Inget Adobe Flash för Android 4.1 "Jelly Bean"

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Hur vet den vad som är banner och vad som är innehåll? Idag med Flash så är det lätt att blocka sådant då man vanligen vet om man vill ladda Flashinnehåll eller inte. Om det är inbakat i HTML-kod så finns det inget lika lätt sätt att identifiera vad som är reklam eller inte.

Att slippa jobbiga banners är inget Flashargument i sig, mest en rolig bieffekt av att det kräver en extern plugin.

Är det verkligen så svårt? Borde inte vara svårt att skriva ett ad-block program för att stoppa canvas, video eller audio-taggar. Gissningsvis så bör stora delar av reklamen komma som någon form av javascript vilket också går att blocka.

Edit:
Skall tilläggas att reklam via tex iFrame inte är något problem att göra sig av med heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Jag blir nyfiken, nämna några sidor. Har aldrig stött på en webbsida som inte fungerat med min iPhone.

Tja, många sidor som liknar youtube men med fokus på vuxet innehåll använder flash, ska jag vara ärlig så är det väl mest vuxen-relaterad sidor, både när det gäller fredagsmys och övrig verksamhet.
Många statliga bostadsbolag använder flash på sina sidor för att visa lägenheter etc (mycket segt och onödigt, men det ser "coolt" ut...) sen så är det även så att elib aka streamade ljudböcker från biblioteken använder flash. Sidor som riktar sig mot yngre, mer uppdaterade användare är nog snabbare på att byta ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Är de verkligen flash?
Antar att jag också tittat på flash då, jag antog att det var html5...
Lite oväntat faktiskt!

Varför skulle det vara otippat, livestreams har väl varit överlag betygligt enklare att köra i flash i modern tid än i html5 som ändå är brutalt nytt i sammanhanget?

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

1. Chrome är default-browser i 4.1, den använder inte Adobe Flash i 4.1.

2. Den gamla Browser finns på Playstore och går att installera i 4.1.

4. Firefox har stöd för Adobe Flash, bara att köra den.

När Adobe paketet försvunnit från Playstore får man väl se till att ha en apk sparad och installera den osignad, och såsmåningom blir Flash obsolete fulltsändigt så då spelar det ingen roll.

3 är överskattat

Permalänk
Medlem

Tänk så mycket ström vi kommer spara på våra android mobiler.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Bara det att Android är bättre på HTML5 också, se mitt test ovan ....

Jaha..och det har inget alls att göra med att fanboys gnällde om att iphone inte kunde köra flash

Permalänk
Medlem

Är inte helt omöjligt att nästa generations flash kommer gå att köra på android med chrome genom PPAPI
http://blogs.adobe.com/flashplayer/2012/02/adobe-and-google-p...

Permalänk
Medlem

Skön nyhet ^^
Flash hör inte hemma på webben. Och särskilt inte i telefoner!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Nä, blir ingen uppdatering till jelly-bean för mig... Utan flash försvinner ju halva grejen med Android.

Så till slut kan du inte göra mycket eftersom flash kommer försvinna helt, är skrotat till PC med

Skrivet av the squonk:

Bara det att Android är bättre på HTML5 också, se mitt test ovan ....

Vart står det? http://html5test.com/results/mobile.html
Android ligger på 5:e plats, iOS på 3:e

Skrivet av Meto:

Är inte helt omöjligt att nästa generations flash kommer gå att köra på android med chrome genom PPAPI
http://blogs.adobe.com/flashplayer/2012/02/adobe-and-google-p...

Nästa generation av något som de inte utvecklar mer? Hur går det till?

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Vart står det? http://html5test.com/results/mobile.html
Android ligger på 5:e plats, iOS på 3:e

Du är inte medveten att webbläsaren i Android går att byta? Många modeller använder inte 'stock' läsaren, utan Opera Mobile eller Firefox i stället som är först och andra på listan. Användare kan även installera dessa själva. Chrome för Android ligger lika med Opera Mobile (men sidans administratörer har inte ännu updaterat listan för att inkludera denna).

Med andra ord, första, andra, och tredjeplats (efter updatering) används av webbläsare tillgängliga för Android. iOS Safari hamnar därmed på fjärde plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Nä, blir ingen uppdatering till jelly-bean för mig... Utan flash försvinner ju halva grejen med Android.

Flash fungerar helt utmärkt i 4.1:

(löjligt liten spelare och inzoomat = kass kvalitet, går som vanligt att spela fullskärm i full kvalitet)

Chrome är INTE default browser i 4.1, bara i Nexus 7 (dvs tablet). Chrome har inte stöd för flash, default i 4.1 har det (liksom nästan alla andra webläsare på Play)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Du är inte medveten att webbläsaren i Android går att byta? Många modeller använder inte 'stock' läsaren, utan Opera Mobile eller Firefox i stället som är först och andra på listan. Användare kan även installera dessa själva. Chrome för Android ligger lika med Opera Mobile (men sidans administratörer har inte ännu updaterat listan för att inkludera denna).

Med andra ord, första, andra, och tredjeplats (efter updatering) används av webbläsare tillgängliga för Android. iOS Safari hamnar därmed på fjärde plats.

Och du är inte medveten om att både Opera, Firefox och Chrome finns till iOS tydligen, på 1:a & 2:a plats står det to.m "Multiple platforms", inget specifikt vilken hårdvara de körts på

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Skrivet av Enity:

Då är det bara att vänta på att java försvinner med så vore världen något bättre.

En del spel som tex. det populära Minecraft är baserat på Java.
Du vill alltså att de ska skriva om all kod till Minecraft?

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absurd:

Och du är inte medveten om att både Opera, Firefox och Chrome finns till iOS tydligen, på 1:a & 2:a plats står det to.m "Multiple platforms", inget specifikt vilken hårdvara de körts på

Firefox finns än så länge inte till IOS eftersom att Mozilla inte gillar Apple och deras metoder. Mozilla gillar Android eftersom det ligger under open source rättigheter och att Android använder en form av Linux vilket medför till att Mozilla kan använda sin egen Gecko motor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Firefox finns än så länge inte till IOS eftersom att Mozilla inte gillar Apple och deras metoder. Mozilla gillar Android eftersom det ligger under open source rättigheter och att Android använder en form av Linux vilket medför till att Mozilla kan använda sin egen Gecko motor.

Och detta är...?!

http://itunes.apple.com/se/app/firefox-home/id380366933?mt=8

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Det är en syncknings app och inte webbläsaren. Eftersom att Apple inte tillåter Mozilla och vice versa.

https://www.mozilla.org/en-US/mobile/home/faq/

Permalänk
Medlem

varför har inte mobiler support för flash ..

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Det är en syncknings app och inte webbläsaren. Eftersom att Apple inte tillåter Mozilla och vice versa.

https://www.mozilla.org/en-US/mobile/home/faq/

Blir hur som helst väldigt motsägelsefullt men tanke på vad du sa, varför ens göra den i så fall?

Skrivet av oi-bastard:

varför har inte mobiler support för flash ..

För att det är ett sunkigt föråldrat system som suger prestanda och batteri och som äntligen försvinner

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Medlem

Fråga Mozilla själva.
Det som är det knepiga i det hela är att Apple äger alla rättigheter över IOS och kan ställa exakt vilka krav som helst. Det är det som Mozilla inte gillar. Mozilla hade tillgång att bygga en webbläsare till IOS en gång i tiden och sedan ändrade Apple sina regler och helt plötsligt fick inte Mozilla finnas. Det handlar inget om att Mozilla inte kan skapa sin webbläsare på plattformen. Istället så erbjuder man en tjänst som innebär att kunderna kan använda sin historik på IOS. Det är samma sak som om du tittar på Chrome för IOS. Chrome får inte använda sin egen motor enbart för att Apple säger att det skrider mot deras regler utan Chrome är bara en app(skal). Därmed har Mozilla fokuserat på Android eftersom Android bygger på en Linux kärna och Mozilla:s Gecko motor bygger på Linux samt att Android:s regler riktar sig mot open source.

Sedan finns det ett projekt hos Mozilla som går under namnet B2G. Tanken med projektet är att inte låsa in användaren i ett specifikt OS. Sedan hur Apple och Microsoft ser på det hela vet man inte än. Eftersom det skall kunna användas på de flesta telefonerna.

Permalänk
Medlem

Hela Cupertino skrattar väl just nu

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Och när är det dags att vi förbjuder fordon för att skynda på utvecklingen av teleportering
Kan vara drygt att behöva sätta sig vid datorn när man upptäcker att hemsidan man vill åt innehåller flash. Tur att man själv inte kommer att bli berörd iaf.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Fyfan vad dåligt. Jag skulle ALDRIG köpa en telefon som inte har stöd för flash.

Du kommer köpa en telefon som inte har stöd för Flash.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haoko:

Du kommer köpa en telefon som inte har stöd för Flash.

Han har ju inget val, så det måste han ju

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk

jag avskyr också flash.sunkigt och trögt.
men vad är alternativen?
är det det här html5,eller vad kommer det finnas för alternativ?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte HTML5 kan konkurrera med Flash. Jag har inte sett HTML5-hemsidor som kan leverera samma häftiga och gripande upplevelser som flash kan göra. Och jag förstår inte folk som säger att flash är trögt? Har ni datorer från 1990-talet?
Vad gäller flash i telefonen så har jag kört det på min S2 i över ett år nu utan problem, men det är iofs inte där flash hör hemma.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Personligen tycker jag inte HTML5 kan konkurrera med Flash. Jag har inte sett HTML5-hemsidor som kan leverera samma häftiga och gripande upplevelser som flash kan göra. Och jag förstår inte folk som säger att flash är trögt? Har ni datorer från 1990-talet?
Vad gäller flash i telefonen så har jag kört det på min S2 i över ett år nu utan problem, men det är iofs inte där flash hör hemma.

Det finns i princip ingen begränsning på vad du kan göra med HTML5, JQuery och CS3... Och mer funktioner och API:er är på g. http://www.hongkiat.com/blog/48-excellent-html5-demos/

Flash är trögt och fullt med säkerhetsbrister. Det har varit så de senaste 10 åren utan att Adobe gjort något åt saken.

Permalänk
Medlem

Nu räcker det

Det är så jävla coolt att tycka att Flash är skit, det ska dö, steka ägg mm mm.
Jag är så jävla less på att höra den skiten från idioter som antingen saknar kunskap eller helt enkelt inte kan tänka själva utan bara upprepar det som andra säger.
Att Flash har varit det ENDA alternativet i över 10 år för att kunna leverera RIA ger ni Flash skit för!? Hade Apple hittat på Flash då hade det inte varit så konstigt för då hade de sett till att patentera varenda jävla funktion så ingen annan hade kunnat utveckla något liknande, men ALLA har haft möjlighet att konkurrera med Flash. Varför kom det då ingenting förrän Silverlight?? Jag vet inte, men kanske för att Flash var ungefär så bra det kunde bli.
Klagar ni för att rymdraketer, som är det enda sättet att ta sig till månen, låter mycket?!
HTML5 är inget jävla underbarn, ni kommer kunna steka lika mycket ägg med det när det väl kan leverera lika avancerat innehåll som Flash.

Grant Skinner är en duktig webbutvecklare som vet vad han pratar om. Läs detta, skaffa er lite kunskap och var sen jävligt tacksamma för att Flash har funnits:
http://gskinner.com/blog/archives/2011/11/flash-player-mobile...

Nu ska jag gå och koda lite HTML5.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nook79:

Det är så jävla coolt att tycka att Flash är skit, det ska dö, steka ägg mm mm.
Jag är så jävla less på att höra den skiten från idioter som antingen saknar kunskap eller helt enkelt inte kan tänka själva utan bara upprepar det som andra säger.
Att Flash har varit det ENDA alternativet i över 10 år för att kunna leverera RIA ger ni Flash skit för!? Hade Apple hittat på Flash då hade det inte varit så konstigt för då hade de sett till att patentera varenda jävla funktion så ingen annan hade kunnat utveckla något liknande, men ALLA har haft möjlighet att konkurrera med Flash. Varför kom det då ingenting förrän Silverlight?? Jag vet inte, men kanske för att Flash var ungefär så bra det kunde bli.
Klagar ni för att rymdraketer, som är det enda sättet att ta sig till månen, låter mycket?!
HTML5 är inget jävla underbarn, ni kommer kunna steka lika mycket ägg med det när det väl kan leverera lika avancerat innehåll som Flash.

Grant Skinner är en duktig webbutvecklare som vet vad han pratar om. Läs detta, skaffa er lite kunskap och var sen jävligt tacksamma för att Flash har funnits:
http://gskinner.com/blog/archives/2011/11/flash-player-mobile...

Nu ska jag gå och koda lite HTML5.

Det stämmer inte riktigt, Flash var bra en gång i tiden, men de senaste 5 åren har det varit förkastligt och det har ingenting med vem som hade gjort det först, Macromedia gjorde det dock bättre än vad Adobe gör/gjort

Ja, jag klagar på rymdraketer för vad ska vi över huvud taget upp på månen att göra? NASA är bara världens dyraste lekstuga

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Absurd:

Det stämmer inte riktigt, Flash var bra en gång i tiden, men de senaste 5 åren har det varit förkastligt och det har ingenting med vem som hade gjort det först, Macromedia gjorde det dock bättre än vad Adobe gör/gjort

Ja, jag klagar på rymdraketer för vad ska vi över huvud taget upp på månen att göra? NASA är bara världens dyraste lekstuga

Ja för vem behöver egentligen satelliter? Vi klarar oss utmärkt utan TV, GPS, väderprognoser och så vidare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24