Permalänk
Medlem

Defekt blå pixel på skärmen?

Hej! För ungefär 3 dagar sen så köpte jag en BenQ 24" GL2450 skärm, och märkte efter ungefär 1 dag efter att en blå liten pixel kom upp. Man ser den inte i ljusa miljöer, men oftast i svarta, och är sjukt irriterande.

Eftersom jag då är så kräsen så skickade jag ett mail till Inet och frågade om garantin täcker detta, men enligt BenQ's pixelpolicy så gör det inte det på en enda pixel.

Visst blev jag då lite missnöjd och jag undrar nu om det finns något annat som jag kan göra åt detta? Går det att fixa pixeln på något vis?

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem

Ingen som har en aning?

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk

Eftersom deras pixelpolicy inte täcker en enstaka trasig pixel så kommer du med all sannolikhet inte att få en ny skärm.
Det finns dock en liten chans att du får en ny på ren goodwill.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Eftersom deras pixelpolicy inte täcker en enstaka trasig pixel så kommer du med all sannolikhet inte att få en ny skärm.
Det finns dock en liten chans att du får en ny på ren goodwill.

Anade väl det :(. Finns det ingenting man själv kan göra för att försöka fixa detta? Utan att förlora garantin då.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rebbon:

Anade väl det :(. Finns det ingenting man själv kan göra för att försöka fixa detta? Utan att förlora garantin då.

Hur ska du fixa det då hade du tänkt?
Isf måste du väl typ öppna upp skärmen, ta av skyddslagren och komma åt pixlarna och typ löda ihop någon trasig tråd?
Risken är då överhängande att du får köpa en helt ny skärm...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Prova att gnugga lite runt och på pixeln, har hört att det fungerat på andra skärmar där pixlar fastnat

Permalänk
Medlem

Testa denna. Funkar kanske:

http://www.jscreenfix.com/basic.php

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Eftersom pixeln är blå och inte svart är det en pixel som har fastnat, inte en trasig pixel. Fixade det på en kompis skärm av samma modell med hjälp av ett pixelfixprogram. Det är helt enkelt ett program som visar bild på skärmen på ett sånt sätt som har en förmåga frigöra fastnade pixlar. Minns inte exakt vilket jag använde då, men detta: http://udpix.free.fr/index.php?p=dl verkar efter en snabb test väldigt praktiskt. Först hjälper programmet dig att lokalisera pixlarna, för att sedan frigöra dem. När man trycker på start dyker det upp blinkande prickar uppe till vänster. Sätt en sådan över den fastnade pixeln och låt skärmen stå och jobba i ca 30 minuter (Kan gå snabbare, kan gå långsammare.)

Hoppas att det hjälper!

edit:

Skrivet av Nioreh83:

Provade den med, men för att kunna använda var man tvungen att köpa en licens för 18 GBP eller något sådant.

Permalänk
Medlem

Att trycka lite på pixeln är ett sätt.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Eftersom pixeln är blå och inte svart är det en pixel som har fastnat, inte en trasig pixel. Fixade det på en kompis skärm av samma modell med hjälp av ett pixelfixprogram. Det är helt enkelt ett program som visar bild på skärmen på ett sånt sätt som har en förmåga frigöra fastnade pixlar. Minns inte exakt vilket jag använde då, men detta: http://udpix.free.fr/index.php?p=dl verkar efter en snabb test väldigt praktiskt. Först hjälper programmet dig att lokalisera pixlarna, för att sedan frigöra dem. När man trycker på start dyker det upp blinkande prickar uppe till vänster. Sätt en sådan över den fastnade pixeln och låt skärmen stå och jobba i ca 30 minuter (Kan gå snabbare, kan gå långsammare.)

Hoppas att det hjälper!

edit:

Provade den med, men för att kunna använda var man tvungen att köpa en licens för 18 GBP eller något sådant.

Ska testa det programmet du länkade och se om det gör någon skillnad, hör av mig efter det ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste man titta hela tiden?

//Lasse

Permalänk

Du kan ju alltid ångra köpet om du köpte den via internet.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Måste man titta hela tiden?

//Lasse

Kolla själv kanske inte är ett måste om du inte vill ha huvudvärk, men om du har en pixel som sitter fast kan det vara värt att prova, sätt bara klipper över den pixelen som sitter fast och låt det stå ett tag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rebbon:

Ingen som har en aning?

Jag är rädd att den typen av inlägg som bara är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen är förbjudna enligt § 4 i reglerna. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Den här gången har jag inte låst din tråd på grund av detta, men tänk på det i fortsättningen.

Permalänk

1.Tryck lite lätt där döda pixeln är och stäng av skärmen medans du trycker och senare sätt på den.
2.Ta varmt vatten på en liten tygbit och tryck på dödda pixeln medans du startar om skärmen.
3.Massera lite lätt där pixeln är i 1 min medans skärmen är på.
4.Ladda ner detta program http://downloads.ziddu.com/downloadfile/12511654/PixelRepaire...
Det var allt, min skärm hade en död pixel men den fixade sig efter ett tag med hjälp att dessa tips.
Lycka Till!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Hoppas att det hjälper!

Häftigt om detta funkar. Hade ingen aning om att man kunde fixa sånt med lite tur. Jag har en pixel som visar typ cyanblå(eller vad nu färgen heter) och svart när skärmen visar rött har jag märkt. Men på en 30" så är det inget som stört. Jag måste leta i 10-20 sekunder för att hitta pixeln trots att jag vet ungefär var den finns.
Funkade detta för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perper:

Hoppas att det hjälper!

edit:

Har kört programmet nu i ungefär 1 timme, ingen skillnad. Har även prövat att ha en penna och en duk och tryckt den lite hårt på skärmen, samt att slå lite på den, ingen skillnad där heller.

Så jag vet inte vad jag ska göra nu, kan inte skicka tillbaka den heller pga BenQ's policy :(.

Annars så får jag väl vänta några månader tills jag har pengar till att köpa en ny skärm om det inte finns några andra alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebbon:

Har kört programmet nu i ungefär 1 timme, ingen skillnad. Har även prövat att ha en penna och en duk och tryckt den lite hårt på skärmen, samt att slå lite på den, ingen skillnad där heller.

Så jag vet inte vad jag ska göra nu, kan inte skicka tillbaka den heller pga BenQ's policy :(.

Annars så får jag väl vänta några månader tills jag har pengar till att köpa en ny skärm om det inte finns några andra alternativ.

Synd att det inte fungerade. Om du har möjlighet att lämna skärmen på under natten skulle jag rekommendera att programmet får stå och tugga. Skam den som ger sig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rebbon:

Om du köpt den via Inets hemsida och fått den hemskickad, dvs. ej hämtat/köpt i deras butik så borde du väl kunna utnyttja din 14 dagars ångerrätt? Bara att höra av dig till Inet och meddela att du vill ångra köpet.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Om du köpt den via Inets hemsida och fått den hemskickad, dvs. ej hämtat/köpt i deras butik så borde du väl kunna utnyttja din 14 dagars ångerrätt? Bara att höra av dig till Inet och meddela att du vill ångra köpet.

Jag kom på det senare själv, men tack för att du påminde mig :P. Ska mejla Inet nu och skriva det :). Tack!

Visa signatur

Permalänk

Låter lite konstigt att du skulle kunna köpa en produkt som är trasig från dag 1, och de tycker att den är för hel för att bli ersatt?

I så fall måste du ju få lämna tillbaka den via ångerrätt, eftersom den enligt dem inte är "trasig"

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Låter lite konstigt att du skulle kunna köpa en produkt som är trasig från dag 1, och de tycker att den är för hel för att bli ersatt?

I så fall måste du ju få lämna tillbaka den via ångerrätt, eftersom den enligt dem inte är "trasig"

Har mejlat dem nu om detta och hoppas att jag får svar snart :).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Gäller detta inte bara varor man ej packat upp och använt?

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikken:

Nope.

"Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den."
Från http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikken:

Jag har för mig att du har rätt att testa varan och att du har 14 dagar på dig att ångra köpet om du är missnöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikken:

Jag har skickat tillbaka en skärm med en röd subpixel och beställt en ny i annan butik utan bekymmer. Detta var dock inte Inet, men hos alla lite större och bra butiker borde det gå.

Var gränsen för användning går vet jag inte. Om skärmen ser använd ut, repor och skit, kanske dom kan vägra. Någon som vet?

Edit: Phukkitt hann svara, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Nope.

"Du har rätt att undersöka varan du har köpt. Men för att kunna ångra köpet måste den vara i så kallat väsentligt oförändrat skick. Ångerrätten gäller även om du har varit tvungen att förändra varan för att kunna undersöka den."
Från http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

Tack för infon! Mycket bra att veta.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera er lite, om nu någon skulle vilja veta :P.

Har fått ett email från Inet och de har godkänt min ansökan om återköp.

Tänker också köpa en annan skärm istället för de pengarna och lite till, en BenQ RL2450HT ^^.

Visa signatur