Permalänk
Medlem

Lägsta lågprofilkortet?

Hej Forumet!

Jag håller på att knepa ihop en dator i en boklåda och för tillfället innehåller den en E-350. Jag funderar dock på om den ska få leva vidare genom en uppgradering så skulle möjligheten till *-bridge-CPU + diskret GPU vara trevlig. Men här kommer ett problem, lådan jag använder har väldigt begränsat utrymme och jag tror inte att ett lågprofilskort av standardsnitt ryms på höjden.

Är det någon som känner till något lågt kort, egentligen behövs bara en port ut och varje millimeter räknas. Ju bättre prestanda desto trevligare men förstår att prestandan nog i det närmaste kryper under den interna grafiken i den storleken. Vad tror ni, finns det något låg-lågprofilkort med ok-prestanda? Alternativt dålig prestanda som klarar 24p korrekt?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha diskret grafik, CPUintegrerad grafik klarar film utan problem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Hej Forumet!

Jag håller på att knepa ihop en dator i en boklåda och för tillfället innehåller den en E-350. Jag funderar dock på om den ska få leva vidare genom en uppgradering så skulle möjligheten till *-bridge-CPU + diskret GPU vara trevlig. Men här kommer ett problem, lådan jag använder har väldigt begränsat utrymme och jag tror inte att ett lågprofilskort av standardsnitt ryms på höjden.

Är det någon som känner till något lågt kort, egentligen behövs bara en port ut och varje millimeter räknas. Ju bättre prestanda desto trevligare men förstår att prestandan nog i det närmaste kryper under den interna grafiken i den storleken. Vad tror ni, finns det något låg-lågprofilkort med ok-prestanda? Alternativt dålig prestanda som klarar 24p korrekt?

Köp Trinity när det kommer. Kraftigare än de flesta lågprofilkorten (Llano är redan det..så..ja), vilket gör det totalt onödigt att använda diskret grafik...
Vad jag vet så kör Llano med 29,xxx fps (Exakt alltså), vilket borde innebära att Trinity gör det. Intel's CPU-er rekommenderas ofta inte till HTPC'er, då de inte klarar av det och "hackar". Inget jag själv kan uttala mig om men

Alltså, skit i diskret grafikkort och köp antingen Llano eller kommande Trinity. Krossar Intel på grafikfronten (Något klenare CPU, absolut ingenting du kommer märka), problemet kan vara värmen (Behöver kylas, 100W) (För A8-3870K, som är värstingen)

Edit*
Blir inte många kronor:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1989881/2012-07-04

Rekommenderar dock om du går på detta spåret att vänta på Trinity

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Rekordmedlem

Kör på integrerade grafiken eller skaffa en "bandkabel med sockel" så du kan lägga grafikkortet.
http://www.amazon.com/PCI-E-Express-Riser-Flexible-Cable/dp/B...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Varför vill du ha diskret grafik, CPUintegrerad grafik klarar film utan problem.

Saken är inte att den integrerade grafiken inte duger till det mesta, min tanke är helt enkelt om det finns något låg-lågprofilkort med prestanda ÖVER den integrerade grafiken. Då syftar jag på Intels grafik, AMDs antar jag ligger rätt hyfsat jämfört med de flesta lågprofilkort.

Skrivet av SuperSverker:

Köp Trinity när det kommer. Kraftigare än de flesta lågprofilkorten (Llano är redan det..så..ja), vilket gör det totalt onödigt att använda diskret grafik...
Vad jag vet så kör Llano med 29,xxx fps (Exakt alltså), vilket borde innebära att Trinity gör det. Intel's CPU-er rekommenderas ofta inte till HTPC'er, då de inte klarar av det och "hackar". Inget jag själv kan uttala mig om men

Alltså, skit i diskret grafikkort och köp antingen Llano eller kommande Trinity. Krossar Intel på grafikfronten (Något klenare CPU, absolut ingenting du kommer märka), problemet kan vara värmen (Behöver kylas, 100W) (För A8-3870K, som är värstingen)

Edit*
Blir inte många kronor:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1989881/2012-07-04

Rekommenderar dock om du går på detta spåret att vänta på Trinity

Någon lågvoltad Trinity är nog ett klart alternativ då jag redan idag kör AMD och Trinity skulle vara ett stort steg uppåt prestandamässigt. Troligen kan de vara tillräckligt bra på CPU-delen också men det är just CPU-delen som fått mig att välja bort Llano i den här klassen. Brazos klarar de enkla uppgifterna men de mindre Llano är inte värda uppgraderingen och de kraftigare drar lite mycket ström för vad de ger extra i CPU-styrka.

Såg tipset på processor och den är ju väldigt bra men nätagget jag byggt in är på 65W...

Skrivet av mrqaffe:

Kör på integrerade grafiken eller skaffa en "bandkabel med sockel" så du kan lägga grafikkortet.
http://www.amazon.com/PCI-E-Express-Riser-Flexible-Cable/dp/B...
http://ecx.images-amazon.com/images/I/31960nkeVeL._SS500_.jpg

Det här var en bra idé! Tyvärr är min lilla låda lite liten för till och med den lösningen men till andra byggen en tänkvärd lösning helt klart. Är dessutom svag för att beställa saker via eBay, fått många små skatter därifrån för nästan ingenting.

Men åter till huvudfrågan, finns det något låg-lågkort med bättre prestanda än den interna grafiken i *-bridge?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det här var en bra idé! Tyvärr är min lilla låda lite liten för till och med den lösningen men till andra byggen en tänkvärd lösning helt klart. Är dessutom svag för att beställa saker via eBay, fått många små skatter därifrån för nästan ingenting.

Men åter till huvudfrågan, finns det något låg-lågkort med bättre prestanda än den interna grafiken i *-bridge?

http://www.sweclockers.com/galleri/6863-itx-workstation

Med tanke på tipset ovan lite pill men.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1309844

Detta är väl en av de bättre grafikkorten för lågprofil

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s89879373&cols=&o=produ...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Bra tips men inte riktigt vad jag var ute efter, jag ville ha ett LÅGT kort, dvs lägre än vanlig lågprofil men samtidigt starkare än interna grafiken i Intelprocessorer. Men nu har jag börjat inse att det troligen inte finns och då är det mer av akademiskt intresse att jag nu vill veta om det överhuvudtaget finns ultralåga kort med kanske bara en grafikport.

I övrigt så borde den där breda PCIe-förlängningen funka om jag skulle bestämma mig för att ha ett vanligt grafikkort fast externt med sladden som koppling Kommer nog inte ske, men en kul tanke ändå..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Bra tips men inte riktigt vad jag var ute efter, jag ville ha ett LÅGT kort, dvs lägre än vanlig lågprofil men samtidigt starkare än interna grafiken i Intelprocessorer. Men nu har jag börjat inse att det troligen inte finns och då är det mer av akademiskt intresse att jag nu vill veta om det överhuvudtaget finns ultralåga kort med kanske bara en grafikport.

I övrigt så borde den där breda PCIe-förlängningen funka om jag skulle bestämma mig för att ha ett vanligt grafikkort fast externt med sladden som koppling Kommer nog inte ske, men en kul tanke ändå..

Jag förstår inte riktigt, det är ju standarder vi snackar om. Full-höjd, och lågprofil, det finns inget mindre än så. Det är i så fall mobile-grafikkortskretsar?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag förstår inte riktigt, det är ju standarder vi snackar om. Full-höjd, och lågprofil, det finns inget mindre än så. Det är i så fall mobile-grafikkortskretsar?

Now we're talking!

En mobilkrets som kan hållas liten vore perfekt! Och ja, jag vet att det är standarder vi pratar om men ibland släpps ju standardbrytande produkter och det är en sån jag letar efter.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Now we're talking!

En mobilkrets som kan hållas liten vore perfekt! Och ja, jag vet att det är standarder vi pratar om men ibland släpps ju standardbrytande produkter och det är en sån jag letar efter.

Det enda jag kan komma på är om du köper en mobil-grafikkrets på Ebay (Typ 7970M :3) och sen..kopplar den till din vanliga dator?

Men jag hittar inte vad det är för kontakt, eller om det ens är möjligt. Hade varit häftigt dock

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det enda jag kan komma på är om du köper en mobil-grafikkrets på Ebay (Typ 7970M :3) och sen..kopplar den till din vanliga dator?

Men jag hittar inte vad det är för kontakt, eller om det ens är möjligt. Hade varit häftigt dock

Efter lite sökningar så verkar det tyvärr inte vara möjligt, grafikkorten ter sig moderkortsspecifika eller åtminstone så har de en anslutning jag inte känner igen. Många trådar angående detta slutar snabbt med att "nej, det går inte" så dags att ge upp den planen. Alternativet då är att skaffa innanmätet till en hel laptop och modda ihop i en egen låda. En ganska tilltalande tanke faktiskt då man kan strunta i tangentbord och sånt då. Hmm.. kanske framtida projekt det med

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta laptopkort ansluts via pci express de med, det är bara en mindre sockel, det som är special brukar vara kylningen, där skiljer det ofta mycket i hur det är löst mekaniskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta laptopkort ansluts via pci express de med, det är bara en mindre sockel, det som är special brukar vara kylningen, där skiljer det ofta mycket i hur det är löst mekaniskt.

Jag förstår inte varför jag inte kan hitta någon information om detta på nätet? Det vore ju klockrent att ha en laptop-GPU i en strömsnål HTPC. Det finns ju färdiga lösningar med det men de har ju då även laptopkomponenter i övrigt. Har du någon mer information eller länk får du gärna visa den, jag har börjat bli skeptisk till hela projektet..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Och du kommer säkert få mycket nöje med det, men det skulle tyvärr inte rymmas i lådan jag använder (ej ett riktigt chassi). Vill ha lägre kort! Detta gäller dock en framtida uppgradering, inte till nuvarande E-350 då CPU-delen skulle flaska de flesta GPUer på marknaden (möjligen en crossfire-konfiguration, men inte annars).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Videoapan:

Jag förstår inte varför jag inte kan hitta någon information om detta på nätet? Det vore ju klockrent att ha en laptop-GPU i en strömsnål HTPC. Det finns ju färdiga lösningar med det men de har ju då även laptopkomponenter i övrigt. Har du någon mer information eller länk får du gärna visa den, jag har börjat bli skeptisk till hela projektet..

Men egentligen varför ? Den integrerade grafiken räcker med råge och blir över om man kör amd eller nvidia, intel har ju sina problem med fillmuppspelning, men nån gång kanske de fixar den buggen.
Det känns inte som ett jättebehov egentligen att stoppa in nått "mittemellanklass" laptopkort i en htpc, endera så bygger man en htpc, klarar den film vilket de som är amd eller nvidibaserade gör fint så är de ju bra nog för ändamålet.
Eller så bygger man en liten spel/lan burk, och då krävs det ändå ett fullstort grafikkort för att få prestandan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men egentligen varför ? Den integrerade grafiken räcker med råge och blir över om man kör amd eller nvidia, intel har ju sina problem med fillmuppspelning, men nån gång kanske de fixar den buggen.
Det känns inte som ett jättebehov egentligen att stoppa in nått "mittemellanklass" laptopkort i en htpc, endera så bygger man en htpc, klarar den film vilket de som är amd eller nvidibaserade gör fint så är de ju bra nog för ändamålet.
Eller så bygger man en liten spel/lan burk, och då krävs det ändå ett fullstort grafikkort för att få prestandan.

Lite för att få mellanspannet. Ett laptopkort har betydligt lägre elförbrukning och är betydligt bättre än den inbyggda grafiken i exempelvis celeron eller pentium och skulle där vara ett bra komplement. Visst de burkarna klarar 1080p men exempelvis inte 24p (som du redan nämde). De Nvidiabaserade du pratar om har ju i stort sett en laptoplösning på moderkortet i form av grafikchip och jag håller med om att det nog egentligen är något sådant jag är ute efter, jag vill bara kunna välja själv och få upp prestandan lite mer om jag skulle känna för det. Toppkorten bland bärbara klarar ju trots allt av samtliga spel på marknaden i ok detalj etc, min gamla laptop med mobility radeon HD2400 klarar av en hel del och då är det tokgammalt i sammanhanget.

Så för lättare spelsessioner till låg belastning och minimalt utrymmeskrav så vore laptopGPU i stationär åtminstone i min värld riktigt trevligt. Det motsvaras väl av PCI-e-kort i låg- till mellanklass och där finns det många icke-hardcore-spelare.

Hade du någon information angående om detta var möjligt? (du antydde det lite i första posten angående PCI-e där)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Rekordmedlem

Jag antar att det finns nån adaptor att köpa på ebay, annars får man väl löda ihop en själv, socklarna finns nog att köpa, det är bara att förbinda dem, en bandkabel eller ett kretskort så blir det en adapter, sedan så finns det väl även moderkort till bärbara att köpa löst, och man ska hålla sig borta från intel om man ska bygga htpc,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag antar att det finns nån adaptor att köpa på ebay, annars får man väl löda ihop en själv, socklarna finns nog att köpa, det är bara att förbinda dem, en bandkabel eller ett kretskort så blir det en adapter, sedan så finns det väl även moderkort till bärbara att köpa löst, och man ska hålla sig borta från intel om man ska bygga htpc,

Mycket antaganden här och hur mycket jag än googlar så verkar det som att de enda som lyckats med detta är utvecklare och hårdvaruföretag. Vet du något konkret får du gärna tipsa om det för jag hittar då ingenting.

Varför inte intel till HTPC? De är de mest strömeffektiva och tillsammans med Nvidia Ion eller diskret grafik så klarar de ju allt. (OK, Ion-plattformen är rätt vek på CPU-sidan men jag förstår inte Intelhatet i HTPC förutom 24p-buggen. Allt som inte GPU-accelereras blir ju apslött på AMD. Trinity lär dock svänga över till AMDs fördel på de flesta punkter om de kan hålla ner förbrukningen)

Jag menar inte att vara spydig men jag har letat ganska länge efter information nu (och inte byggt ihop burken som jag egentligen planerat) och ger snart upp igen...

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Mycket antaganden här och hur mycket jag än googlar så verkar det som att de enda som lyckats med detta är utvecklare och hårdvaruföretag. Vet du något konkret får du gärna tipsa om det för jag hittar då ingenting.

Varför inte intel till HTPC? De är de mest strömeffektiva och tillsammans med Nvidia Ion eller diskret grafik så klarar de ju allt. (OK, Ion-plattformen är rätt vek på CPU-sidan men jag förstår inte Intelhatet i HTPC förutom 24p-buggen. Allt som inte GPU-accelereras blir ju apslött på AMD. Trinity lär dock svänga över till AMDs fördel på de flesta punkter om de kan hålla ner förbrukningen)

Jag menar inte att vara spydig men jag har letat ganska länge efter information nu (och inte byggt ihop burken som jag egentligen planerat) och ger snart upp igen...

Kan du inte vissa en bild på ditt bygge? verkar rätt litet om ett low end inte passar? "kanske" kan hjälpa dig.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Videoapan:

Mycket antaganden här och hur mycket jag än googlar så verkar det som att de enda som lyckats med detta är utvecklare och hårdvaruföretag. Vet du något konkret får du gärna tipsa om det för jag hittar då ingenting.

Varför inte intel till HTPC? De är de mest strömeffektiva och tillsammans med Nvidia Ion eller diskret grafik så klarar de ju allt. (OK, Ion-plattformen är rätt vek på CPU-sidan men jag förstår inte Intelhatet i HTPC förutom 24p-buggen. Allt som inte GPU-accelereras blir ju apslött på AMD. Trinity lär dock svänga över till AMDs fördel på de flesta punkter om de kan hålla ner förbrukningen)

Jag menar inte att vara spydig men jag har letat ganska länge efter information nu (och inte byggt ihop burken som jag egentligen planerat) och ger snart upp igen...

Att göra en egen adapter lär inte vara omöjligt om man håller på med elektronik som hobby, det är 2 kontakter av olika storlek som ska förbindas, problemet är nog snarast att lösa kylningen, sedan kan det ju kosta lite att göra det, men särskilt svårt rent tekniskt är det inte, jag förmodar att marknaden/behovet är liten, annars hade de nog funnits lättåtkomliga, om man verkligen avser en htpc så varför skulle man ens överväga intel? de är inte bra på det, tegra är vettigare i så fall, eller amds nästan helt färdiga lösningar, men intel har bara cpumuskler, skiter i sin grafikbugg och kostar mycket pengar så de passar inte in där just nu, att trycka i ett laptopspelkort är inte htpc aktigt heller, en htpc ska helst inte dra en massa ström, det intel borde göra är att släppa en atom med vettig integrerad grafik där hela systemet inte drar över 10W så är de med på banan för htpc igen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.