Permalänk
Medlem

Vad mycket strunt och klutter många har på sina linux burkar.

Ni borde prova Arch med xmonad + dmenu, emacs och conkeror. wicd är en fin nätverkshanterare (terminalbaserad) och för musik MPD och ncmpcpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shooblan:

Vad mycket strunt och klutter många har på sina linux burkar.

Ni borde prova Arch med xmonad + dmenu, emacs och conkeror. wicd är en fin nätverkshanterare (terminalbaserad) och för musik MPD och ncmpcpp.

Äntligen någon med hjärna bakom pannbenet. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razoz:

Äntligen någon med hjärna bakom pannbenet. <3

Eller avsaknad av... Folk i allmänhet har två hjärnhalvor, jag citerar wikipedia (min fetstil):

"Högra halvan står för omedvetna förmågor som intuition, kreativitet, helhetsuppfattning, känslosamhet, orienteringsförmåga, bildförmåga, formkänsla, igenkänning av ansikten, tolkning av ansiktsuttryck och musikalitet"

Har man då en väldigt underordnad högra hjärnhalva kan jag förstå att man inte gillar gränssnitt som går ut på att peka och klicka, utan hellre kör terminalen. Det sköna med linux är att man kan konfigurera det lite som man själv vill och att det därför har potential att passa alla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Eller avsaknad av... Folk i allmänhet har två hjärnhalvor, jag citerar wikipedia (min fetstil):

"Högra halvan står för omedvetna förmågor som intuition, kreativitet, helhetsuppfattning, känslosamhet, orienteringsförmåga, bildförmåga, formkänsla, igenkänning av ansikten, tolkning av ansiktsuttryck och musikalitet"

Har man då en väldigt underordnad högra hjärnhalva kan jag förstå att man inte gillar gränssnitt som går ut på att peka och klicka, utan hellre kör terminalen. Det sköna med linux är att man kan konfigurera det lite som man själv vill och att det därför har potential att passa alla.

Nu vet du ju helt enkelt inte vad du pratar om. Anledningen till att de som vant sig med fina stackers går inte tillbaka av dessa anledningar, konfigurering för optimal effektivitet. Dessutom finns det ju inget som hindrar någon som rullar awesome att mecka upp ett fint system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razoz:

Nu vet du ju helt enkelt inte vad du pratar om.

Är det så att du sitter på kunskap som visar att mitt resonemang var felaktigt? Förklara gärna ytterligare!

Skrivet av Razoz:

Anledningen till att de som vant sig med fina stackers går inte tillbaka av dessa anledningar, konfigurering för optimal effektivitet.

Formulera gärna om den här meningen, för jag förstår den inte alls. Men jag kan spåna lite: Konfigurering för optimal effektivitet är subjektivt. Att välja stacker eller tiler är upp till var och en och jag tror alla som aktivt gör det valet gör det för att hitta deras egen optimala effektivitet.

Ett exempel: Själv gillar jag KDE. Det har en hel del fluff. Fluff är inte viktigt i sig, men det gör jobbet lite roligare vilket håller mitt humör och koncentration uppe. Hade jag suttit på en långsam dator hade självklart fluffet varit det första att skalas bort, men när det inte tar så stor andel av resurserna får det gärna vara där. Jag har svårt för att lära mig kortkommandon med tangentbordet och lär mig bara de mest basala. Att använda mus gör det därför mycket behagligare för mig, och därmed mer produktivt. Alltså skulle jag inte bli effektivare av att sitta med konfigen Shooblan postade ovan. Att sen ni gillar den konfigen och hävdar att den är mer effektiv spelar inte mig nån roll, det är ju subjektivt och gäller därför bara er. Dock är det kul att ni hittat nåt ni gillar inom linuxvärlden!

Nu snackar jag desktopanvändning. Min server kör FreeBSD utan X.

Skrivet av Razoz:

Dessutom finns det ju inget som hindrar någon som rullar awesome att mecka upp ett fint system?

Absolut inte. Poängen var dock inte att jag skulle ha nåt emot awesome eller liknande, utan endast kommentaren att man skulle vara hjärndöd om man gillar mer grafiska UIn och "fluff".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stationära i signaturen

ArchBang + AwesomeWM. Funderar på att installera Arch Linux från grunden dock, mest för att lära mig mera.

Bakgrunden byts var 5e minut mellan slumpmässiga Pokémon.

Artefakterna nere till vänster är inget jag ser, vänstra skärmen är mindre på höjden än min högra. Ingen aning om varför det blir så(och jag orkade inte editera bort det).

Egengjort tema baserat på defaulttemat. Kontrasten på texten uppe till höger är kanske inte så jättebra, men jag hoppas att det förbättras om jag lyckas byta teckensnitt. Av någon anledning vill det inte alls ladda, trots att xlsfonts visar att det finns. Hjälp mottages tacksamt, kanske via PM/i loggen för att inte kladda ner tråden.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Arch + gnome på min laptop.

Permalänk

Ubuntu 12.04 LTS.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Inte varit såhär nöjd med Ubuntu sen 8.10!

Unity går faktiskt använda nu, saknar inte gnome 2. Älskar att jag från "topview" kan flytta mina fönster mellan skrivbord. Riktigt stabil release, har bara haft problem med gwibber och ett compiz-plugin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWE|OggE:

Inte varit såhär nöjd med Ubuntu sen 8.10!

Unity går faktiskt använda nu, saknar inte gnome 2. Älskar att jag från "topview" kan flytta mina fönster mellan skrivbord. Riktigt stabil release, har bara haft problem med gwibber och ett compiz-plugin.

Hur gjorde du för att få top baren genomskinlig? har försökt med compiz men det vill inte funka, lust att förklara hur du gjorde?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av toblin:

Hur gjorde du för att få top baren genomskinlig? har försökt med compiz men det vill inte funka, lust att förklara hur du gjorde?

Programmet MyUnity fixar biffen,

sudo apt-get install myunity

Kolla under kategorin "Panel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWE|OggE:

Programmet MyUnity fixar biffen,

sudo apt-get install myunity

Kolla under kategorin "Panel"

Ok, TACKAR!

Permalänk
Medlem

Xubuntu 12.04

Permalänk

Xubuntu 12.04

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Gillar verkligen din stil! Grymt bra gjort!

Visa signatur
Permalänk

Skrivbordet till arbetsdatorn.

Notera att fågeln på bilden är Quantal Quetzal nästa Ubuntu versions maskot!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Jag gillar simpla saker, och jag gillar Xubuntu 12.04.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Testar KDE.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Arch Linux med Xfce, två skärmar, tilda-fönstret täcker hela skärmen men scrot ville ta med hela bakgrunden.

Permalänk
Hedersmedlem

En dator på ett ganska allmänt ställe som jag sköter om. Folk ska inte stå där för länge, så detta är ett bra sätt att få dem att inte känna sig bekväma.

Xfce.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Installerat Xubuntu, då Ubuntu 12.04 inte riktigt ville funka på min laptop
;|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

http://i47.tinypic.com/2mgrq5e.png

En dator på ett ganska allmänt ställe som jag sköter om. Folk ska inte stå där för länge, så detta är ett bra sätt att få dem att inte känna sig bekväma.

Xfce.

Hahahaha, fifan vad nice!

Mitt bidrag:

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Satan va fräscht, wm och os?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cuge:

Satan va fräscht, wm och os?

Danke, WM är Fluxbox och dist är Slackware.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz

Permalänk
Medlem

WM: Wmfs
Hårdvara: Asus EEE 1008HA

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk

Färskt Arch linux system.
Håller på att snygga till lite, senaste projektet är eget openbox theme.
Nöjd med mitt första, enkelt, som jag vill ha det.

Permalänk
Skrivet av Rjinswand:

http://oi45.tinypic.com/2akixyw.jpg

Färskt Arch linux system.
Håller på att snygga till lite, senaste projektet är eget openbox theme.
Nöjd med mitt första, enkelt, som jag vill ha det.

Riktigt snyggt och rent! Får man fråga var du hittat bakgrundsbilden?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Riktigt snyggt och rent! Får man fråga var du hittat bakgrundsbilden?

Tack så mycket.
Jag hittade bilden på wallbase, närmare bestämt: http://wallbase.cc/wallpaper/691837