Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Putte:

Tjena Fractal!

Jag har hört mycket gott om DEFINE R3 (http://www.fractal-design.com/index.php?view=product&category...) och är väldigt sugen att köpa detta chassi. Men jag har en fråga som jag skulle vara mycket tacksam om jag fick ett svar på.

På eran sida står det följande: "Supports graphic card lengths up to ~290mm". Eftersom det står ~(ungefär)290mm, undrar jag om det finns möjlighet att klämma ner ett Asus Geforce GTX 680 DirectCU II TOP som skall vara 300mm långt, eller bör jag söka mig ett större chassi?

Tyvärr är så står mitt chassi bökigt till, annars skulle jag kunna ha mätt. Men tror gränsen var 292/293mm. Tor det står lägre bak i denna eller R3 tråden viket kort max får plats (frågan har i alla fall varit uppe ett par gånger).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hej Fractal.

Har sett på eran hemsida att ni kommer släppa en ny serie med fläktar och jag undrar när dessa möjligtvis kommer ut i butik och om det är likadana fläktar som är förmonterade i arc (140 mm). Jag ser i alla fall på bilderna att de har samma design och på pappret verkar de ha samma specifikationer som de förmonterade fläktarna.

Permalänk
Medlem

Ni med FD-fläktar: Upplever ni något oljud från fläktarna vid kallstarter?

Det försvinner efter någon minut eller tre. Det är takfläkten som väsnas lite. Petar man lite lätt på den så upphör det. Kan det vara ett lager som spökar?

Har varit såhär sedan jag köpte mitt arc mini för ett par månader sedan.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Hej!
Det är många (inklusive mig) i tråden #12280318
Som vill veta vilken OEM som gör dessa nätagg?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hej FD!
Jag vill tacka för bra och fina produkter. Dock vill jag klaga lite på erat Newton 800w i kombination med Define XL. Det är så att ni gör reklam med att Newton har långa kablar som räcker i fulltower. Dock så saknas det ca 3 cm för att cpu strömsörförgningen om man drar den bakom moderkortsplåten. Så nu måste jag köpa en förlängare.

Detta tycker jag är lite ironiskt/pinsamt från eran sida.

Men jag vill även ge er cred för ett bra, tyst och prisvärt nätagg, chassi samt mina många fina vita FD fläckta som finns i.

Sebastian

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Medlem

Har ni något problem med tillverkningen av XLTitan? Eller har fartyget sjukit? Eller blivit kapat av pirater? Är ju slut i varenda vettig butik.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av aluminium:

Har ju faktiskt kvar den, så visst :p. Kanske värt att nämna är att jag har ett R2 (ifall ni redan har fixat det i R3).

Avståndet mellan hålen på vaggan är kortare än avståndet mellan hålen på hårddisken, och även om man testar att montera med bara en skruv så hamnar hålet för högt upp och blockeras därför av plåten.

http://i.imgur.com/XCx97.png

http://i.imgur.com/Z1GnN.png

Vore kanon om det i nyare modeller (R4? ) infördes en mer universal 3.5"-adapter, särskilt om man som jag har kapat bort hårddiskburen. Nu har jag endast en SSD i den datorn som utan problem kan ligga i botten av chassit, men det vore kanon om man hade kunnat stoppa in en hårddisk också.

/Robin

Tackar för bilderna! Vi ska se över detta när det blir aktuellt.

Skrivet av Mr.Putte:

Tjena Fractal!

Jag har hört mycket gott om DEFINE R3 (http://www.fractal-design.com/index.php?view=product&category...) och är väldigt sugen att köpa detta chassi. Men jag har en fråga som jag skulle vara mycket tacksam om jag fick ett svar på.

På eran sida står det följande: "Supports graphic card lengths up to ~290mm". Eftersom det står ~(ungefär)290mm, undrar jag om det finns möjlighet att klämma ner ett Asus Geforce GTX 680 DirectCU II TOP som skall vara 300mm långt, eller bör jag söka mig ett större chassi?

Det är väldigt svårt att säga eftersom många grafikkort ser väldigt olika ut. Vi kan tyvärr inte rekommendera det då vi inte är 100% säkra om det går eller inte.

Skrivet av Laimolaito:

Hej Fractal.

Har sett på eran hemsida att ni kommer släppa en ny serie med fläktar och jag undrar när dessa möjligtvis kommer ut i butik och om det är likadana fläktar som är förmonterade i arc (140 mm). Jag ser i alla fall på bilderna att de har samma design och på pappret verkar de ha samma specifikationer som de förmonterade fläktarna.

Fläktarna som sitter i ARC midi är den äldre versionen Silent series (R1). Fortfarande väldigt bra fläktar!

Skrivet av grizzly666:

Hej!
Det är många (inklusive mig) i tråden #12280318
Som vill veta vilken OEM som gör dessa nätagg?

Det här är tyvärr information vi inte kan gå ut med.

Skrivet av Sectrum:

Hej FD!
Jag vill tacka för bra och fina produkter. Dock vill jag klaga lite på erat Newton 800w i kombination med Define XL. Det är så att ni gör reklam med att Newton har långa kablar som räcker i fulltower. Dock så saknas det ca 3 cm för att cpu strömsörförgningen om man drar den bakom moderkortsplåten. Så nu måste jag köpa en förlängare.

Detta tycker jag är lite ironiskt/pinsamt från eran sida.

Men jag vill även ge er cred för ett bra, tyst och prisvärt nätagg, chassi samt mina många fina vita FD fläckta som finns i.

Sebastian

Ja det kan vi hålla med om, detta är dock ändrat med längre kablar i den nya Newton serien (R3). Kul att du är nöjd med övriga produkter!

Skrivet av Zadde:

Har ni något problem med tillverkningen av XLTitan? Eller har fartyget sjukit? Eller blivit kapat av pirater? Är ju slut i varenda vettig butik.

Jag kan säga att de är på väg, riktigt när de lyckas leta sig ut i butikerna vågar jag inte riktigt svara på just nu dock. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hej Fractal
Jag undrar (då jag precis upptäckt) att jag klantigt nog råkat slänga lådan jag hade sparat mina skruvar till diskhållarna i, till mitt Fractal Design R3, ifall man kan köpa ett set såna med 32 skruvar av er på nåt vis?

Mvh

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Det här är tyvärr information vi inte kan gå ut med.

Det var ju tråkigt!
Särskilt med tanke på att ni troligen skulle få sälja betydligt mer nätagg om ni gick ut med denna info (så länge det inte är nån skräp OEM vill säga).

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av godspeed:

Hej Fractal
Jag undrar (då jag precis upptäckt) att jag klantigt nog råkat slänga lådan jag hade sparat mina skruvar till diskhållarna i, till mitt Fractal Design R3, ifall man kan köpa ett set såna med 32 skruvar av er på nåt vis?

Mvh

Kontakta vår support så hjälper de dig

http://www.fractal-design.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Ni med FD-fläktar: Upplever ni något oljud från fläktarna vid kallstarter?

Det försvinner efter någon minut eller tre. Det är takfläkten som väsnas lite. Petar man lite lätt på den så upphör det. Kan det vara ett lager som spökar?

Har varit såhär sedan jag köpte mitt arc mini för ett par månader sedan.

Har ett Arc Midi och har också upplevt det många gånger, inte varje kallstart men någon gång i veckan.

Permalänk

Hej

Hade planerat för en lugn söndagsmorgon med dator pyssel och kaffe. Skulle montera Fractal Design dämpmatta köpta från Inet.se och se över kabeldragningen. Men det hela slutade med att man blev både besviken och irriterad då dessa dämpmattor inte vill sitta fast. De lossnar efter 15-30 min.

Klistret på dessa är ju mindre bra. Det är ju mer som ett klet/fet sörja. Känns som oljeaktigt. Och pga detta så fungerar det inte med att göra en egen lösning med dubbelhäftande tejp. Tejpen ger några minuter till men lossnar efter en stund ändå.

Nedan är ett försök att montera de 16mm mattorna i ett Define XL. Den tunnare har jag inte ens försökt montera då det inte finns på världskartan att den kommer sitta kvar. Testade bara med en liten bit och den lossnade rätt snabbt.

• Rengjorde chassi ytorna noga. Inget fett/smuts osv.

• Monterar mattan. Är noga med att trycka dit den.

• Vände chassit upp och ner vid montering så att mattorna inte behövde hantera gravitationen direkt. Fick vara så ca 30 min.

• Vänder chassit rätt för att montera mattorna på fler ställen.

• Efter ca 15 min så ser jag att den tidigare monterade mattan börjar lossna i hörnen.

• Efter ca 25 min så har den lossnat helt.

• Tänker att detta fixas vi med dubbelhäftande tejp. Men det fungerar inte heller då mattorna är "feta" "oljiga" så tejpen fäster inget vidare.

• Jaha, prövar nu att klippa mattan i smalare remsor ca 10cm så det inte blir samma tyngd. Fungerar bättre men de lossnar ändå. Vissa efter 1-2 timmar och den sista lossnade nu över natten.

Dessa mattor var ingen större kostnad. Utan det som gör mig less är att köper man något så förväntar man sig att det ska fungera och jag som kund ska inte behöva hålla på att hitta på egna lösningar för att det ska fungera.

Står heller ingenstans att dessa bara fungerar liggandes på golvet eller att man inte kan montera dessa på sidor/eller tak eller att man måste göra på ett speciellt sätt för att det ska fungera.

Har inte kontaktat Inet än. Tror inte heller det är lönt då jag är skeptisk till att de skulle skicka nya mattor eller lösa detta på något annat sätt.
Har ju inget att skicka tillbaka.

Varför är inte dessa mattor samma som sitter monterade i chassit vid köp? De mattorna sitter ju som berget och känns trevligare.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas951:

Hej

Hade planerat för en lugn söndagsmorgon med dator pyssel och kaffe. Skulle montera Fractal Design dämpmatta köpta från Inet.se och se över kabeldragningen. Men det hela slutade med att man blev både besviken och irriterad då dessa dämpmattor inte vill sitta fast. De lossnar efter 15-30 min.

Klistret på dessa är ju mindre bra. Det är ju mer som ett klet/fet sörja. Känns som oljeaktigt. Och pga detta så fungerar det inte med att göra en egen lösning med dubbelhäftande tejp. Tejpen ger några minuter till men lossnar efter en stund ändå.

Nedan är ett försök att montera de 16mm mattorna i ett Define XL. Den tunnare har jag inte ens försökt montera då det inte finns på världskartan att den kommer sitta kvar. Testade bara med en liten bit och den lossnade rätt snabbt.

• Vände chassit upp och ner vid montering så att mattorna inte behövde hantera gravitationen direkt. Fick vara så ca 30 min.

• Efter ca 15 min så ser jag att den tidigare monterade mattan börjar lossna i hörnen.

• Tänker att detta fixas vi med dubbelhäftande tejp. Men det fungerar inte heller då mattorna är "feta" "oljiga" så tejpen fäster inget vidare.

• Jaha, prövar nu att klippa mattan i smalare remsor ca 10cm så det inte blir samma tyngd. Fungerar bättre men de lossnar ändå. Vissa efter 1-2 timmar och den sista lossnade nu över natten.

Dessa mattor var ingen större kostnad. Utan det som gör mig less är att köper man något så förväntar man sig att det ska fungera och jag som kund ska inte behöva hålla på att hitta på egna lösningar för att det ska fungera.

Står heller ingenstans att dessa bara fungerar liggandes på golvet eller att man inte kan montera dessa på sidor/eller tak eller att man måste göra på ett speciellt sätt för att det ska fungera.

Har inte kontaktat Inet än. Tror inte heller det är lönt då jag är skeptisk till att de skulle skicka nya mattor eller lösa detta på något annat sätt.

Varför är inte dessa mattor samma som sitter monterade i chassit vid köp? De mattorna sitter ju som berget och känns trevligare.

https://dl.dropbox.com/u/33105291/WP_000256.jpg

Är du säker på att du inte behöver limma själv?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Andreas951:

Hej

https://dl.dropbox.com/u/33105291/WP_000256.jpg

Kontakta Inet i detta ärende, då varan verkar vara defekt

Mvh,
Fractal Design

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Or0s:

Har ett Arc Midi och har också upplevt det många gånger, inte varje kallstart men någon gång i veckan.

Kontakta vår support så hjälper de dig

http://www.fractal-design.com/

Mvh,
Fractal Design

Permalänk
Medlem

Hur ska ni ha det?
Det kan inte vara så att ni har bytt ut klistret mot ett betydligt sämre som luktar mindre?
För enligt inet så har ni ju gjort någon ändring på dessa mattor.
Saxxat från inets sida.

Citat:

Inet svarar
Det var en tidigare version av dessa mattor som vissa tyckte sig gav ifrån sig en starkare lukt. Men numera ska det vara löst!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej har precis köpt ett fractal design define r3 artic white och tycker det är ett fantastiskt chassi. Det enda man kan anmärka lite på är att chassit kanske är lite mjukt i stålet. Där man monterar nätaggregatet så har färgen en tendens att flagna lite samt det verkar lite mjukt i konstruktionen. Annars överlag nöjd med detta chassi

Visa signatur

/Johan

Permalänk

Kontakta Inet i detta ärende, då varan verkar vara defekt

Mvh,
Fractal Design

Blev en felanmälan. Bara synd att Inet hade slut på dessa + att de verkar vara slut på centrallagret.

Visa signatur

Chassi: Define XL, PSU: Seasonic X-460FL, MB: Asus P8Z77-V, CPU Intel Core i7-3770, CPU Kylare: Silver Arrow SB-E, RAM: 16GB CL9 1600Mhz Corsair Vengeance LP, GPU Sapphire HD 7850, GPU Kylare Arctic Accelero S1, SSD 256GB Samsung 830, HDD 2TB Seagate Barracuda Green,

Permalänk
Medlem

Kan ju bero på att det var fel på många mattor?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Kan ju bero på att det var fel på många mattor?

Möjligt. Synd isåfall att de fortsätter sälja de bara för att tömma lagret istället för att ta bort de helt och hållet.
Aja får se hur Inet löser detta.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Or0s:

Har det där i mitt arc med, har beställt noctua-fläktar till taketdå FD-fläktarna inte verkar gilla att hänga neråt.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Skrivet av Andreas951:

Möjligt. Synd isåfall att de fortsätter sälja de bara för att tömma lagret istället för att ta bort de helt och hållet.
Aja får se hur Inet löser detta.

Fick snabbt och trevligt bemötande av personalen på Inet. De skickar hem en ny uppsättning.

Ska man göra något annorlunda då man monterar dessa eller ska det fungera om de är Ok? Kanske värma de lite innan eller vad säger Fractal?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måhända är det fräckt att fråga, men finns det planer på ett uppdaterat Define R3 Midi-Tower chassi med samma funktioner som Define Mini?
Det vill säga modulär hårddiskvagga, nya sortens gymmigenomföringar, mer plats bakom moderkortet, hellängds fläktfilter i botten med mera?

Med vänlig hälsning.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Måhända är det fräckt att fråga, men finns det planer på ett uppdaterat Define R3 Midi-Tower chassi med samma funktioner som Define Mini?
Det vill säga modulär hårddiskvagga, nya sortens gymmigenomföringar, mer plats bakom moderkortet, hellängds fläktfilter i botten med mera?

Med vänlig hälsning.

Skulle vara grymt om de gjorde de, typ ett fractal design arc fast med dämpmattor och snyggt som r3

Permalänk
Medlem

löste det själv

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Andreas951:

Produkten är egentligen utgången sedan närmare två år tillbaka, den du köpte måste varit ett exemplar som kommit fram vid inventering. Självklart var det meningen att de skulle fastna ordentligt någorlunda enkelt, tyvärr har nog klistret försvagats under den långa lagringstiden.

Skrivet av Wladir:

Med vänlig hälsning.

Skrivet av simme300:

Skulle vara grymt om de gjorde de, typ ett fractal design arc fast med dämpmattor och snyggt som r3

Då dessa funktioner alla fått väldigt bra mottagande på de båda Mini-modellerna och Arc Midi så finns de naturligtvis högt upp på vår lista av saker att ändra vid en eventuell ny revision av Define-chassit

Permalänk

Produkten är egentligen utgången sedan närmare två år tillbaka, den du köpte måste varit ett exemplar som kommit fram vid inventering. Självklart var det meningen att de skulle fastna ordentligt någorlunda enkelt, tyvärr har nog klistret försvagats under den långa lagringstiden.

Jaha, Det var ju just snyggt. Inte undra på då att klistret är dåligt. Kanske inte helt rätt av Inet att sälja dessa då om de legat på hyllan i 2 år?

Aja, fungerar de "nya" lika dåligt så blir jag smått less. Hade varit bättre då att fått tillbaka pengarna istället för att strula på och det hade kanske varit fint om man fått veta från er att mattorna är så gamla innan jag kontaktade Inet och ville ha nya.

Känns lagomt kul att ta bort original dämpningen på sidorna och montera dessa och att de sedan lossnar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Tänkte fråga en liten fråga bara.
Kommer era Newton R3 White nätaggregat dyka upp i andra effekter än 1000W?
Är intresserad av en på 600W då jag inte behöver mer.

Permalänk
Medlem

Hej.

3 HDD vaggor i mitt Define XL (svart) har blivit helt kassa, fästena fungerar inte alls fast man försöker böja dom så dom sitter kvar.
Kan man köpa reservdelar via fractal på något sätt?

Mvh Jimmie

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Andreas951:

Jaha, Det var ju just snyggt. Inte undra på då att klistret är dåligt. Kanske inte helt rätt av Inet att sälja dessa då om de legat på hyllan i 2 år?

Aja, fungerar de "nya" lika dåligt så blir jag smått less. Hade varit bättre då att fått tillbaka pengarna istället för att strula på och det hade kanske varit fint om man fått veta från er att mattorna är så gamla innan jag kontaktade Inet och ville ha nya.

Känns lagomt kul att ta bort original dämpningen på sidorna och montera dessa och att de sedan lossnar.

Vi beklagar situationen och hoppas att ersättningsmattorna fungerar bättre.

Skrivet av globin:

Hejsan!
Tänkte fråga en liten fråga bara.
Kommer era Newton R3 White nätaggregat dyka upp i andra effekter än 1000W?
Är intresserad av en på 600W då jag inte behöver mer.

För närvarande har vi inget planerat, men det varit stort intresse för den vita varianten och är inte omöjligt att det dyker upp fler om försäljningen motsvarar intresset

Skrivet av Nivity:

Hej.

3 HDD vaggor i mitt Define XL (svart) har blivit helt kassa, fästena fungerar inte alls fast man försöker böja dom så dom sitter kvar.
Kan man köpa reservdelar via fractal på något sätt?

Mvh Jimmie

Skicka ett mail till vår support, support@fractal-design.com, så skickar de ut nya till dig.