Ta betalt för idéellt arbete i efterhand.

Permalänk

Ta betalt för idéellt arbete i efterhand.

Det har lite med konsumenträtt att göra så vi provar om det finns någon med koll som kan hjälpa till att svara på det här.

2008-2010 sitter en person som Ordförande i en förening.
Under 2008-2009 gör personen en del byggarbeten i föreningens klubbstuga. Arbeten som inte är beställda av styrelsen i helhet dvs inga offerter eller styrelseomröstningar.

Nu 2012 så skickar människan en faktura till den nya styrelsen på 76000:- där personen vill ha betalt för arbetstiden han lagt ner för 4 år sen.
Personen har egen byggfirma och fakturan är skriven från den.

Ska bestrida fakturan men kan personen ens göra så? Dilemmat är ju att personen satt som ordförande men det är 7 personer i styrelsen.
Så kan man köra över styrelsen och faktiskt kräva betalt? Kan man kräva betalt efter 4 år?

Om någon har koll så skulle det uppskattas enormt mycket.

Tack på förhand!

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Finns inga avtal eller beslut på papper så borde det vara ganska enkelt att bestrida. Dessutom så bör det vara jäv att ordföranden anlitar sin egen byggfirma och det kan vara straffbart.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Nej, det kan han/hon inte. Bestrid skräpet.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert men kan han/hon inte visa en beställning på att ni har beställt något så finns det inget att betala.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Finns inga avtal eller beslut på papper så borde det vara ganska enkelt att bestrida. Dessutom så bör det vara jäv att ordföranden anlitar sin egen byggfirma och det kan vara straffbart.

Precis så. Om inte personen i fråga kan bevisa att det finns ett protokollfört beslut om att arbetet ska utföras så kan han inte kräva pengar för det.
Även om han som ordförande har rätt att ta egna beslut rörande kostnader för föreningen, detta regleras av styrelsen, så är det inte ok att nyttja egna firman till detta.
Personen i fråga måste vara riktigt bitter eller ha stora ekonomiska problem.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Avstängd

Det låter hur oseriöst som helst, att komma tillbaka efter 4år och begära 76k.

Permalänk
Medlem

Om inte hela styrelsen är med på det och skapar ett falskt dokument som styrker beställningen så borde du väl kunna som tidigare skrivit bestrida det ?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Oerhört oseriöst - och inget som ni skall betala utan strid.

Teoretiskt sätt så kan han ha rätt att göra beställningar av på egen hand utan att involvera styrelsen - sådant brukar reglerar i stadgar och/eller delegationsordningar. Att utnyttja ett sådant mandat till att anlita sin egen firma är dock ohederligt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Yes extremt oseriöst och detta är bara en av fakturorna, har en på 155k från en annan firma som före detta Vice Ordf jobbar för. Som också skickade fakturan precis. Den var dock specificerad med bygg material + 50k för arbetet. Jagar papper för att se om vi inte redan har betalt materialet. Den är redan bestiden, så vi får se vad som händer där.

Han hänvisar dock till att försäkringsbolaget har utsett deras firma till totalentrepenör för bygget men att föreningen ska betala. Bara det låter ju helt vrickat. Väntar på mail från Folksam så jag får se den rapporten.

Det är jobbigt är det blir tjaffs i en förening och det nya styrelsen måste rensa upp. Detta va inte vad jag hoppades på kan jag säga iaf. Men det är väl en lärorik resa.

Ska ta och dubbelkolla pärmen med protokoll så jag är säker sen ska jag bestrida denna också. YAY va kul... not....

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig och att nuvarande ordf. Inte är ngn klåpare som tidigare..

Permalänk
Medlem

Låter som ett riktigt kräk faktiskt

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Ingen protokollförd/dokumenterad beställning = ingen rättslig godkänd faktura.

Dessutom jäv. Bestrid skräpet, arkivera och se vad personen gör.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Idéelt arbete? Är det inte nåt man gör utan att ta betalt för?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Att ordförandeposten är obetald har ju egentligen inget med bygget att göra.

Men om det saknas beställning och dessutom innebär jäv så kan han ju glömma betalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Idéelt arbete? Är det inte nåt man gör utan att ta betalt för?

ideelt innebär att man inte ska försöka gå med vinst utan ligga på plus minus noll. tex nu när våran ideellaförening anordnade ett lan så tog vi entre för att täcka kostnaderna av hyran av lokalen.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Klart han ska ha betalt för ett jobb han gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Mr.Azum:

ideelt innebär att man inte ska försöka gå med vinst utan ligga på plus minus noll. tex nu när våran ideellaförening anordnade ett lan så tog vi entre för att täcka kostnaderna av hyran av lokalen.

Mjo, men ideellt arbete innebär per definition att man inte tar ut lön, enbart ersättning för omkostnader.

Skrivet av Haziza:

Klart han ska ha betalt för ett jobb han gjort.

Om ingen beställning gjorts?
Absolut inte.

Du har inte rätt att fakturera grannen för att du oombedd målat om dennes kåk heller.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Klart han ska ha betalt för ett jobb han gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Javisst ge han pengar för bövelen. Å du, jag har under tiden du var i skolan brutit mig in i din lägenhet och renoverat din toalett, så nu har du en faktura på 140.000 spänn innanför dörren när du kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mjo, men ideellt arbete innebär per definition att man inte tar ut lön, enbart ersättning för omkostnader.

typ det jag sa ^^

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av der_keiser:

Javisst ge han pengar för bövelen. Å du, jag har under tiden du var i skolan brutit mig in i din lägenhet och renoverat din toalett, så nu har du en faktura på 140.000 spänn innanför dörren när du kommer hem.

Du var mig en snabb jävel på att renovera ett dass. Kommer du hit och fixar vårat också? Är du så snabb får du gärna de extra kronorna.

Till TS:

Eran förening ska inte betala en krona. Jäv så det skriker om det också!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Yes extremt oseriöst och detta är bara en av fakturorna, har en på 155k från en annan firma som före detta Vice Ordf jobbar för. Som också skickade fakturan precis. Den var dock specificerad med bygg material + 50k för arbetet. Jagar papper för att se om vi inte redan har betalt materialet. Den är redan bestiden, så vi får se vad som händer där.

Han hänvisar dock till att försäkringsbolaget har utsett deras firma till totalentrepenör för bygget men att föreningen ska betala. Bara det låter ju helt vrickat. Väntar på mail från Folksam så jag får se den rapporten.

Det är jobbigt är det blir tjaffs i en förening och det nya styrelsen måste rensa upp. Detta va inte vad jag hoppades på kan jag säga iaf. Men det är väl en lärorik resa.

Ska ta och dubbelkolla pärmen med protokoll så jag är säker sen ska jag bestrida denna också. YAY va kul... not....

Det är de som skickat fakturan som ska styrka vad som påstås, inte du.
Så du kan sätta dig och ta en kall bärs i solen tills de kommer fram med materialet som styrker att en beställning har gjorts och av vem, då kollar du i era pärmar efter besluten för att dubbelchecka.

Låter som ett fräckt gäng i f.d. styrelsen, gör revision av tidigare händelser under tiden de satt i styrelsen och polisanmäl varenda spänn som är felaktig om föreningen har haft betydande slantar att förfoga över, typ 100k/år+.
(d.v.s. betala en revisor eller likn. att gå igenom ekonomin)

Rent juridiskt har de 10 år på sig att komma med fordran.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Avstängd

Jobbar man ideellt så jobbar man ideellt, det är ingen som helst ersättning på det, that's it

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

Ett intressant tillägg är att den gamla ordf som skickat fakturan inte fick ansvarsfrihet på mötet då personen blev avsatt. Så på nått sätt borde personen i fråga sitta lite mer i skiten än annars om man börjar gräva i det.

Nån som har några direkta tips där man kan läsa på om regler och lagar gällande just det här för det är knepigt att googla fram nått. Har inte heller lust att ta kontakt med advokat än innan det börjar bli större problem.

Tillägg:
En kompis sa att jag ska polisanmäla gamla ordf för bedrägeri, vad säger ni om det?

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Rekordmedlem

Har ni läst stadgarna och ev beslut/fullmakter om vilka som får handla i föreningens namn?
Det är ju inte ovanligt att några personer får handla självständigt utan styrelsebeslut, men det brukar handla om mindre summor och saker som behövs snabbt för daglig verksamhet, tex nån kanslist som har befogenhet att köpa kontorsmaterial, övrigt förbrukningsmaterial och tex fika för några tusen utan att blanda in styrelsen, men en ombyggnad låter lite häftigt, kolla vilka som är firmatecknare och vilka befogenheter/summor de får handla för.

Sedan så är preskriptionstiden för fakturering av tjänst 3år enligt 2§ Preskriptionslagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.HTM men det gäller gentemot en privatkund, hur det är mot en förening vet jag inte, det kanske är 10 år som gäller där om föreningen räknas som företag jag är för dålig på lagarna kring föreningar för att kunna säga nått säkert, det är hursomhelst praxis att fakturera inom nån månad efter jobbet slutförts.
Det låter mest som att han är bitter och vill hämnas för att han mist ordförandeposten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Klart han ska ha betalt för ett jobb han gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Här läser vi tråden ser jag.

Nej han kan inte få en krona ifrån detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Ett intressant tillägg är att den gamla ordf som skickat fakturan inte fick ansvarsfrihet på mötet då personen blev avsatt. Så på nått sätt borde personen i fråga sitta lite mer i skiten än annars om man börjar gräva i det.

Nån som har några direkta tips där man kan läsa på om regler och lagar gällande just det här för det är knepigt att googla fram nått. Har inte heller lust att ta kontakt med advokat än innan det börjar bli större problem.

Tillägg:
En kompis sa att jag ska polisanmäla gamla ordf för bedrägeri, vad säger ni om det?

Att han ej fick ansvarsfrihet, är det pga detta? eller något annat?
Om det var pga det, så kan det ju blir tårta på tårta och frågan är om de har begåts ett brott om ni ej betalar..

Om ni är medlemmar i ex. fastighetsägarna så har väl de en tjänst där man kostnadsfritt kan fråga lite juridiska grejer.
Eller om ni har någon typ av ekonomiskförvaltare eller liknande (SBC, HSB etc.) så brukar man kunna fråga dem för att få lite mer kött på benen.

Permalänk

Ordf och kassör är firmatecknare och har teckningsrätt.

Står att en ordförande kan rösta igenom saker via telefonröstning i stadgarna. Som sedan dokumenteras på nästgående möte.

Finns inga belopp skrivna i stadgarna.

En förening räknas som företag så jag tolkar allt som att det är 10 års preskriberingstid.

Man ska också gå efter Riskidrottsförbundets stadgar och regler men jag är tveksam att det står maxbelopp där som inte kräver styrelsebeslut.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Klart han ska ha betalt för ett jobb han gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Och du ser ut att behöva en lektion i vad "ideellt" betyder

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Ta det till media och smutskasta jäveln så ska du se att han drar tillbaka sin faktura... Klåpare är vad han är.

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Klart han ska ha betalt för ett jobb han gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, skön inställning xD kommer över till dig i nästa vecka och möblerar om ditt vardagsrum, kök och badrum när du ligger och sover, förvänta dig en faktura på 20-25k.

EDIT: satan också, der_keiser har ju redan skrivit ett snartlikt inlägg :c

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |