.02 i taget). Jag har testat med default settings i bios, pga att jag har överklockat både processor och grafikkort - gjorde ingen skillnad alls. Har kört minnerna i memtest, där JAG fick upp fel. Lämnade in datorn till Inet där jag beställde ifrån, men dom fick inga fel. När jag sedan fick hem datorn igen så får inte jag heller några fel. Tydligen så kommer felen fram precis efter en bluescreen om datorn inte får vila.
Har inte möjlighet att testa med några andra minnen då jag sålde min gamla dator. Men Inet testade både hela datorn och minnerna för sig, och dom hittade inga fel.
Snart så ger jag upp, hur ska jag kunna hitta felet? Sitter felet i moderkortet eller är det fel på minnerna så att dom inte kan användas samtidigt? Om 2 veckor så lämnar jag in datorn till Inet, betalar 500kr och får skiten fixat. Är så extremt trött på att det "bara inte funkar".
Specs:
Moderkort: MSI P67A-GD55 REV B3
Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP BLUE
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1024MB OC
Nätagg: Cooler Master GX 750W
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ