Permalänk

SIMPIT - Flygsim och gaminghörna

Att lära sig mer om en Boeing 737 och de operativa procedurer som en trafikflygare måste kunna, kändes som en kul utmaning för ett år sedan. Började med några Saitek paneler och en DELL XPS M730. När min XPS dog så var det naturligt att satsa på något mer kraftfullt för att kunna driva PMDG 737 NGX tillsammans med FSX.

SIMPIT - Flygsim och gaminghörna

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

herregud... sjukt jobb du lagt ner på det där

och du är väl inte seriös med soppan väl? ganska lätt att välta kastrullen, sen har du ingen dator kvar

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Proffsmoddare

Haha soppan

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt dedär!

Permalänk
Medlem

Mäktigt! Flyger PMDG 737a också, grymt plan. Du måste ha lagt ner galet mycket pengar på dina paneler, har du REX eller något annat som uppdaterar grafiken så att säga?
Och hur mycket mer fps får man ut i fsx om man klockar processorn? Sitter också på en 2500k fast i standard klock.

Visa signatur

| corsair carbide 300R | | core i5 2500K @ 4.5GHz | noctua nh-u12p se2 | gigabyte z68X-ud3h-b3.
| asus geforce 560ti top. | corsair vengeance 8gb. | XFX 550w core edition. |

Permalänk
Medlem

Måste ha lagt galet mycket tid på att konfigurera det där!

Permalänk
Medlem

Riktigt skoj att få se!

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 3060ti Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Alienware 27" IPS 180hz

Permalänk

Frågan är om jag har sett något sjukare!

Permalänk
Skrivet av morxy49:

herregud... sjukt jobb du lagt ner på det där

och du är väl inte seriös med soppan väl? ganska lätt att välta kastrullen, sen har du ingen dator kvar

Blir knappt fis-ljummet ens så knappast

Skrivet av Weezyy:

Mäktigt! Flyger PMDG 737a också, grymt plan. Du måste ha lagt ner galet mycket pengar på dina paneler, har du REX eller något annat som uppdaterar grafiken så att säga?
Och hur mycket mer fps får man ut i fsx om man klockar processorn? Sitter också på en 2500k fast i standard klock.

Yep, jag har REX och GEX men jag måste säga att jag intresserar mig mest för cockpit än att titta ut. Jag flyger som privatpilot så detta är bara den halvtaskiga kopian - men bra träning på checklistor mm. Överklockningen är ett måste med FSX. Du får ut 4-6 FPS mer. Grafikkortet är ju underordnat. GTX 560 Ti fungerade lika bra när jag använde ett sådant kort.

Skrivet av biorrith:

Måste ha lagt galet mycket tid på att konfigurera det där!

Inte så farligt faktiskt. Om jag skall programmera i SIOC så går det en del tid men LINDA är barnsligt enkelt. Touch skärmarna tog lite tid innan jag lärt mig programmen, två olika drivrutiner. De gamla industriskärmarna använder ett seriellt COM interface till touch delen. Men kabeldragningen skulle man ju kunna arbeta lite med, både utanför och innanför chassit.

Skrivet av Tunezz:

Riktigt grymt dedär!

Tack, kul att du gillade det!

Skrivet av pimpy:

Riktigt skoj att få se!

Tackar!

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |

Permalänk
Skrivet av sebbe_1996:

Frågan är om jag har sett något sjukare!

Öhh .. tack tror jag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fett! vad ligger tempen på?

Permalänk
Skrivet av axelojja:

fett! vad ligger tempen på?

Prollens kärnor ligger på nog på en medeltemp på 55-60 under FSX och kanske 70-74 vid Prime 95. Jag kör lägsta fläkt kurvan på H100 så den kan kyla mycket bättre (men då låter det för jvl). Detta är ju helt ok temperaturer. Mitt GTX 590 är ganska nyinstallerat och ligger på 45-50 vid FSX och 75 i BF3. Minns ej temperaturerna helt precis och skall jobba lite med luftflödena p.g.a. att GTX 590 blåser varm luft åt båda hållet vilket chassit ej är konfigurerat för (hade DCII kylning tidigare). Skicka ett PM om du vill veta något mer specifikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Legendariskt, vill ha fler bilder!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Hur är känslan i dessa simulatorer? är det väldigt bra känsla mot "IRL"?

Och är du seriös att du sitter 12h i stolen och "leker" pilot? hur simulerar du den äckliga flygplansmaten?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Musikälskare

WTF?! Sjukaste jag har sett

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

WTF?! Sjukaste jag har sett

http://www.geek.com/articles/games/flight-simulator-created-i...
Där snackar vi overkill.

Ts kanske känner den killen?

Men detta var verkligen snyggt jobbat

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Fan vad härligt det ser ut

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Herre jesus krist vilken anläggning

Permalänk
Medlem

Wow, detta är klart det sjukaste jag sett i simulatorväg. Mer bilder vore uppskattat!

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Har inget att säga.

Är inte de minsta intresserad av något sådant men det fick mig verkligen att tappa käken. Nästan så att man vill ha "bara för att ha"
Tummen upp!

Permalänk
Skrivet av rhalla:

Legendariskt, vill ha fler bilder!

Tack, det kanske kommer fler bilder snart

Skrivet av Rawet:

Hur är känslan i dessa simulatorer? är det väldigt bra känsla mot "IRL"?
Med lite fantasi och inlevelse så blir det verkligt. Jag lägger gärna upp min flygrunda med en Piper Arrow i FSX och använder samma flygplan. Allt i flygrundan simuleras korrekt förutom radio-pratet. Så man ser enkelt om där är några fel i flygplaneringen och får förberett sig riktigt bra.

Och är du seriös att du sitter 12h i stolen och "leker" pilot? hur simulerar du den äckliga flygplansmaten?

Nej mitt tålamod tar slut efter en timme så det blir bara bitar av en flygning. Sen finns ju "snabbspolning" i FSX

Skrivet av Forbidden:

http://www.geek.com/articles/games/flight-simulator-created-i...
Där snackar vi overkill.

Ts kanske känner den killen?

Men detta var verkligen snyggt jobbat

Nej men denna killen: www.helinare.nu

Skrivet av ceogar:

Fan vad härligt det ser ut

Tackar

Skrivet av m0rk:

Herre jesus krist vilken anläggning

Det var väl inget ...

Skrivet av arvidh:

Wow, detta är klart det sjukaste jag sett i simulatorväg. Mer bilder vore uppskattat!

Ja, det får jag fixa.

Skrivet av BoManski:

Har inget att säga.

Är inte de minsta intresserad av något sådant men det fick mig verkligen att tappa käken. Nästan så att man vill ha "bara för att ha"
Tummen upp!

Tackar! Kul att andra än en "flygnörd" kan uppskatta det.

Visa signatur

Permalänk

Far & Flyg vilken GRYM simulator !

Permalänk
Medlem

Hej Mikael !

Kul att se någon med flygsim intresse på forumet.

Själv håller jag på med flygsim, men ej så avanserat . Flyger mest veteran flygplan. För nuvarande har jag installerad FSX+acceleration. 3 st kopior av FS9 som jag döpt till "Golden Wings 1903-1945. Silver Wings 1946-1960´s & FS9 lite modernare flp." I Golden wings & Silver wing använder jag scenerier gjorda av Bill Lyon, finns att ladda hem från The Old Hangar.

I FSX har jag Ultimate terrain X Europa tillsammans med de fantastiska svenska scenerierna från Lennart Arvidsson bl. a. hans senaste Swed2011-Syd.

Flyger du bara moderna linje - / stridsflygplan ?

Min rigg är från grunden ca 5 år gammal som jag uppgraderat efter hand.

Mina nuvarande komponenter är Chassi: CoolerMaster Centurion 5

MD: Gigabyte GA-965P-DS4 med Intel Core 2 Duo 2,4GHz E6600

Intern HD 320GB för OP samt LaCie extern på 1TB USB2 för spel

GPU: Leadtek winfast 8800GTX

PSU: Corsair HX750W 80+.

Skärm: Samsung P2450 24" LCD

Allt funkar ännu, men funderar på att byta till en ny rigg.

VHL
DennyBoy

Permalänk
Skrivet av DennyBoy:

Hej Mikael !

Kul att se någon med flygsim intresse på forumet.

Själv håller jag på med flygsim, men ej så avanserat . Flyger mest veteran flygplan. För nuvarande har jag installerad FSX+acceleration. 3 st kopior av FS9 som jag döpt till "Golden Wings 1903-1945. Silver Wings 1946-1960´s & FS9 lite modernare flp." I Golden wings & Silver wing använder jag scenerier gjorda av Bill Lyon, finns att ladda hem från The Old Hangar.

I FSX har jag Ultimate terrain X Europa tillsammans med de fantastiska svenska scenerierna från Lennart Arvidsson bl. a. hans senaste Swed2011-Syd.

Flyger du bara moderna linje - / stridsflygplan ?

Min rigg är från grunden ca 5 år gammal som jag uppgraderat efter hand.

Mina nuvarande komponenter är Chassi: CoolerMaster Centurion 5

MD: Gigabyte GA-965P-DS4 med Intel Core 2 Duo 2,4GHz E6600

Intern HD 320GB för OP samt LaCie extern på 1TB USB2 för spel

GPU: Leadtek winfast 8800GTX

PSU: Corsair HX750W 80+.

Skärm: Samsung P2450 24" LCD

Allt funkar ännu, men funderar på att byta till en ny rigg.

VHL
DennyBoy

Hej DennyBoy

8800GTX fungerar bra med FSX och min gamla DEL XPS bärbara med samma kort i SLI (i mobile versionen) drev fint de tre skärmarna som jag fortfarande använder. Lite mindre detaljer fick jag dock köra med men samma upplösning. Jag har också en annan rigg fortfarande med samma kort som du har. FSX kräver ju mest CPU kraft och utnyttjar dåligt moderna grafikkort och flerkärniga processorer.

Flyger mest Piper flygplan samt 737 NG. Var inne på MD80 och 747 Dreamliner ett tag men 737 NGX är verkligen häftigt simulerad.

Ha det bra
Micke

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av macsåklart:

Far & Flyg vilken GRYM simulator !

Haha - kul att du gillar den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

LOLS

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem

Kul med fler flightsim-intresserade

Har inte listat ut var du bor, men om du bor inärheten av Stockholm måste du komma och hälsa på hos oss på Swesim. Vi är en ideell förening som startades av ett par "flygsimulatornördar" för några år sen, som nu växt till snart 150 medlemmar och ett gäng simulatorer (och fler på väg in).

Här finns en, nu gammal, film från vår 737-simulator som står i vår lokal i Årsta:

F.ö. hade du en riktigt imponerande setup för hemmabruk där, lär du klara dig långt på

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt

Permalänk
Skrivet av frazer84:

Kul med fler flightsim-intresserade

Har inte listat ut var du bor, men om du bor inärheten av Stockholm måste du komma och hälsa på hos oss på Swesim. Vi är en ideell förening som startades av ett par "flygsimulatornördar" för några år sen, som nu växt till snart 150 medlemmar och ett gäng simulatorer (och fler på väg in).

Här finns en, nu gammal, film från vår 737-simulator som står i vår lokal i Årsta:
http://www.youtube.com/watch?v=Ij4YGv9Scbc&hd=1

F.ö. hade du en riktigt imponerande setup för hemmabruk där, lär du klara dig långt på

Jag har min hemmabas på ESMS IRL men jobbar en del i Stockholm (i aviation branschen). Inbjudan tacksamt noterad och jag har besökt er hemsida redan. Det verkligen spännande ut !

Visa signatur