Permalänk
Medlem

RMAH

Nu när RMAH är ute så är det bara att konstatera att det är som jag befarade att det skulle vara folk är riktiga idioter, men det visste jag sedan tidigare, sen är också blizzard ena jäkla idioter. De har ingen uppfattning om vad pengar är värda och det kommer ta månader innan marknaden stabiliseras på en vettig prisnivå.

tittade runt lite och 250 euro for ett vapen... Det var mycket bättre med sidorna som sålde items i D2 de hade åtminstånde en uppfattning om vad saker egentligen var värda dvs 1-10 euro max.

Fan för 250 euro skulle jag upgradera datorn inte köpa pixlar i ett spel.

Även grundkostnaden för saker i RMAH är just fullständigt åt fanders, blizzard menar att starting bid på en dolk med 649 damage och 189 int, 1250 life gained after kill är värd 19 euro...

Det kanske är en god idé att folk inte ska kunna bli scammade av småskumma sidor men istället så blir vi ju det av blizzard, för att inte tala om alla som spelar spelet också. Men tycker det är lite absurdt priserna som blizzard föreslog, blev nästan chockad. Men det ante mig att de inte har någon uppfattning om pengar längre.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk

Erm, vad har blizzard med prissättningen att göra? RMAH fungerar mig veterligen precis som det vanliga AH, dvs handel mellan personer. MAO kommer priserna stabiliseras relativt fort. Det faktum att rares generellt är betydligt bättre än legendaries gör att highend gear är sällsynt, och därför värdefullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haggisahh:

Erm, vad har blizzard med prissättningen att göra? RMAH fungerar mig veterligen precis som det vanliga AH, dvs handel mellan personer. MAO kommer priserna stabiliseras relativt fort. Det faktum att rares generellt är betydligt bättre än legendaries gör att highend gear är sällsynt, och därför värdefullt.

Eftersom det är blizzard som föreslår grundkostnaden och får en viss andel av handeln på RMAH. Ganska lätt att räkna ut då att dom får mer pengar om dom kodar en högre grundkostnad

Så om Blizz sätter 19EUR i grundkostnad kommer det förmodligen ta lite tid innan priserna går ner under det.
"Ok, det här vapnet säger spelet blir 19EUR. Det är alltså minimum då ökar jag till 27EUR. Derp"

Sen kan man ju spekulera om hur giriga företagare dom egentligen är/inte är men den diskussionen leder ingen vart.

Men till trådstartaren.. Priserna kommer med största sannolikhet sjunka en hel del ganska fort! Vi är precis i början

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt, priserna sjunker snart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blizzard har indirekt med prissättningen att göra då de lägger in ett väldigt högt pris som rekomenderat, sen så finns det ju alltid folk som är smartare och tänker till att sakerna inte är värda mer än 1-5 euro (i min mening det är verkliga pengar det rör sig om efterallt).

Men sen så har blizzard att göra med det att de inte har lagt in ett resonabelt maxtak på vad saker får kosta så de har haft stora möjligheter att influensiera hur marknaden ser ut. (tror 250 euro är maxtaket och det är ju inte en resonabel kostnad för pixlar då det är en väldigt stor summa pengar)

Sen är jag även rätt lugn då jag skrev det där, är mest en besviken bekräftelse på hur människor fungerar i allmänhet då det kommer till nya marknader. Men det kommer nog dröja ett tag innan de kommer vettigt, man kan ju bara titta på priserna för gear (guldpriserna). Det mesta är fortfarande oresonabla priser även om det börjar stabilisera sig först nu. Men det kommer nog RMAH förstöra lite det med.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk

Okej, men prisnivån kommer oavsett att gå ner till den faktiska nivån väldigt snabbt. När prisnivån för en vara är för hög överstiger utbudet efterfrågan, och prisnivån sjunker. I en så pass stor marknad som RMAH kommer detta att ske väldigt fort.
Gissningsvis beror förslagspriset på vad tidigare varor har värderats till, så även denna kommer sjunka väldigt fort.

Att vissa varor sedan värderas väldigt högt beror som jag tidigare nämnde inte på girighet utan på att top tier items finns i begränsad tillgång, medan efterfrågan är oerhörd. Detta kommer sannorlikt att fortsätta tills det att folk lyckas dupa highend gear i stor skala.

Permalänk
Medlem

Jo prisnivån kommer självfallet gå ner, frågan är bara till vilken nivå det kommer gå ner. Jag befarar att highend gear kommer hamna runt 20-30 euro innan man svarmar marknaden fullständigt av dem, just pga girighet och efterfrågan. Men det är inte rikgigt det jag menar utan det är att det är verkliga pengar vi använder här och vad som borde vara resonabelt just nu.

Just nu tycker jag alla falla att de som höll på att sälja items i D2 var mycket mer resonabla att ha och göra med då priserna inte var så höga.

Har som svårt att tänka mig att folk kommer gå ner på en 1-5 euro nivå inom en snar framtid.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig få för mig att använda RMAH, varken för att köpa eller att sälja, det är ett freaking datorspel och inte värt mina riktiga pengar + att jag inte skulle stå ut med att skinna 14-åriga grabbar på deras morsas socialbidrag.

Men eftersom det är en fri marknad, folk får ta hur mycket eller lite betalt dom vill, kommer det snart att jämna ut sig.
Skrattar gott åt folk i vanliga AH som sätter ut för 20 millar. Låt bli att köpa, det är det som är viktigast för dig OP, låt bli att köpa om det är för dyrt, jag garanterar att 99% resonerar som du.

Om jag var blizzard, skulle jag göra som blocket. Ta lite pengar för varje "annons". Varför inte 1-3% av värdet du försöker sälja för, då skulle det justeras fortare (gör dom så redan idag kanske?).

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

tittade runt lite och 250 euro for ett vapen... Det var mycket bättre med sidorna som sålde items i D2 de hade åtminstånde en uppfattning om vad saker egentligen var värda dvs 1-10 euro max.

Det såldes D2 items för bra mycket mer än €250 i början.
Det tog flera år innan priserna stabiliserades på 1-10 euro.
Jag sålde t.ex en Tal Rasha armor för $140 i början på D2 Ladder 1.10 och bra rares och runewords var värda bra mycket mer, såg items som sålde för en bra bit över $500.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

Jag skulle aldrig få för mig att använda RMAH, varken för att köpa eller att sälja, det är ett freaking datorspel och inte värt mina riktiga pengar + att jag inte skulle stå ut med att skinna 14-åriga grabbar på deras morsas socialbidrag.

Men eftersom det är en fri marknad, folk får ta hur mycket eller lite betalt dom vill, kommer det snart att jämna ut sig.
Skrattar gott åt folk i vanliga AH som sätter ut för 20 millar. Låt bli att köpa, det är det som är viktigast för dig OP, låt bli att köpa om det är för dyrt, jag garanterar att 99% resonerar som du.

Om jag var blizzard, skulle jag göra som blocket. Ta lite pengar för varje "annons". Varför inte 1-3% av värdet du försöker sälja för, då skulle det justeras fortare (gör dom så redan idag kanske?).

Det är ju precis det de gör, de tar en liten kostnad tror det är 15% som försvinner...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Är väl bara vänta tills försäljningen av guld öppnar, då kan vi nog säga byebye till items på RMAH. Vem betalar 250€ för ett vapen när man kan köpa 25mille guld och sedan köpa samma vapen på vanliga AH för en fjärdedel av kostnaden?
Jävligt lustigt beslut att ha två AH's med samma marknad i olika valutor.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Det är ju precis det de gör, de tar en liten kostnad tror det är 15% som försvinner...

Hade de varit så svårt att logga in i D3 och se att de tar 1€ på varje såld auktion? (items...)
(15% om du använder paypal, men det är knappast pengar som går till blizzard)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Det är ju precis det de gör, de tar en liten kostnad tror det är 15% som försvinner...

De tar bara ut pengar om köpet går igenom. Orebro menar att de bör ta betalt för varje item som läggs upp.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Är väl bara vänta tills försäljningen av guld öppnar, då kan vi nog säga byebye till items på RMAH. Vem betalar 250€ för ett vapen när man kan köpa 25mille guld och sedan köpa samma vapen på vanliga AH för en fjärdedel av kostnaden?
Jävligt lustigt beslut att ha två AH's med samma marknad i olika valutor.

AH för guld kommer nog dö.

Visst priserna på RMAH är höga för folk som inte har sett sånt här förr.
Kolla på MMOs och vad folk lägger, spelat med några som la omkring 20000€ om året på Lineage2.
Har själv drygt ut kassan med att farma och sälja saker i spel sen jag var 14...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Är väl bara vänta tills försäljningen av guld öppnar, då kan vi nog säga byebye till items på RMAH. Vem betalar 250€ för ett vapen när man kan köpa 25mille guld och sedan köpa samma vapen på vanliga AH för en fjärdedel av kostnaden?
Jävligt lustigt beslut att ha två AH's med samma marknad i olika valutor.

Nej. Guldet kommer istället att tappa sitt värde och prylarna kommer kosta fyra ggr mer i guld.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på vad som kommer hända med arbitragehandel, och hur mycket professionella handlare som kommer dyka upp.
Kommer det komma hedgefonder baserade på RMAH..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

De tar bara ut pengar om köpet går igenom. Orebro menar att de bör ta betalt för varje item som läggs upp.

Helt rätt tolkat, då skulle man få bukt med galna överbud rätt snabbt, och så skulle Blizzard tjäna ännu mer pengar, eftersom provision på köpet tar dom ändå. (Enligt mig, onödigt petande i en ekonomi dock).

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem

Folk får sätta priset fritt. Om folk köper saker för dety priset, varför skulle de då sälja billigare?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

Helt rätt tolkat, då skulle man få bukt med galna överbud rätt snabbt, och så skulle Blizzard tjäna ännu mer pengar, eftersom provision på köpet tar dom ändå. (Enligt mig, onödigt petande i en ekonomi dock).

Ja, men jag tycker inte att det är någon bra idé (jag förstår att du är av samma mening). Då skulle jag aldrig lägga upp någonting, vilket kanske är en del av idén, med färre saker, till betydligt lägre priser.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte sälja guld?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Varför kan man inte sälja guld?

Det är avstängt ibörjan.

Sednan så hittar jag i alla fall en massa bra item för under 10€. Det känns inte direkt som om jag behöver ett 1600 damage weapon, kan nog nöja mig med ett 1400dps.

Permalänk
Medlem

Priserna är inte så "off" som folk kan tro. (Inte för att själv tycker att dom är rimliga...)
Jämför att 1 miljon guld kostar runt 6-7 dollar.(bara kolla vad som spammas i generalchatten)
Många vapen med extrem DPS kostade flera miljoner på guld AH.
50 Miljoner guld ~ 275 EURO som det är just nu.
Givetvis kommer priserna gå neråt.
Halveringstiden kan ligga på runt 48 timmar på "bra" grejer.
SEK per guld kommer rasa så fort blizzard låter spelare sälja guld för riktiga pengar.
"Perfekt rollade" föremål kommer folk alltid försöka sälja för maxpris.

EDIT: Hade räknat lite fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Reap:

Priserna är inte så "off" som folk kan tro. (Inte för att själv tycker att dom är rimliga...)
Jämför att 1 miljon guld kostar runt 6-7 dollar.(bara kolla vad som spammas i generalchatten)
Många vapen med extrem DPS kostade flera miljoner på guld AH.
50 Miljoner guld ~ 200 EURO som det är just nu.
Givetvis kommer priserna gå neråt.
Halveringstiden kan ligga på runt 48 timmar på "bra" grejer.
SEK per guld kommer rasa så fort blizzard låter spelare sälja guld för riktiga pengar.
"Perfekt rollade" föremål kommer folk alltid försöka sälja för maxpris.

Halveringstid har jag aldrig setts användas i detta sammanhang. Men det är ju inte alls fel.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Ni som gnäller över att betala pengar för pixlar. Ni har inte tänkt på att det får ni igen i ett senare skede, då med bara vinst dessutom. Investering (för aktiva spelare) kallas det för, hur ni än vrider och vänder på det.

Bara ta Entropia Universe (Project Entropia, PE, EU) som exempel. Det köps och säljs med riktig valuta, allt får ett värde, inte bara pixlar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Halveringstid har jag aldrig setts användas i detta sammanhang. Men det är ju inte alls fel.

Använder det eftersom att en auktion måste ligga ute i 36 timmar som det är just nu.
Under den tiden kommer folk "kohandla" med priserna och dom kan inte göra något åt det innan 36 timmar har passerat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Road:

Men sen så har blizzard att göra med det att de inte har lagt in ett resonabelt maxtak på vad saker får kosta så de har haft stora möjligheter att influensiera hur marknaden ser ut. (tror 250 euro är maxtaket och det är ju inte en resonabel kostnad för pixlar då det är en väldigt stor summa pengar)

250€ är visst ett resonabelt maxtak.

För många svenskar med hyfsad lön är det där en dagslön och det för spelets bästa föremål???

Tycker det låter lite lågt om något, hursomhelst är det ju lite inviduellt men jag har endå svårt att se hur någon kan hävda att 250€ är en "väldigt stor summa pengar"...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ixos:

250€ är visst ett resonabelt maxtak.

För många svenskar med hyfsad lön är det där en dagslön och det för spelets bästa föremål???

Tycker det låter lite lågt om något, hursomhelst är det ju lite inviduellt men jag har endå svårt att se hur någon kan hävda att 250€ är en "väldigt stor summa pengar"...

Eftersom det är "väldigt individuellt" så kan det väl inte vara svårt att förstå att vissa tycker att €250 är mycket pengar? För ett spel? För fiktiva föremål med fiktiva stats som bara är till nytta i en fiktiv spelvärld, framslumpade av en algoritm på någon server någonstans.

Om inte annat så inbjuder det till en diskussion om begrepp som "värde" och "valuta".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om man kommer kunna ändra till sek? kanske kommer i en patch lr hotfix? Håller med oxå att priserna just nu är ju hutlösa.. Skulle vara billigare att köpa guld från ngn random sida och sedan köpa itemet ingame.. La ut ett item för en timme sen på rmah och fick 14 euro. Kommer jag kunna ta ut dessa pengar om jag vill?

Permalänk

tittade lite snabbt och det kommer antagligen att stabiliseras, självklart kommer perfekta rolls vara svindyra, mediokra items kommer inte vara värda nånting. själv kommer jag försöka låtsas om att det inte existerar (så länge det inte är ett _perfekt_ rollat item då får jag väl behålla skiten). hur som helst blev jag lite skrämd av att se folk lägga upp saker värda 500k för 1 euro så får se vart ekonomin bär, är rädd att det blir en fruktansvärd guldinflation så att det blir i princip omöjligt att använda guld ah.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Har tjänat 10,2€ så som student är det inte helt fel