"Gråskärm" efter några minuters spelande

Permalänk
Medlem

"Gråskärm" efter några minuters spelande

Hej

Jag har problem med att spelet låser sig efter några minuters spelande. Skärmen blir helt grå, eller med vita tunna streck vertikalt på skärmen. Sen tar det typ 10 sek så börjar datorn låta sådär illa och man får reseta datorn.
Kan tilläggas att spelet har börjat lagga något vansinnigt de senaste dagarna, speciellt när det händer en del på skärmen som när man spelar med wizard etc.

Dator har några år på nacken med följande spec (ihopbyggd själv):

AMD Phenom II x3 2,6Ghz
XFX HD 4850 grafikkort GDDR3 512Mb
4Gb Internminne Patriot Viper 400Mhz
Gigabit moderkort MA790X-UD4

En kollega tipsade mig om att göra manuella inställningar i bios för att försäkra sig om att alla komponenter utnyttjas till max, idag är allt på auto. Kan detta vara en lösning?
Jag har en del kunskap om datordelar men är en komplett nolla vad det gäller att konfigurera ihop detta i bios. Har läst en del i manualen för moderkortet men är lite osäker på hur man ska gå till väga...

Jag kör idag spelet på lägsta grafikinställningar utan någon större skillnad och jag har fiber rakt in i huset med 100/10Mbit/sek och cat 6 kabel till datorn. Klockar 94/9,6 på bredbandskollen som sämst...

Har ni några idéer?

Permalänk

Kör du win8 release preview så finns det uppdaterade betadrivisar till ati/amd-korten som löste problemet för mig!
Kör dock 6950, och fick samma trubbel efter att något gått fel med en uppdatering till 12.4. Men som sagt, efter att jag körde in dessa drivers så fungerar allt helt felfritt igen!

Nu kör du nog inte ens win8 dock, så då är ju läget ett annat...

Permalänk
Medlem

Nej, kör med Win 7 och AMD version 12.4.

Tror dock att det kan ha med grafikkortet att göra men blir inte klok på alla busshastigheter och klockfrekvenser som ska ställas in i bios, om man nu behöver det...

Permalänk
Medlem

Jag har fått konstiga artefakter (i windows) sen jag uppdaterade till 12.4, verkar vara något fel med drivrutinen.

Permalänk
Medlem

Jo, men jag börjar misstänka något inställningsfel mer och mer.

Komponenterna hinner inte bli varma innan datorn hänger sig, dessutom är det bara när jag spelar. Hela spelet går ryckigt som bara den, inget flyt alls. Kan det vara någon komponent som kan misstänkas där jag ska börja felsöka? Eller kan jag gjort något generalfel i någon inställning i spelet eller grafik-kortet etc...?

Permalänk

Det är exakt så det var för mig efter uppdatering till 12.4; likadant är det med flera vänner som fick stuttering, krascher (med felmeddelanden om D3D) och gråskärmar efter den uppdateringen... Så testa rollback till 12.1 eller liknande innan du skruvar isär allt och micklar Bios...

Har aldrig ställt in busshastigheter i bios om man inte överklockar och har sig; vilket inte är aktuellt med dina grejer; så släpp hardcorefipplet och koncentrera dig på mjukvarufelsökning istället