Datorn startar upp helt random när jag försatt den i strömsparläge

Permalänk
Medlem

Datorn startar upp helt random när jag försatt den i strömsparläge

Hej! De senaste dagarna har jag istället för att helt enkelt stänga av datorn, försatt den i strömsparläge. Problemet är att den efter kanske några minuter startar upp igen. Någon som vet vad detta kan bero på? Kan även tillägga att mitt Telia Säker Surf är 'trasigt'. Istället för bara en blå trekant består nu ikonen i aktivitetsfältet av en blå trekant och en röd cirkel. När jag försöker genomsöka datorn efter virus händer absolut ingenting. Kan det finnas en koppling?

EDIT: Kanske också skall tillägga att jag fått konstiga blue-screens de senaste dagarna, detta började hända när jag ökat det virtuella minnet till 30000, men efter att jag sänkte det (klickade på 'Låt Windows bestämma') har det ändå förekommit blue-screens. När jag nu säger blue-screens menar jag en blå skärm, men med vit text. Hinner aldrig läsa vad det står, eftersom den endast är där några sekunder.

Tack på förhand!

Visa signatur

Speldator: Asus P8P67 PRO REV B3 || i5 2500K 3,3GHz || Corsair Cooling Hydro H50 || Corsair 8GB 1600MHz || XFX Radeon HD6950 2GB || 1TB Samsung || 1TB WD || Tesla 650W 80+ ||

Permalänk
Medlem

Har samma problem ;/ det där med störmsparläget.

Permalänk
Medlem

Det går att ställa in i bios hur man vill att datorn ska starta, Det kan räcka med lite vibrationer för att tex musen ska reagera och starta upp datorn,
Det är bättre att välja någon speciell knapp på tangentbordet i stället.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Samma sak här fast i Viloläge (hiberbnation). Funkat ett ett tag men nu startar den hela tiden.

Permalänk
Avstängd

Förmodligen har ni Wake On Lan(WOL) etc aktiverat, d.v.s så fort datorn skickar eller tar emot data startar den upp igen..Bättre å stänga av dator totalt

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Ofta så är det någon USB-flash-enhet som gör att datorn aktiveras från strömsparläge. För att åtgärda det går du in på enhetshanteraren och trycker på "möss och andra pekdon" höger klicka på din mus och välj egenskaper. Tryck på fliken energisparfunktioner och avmarkera "tillåt att den här enheten tar datorn ur vänteläge"

Kan även vara så att det är något program eller någon aktivitet som är schemalagd som aktiverar datorn och för att förhindra detta går du in på "Energialternativ" markera ågot av alternativen. För mig finns det energisparläge och balanserat. du trycker på "Ändra schemainställningar" för det alternativ du valt sedan går du in på "Ändra avancerade inställningar". Därefter expanderar du "strömsparläge" och sedan "tillåt väckningstimers" välj sedan "Inaktivera" sen ok.

Hur du ska göra med dina blue screens finns det många alternativ om hur du ska få reda på vilket fel eller vilken komponent/drivrutin som ligger bakom.
För enkel Kedjeinstruktion om hur du ska gå till väga så hänvisar jag dig till en annan tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Ursäktar att jag är väldigt sen med att svara. Jag hoppas att du redan löst dina problem och att du inte behöver min hjälp längre.

Visa signatur

MB : Alienware 04VWF2
Processor : Intel Core i7 920 @ 2x 2.67Ghz
RAM : DDR3 6GB 1600MHz (3x2GB) Tri Channel
Hårddisk : 500Gb Serial ATA (7200RPM)
Grafikkort : Dual 1 GB ATI Radeon HD 5670