CPU Wars är kortspel med processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Lika bra att vi planerar in ett stort lan, med bara kortspel, då slipper vi den problematiken att hitta nån att spela med.

Du sa det utan att veta vad du sa!! Hade varit jävligt fett med ett sweclockers lan endast för medlemmar som
Varit med. Låt oss säga 6 månader. Hade varit skoj att se ansiktena bakom alla användare

Tänk att sitta bänkad med 150 andra och bli välkomnade av Jonas och Emil. Min nörd dröm hade gått i uppfyllelse

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChristofferC:

Tror jag ska ge min brorsdotter detta i ettårspresent. Måste ju börja indoktrinera henne tidigt.

Jag hoppas du skämtar...barn ska välja sin egen väg vad de vill göra, man ska inte rikta in dem på vad man själv vill att de ska göra

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

Sjukt kul idé ju! Måste köpas, då frekvenser och såna siffror är något jag verkligen kan gräva ner mig i. Roligt!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Frågan är bara: Vilket värde får Bulldozer i denna kortlek?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Synd att det bara är jag i min vänkrets som är nörd nog att gilla detta...

Exakt samma här Tror jag hade blivit extremt mycket mer poppis om jag presenterar ett sådant spel för polarna med ölsorter istället

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kul grej. Men man får nog ha väldigt nördiga vänner om man ska hitta någon som vill spela det mer än en gång.

Skrivet av xpanterx:

Haha, fanns ju nåt liknande när man var ung, tror jag hade en kortlek med motorcycklar
Denna version för dagens ungar uppväxta med datorer då!

Vilken var favorit motorcykeln då?

Skrivet av Absurd:

Det är väl exakt vad artikeln inleds med att det är ett spel som funnits förr: "Det klassiska kortspelet Top Trumps får nytt liv i CPU Wars. Denna gång handlar det dock inte om bilar, båtar, flygplan eller stridsvagnar utan om en gnutta datorkunskap, eller vad sägs om processorer och dess specifikationer."

Jag såg inte någonstans i artikeln att det stod att xpantern hade haft en sådan kortlek.
Han/Hon kanske ville dela med sig av lite kuriosa/minnen. Måste väl vara tillåtet? Speciellt i en sån här nyhet som är mer på skoj än allvar.

Permalänk
Inaktiv

Sooom jag har längtat!

Permalänk

så är det bara kreften som spelar roll eller är det användar/trim stöd och solda exemplar för att annars skulle amiga och komondor vara mera som 2or och 3or? hadde varit kul om dom hadde prestige poeng som man ochså kunde ranka upp på.

Permalänk

Olika enheter på Busspeed, hur tänkte de nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Jag hoppas du skämtar...barn ska välja sin egen väg vad de vill göra, man ska inte rikta in dem på vad man själv vill att de ska göra

Så inga presenter till barn? De kan få pengar så de köper vad de själva vill ha! Fast då kanske de kommer till att bli bankirer!?!?

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk

AMD: 2-8.
Intel: 9, 10, knäckt, dam, kung och äss.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Så inga presenter till barn?

Det blir rena Paradiset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Barn ska uppfostras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Haha, uppenbarligen så skämtade han. Så du ska inte ut i trädgården och sparka fotboll med din son? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Frågan är bara: Vilket värde får Bulldozer i denna kortlek?

Den borde var grym. Högst siffror på allt typ. Flest cores, högst frekvens, etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Den borde var grym. Högst siffror på allt typ. Flest cores, högst frekvens, etc etc.

Högst frekvens (med flytande kväve)
Flest Bulldozermoduler
Högst strömförbrukning
Flest härdsmältor

Ska bli intressant att se prestandamodellerna av Piledriver sen.
Piledriver verkade ju ok i Trinity (AMD A8-4500M - Trinity)

Permalänk
Medlem

Nu vill jag se att Alga släpper ett motsvarande Finans fast med datortillverkare

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ojoj det skulle leda till dispyter beräkningskraft vs vad som kan beräknas?! Är det upp till spelarna själv att komma överens?

Spelade versioner med bilar och tåg på fritids när jag var liten och så som vi spelade det valde man ut en egenskap och jämförde enbart den, om det var min tur och jag sitter med en processor som har hög klockfrekvens men kanske är dålig på allt annat så väljer jag att omgången ska handla om högst klockfrekvens och då spelar de övriga egenskaperna ingen roll. Förhoppningsvis har de andra processorerna i den omgången lägre klockfrekvens men det vet man inte innan utan man väljer den egenskap man tror sig ha bäst chans att vinna med.

http://en.wikipedia.org/wiki/Top_Trumps

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Smart!!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Men snacka om att detta är som gjort för fanboy krig!

Nu vill vi se ett med GPUer med!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Geeky!

I like!

Permalänk
Medlem

PPC 970-kortet är ju uppenbart fel.

Om vi menar att "PPC 970" omfattar hela familjen så toppade den ju på 2.7 GHz och då alla processorer i serien jag känner till hade en FSB på halva processorns klockfrekvens blir det alltså 1.35 GHz. Dessutom blir processnoden och storleken på dien förvirrad eftersom PPC 970 tillverkades på en 130 nm processnod och PPC 970FX och PPC 970MP producerades på en 90 nm processnod varav MP även var dubbelkärnig.

Om vi menar att "PPC 970" omfattar enbart den första versionen så är processnoden fel, då den var 130 nm, inte 90 nm, och maxhastigheten var 2.0 GHz, inte 2.5 GHz. Dock stämmer busshastigheten, men inte diestorleken som ska ha varit ~121 mm^2.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zandros:

PPC 970-kortet är ju uppenbart fel.

Om vi menar att "PPC 970" omfattar hela familjen så toppade den ju på 2.7 GHz och då alla processorer i serien jag känner till hade en FSB på halva processorns klockfrekvens blir det alltså 1.35 GHz. Dessutom blir processnoden och storleken på dien förvirrad eftersom PPC 970 tillverkades på en 130 nm processnod och PPC 970FX och PPC 970MP producerades på en 90 nm processnod varav MP även var dubbelkärnig.

Om vi menar att "PPC 970" omfattar enbart den första versionen så är processnoden fel, då den var 130 nm, inte 90 nm, och maxhastigheten var 2.0 GHz, inte 2.5 GHz. Dock stämmer busshastigheten, men inte diestorleken som ska ha varit ~121 mm^2.

Du Vinner!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adam skur:

kan man överklocka i cpu wars?

Använda någon form av "power card" ela pokemon Ett som ger högre klockvärde och ett annat som ändrar kylning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Haha roligt! För länge sedan spelade jag det där kortspelet, men med bilar

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lurcazzus:

Olika enheter på Busspeed, hur tänkte de nu?

Precis min tanke. Man måste kanske vara grym konverterare för att vinna övertygandes

Vilken miss, hoppas bilden inte kommer från marknadsföringsmaterialet.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Skulle precis köpa en pack men priset blev 16,43 €. Ska det vara så jävla dyrt för Finland, nu drar jag till min lägenhet i Sverige och beställer därifrån istället

Permalänk
Medlem

Sweclockers turnering i detta tack !

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB