AMD Radeon HD 7970 Gigahertz Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Kan hålla med om att AMDs drivrutiner är lite svårare att installera. Men rent funktionellt fungerar AMDs lika bra som Nvidias.

Och jag har inte haft problem med drivrutiner varken från Nvidia eller ATI sedan Riva TNT och 3D Rage. Så kan med gott samvete säga att majoriteten här på forumet som klagar på drivrutiner är helt enkelt amatörer.

Svårare vet jag inte, båda trycker du bara "installera". Problemet med AMDs är att ofta när man uppgraderade var det 50/50 om man fick FPS ökning eller förlust och fick lov att gå tillbaka 1 eller kanske 2-3 månader för att få ett par "bra" drivrutiner som funkar. Sen spelar det ingen roll hur mycket du försöker tweaka i CCC, kan lika gärna rulla huvet över tbordet.

Sen hade jag massa problem med bluescreen när jag körde med fler skärmar, visst det fixades senare men sånt ska funka vid launch.
Blev trött på skiten iaf och byta, detta var HD5000 serien.

Säger inte att Nvidia är perfekta för det är de inte men jag har haft betydligt mycket mindre problem.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av matte70:

Inte snabbast kanske men, sen vill jag inte ha en bulldozzor fläkt i min dator i CF

och sen blir det endå 3x EVGA 680 Classfied på 1350+Mhz och alla på vatten vet inte om amd har några sånna kort XD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ni har tydligen använt 301.33 Beta drivers när 304.48 Beta finns tillgängligt. Antar att ni redan börjat testerna före de nyare kom ut, och inte velat börja om från början?

Gällande kortet så håller jag med artikeln, ett PR-trick. Trodde det kunde ha varit en ny stepping på gång, men icke. Enligt Anandtech är det exakt samma PCB och GPU, enda skillnaden är att de möjligtvis har binnat chippet.

EDIT:

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inte snabbast kanske men, sen vill jag inte ha en bulldozzor fläkt i min dator i CF

och sen blir det endå 3x EVGA 680 Classfied på 1350+Mhz och alla på vatten vet inte om amd har några sånna kort XD

680 eller 7970 spelar ju ingen roll, bra kort båda två. Känns ju som 680 är ett bättre val med flera skärmar

Permalänk
Medlem

Någon som vet när dessa kort släpps till försäljning?

Permalänk
Medlem

Jag älskar att det krigas i grafikkortsvärlden. Det behövs strid på kniven med två stora. Det ger utveckling, nyskapande och driver prisbilden. Tyvärr så gäller det inte samma utveckling på t.ex. cpu-sidan. Ännu värre är det på OS.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av matte70:

680 eller 7970 spelar ju ingen roll, bra kort båda två. Känns ju som 680 är ett bättre val med flera skärmar

amd är bättre på flera skärmar (scalar bättre då)

Men jag vill inte ha 3x 7970 med bulldozer fläkt!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Ett vanligt 7970 slog detta skrytkort. Kontentan: Köp ett 7970 och klocka själv.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Svårare vet jag inte, båda trycker du bara "installera". Problemet med AMDs är att ofta när man uppgraderade var det 50/50 om man fick FPS ökning eller förlust och fick lov att gå tillbaka 1 eller kanske 2-3 månader för att få ett par "bra" drivrutiner som funkar. Sen spelar det ingen roll hur mycket du försöker tweaka i CCC, kan lika gärna rulla huvet över tbordet.

Sen hade jag massa problem med bluescreen när jag körde med fler skärmar, visst det fixades senare men sånt ska funka vid launch.
Blev trött på skiten iaf och byta, detta var HD5000 serien.

Säger inte att Nvidia är perfekta för det är de inte men jag har haft betydligt mycket mindre problem.

Nu ska ska också sluta med att ge ut en ny version varje månad, och faktiskt väntar tills de har något att ge innan de släpper den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt att TMSC fått ordning på sin tillverkning så att Tahiti presterar det den skulle från början.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Undrar vart detta kortet landar om man kan höja volten till samma nivå som på första revisionen av 7970?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Sa de inte att 7970 GHz skulle dra runt 10% MINDRE ström än standard 7970?!

Känns som en besvikelse!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så det här är alltså vad 7970 hade blivit om de väntat lika länge som Nvidia med att släppa det.

Det var ju snack om att det skulle vara lite mer optimeringar än bara höjda klockfrekvenser? Vet att jag läste något om att de trimmat in tillverkningsprocessen för att ge lite lägre strömförbrukning. Vore intressant att se ett 7970 GHz mot ett gammalt klockat 7970 för att se om det faktiskt blev någon skillnad eller om de verkligen bara är ett överklockat 7970.

Till er som hoppas på nytt från Nvidia så ska ni inte hoppas på för mycket. Skillnaderna är för små för att motivera ett nytt släpp av ett toppkort, speciellt när Nvidia sitter på 690 som AMD inte svarat på än. Vidare behöver Nvidia få ut sin 660 serie också. Nej nästa prestandakort från Nvidia blir 700-serien om ett halvår som då kommer kriga med AMDs 8000 serie. Utvecklingen går framåt.

Tillverkningsprocessen är säkert mycket bättre nu än den var på de tidigare korten men hur det gestaltar sig för oss slutanvändare beror antagligen till stor del på hur tex AMD väljer att utnyttja det. AMD ville troligtvis ha ordentliga marginaler när de valde spänningar och klockfrekvenser för 7970 eftersom det var så tidigt på 28nm-processen, så att så många processorer som möjligt skulle gå att sälja.
Det är möjligt att eller troligt att nvidia valde snävare marginaler(tex lägre spänning, högre klockfrekvenser) med 680 pga den senare lanseringen men det är inte säkert att AMD nu har ännu tightare marginaler än nvidia. AMD kan ha valt lika stora eller större(relativt till tilvekningsprocessförbättringar) marginaler som vid 7970-lanseringen för att få ut så många "premiumkretsar" som möjligt från tillverkningen.

Är personligen mest förvånad över att de höjde spänningen. Nu verkar det inte som att det går att ändra spänning ännu men skulle vara intressant att se hur mycket den går att sänka, speciellt jämfört med tidiga 7970's. Om de kommit ner till säg 1,1 volt skulle kanske strömförbrukning/prestanda vara jämfärtbart med tex 680.

Permalänk
Medlem

Haha ombytta roller, Nvidia brukar ju pressa ut mer prestanda utbyte mot effekt medan AMD kör på mer energisnål... Kul att det händer mycket på grafikfronten jämfört med CPU.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Nu ska ska också sluta med att ge ut en ny version varje månad, och faktiskt väntar tills de har något att ge innan de släpper den

Skickades från m.sweclockers.com

Jag läste det, får hoppas det blir bättre

Permalänk
Medlem

"Vårt överklockade Radeon HD 7970 GHz Edition drar här endast 25 W mer än sitt oklockade dito och cirka 41 W mindre än vårt spänningsjusterade Radeon HD 7970."

Det där var väl det enda intressanta i artikeln...

Permalänk
Medlem

Drivrutina mig hit och dit! Själv har man rullat på alla märken sedan tidigt 90-tal och jag kan inte påstå att det är någon större skillnad, Matrox Mystique, Matrox Millenium, Tseng Labs ET6000, Riva128, PowerVR, TNT-1, 3dfx Voodoo osv

Back in the days när 3dfx Voodoo 1 anlände, den upplevelsen som GLQuake gav kommer jag ändå aldrig få uppleva igen om det inte kommer en riktig revolution och då snackar jag inte optimerade drivrutiner.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Vad ville AMD uppnå med detta? Som att fabriksöverklockade kort inte skulle vara bra nog.

http://memecrunch.com/meme/E2A/bitch-please/image.png

Detta är ett referenskort, dvs en officiel GPU, sen hur andra tillverkare tweakar och fixar är ju upp dom. Detta är vad 7970 borde varit från första början om inte TSMC haft såpass dålig yield i början av tillverkningen.

Dessutom, är detta något negativt ur ett helhetsperspektiv? Utvecklingen har tagit ett microkliv framåt, bättre än inget alls.

Permalänk

Är faktiskt lite besviken jag med. Hade för mig att jag läste om en frekvenshöjning OCH en spänningssänkning men det blev det tydligen inget med :/

Aja, bra jobbat AMD.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Inaktiv

Lägg ner drivrutinssnacket tack, skillnaden är liten mellan Nvidia och AMD och bägge har sina egna för- och nackdelar.

Det enda som överraskade var Batman: Arkham City och Witcher 2 (vilka dessutom är Nvidia-titlar) men i övrigt var allt som väntat. Ett överklockat HD7970. Kortet är snabbt nog att gå om GTX 680 helt nu (vilket det förvisso inte var långt ifrån att göra innan heller). Själv väljer jag att invänta nyare kort istället, främst HD8970 men även Nvidias svar på denna.

EDIT: Jag syftar alltså på huruvida AMD's och Nvidia's drivrutiner är skräp eller inte. Prestandasiffror är betydligt relevantare.

Permalänk
Medlem

Kan det verkligen bli en 66% prestandaökning på Batman Arkman City? Jag tycker inte att något stämmer där.

5760x1200 Extreme Quality
http://www.anandtech.com/show/6025/radeon-hd-7970-ghz-edition...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Hur kan ni kalla 7970 GHz Edition för världens snabbaste när prestandatronen är ungefär jämnt fördelad mellan det och GTX 680 beroende på speltitel? Skulle snarare kalla det oavgjort. Förutom att GTX 680 drar mindre ström, det vill säga.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

680 eller 7970 spelar ju ingen roll, bra kort båda två. Känns ju som 680 är ett bättre val med flera skärmar

Inte om man vill har fem skärmar i eyefinity.

Dyrt men jäklar vad coolt.
http://www.youtube.com/watch?v=-yvakLCwbz4

Permalänk
Medlem

Jag tycker man kan konstatera att 7970 GHz edition är lite bättre än 680. Och eftersom dom körs på i princip samma clock i full load så är det inte så många om och men.
Och om man nu tänker BF3 som många baserar sitt grafikkortsköp på så har 680 och 7970 GHz nästan samma prestanda i dom högsta inställningarna (2560x1600 ultra). Så om det lägger sig på samma pris som vanliga 7970 kommer Nvidia få det lite svårt för dom som köper grafikkort inom snar framtid. Tråkigt att kortet är väldigt likt det vanliga 7970 dock.

Permalänk
99:e percentilen

Jag börjar bli lite irriterad på AMD. Jag spelar ett enda spel: Battlefield 3. Och jag köpte 7970 av en enda anledning: att kunna spela Battlefield 3 på Ultra. Men GTX 680 och t o m 670 krossar 7970 i just BF3. Enligt SweClockers är dessutom BF3 det spel där skillnaden mellan Kepler och Tahiti XT är som störst. När ska AMD släppa drivrutiner som för det första går att installera (har fortfarande 12.3 och kan inte uppdatera till 12.4 trots att den frågar mig hela tiden) och för det andra ger den prestanda man borde få för 4400 kr i det enda spel jag spelar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumcake:

Jag tycker man kan konstatera att 7970 GHz edition är lite bättre än 680. Och eftersom dom körs på i princip samma clock i full load så är det inte så många om och men.
Och om man nu tänker BF3 som många baserar sitt grafikkortsköp på så har 680 och 7970 GHz nästan samma prestanda i dom högsta inställningarna (2560x1600 ultra). Så om det lägger sig på samma pris som vanliga 7970 kommer Nvidia få det lite svårt för dom som köper grafikkort inom snar framtid. Tråkigt att kortet är väldigt likt det vanliga 7970 dock.

Bättre och bättre, GTX680 drar ju en hel del mindre ström vid motsvarande prestanda, ej försumbart ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Och folk som klagade på att gtx 480 låter mkt när man spelar vad gör inte detta...

Visa signatur

Main | Fractal Design R4 | Asrock B550 | AMD 5600X | 32Gb | RTX 2080Ti | Corsair RM1000
Hosting Server | Asrock B550 | AMD 5700G | 64Gb | SSD: ioDrive 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag börjar bli lite irriterad på AMD. Jag spelar ett enda spel: Battlefield 3. Och jag köpte 7970 av en enda anledning: att kunna spela Battlefield 3 på Ultra. Men GTX 680 och t o m 670 krossar 7970 i just BF3. Enligt SweClockers är dessutom BF3 det spel där skillnaden mellan Kepler och Tahiti XT är som störst. När ska AMD släppa drivrutiner som för det första går att installera (har fortfarande 12.3 och kan inte uppdatera till 12.4 trots att den frågar mig hela tiden) och för det andra ger den prestanda man borde få för 4400 kr i det enda spel jag spelar?

Varför är du inte irriterad på DICE? Spelet funkar bättre på NVIDIAs kretsar helt enkelt. På samma sätt som Withcer 2 och Metro fungerar bättre på AMD. Om dui bara spelar Battlefield 3 skulle du inte köpt AMD. Ditt egna fel så sluta klaga på AMD.
Det är faktiskt så att de två korten är olika snabba på olika delar och beroende på balansen i spelet teknikmässigt så får du olika prestanda lagen emellan. Om du undersökt för dåligt inför ditt köp är felet ditt och ingen annans.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ja, sett ur ett SLI/Crossfire-perspektiv; undrar jag om det är värt med några extra FPS med Crossfire vs. SLI, då Crossfire uppenbart ger mer microstuttering än SLI trots fantastisk skalning? I varje fall av de test jag har sett så är det ju så. SLI skalar sämre men då uppenbaras inte microstuttering på samma tydliga nivå som Crossfire.

Med detta sagt så tycker jag inte att AMD är kasst på något sätt, men just det här med microstuttering med dubbla GPU:er får mig att rynka på näsan. Men men, smaken är som baken.. Jag väljer hellre lägre FPS i alla fall. Sitter med 2x GTX680 idag och har inte för avsikt att byta heller för den delen.

Båda tillverkarna har ju lik förbannat microstuttering båda två, det är ett problem jag tycker de kan fokusera mer på i framtiden.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Det drar mer ström än GTX480.....480!!!!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi