Massvis med problem med helt nybyggd dator. Hjälp.

Permalänk
Medlem

Massvis med problem med helt nybyggd dator. Hjälp.

Hallå alla kunniga.

Jag har under veckan byggt ihop en ny dator med följande komponenter

Asus P8Z77-V Pro
G.Skill Ripjaws X DDR3 PC17000/2133MHz CL11 2x4GB (F3-17000CL11D-8GBXL)
Intel Core i7 3770K 3,5Ghz
Samsung 830 Series MZ-7PC256 256GB
Samsung SH-B123L (blu-ray läsare)
Noctua NH-D14
Corsair CMPSU-750TX 750W
Fractal Design Define R3

Produkt lista prisjakt

Vid första uppstarten försökte jag installera windows 7 pro 64bit från en original skiva. Installationen hängde sig vid 0% på första steget, Windows filer överförs (kommer inte håg exakt vad det står men något liknande iaf)

Jag körde om installationen några gånger och det fastande på samma ställe utom en gång då den kom för bi detta steg men fastnade på 0% på nästföljande steg, Filer expanderas. Efter detta försök så försöker den starta upp windows direkt från ssdn men kraschar så klart eftersom inget blivit installerat.

För att kunna fortsätta var jag tvungen att flytta över disken till en annan dator och formatera om den. Jag provade då att installera windows på Samsung ssdn i den andra datorn och det funkade utmärkt. Jag försökte också uppdatera ssdns firmware i den andra datorn men det gick inte. Felmeddelandet som kommer fram säger antingen att ingen samsung ssd kan hittas eller att programmet inte kan kommunicera med disken.

Efter detta provade jag köra ett memtest i den nya datorn för att utesluta minnena, det slutfördes felfritt. Jag har dessutom testat med ett annat ram-minne Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz CL9 4GB (CMX4GX3M1A1333C9) ifall det nu skulle vara minnena ändå, det gjorde ingen skillnad installationen stannade på samma ställe.

Jag provade efter detta att installera samma windows version från ett usb-minne med exakt samma resultat. Datorn ska också innehålla ett MSI geforce GTX 560 ti som jag plockat ut i fall det skulle ha något med strullet att göra. Det hade det inte.

Nu under kvällen har jag försökt installera windows i några timmar. som längst har jag kommit till den första blå bakgrunden när laddningen av själva installationen startar, efter det startar datorn om av sig själv och jag får ett felmeddelande power supply surges detected during previous power on vilket bör indikera att nätagget inte är stabbilt. Nättagget är det enda som inte är nytt i bygget och jag har använt det i flera år utan några som helst problem, 750w borde vara mer än nog för att få igång datorn.

Utöver vad jag skrivit ovan har jag dessutom uppdaterat bios på moderkortet någonstans under mitten av alla mina försök så det fungerade varken innan eller efter uppdatering. Jag har även försökt installera datorn med ssdn utbytt mot en mekanisk disk med exakt samma resultat som innan. Installationen stannar på samma ställe.

Vad mer kan jag försöka mig på? jag börjar bli desperat nu och har helt och hållet slut på idéer.

Permalänk
Medlem

Min första tanke var RAM-minnena.. men då du testat dem och de fungerar, så är ju det uteslutet.

Då skulle jag gå på det enda felmeddelandet som du fått och testat med ett annat nätagg. Det har ju trots allt ett antal år på nacken säger du..
Kanske tom är dags att köpa nytt, för om det packar ihop kan det ta med sig både det ena och det andra i din nya burk.. :/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Min första tanke var RAM-minnena.. men då du testat dem och de fungerar, så är ju det uteslutet.

Då skulle jag gå på det enda felmeddelandet som du fått och testat med ett annat nätagg. Det har ju trots allt ett antal år på nacken säger du..
Kanske tom är dags att köpa nytt, för om det packar ihop kan det ta med sig både det ena och det andra i din nya burk.. :/

-----------------------
Tycker också precis som du, håller med dig att TS bör byta nätagg omgående, det där är inte något bra de där meddelandena du fått

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har du satt i alla ström kablar på moderkortet? Även det uppe vid processorn? Bor du i närheten av Borås kan du hojta till....

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

Jag har så klart tänkt prova ett annat nätagg, anledningen till att jag inte gjort det är att jag inte fått det felmeddelandet innan i går kväll, jag har ingen lust att köpa ett agg på vinst och förlust utan känns vettigast att få prova något först så jag inte lägger ut en tusenlapp på ett nytt och så funkar inte det heller. Ska kolla om någon kompis har ett som jag kan testa med.

Jag slogs också av tanken att jag kanske inte tryckt i strömmen vid cpun tillräckligt eller att det fanns ännu en till som jag inte sett men det gör det inte.

Eftersom jag haft en massa fel även innan power supply felet dykte upp så känns det som att det kanske är även något annat som spökar och som kanske är det ursprungliga problemet.

Permalänk
Hedersmedlem

Power surge-meddelandet låter mycket mer som felmonterade moderkortsdistanser eller något annat som kortsluter moderkortet. Troligare än nätaggregatet iaf som är bra med både inbyggda överspänning- och överströmskydd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Power surge-meddelandet låter mycket mer som felmonterade moderkortsdistanser eller något annat som kortsluter moderkortet. Troligare än nätaggregatet iaf som är bra med både inbyggda överspänning- och överströmskydd.

Det har jag inte ens tänkt på att det skulle kunna vara. Jag har svårt att tänka mig att jag ska ha satt någon distans fel men man vet ju aldrig, tanksprid som tusan ibland. Jag tycker inte heller det borde vara nätagget men man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem

Jag har nu provat plocka ut allt ur burken och monterat tillbaka det. Jag har även testat ett annat nätagg och det går inte ett dugg bättre installationen stannar vid Windows-filer kopieras (0%)

Permalänk
Medlem

Det här var en svår nöt att knäcka.. men det är bara att fortsätta utesluta vad som kan vara fel.

Prova att byta DVD-läsaren.. kan vara den som inte lyckas läsa skivan ordentligt?

Sen.. Har du satt SSD:n i rätt SATA-port? Intel´s.. Kolla med din moderkortsmanual.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klastro:

Jag har nu provat plocka ut allt ur burken och monterat tillbaka det. Jag har även testat ett annat nätagg och det går inte ett dugg bättre installationen stannar vid Windows-filer kopieras (0%)

Enda gångerna jag haft den typen av långsam eller avstannad W7-installation har varit med defekta minnen. Kanske dags att testa om med något annat program och under längre tid?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Enda gångerna jag haft den typen av långsam eller avstannad W7-installation har varit med defekta minnen. Kanske dags att testa om med något annat program och under längre tid?

Jag har även bytt ut minnena mot ett annat som jag i vanliga fall kör i min htpc fick exakt samma fel, Stopp på samma ställe.

Det känns som att felet måste ligga i moderkortet det är det enda jag inte provat byta förutom cpun.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klastro:

Jag har även bytt ut minnena mot ett annat som jag i vanliga fall kör i min htpc fick exakt samma fel, Stopp på samma ställe.

Det känns som att felet måste ligga i moderkortet det är det enda jag inte provat byta förutom cpun.

Glöm inte de extremt känsliga pinnarna i CPU-sockeln. En eller två som inte sitter absolut rätt och du kan få alla möjliga konstiga fel, inklusive problem med minnesbussen. Har du granskat sockeln ordentligt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur länge har du väntat när det står på 0%? För mig kan de ta upp till 10 min innan varje steg påbörjas, vet inte vad felet är men har lärt mig leva med det:-)

Hör även att dvd-läsaren snurrar igång jämt innan procenten börjar flöda:-)

Permalänk
Medlem

jag har inte plockat bort cpun. har inte haft tid för major operation. Att den är extremt känslig är jag väl medveten om och var extremt försiktig. men man vet ju aldrig, något kan ju alltid ha hänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Hur länge har du väntat när det står på 0%? För mig kan de ta upp till 10 min innan varje steg påbörjas, vet inte vad felet är men har lärt mig leva med det:-)

Hör även att dvd-läsaren snurrar igång jämt innan procenten börjar flöda:-)

som längst lät jag den stå på medan jag var och handlade m.m. var borta ca två timmar. inget hade hänt när jag kom tillbaka.

Permalänk
Medlem

Vad har du disk configuration (eller vad tusan det nu kan heta) i BIOS ställd på? AHCI, RAID, IDE? Pröva en gång med IDE och se om du kommer förbi 0%.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vad har du disk configuration (eller vad tusan det nu kan heta) i BIOS ställd på? AHCI, RAID, IDE? Pröva en gång med IDE och se om du kommer förbi 0%.

Har provat både AHCI och IDE det blir ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

det är nog snarare skivan det är fel på. Jag har haft samma fel med flera skivor, sen hjelt plötsligt fungera det. Vet inte exakt hur men jag tror du ska kunna ladda ner windows genom att ange din nyckel, testa sedan med USB istället. Kolla också så att ssdn är rätt inställd, ahci och drivers (ladda drivers när du väljer vart du ska installera, finns på tillverkarens hemsida)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klastro:

som längst lät jag den stå på medan jag var och handlade m.m. var borta ca två timmar. inget hade hänt när jag kom tillbaka.

Okej, då låter det som nått annat fel :/

Permalänk
Medlem

pröva ställ ner minnena till lägsta hastighet under installationen, och lås volten på standardvärden, eller strax över.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

jag har även provat samtliga sata portar på moderkortet med samma resultat vid alla försök

Permalänk

Har du testat med en annan Windows-iso? Brukar hända mig titt som tätt att de går och blir korrupta vilket leder till att installationen kraschar.

Testa även att, om än temporärt, installera t.ex. linux och se hur det går.

Permalänk
Medlem

Om du har en vanlig mekanisk disk prova att installera på dem.
Haft en bekant som hade detta problem som visa sig vara SSD'n.

Permalänk
Medlem

Jag tror DaBone är rätt på spår,

I manualen till ditt moderkort redovisas SATA portarna.

1.) SSD kopplas med SATA 6 Gb/s kabel till GRÅ kontakt # 8 på moderkortet, Intel's SATA kontroller.
(Undvik att koppla till Asmedia MARINBLÅ)

2.) se till att SATA är konfigurerad som AHCI mode i BIOS

3.) BD/DVD-spelare kopplas med SATA 3 Gb/s kabel till BLÅ kontakt # 9 på moderkortet.

Bilden ligger uppe 240 timmer

edit
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

om det funkade att intsallera windows på disken fast med en annan dator, prova då om du får igång windows när du stoppar tillbaka disken i din egen.
Om du får igång det och allt funkar så är det ju iaf inte fel på cpu´n eller disken med största sannolikhet.

Skrivet av sesam2k:

se till att SATA är konfigurerad som AHCI mode i BIOS

Tror faktiskt att det är bättre att han kör i ide mode vid installation och provar att ändra till achi efteråt efter han ändrat i regeditorn.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av akatabrask:

Har du testat med en annan Windows-iso? Brukar hända mig titt som tätt att de går och blir korrupta vilket leder till att installationen kraschar.

Testa även att, om än temporärt, installera t.ex. linux och se hur det går.

Jag har testat två olika windows 7 skivor en iso via usb-minne och en xp skiva samtliga är original skivor. Är inte hemma alls på linux vad ska jag dra ner och prova med?

Skrivet av Quinidar:

Om du har en vanlig mekanisk disk prova att installera på dem.
Haft en bekant som hade detta problem som visa sig vara SSD'n.

Jag har provat med tre mekaniska diskar, alla med samma resultat som ssdn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

om det funkade att intsallera windows på disken fast med en annan dator, prova då om du får igång windows när du stoppar tillbaka disken i din egen.
Om du får igång det och allt funkar så är det ju iaf inte fel på cpu´n eller disken med största sannolikhet.

Jag har testat detta och det fungerar inte, datorn crashar under uppstarten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klastro:

Jag har testat detta och det fungerar inte, datorn crashar under uppstarten.

Jag antar när du säger crashar att du inte menar blå skärm!?
Eftersom du uteslutit det andra så är det högst troligt moderkort eller cpu.
Mer troligt att det är cpu´n som strular. För moderkortet ger oftare upp "tidigare" än du kommer och ger av sig något fel medelande.
Bästa hade ju varit att testa cpu´n i en annan burk och se om det fungerar eller inte givetvis. Men det lutar starkt åt det hållet tycker jag.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av klastro:

Jag har testat detta och det fungerar inte, datorn crashar under uppstarten.

Någon fel inställning i moderkortet för AHCI / Raid / IDE, kanske EFI strular också om du har det av och det bör vara på eller vice versa. Tror knappast det är något hårdvarufel.

Testa biosinställningar tills ögonen blöder. Helt säkert där felet ligger. Nytt moderkort nya funktioner.

Håll isär dvd/bluray-brännare från SSDn också, genom att lägga dom på ett annat IDE/Raid styrkort, brukar finnas två integerade kretsar jämt numera, inte kollat ditt kort men borde inte vara någon skillnad där. Sen sätt IDE-mode på brännarens styrkort och AHCI på SSDns. EFI/AHCI/IDE/RAID-settings strulade till min egen installation för inte så länge sedan. Tog ett par dagar att förstå vad som var fel där med.

Visa signatur

Strömförsörjning: Fractal Design Newton R2 1000W PSU || Minne: 4 x Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 || Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3, Socket-AM3+ || Processor: AMD Phenom II X2 555 Black Edition (Upplåst 4 cores) || Ljudkort: Creative SB X-FI Titanium || Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX || OS-disk(-ar): 2 x Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpas:

Någon fel inställning i moderkortet för AHCI / Raid / IDE, kanske EFI strular också om du har det av och det bör vara på eller vice versa. Tror knappast det är något hårdvarufel.

Testa biosinställningar tills ögonen blöder. Helt säkert där felet ligger. Nytt moderkort nya funktioner.

Fast om han kör med factory settings vilket han lär provat vid det här laget så ställer den sig på IDE och allt i "safe".
Så tror faktiskt inte det.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die