Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skicka internet via wifi till lägenhet

Permalänk
Medlem

Skicka internet via wifi till lägenhet

Tjena nu har jag en fråga till er som är mer erfarna av detta, jag och min flickvän ska nämligen flytta och jag kan inte leva utan internet så jag försöker komma på lite ideer. Har nämligen tittat på en trådlös sändare(Länk kommer längre ner) som kommer skicka från östervägen till furuvägen som ni kan se i länken. Eftersom jag inte är så erfaren när det gäller att skicka internet så pass långt och är även osäker hur långt jag kan skicka och hur stabilt det kommer att bli.

Tänkte att sätta upp sändaren på taket på de huset som har själva bredbandet och sedan köpa en trådlös switch som kommer sitta i lägenheten och ta emot signalen. Kommer detta att fungera eller kommer det bli problem?

Sändare:http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=221
Avstånd:http://se.distance.to/%C3%96sterv%C3%A4gen-v%C3%A4rnamo_furuv...

Tack för snabba svar!
MvH,
Sebastian

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

inte för att vara allt för pressimistisk, men nej. Det kommer inte att funka. Sålänge husen inte ligger brevid varandra.

Bättre att satsa på ett nytt abonnemang istället. Kolla om lägenheten har fiber indraget så får ni det finaste internet ni kan tänka er

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

inte för att vara allt för pressimistisk, men nej. Det kommer inte att funka. Sålänge husen inte ligger brevid varandra.

Bättre att satsa på ett nytt abonnemang istället. Kolla om lägenheten har fiber indraget så får ni det finaste internet ni kan tänka er

Lägenheten ligger ute åt *vete måste gräva in fiber isf. Har inte tillgång till adsl eller något sådant. Får jag fråga varför det inte skulle gå? Eftersom räckvidden är på 5 km på sändaren

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Det går om du har fri sikt. Kan du montera den så högt att du får fri sikt dvs. att du visuellt kan se mellan länkpunkterna, kommer det fungera. 5 GHz genom träd och hus är bara att glömma.

Permalänk
Medlem

Du kommer nog få dras med ganska höga latenser (ping) dock...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av X00L:

Det går om du har fri sikt. Kan du montera den så högt att du får fri sikt dvs. att du visuellt kan se mellan länkpunkterna, kommer det fungera. 5 GHz genom träd och hus är bara att glömma.

Skrivet av JoeBlack:

Du kommer nog få dras med ganska höga latenser (ping) dock...

Okej tack så mycket för det snabba svaret, det är nämligen 268 meter från huset till lägenheten, måste jag köpa en likadan och ha den som mottagare eller räcker det med en switch?

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Okej tack så mycket för det snabba svaret, det är nämligen 268 meter från huset till lägenheten, måste jag köpa en likadan och ha den som mottagare eller räcker det med en switch?

Jag antar att du måste ha likadana på båda sidor då du kommer behöva skicka från det hållet också.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Du kan, om du har någorlunda ny mobil, surfa på den under tiden du väntar på nytt abonnemang?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

268 meter är inga problem så länge ni lyckas komma tillräckligt långt upp för fri sikt. Träden mellan Stationsvägen och Furuvägen ser dock ut att kunna bli ett problem. Men försök satsa på utrustning för 2,4Ghz-bandet istället, funkar riktigt bra med färdiga lösningar som Ubiquiti, men då kostar det också
Blir mycket billigare och även lite roligare att köra med prylar från kina och bygga en lösning själv, t ex en sån här antenn i varje ände och någon billig AP med anslutning för extern antenn.

Permalänk
Medlem

Jag röstar lätt för mobillösningen. Uppgradera till en mobil med 3G istället för 2x700kr på det där ^^

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Jag kör trådlöst 120m fri sikt och får ut ~85-90mbit från 100mbit linan. Inget problem och stabilt.

Sen förstår jag inte vad JoeBlack menar med högre ping. Kör man med bra grejer så är det inget problem. 1-2ms extra får jag.

Själv har jag 2st Ubiquiti Loco M 5ghz.

Edit: Uptime:160 days 01:08:53

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

268 meter är inga problem så länge ni lyckas komma tillräckligt långt upp för fri sikt. Träden mellan Stationsvägen och Furuvägen ser dock ut att kunna bli ett problem. Men försök satsa på utrustning för 2,4Ghz-bandet istället, funkar riktigt bra med färdiga lösningar som Ubiquiti, men då kostar det också
Blir mycket billigare och även lite roligare att köra med prylar från kina och bygga en lösning själv, t ex en sån här antenn i varje ände och någon billig AP med anslutning för extern antenn.

Tack så mycket för förslaget, ska höra med en som installerar sådant och fråga vad dom tycker!

Skrivet av Dyfek:

Du kan, om du har någorlunda ny mobil, surfa på den under tiden du väntar på nytt abonnemang?

Det är de jag kommer att göra dem första 2 månaderna, men tack ändå!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunna:

Jag kör trådlöst 120m fri sikt och får ut ~85-90mbit från 100mbit linan. Inget problem och stabilt.

Sen förstår jag inte vad JoeBlack menar med högre ping. Kör man med bra grejer så är det inget problem. 1-2ms extra får jag.

Själv har jag 2st Ubiquiti Loco M 5ghz.

Edit: Uptime:160 days 01:08:53

Får man fråga vart du beställde dem?

Skrivet av kyre:

Jag röstar lätt för mobillösningen. Uppgradera till en mobil med 3G istället för 2x700kr på det där ^^

Vill ha ut lite högre hastigheter, får max ut 6mbit här ute i bushen hehe

Ursäkta för dubbel post!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Med Ubiquiti är det som sagt inga problem, men satsa på en sändare och en mottagare av samma typ, tex nanostation m2 2.4 ghz. På så vis kan du köra med deras Airmax som ger bättre prestanda. Se till att inta ha för många träd osv i vägen för då minskar prestandan. Latencyn blir inga problem så länge du har en riktig setup. läs på på Ubiquiti:s forum hur man konfigurerar enheterna för bästa prestanda.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Varför tar det två månader att få internet!? När jag skaffade ny lägenhet senast fick jag tillgång till mitt internet 3 minuter efter att jag la på luren med den som tog beställningen :>

#bo-i-städer

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Varför tar det två månader att få internet!? När jag skaffade ny lägenhet senast fick jag tillgång till mitt internet 3 minuter efter att jag la på luren med den som tog beställningen :>

#bo-i-städer

Man kan ej ha internet i dessa lägenheter.. Något dumt hitte på av någon kommun jävel.

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Man kan ej ha internet i dessa lägenheter.. Något dumt hitte på av någon kommun jävel.

Ingen fast telefoni i läghenheten? Måste vara ytterst ovanligt (annat än i helt nybyggda som har stadsnät etc istället).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Ingen fast telefoni i läghenheten? Måste vara ytterst ovanligt (annat än i helt nybyggda som har stadsnät etc istället).

Du kan testa själv, adressen är furuvägen 1 33194 värnamo.

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Ingen fast telefoni i läghenheten? Måste vara ytterst ovanligt (annat än i helt nybyggda som har stadsnät etc istället).

nja inte så ovanligt nu för tiden då telia håller på att avveckla sitt fasta kopparnät har många komuner valt att antingen gräva fiber eller satsa på det mobila nätet istället.

kinda kommun är en av de komuner som valt att köra trådlöst internet till alla på landsbyggden och fiber i städerna och gissar att Värnamo ligger i en kommun med samma tankegångar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Får man fråga vart du beställde dem?

Från säljaren ubntshop på Ebay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adchen:

268 meter är inga problem så länge ni lyckas komma tillräckligt långt upp för fri sikt. Träden mellan Stationsvägen och Furuvägen ser dock ut att kunna bli ett problem. Men försök satsa på utrustning för 2,4Ghz-bandet istället, funkar riktigt bra med färdiga lösningar som Ubiquiti, men då kostar det också
Blir mycket billigare och även lite roligare att köra med prylar från kina och bygga en lösning själv, t ex en sån här antenn i varje ände och någon billig AP med anslutning för extern antenn.

Jag skulle inte ha kört på denna lösning eftersom att antennkablarna oftast är väldigt korta (150cm, vilket skämt?).
Ubiquiti-lösningarna har så vitt jag vet oftast PoE (matning via nätverkskabeln) vilket gör att du kan montera dessa ganska fritt och högt. Även om de kostar ~600kr/st så har du sparat igen det på ett halvår om dina föräldrar står för bredbandskostnaden
Den viktiga frågan är om du kan hitta en lucka med fri sikt för din länk?

Hälsningar
MiiKe

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper