Datorn stannar vid uppstart efter formatering

Permalänk
Medlem

Datorn stannar vid uppstart efter formatering

Upplevde diverse små fel i windows och att datorn va allmänt seg så jag besluta mig för att formatera min ssd-disk.
Nu till min förvåning hakar datorn upp sig typ 2min i steget före den hittar alla diskar/cdrom för att sen fortsätta normalt. Förstår inte sambandet? Vad jag installerar för OP ska inte påverka så tidigt i uppstart.

Sen så fick jag tipset att min disk ska gå i AHCI-läge, har alltid kört i IDE-läge för min kunskap är begränsad. Ändrade i bios och jag anade jag måste formatera igen, gick in och ändrade bootprioritet till cdrom först och då kommer texten "tryck på valfri tangent för boota cd...." hur mycket jag än trycker tar den inte kommandot. Har provat annat tangetbord så kan inte vara det..

Så den rullar istället på till att starta windows normalt eller reparera windows eftersom den känner av förändring i mjukvaran när jag bytt sata-läget. Inte ens där kan jag välja något förrän den är automatiskt inne i reperationen. Ska man byta till AHCI endast för ssd-disken på något sätt? För nu verkar min sata 2:a och cdläsarn gå under det också.

Visa signatur

//Johan

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om den inte "tar" dina knapptryckningar kan du behöva slå på "Legacy USB support" eller liknande i bios. Precis efter POST brukar USB-portarna inte fungera förrens man kommer in i windows om man inte har Legacy USB på.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Om den inte "tar" dina knapptryckningar kan du behöva slå på "Legacy USB support" eller liknande i bios. Precis efter POST brukar USB-portarna inte fungera förrens man kommer in i windows om man inte har Legacy USB på.

Legacy usb support var redan igång men provade aktivera lite fler usb alternativ och då funkade det.
jag började om från början iaf.. satt ahci läget, formatera skiten och oj vilken skillnad det blev.. å nu av nån anledning så har den slutat haka upp sig i uppstarten..wierd!

Visa signatur

//Johan