System panel connectors, vända åt vilket håll?

Permalänk

System panel connectors, vända åt vilket håll?

Håller på att kopplar in ledar, reset, power och systemhögtalarna till moderkortet. Men hur vet man vilket håll det ska sitta och vilket håll som är ground?
Moderkortet är ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 och chassit är Cooler Master Cavalier 3 och där finns följade kablar

Speaker (gul och svart kabel)
Power SW (blå och vit kabel)
Reset SW (grå kabel)
H.D.D LED (organge och vit kabel)
Sen två som det står bara + (plus grön kabel) - (minus vit kabel) på.

Vad händer om man råkar sätta en kabel åt fel håll? Kan något gå sönder? Eller blir det ingen ström "bara"? Fattar var dom ska sitta men inte hur

Permalänk
Medlem

Texten på kontakterna uppåt

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Hmm, uppåt? Som i synlig utåt så att säga? T ex så att man ser att det står "Speaker"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorapparaten:

Hmm, uppåt? Som i synlig utåt så att säga? T ex så att man ser att det står "Speaker"?

japp, har fungerat så i alla år och hos alla tillverkare för att underlätta montering.
Texten på systemkablarna ska vara uppåt mot processorn så att säga.

Visa signatur

#positive thinking

Permalänk
Medlem

Om du råkar vända polerna fel till HDD- och power-led så lyser de inte eller visar konstant sken. Lite olika där. Men inget som förstör komponenterna.

Kan jag empiriskt stå för. Don't sue me if I'm wrong.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Den färgade är alltid "live" eller + om man så vill, ofärgad är jord.
För speaker, reset och power spelar det egentligen ingen roll, det är bara LED's som inte fungerar om man vänder fel.

Permalänk

Tack för all hjälp, tror jag ska ge mej på ett försök idag och starta upp maskineret och se vad som händer, om det börjar ryka eller spraka någonstans :D.

Fast har stött på ett nytt problem nu och det är fontljudet på lådan som jag är osäker på hur det ska kopplas. Sladdarna tar ju aldrig slut :P. Samma sak där vet var dom ska sitta men inte hur. Och jag är osäker på om det är HD Audio eller Ac97. Chassit är Cooler Master Cavalier 3 av okänd årdmodell och moderkortet är ASUS P8Z68-V PRO/GEN3. I och för sig funkar ju datorn utan frontljud men vore ju kul om man fick sprutt på det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorapparaten:

Tack för all hjälp, tror jag ska ge mej på ett försök idag och starta upp maskineret och se vad som händer, om det börjar ryka eller spraka någonstans :D.

Fast har stött på ett nytt problem nu och det är fontljudet på lådan som jag är osäker på hur det ska kopplas. Sladdarna tar ju aldrig slut :P. Samma sak där vet var dom ska sitta men inte hur. Och jag är osäker på om det är HD Audio eller Ac97. Chassit är Cooler Master Cavalier 3 av okänd årdmodell och moderkortet är ASUS P8Z68-V PRO/GEN3. I och för sig funkar ju datorn utan frontljud men vore ju kul om man fick sprutt på det också

Läs manualen till moderkortet, där bör det stå vilken connector på mobo´t som är till Front Audio.

Visa signatur

#positive thinking

Permalänk

Gjort det och hittade även manualen till lådan. Men är osäker i alla fall. Kanske kan knäppa bild på hur det ser ut.