Windows 7 nätverk, saknar behörighet.

Permalänk
Medlem

Windows 7 nätverk, saknar behörighet.

Hittar ingenting i forumet som lyckas lösa mitt problem, och jag håller på att bli knäpp här

Ett nätverk, tre datorer, alla med windows 7, alla tre kommer åt dator 1 och 2, men varken 1 eller två kommer åt dator 3. "Du har inte behörighet... Kontakta nätverksadministratören... ". Jag tycker mig ha gjort allt, har inget lösenord på användarkontot, har inaktiverat lösenordsskyddad delning i hemgruppsinställningarna, det står i inställningarna för de delade mapparna att det ska vara delat med alla och alla ska ha både läs- och skrivrättigheter. Jag börjar få slut på ideer här, någon som har tips på lösning?

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem och jag har löst det en gång tidigare, men jag kommer inte ihåg hur... suger.

Permalänk
Hedersmedlem

Inget lösenord på användarkontot? Det är väl just det som krävs för att delningen ska fungera felfritt enligt min erfarenhet iaf.

Använd lösenord, skapa samma konton på alla datorer (3st olika/dator i ert fall), använd lösenordsskyddad delning och skit i hemgrupperna och dela ut mapparna till respektive konto/användare som ska ha åtkomst. Nu kör jag blandad miljö och använder inte hemgrupp av den anledningen, så vill du absolut köra det får någon annan svara. Så gör jag iaf och det fungerade felfritt direkt med en hög W7 och XP-burkar.

Edit: Och kolla givetvis att inte någon extra brandvägg (norton osv) stoppar trafiken.

Edit2: Gammal tråd, nåja, hoppas någon har nytta av det ändå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro