Hej
Hade planerat för en lugn söndagsmorgon med dator pyssel och kaffe. Skulle montera Fractal Design dämpmatta köpta från Inet.se och se över kabeldragningen. Men det hela slutade med att man blev både besviken och irriterad då dessa dämpmattor inte vill sitta fast. De lossnar efter 15-30 min.
Klistret på dessa är ju mindre bra. Det är ju mer som ett klet/fet sörja. Känns som oljeaktigt. Och pga detta så fungerar det inte med att göra en egen lösning med dubbelhäftande tejp. Tejpen ger några minuter till men lossnar efter en stund ändå.
Nedan är ett försök att montera de 16mm mattorna i ett Define XL. Den tunnare har jag inte ens försökt montera då det inte finns på världskartan att den kommer sitta kvar. Testade bara med en liten bit och den lossnade rätt snabbt.
Rengjorde chassi ytorna noga. Inget fett/smuts osv.
Monterar mattan. Är noga med att trycka dit den.
Vände chassit upp och ner vid montering så att mattorna inte behövde hantera gravitationen direkt. Fick vara så ca 30 min.
Vänder chassit rätt för att montera mattorna på fler ställen.
Efter ca 15 min så ser jag att den tidigare monterade mattan börjar lossna i hörnen.
Efter ca 25 min så har den lossnat helt.
Tänker att detta fixas vi med dubbelhäftande tejp. Men det fungerar inte heller då mattorna är "feta" "oljiga" så tejpen fäster inget vidare.
Jaha, prövar nu att klippa mattan i smalare remsor ca 10cm så det inte blir samma tyngd. Fungerar bättre men de lossnar ändå. Vissa efter 1-2 timmar och den sista lossnade nu över natten.
Dessa mattor var ingen större kostnad. Utan det som gör mig less är att köper man något så förväntar man sig att det ska fungera och jag som kund ska inte behöva hålla på att hitta på egna lösningar för att det ska fungera.
Står heller ingenstans att dessa bara fungerar liggandes på golvet eller att man inte kan montera dessa på sidor/eller tak eller att man måste göra på ett speciellt sätt för att det ska fungera.
Har inte kontaktat Inet än. Tror inte heller det är lönt då jag är skeptisk till att de skulle skicka nya mattor eller lösa detta på något annat sätt.
Har ju inget att skicka tillbaka.
Varför är inte dessa mattor samma som sitter monterade i chassit vid köp? De mattorna sitter ju som berget och känns trevligare.
https://dl.dropbox.com/u/33105291/WP_000256.jpg