Kompaktkamera paket, prisvärt hoppas jag.

Permalänk
Avstängd

Kompaktkamera paket, prisvärt hoppas jag.

Hej.
Jag har läst runt i denna forumavdelning angående prisvärda fotografi-kameror.
Det bästa paketet för kompakt kameror som jag har hittat är utan tvekan följande:

Casio EXILIM EX-ZR100

Länk, Prisjakt.

Lexar Professional SDXC 400x UHS-I 64GB

Länk, Prisjakt.

Sammanlagt ungefär 2900 kronor och då har man alltså en av de nyaste kompakt kamerorna och ett minne med senaste SDXC hastighet.
Verkar vara ett bra paket som jag har förstått det.

Finns det några användare som har synpunkter på kompatibilitet, pris och liknande?

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt tagit ett billigare minneskort imo och lagt lite mer på kameran.

Permalänk
Medlem

64GB? Du klarar dig lätt med 8 eller 16.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Hade faktiskt tagit ett billigare minneskort imo och lagt lite mer på kameran.

Eftersom fotografi-kameran stödjer "SDXC-Technology" så finns det inget billigare minneskort.

Skrivet av fisk:

64GB? Du klarar dig lätt med 8 eller 16.

Det finns inget billigare "SDXC-Technology" minneskort som klarar 60 megabyte per sekund i överföringshastighet.

Jag börjar tänka i banor som att jag vill köpa både denna kamera-modell och det utvalda minnes-kortet.

P.s.
Ifall någon vet att det finns bättre en bättre kompakt apparat med snabbt minneskort (snabbare än 60mb/sek). Ja då får ni mer än gärna skriva det här, i denna forum-tråd så att även jag får veta det.

Permalänk
Medlem

Kameran kan hantera vilka minneskort som helst (SD) och överföringshastigheten är knappast av betydelse i en JPEG sprutande peka-och-klicka kamera.

Jag skulle ha lagt den där tusenlappen på en märkbart bättre kamera och köpt vanliga 200 kronors minnen.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SmOOthy:

Kameran kan hantera vilka minneskort som helst (SD) och överföringshastigheten är knappast av betydelse i en JPEG sprutande peka-och-klicka kamera.

Jag skulle ha lagt den där tusenlappen på en märkbart bättre kamera och köpt vanliga 200 kronors minnen.

Det låter logiskt, ditt resonerande kring billiga minneskort och kraftiga kamera-apparater.
Du får gärna lista 3 stycken olika kamera-apparater här i denna forum-tråd, så gör du oss en tjänst.

Permalänk
Medlem

En mycket bra kamera som borde landa kring samma totala budget, om du köper ett "vanligt" 8-16GB SD-kortm är denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=691981
Den har inte lika stort zoomomfång, men är i övrigt en betydligt bättre kamera.

Om du ändå känner att du måste ha stort zoomomfång i någorlunga kompakt format skulle jag hellre titta på Panasonic TZ20, tex, som jag har både större zoomomfång, bättre bildkvalitet och är billigare (och så har den större skärm åxå, om man tyclker sånt är viktigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmomenal:

Det låter logiskt, ditt resonerande kring billiga minneskort och kraftiga kamera-apparater.
Du får gärna lista 3 stycken olika kamera-apparater här i denna forum-tråd, så gör du oss en tjänst.

Jag är osäker på om du är ironisk med din första mening eller inte men för att förtydliga:

En vanlig kamera i den här prisklasen har inget behov av snabbare mineskort överhuvudtaget då

1. filerna är inte särskilt stora.
2. kameran tar inte särskilt många bilder per sekund=låg datamängd som behöver flyttas.
3. kameran har alltid ett inbyggd minne som fungerar som buffert, det är först efter sista bilden i en serietagning de faktiskt skrivs till kortet.
4. De här kamerorna har säkert, med reservation för undantag, inte särskilt hög skrivhastighet till kortet.

Börja med att berätta lite om vad du ska använda kameran till, vilka krav du har och vilken budget du kan sträcka dig till så kan vi säkert ge dig några bra tips.

EDIT: BTW. Ett 64 gigabytes minneskort borde resultera i ca. 19 000 bilder (räknat på höften) vilket skulle vara dumt att förvara på samma mineskort vid tex förlust.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

1. filerna är inte särskilt stora.
2. kameran tar inte särskilt många bilder per sekund=låg datamängd som behöver flyttas.
3. kameran har alltid ett inbyggd minne som fungerar som buffert, det är först efter sista bilden i en serietagning de faktiskt skrivs till kortet.
4. De här kamerorna har säkert, med reservation för undantag, inte särskilt hög skrivhastighet till kortet.

Filerna är "halvstora". De verkar ligga på iaf 5-6MB/st, beroende på bildens innehåll. (Hur de nu kan bli så stora med tanke på hur sönderkomprimerade de är.)
Just denna kamera tar upp till 30 bilder med 10Mpix i 40fps. Om den börjar skriva till kortet redan innan man släpper upp avtryckaren har jag inte hittat nån information om. Detta varierar från kamera till kamera, så den kan mycket väl skriva parallellt med att man tar bilder.
Däremot tvekar jag, precis som du, att den skriver så superfort till kortet. Kanske snabbare än kompaktkameror i allmänhet, men det är högst osannolikt att den skriver med några 60MB/s iaf.
Hur som helst tycker jag att bildkvaliteten är medioker, som bäst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dumbo:

En mycket bra kamera som borde landa kring samma totala budget, om du köper ett "vanligt" 8-16GB SD-kortm är denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=691981
Den har inte lika stort zoomomfång, men är i övrigt en betydligt bättre kamera.

Om du ändå känner att du måste ha stort zoomomfång i någorlunga kompakt format skulle jag hellre titta på Panasonic TZ20, tex, som jag har både större zoomomfång, bättre bildkvalitet och är billigare (och så har den större skärm åxå, om man tyclker sånt är viktigt).

Jag gillar faktiskt den kamera apparaten, Canon PowerShot S95, som du länkade till. Jag vet att Canon har gjort kameror sedan 1933 vilket är väldigt länge.

Skrivet av SmOOthy:

Jag är osäker på om du är ironisk med din första mening eller inte men för att förtydliga:

En vanlig kamera i den här prisklasen har inget behov av snabbare mineskort överhuvudtaget då

1. filerna är inte särskilt stora.
2. kameran tar inte särskilt många bilder per sekund=låg datamängd som behöver flyttas.
3. kameran har alltid ett inbyggd minne som fungerar som buffert, det är först efter sista bilden i en serietagning de faktiskt skrivs till kortet.
4. De här kamerorna har säkert, med reservation för undantag, inte särskilt hög skrivhastighet till kortet.

Börja med att berätta lite om vad du ska använda kameran till, vilka krav du har och vilken budget du kan sträcka dig till så kan vi säkert ge dig några bra tips.

EDIT: BTW. Ett 64 gigabytes minneskort borde resultera i ca. 19 000 bilder (räknat på höften) vilket skulle vara dumt att förvara på samma mineskort vid tex förlust.

Ditt resonerande är utförligt men ett problem som jag tänker på är att det inte finns utrustning som kan läsa in SDXC minneskort till "Personal Computer (PC)". Därför förstår jag varför du rekommenderar vanliga SD minneskort till oss.
Jag har en bra kamera och såklart använder jag kamera apparaten för att det är kul och jag kan bidra med mina fotografier senare.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en olympus xz 1 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805596
Är väldigt nöjd med den.
Har även en canon eos 550D, och jag har ett 8gig SD minne i den och jag tycker att det räcker länge, för över till pc'n 1 ggr/mån typ, orka ha närmare 20 000 bilder på kameran.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmomenal:

... inte finns utrustning som kan läsa in SDXC minneskort till "Personal Computer (PC)"....

Detta stämer självklart inte. Alla minneskort kan läsas av, i princip, alla datorer.

Anledningen till att jag rekomenderar ett annat minneskort är att det du har valt tar upp ~30% av din budget vilket är helt bortkastade pengar. Köp en bättre kamera och flera/bättre minneskort efterhand när du tycker att det behövs och när din budget tillåter det.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.