Permalänk
Medlem

Jag har haft laptops som speldator de senaste åren. Min förra var helt ok i tre år, sen var det dags att byta. Det beror ju helt på om man vill maxa allt eller inte. Just nu har jag en ASUS G55 (15" versionen av den du vill köpa, men ett något klenare gf). Kan helt klart rekommendera den. Men det beror som sagt helt på hur mycket du vill ha ut av den.

Fem år kommer ingen laptop att hålla dock. Fläkten och batteriet har nog redan pajat innan du hinner ropa "LAGG".

Permalänk
Medlem
Skrivet av antipod:

5870m är visst ett rimligt alternativ då det är i en dator som släpptes för två år sedan jämfört med en som släppts nyligen. Den datorn var istället för den dyra för 18.000,-, inte som ett alternativ till en billig för 9.000,-. Med andra ord kostade den mindre och det är således rimligt?

Nu var trådskaparen lite av en grafikfantast så vad är en tillräckligt bra dator egentligen? Det kan bara han svara på men som jag ser det vill han kunna fläska på med ultra-settings och fortfarande ha en vettig framerate. Köper han en dator för 18 kommer han nog att kunna ha det i en del (nya) spel under hela livslängden. Köper han två för 9 kommer han nog aldrig att kunna ha det.

Dessutom tror jag att det är precis lika billigt att köpa en dator för 18.000 som två för 9.000.

Att det fortfarande inte för spö (om det är så, beside the point) så är det mindre konstigt, eftersom det kostade mer.

Det händer helt enkelt grejer för fort. Han kommer inte att kunna köra allt på Ultra i fem år även om han lägger 18000:-. Min poäng är att man kan hålla sig över en högre lägstanivå om man köper två datorer än om man lägger samma pengar på en.

Skrivet av Tumnus:

Men nu kan man inte sitta och säga "Den är bra om 5 år.." för det finns absolut ingenting som garanterat detta. Åldern på en PC/laptop mäts i halvår. PC marknaden kan börja blomstra igen.. Spel som har BF3 liknande krav kanske släpps varannan månad etc. Om 5 år kommer hårdvara som är "topnotch" idag vara utdaterad. För 5 år sedan var 8800 ultra det värsta kortet du kunde köpa. Idag har det inte en suck mot HD7970 eller GTX 680. Den dator han sätter ihop idag kommer att vara "modern" i max 2 år.

Nej, det är det jag säger också. Som exempel säger jag att det är mer prisvärt att köpa en dator för 9000:-, ha den i 2,5år för att sedan köpa en ny för 9000:-, än vad det är att köpa en dator för 18000:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Att det fortfarande inte för spö (om det är så, beside the point) så är det mindre konstigt, eftersom det kostade mer.

Det händer helt enkelt grejer för fort. Han kommer inte att kunna köra allt på Ultra i fem år även om han lägger 18000:-. Min poäng är att man kan hålla sig över en högre lägstanivå om man köper två datorer än om man lägger samma pengar på en.

Nej, det är det jag säger också. Som exempel säger jag att det är mer prisvärt att köpa en dator för 9000:-, ha den i 2,5år för att sedan köpa en ny för 9000:-, än vad det är att köpa en dator för 18000:-.

Jag antar att ni har rätt när det handlar om Laptops, men tycker ni att det är likadant med Desktops där man enklare kan byta ut eventuella flaskhalsar vart eftersom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jestrix:

Jag antar att ni har rätt när det handlar om Laptops, men tycker ni att det är likadant med Desktops där man enklare kan byta ut eventuella flaskhalsar vart eftersom?

Det är inte lika illa med desktop.

Men principen att det högre pris man får betala för bättre grejer inte står i proportion till hur länge dom "är OK", ja den gäller fortfarande.

Om du vill vräka på så gör det, men tro inte att datorn blir "framtidssäker" för det. Det du får är en bra dator, ett tag. Det är också en bra anledning att köpa.