CERN presenterar Higgs-resultat, Comic Sans hamnar i fokus

Permalänk

Tänkte bara säga till alla som undrar varför det är så hatar är inte för att det är det fulaste finns många som är mycket fulare men snarare för att många använder det i helt fel samanhang och speciellt då med comic är att det väldigt vanligt också.

Sen lite mer OnT är väl att dem som jobbar med det här säkert kan it också och att dem kanske tog den fonten för att få lite gratis publicitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hahaha, jag hoppas att de som faktiskt klagar skämtar.
Vill inte kränka någon men i mina ögon är det bara personer med aspergers som stör sig på det.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Nae, jag tror absolut inte de trollade 50+:are verkar gilla det teckensnittet. Och professorer brukar oftast ligga ovanför det strecket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Ubuntu font är helt klart det snyggaste typsnittet.

http://ulyssesonline.com/wp-content/uploads/2010/12/ubuntufon...

Edit: För att åtminstone gå lite OnTopic så förstår jag inte vad problemet med Comic Sans är, så barnslig är den väl endå inte.

Roboto är rätt trevligt också (Android ICS+)

Permalänk
Medlem

Helvetica är och kommer alltid vara det snyggaste i mina ögon, men sen är vi ju alla olika...

Men håller fullständigt med att comic sans känns som något "forskningsarbete" man gjorde på mellan/högstadiet

Mvh

Permalänk
Skrivet av rektor:

Actually, we observed a new state at 125 GeV and it seems consistent with a Standard Model Higgs boson. We have NOT discovered the SM Higgs boson because we simply haven't confirmed that this new particle is the SM Higgs because we're only looking at mass itself. It could be something else with a mass of 125 GeV. To actually claim it is the SM Higgs, we need to confirm that it has spin 0, the right coupling ratios, etc. And that's what I'm working on right now. But it is very exciting because we have discovered new physics.

Coupling ratios = halverings tider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Helvetica är och kommer alltid vara det snyggaste i mina ögon, men sen är vi ju alla olika...

Men håller fullständigt med att comic sans känns som något "forskningsarbete" man gjorde på mellan/högstadiet

Mvh

Kanske var det mellanstadie-elever som hjälpte till med forskningen på CERN?

Hålller för övrigt med om att Roboto är ett mycket trevligt typsnitt.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk

Helvetica för all framtid.

Permalänk

Comic Sans får all text att likna en kalasinbjudning (gjord i PP) man fick i mellanstadiet, och har man otur/fel umgänge kan man få dessa fortfarande.

Ban comic sans!

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Inaktiv

Bara för att ingen annan gjort det måste jag länka den här:

COMIC SAAAAAAANNS!!!

Permalänk
Medlem

/humour
kanske ta och köpa ett par?
/endhumour

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Coupling ratios = halverings tider?

nope. Halveringstid är half life.

hittader

Citat:

(Coupling ratio) The percentage of optical power transferred to the secondary output port of a coupler relative to the total power of the primary and the secondary output ports.

*edit* läste det igen och är nog i helt fel sammanhang.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Fysiker är inte direkt kända för att vara jätteseriösa, utan brukar faktiskt vara ganska skämtsamma. En av anledningarna att jag sökt till teknisk fysik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Ah tusan, du hann före. jag tänkte precis på just den där bilden.

Permalänk
Medlem

Får kontra med den här

Permalänk

Rätt rolig nyhet

Men jag antar att jag är rätt så ensam att vara typsnittsblind så detta är ju inget jag uppfattade när jag läste pressmeddelandet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WeeMaan:

Ubuntu font är helt klart det snyggaste typsnittet.

http://ulyssesonline.com/wp-content/uploads/2010/12/ubuntufon...

Edit: För att åtminstone gå lite OnTopic så förstår jag inte vad problemet med Comic Sans är, så barnslig är den väl endå inte.

Helvetica är klart det snyggaste typsnittet.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Att använda Comic Sans är en synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Roboto är rätt trevligt också (Android ICS+)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/cf/Roboto.png

No slashed 0 = meh

Skrivet av htux:

Ganska fin, tycker dock mer om Ubuntu fonten eller Android fonten med slashed 0

Ubuntu och Android fonten med slashed eller mono

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Kogster:

nope. Halveringstid är half life.

hittader

*edit* läste det igen och är nog i helt fel sammanhang.

Jag borde kunna detta som nyss hade detta i skolan, men vad betyder coupling rarios då?

Permalänk
Medlem

alla som använder comic sans är våldtäktsmän... åtminstone grafiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Känns som att många hatar på Comic Sans utan att veta varför, ungefär som att hata Apple bara för att.

Fast det är inte riktigt samma sak, tycker helt enkelt bara att Comic Sans ser riktigt tråkig ut. Men visst Comic Sans har blivit någon slags kändis bland fonts och något av ett hatobjekt. Hur som helst så tycker jag att det är väldigt befogat eftersom det i ärlighetens namn ser ut som skit.

Permalänk
Medlem

Comic Sans är det inge fel på, bara överhypat. Faktiskt så är de ett av de bästa typsnitten för folk med dyslexi.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

text som text, att folk hypas över comic sans visar tydlig brist på intelligens, och allmän zombiefiering av all fluorid vatten de förtärt.
Är texten informativ så skiter ja fullständigt i hur den presenteras på.

Jag är jätte glad över dessa nyheter, för det kommer eventuellt kunna bevisa parallella universum samt tankekraft och allt annat gott som pessimister ser ner på.. Jag väntar ivrigt!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Fast det är inte riktigt samma sak, tycker helt enkelt bara att Comic Sans ser riktigt tråkig ut. Men visst Comic Sans har blivit någon slags kändis bland fonts och något av ett hatobjekt. Hur som helst så tycker jag att det är väldigt befogat eftersom det i ärlighetens namn ser ut som skit.

Visst kan det se tråkigt ut i vissa sammanhang men jag har väldigt svårt för att "hata" ett typsnitt.
Inget jag skulle använda för att skriva en bok kanske men när det bara är ett par rader text tycker jag inte det spelar så stor roll.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Jag hade förväntat mig att dom använder 'Computer Modern' typsnittet skapat av Donald Knuth som även skrev TeX som används av hela den akademiska världen för vetenskapliga whitepapers.

Stämmer inte helt. De som skriver i Word kör på Times så det är också accepterat. Tittar man på stilguiden för hur man skriver rapporter brukar just Times vara rekommenderat. Det är långt ifrån alla som använder TeX trots att det ofta är bättre än Word för just artiklar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kärnfysiklaboratoriet CERN presenterar nya resultat, som mycket väl kan vara den efterlängtade Higgsbosonen. Världens IT-fantaster fastnar dock för något helt annat – presentationens typsnitt Comic Sans.

Läs artikeln

Okej att The Verge skrev om det som en sidogrej (de skrev även om det hela i en annan post för att belysa det mer seriöst), men att SWEC gör det? Tycker detta är något av en trollpost från dig Emil Björklund och ett lågvattenmärke för SWEC generellt. Och att det inte är SWEC:s "grej" att skriva om? Skriv då inte om det eller gör något bättre av det istället för denna snabbskrivna trollpost.

-1.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

/humour
kanske ta och köpa ett par?
/endhumour

Gillar kommentarerna till produkten på deras sida.

Skrivet av Tommie:

Okej att The Verge skrev om det som en sidogrej (de skrev även om det hela i en annan post för att belysa det mer seriöst), men att SWEC gör det? Tycker detta är något av en trollpost från dig Emil Björklund och ett lågvattenmärke för SWEC generellt. Och att det inte är SWEC:s "grej" att skriva om? Skriv då inte om det eller gör något bättre av det istället för denna snabbskrivna trollpost.

-1.

Jag är en medlem som uppskattar att det skrivs ibland lite roligare nyheter. Det gör att vardagen blir lite trevligare och roligare.

+1 på nyheten.

Permalänk
Medlem

Ja det här var ju lite komiskt, men kan inte riktigt se någon sans i det hela.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

För mig är Comic Sans seriöst,

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE