Permalänk
Medlem

Tycker det är helt oväsentligt hur lång tid det tar att bygga...Finns ingen mening att stressa med det!
Viktiga är att det blir bra och att man är nöjd + att det är bra om den startar efteråt.

Många trådar här där datorer inte startar...

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

30 minuter~ om allt bara ska in och fungerar. Kanske till och med går fortare jag vet inte.
1-2 timmar om man ska dra snygga kablar

edit: Sen beror det helt klart på vad det är för chassi, ett litet tajt chassi blir genast mkt svåra att pilla i än vad det är om man har ett stort chassie där man får in hela handen för att stoppa in hårddiskar, ram etc.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

i skolan byggde jag ihop en dator på ca 30-40 minuter. men min egna dator och kompisarnas datorer jag byggt har jag spenderat ett antal timmar på, särskilt min egen. den tog ca 4 timmar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Att bara slänga ihop en dator kan man göra på en kvart, men om man är noga med kabeldragning och sånt så tar det timmar, särskilt när man måste ägna ett bra tag med att ta bort bitumenplattan på R3ans sidopanel för att 24 pin kabeln ska få plats där bak.

Ska du sen dessutom sleeva och stå i så tar det dagar. Själv har jag ägnat hela kvällen till bygget och halva natten till installationer av min nya dator. Och självklart fungerar inte fläkt-styrningen till processorkylaren så här sitter jag med en 2200rpm turbodator, känner vinddraget av den på 2 meters håll x)

Att bygga en dator, tar, för mig, en hel weekend.
Plocka upp grejerna, fundera på kabeldragning, och bara sitta med allt framför sig.
Fundera hur man skall lösa allting

Det är DATORBYGGE närr det är som trevligast. Ingen stress, bara njuta!!

Permalänk
Medlem

Ett par timmar minst, brukar avsätta en helg till att få igång allt.

Det brukar bli ett par speciallösningar för att få dit fläktfilter om det inte finns med som standard på t.ex. sidoplåten och kabeldragning om det ska bli snyggt.

Sist fick vi t.ex. borra upp hålen i alla fläktfiltren för att de hade samma dimension som fläktarnas hål, dvs skruvarna gängade fast i dem också, vilket inte var så praktiskt X) Sen fick jag montera ur nätagget då det visade sig vara lite klent så det började pipa i komponenterna på det, blev inmontering av ett nytt lite starkare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Sätta i komponenterna = 10-20 minuter kanske
Kabeldragning = Timmar

Permalänk

VARFÖR STRESSA!!!!!

Permalänk

Haha, varje gång sweclockers testar ett nytt chassi eller nåt så säger de "gick helt ok, tog 15min" typ, för mig tog det senast typ en hel fredag (typ 18.00-00.00) att nästan bli klar med datorn, och då har jag ändå byggt och mekat med datorer i många år

nae det klart att om man skyndar sig och tar bygget seriöst att det går snabbt när man är van, men det är mycket roligare att gröta sig in i detaljer som fläktar och meka med kylare och sånt )))))

Permalänk

Runt 40-60 minuter, med kabeldragning inkluderat. Jag tänker dock mest på kabeldragning som någonting rent funktionellt som gör det enklare att städa och förbättrar luftflöde. Ska jag bry mig mer om utseende så tar det lite längre tid.
Sedan kan det alltid framkomma oförutsedda problem, som löjliga förpackningar eller att jag lyckas skada mig (händer ändå ganska ofta....chicks dig scars). Ganska vanliga problem är ju kylarens backplate (dock så har jag lärt mig att kolla innan jag monterar den nu) och ibland inbyggda WiFi-adaptrar som ska skruvas in på baksidan av moderkortet av någon jävla anledning.

Permalänk
Medlem

för en som mig som har 10 årserfarenhet som hobby tar det ca 2 timmar att bygga snyggt men för att bara bygga utan att tänka på hur snygga kablrana ska vara kan det tar mindre än en timme

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk

Det är som sagt att det är roligare att : " gröta till det"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av settdmesta:

Att bygga en dator, tar, för mig, en hel weekend.
Plocka upp grejerna, fundera på kabeldragning, och bara sitta med allt framför sig.
Fundera hur man skall lösa allting

Det är DATORBYGGE när det är som trevligast. Ingen stress, bara njuta!!

Håller helt med, det är bygget och göra allt najs om är höjdpunkten, utom när saker strular. Som min H100 tex, den låter som en kaffekvarn och datorn hittar inte en av mina SSDer. Men men, desto roligare när man lyckas lösa det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av settdmesta:

Att bygga en dator, tar, för mig, en hel weekend.
Plocka upp grejerna, fundera på kabeldragning, och bara sitta med allt framför sig.
Fundera hur man skall lösa allting

Det är DATORBYGGE närr det är som trevligast. Ingen stress, bara njuta!!

Stressar inte på något sätt men att bygga en dator tar långt ifrån en helg.. Om man räknar in installation av windows och annat så tar det max 4-5 timmar. Själva ihopsättandet av hårdvaran tar kanske en timme om man tar tid på sig. Det jobbigaste i mitt senaste bygge var att få den förbannade CPU kylaren på plats.. Var tvungen att göra om det två gånger innan man fick den på plats

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds