Kraschad hårddisk (WD Caviar Green 1,5T)- vad göra ?

Permalänk
Medlem

Kraschad hårddisk (WD Caviar Green 1,5T)- vad göra ?

HJÄLP::::::
Köpte en WD Caviar Green 1,5Tb för några år sedan. Förstår nu att det är skit då den inte orkar "snurra igång" så många gånger innan den helt lägger av. Således sitter jag nu med bl.a. familjens fotoalbum på en disk som inte är kontaktbar.
1. Disken tar emot ström och snurrar.
2. Datorn känner inte av att den är där. (varken i BIOS eller annanstans).

Trodde det var fel på SATA kabeln eller moderkortet men jag gick till en butik där man kopplade upp den och det gick inte att aktivera den där heller.

Har läst lite om problemet och förstår att man kan "skaka" den och kanske få loss läsarmen - prövat, gick inte. "Frysa" i frysen och sedan testa om den går igång - skall prövas.

Har någon något annat förslag ??
Linux - koppling ????
Öppna och manuellt styra över armen mot läsytan ???
Det är kört..!!!

Tacksam för alla inslag av ideér.

Permalänk
Medlem

En extern docka är alltid bra att ha när man trixar.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska iallafall inte öppna den och dra armen själv.
Om du inte kommer i kontakt med den så kan du prova att leta reda på en likadan och skifta kontrollerkortet, funkar inte det så kan du skicka in den till tex ahlberg data eller ibas så fixar de det åt dig, kostar lite pengar men är det nått du vill ha kvar är det nog värt det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappo00:

Förstår nu att det är skit då den inte orkar "snurra igång" så många gånger innan den helt lägger av.

Nej, WD är inte skit.

Skrivet av zappo00:

Således sitter jag nu med bl.a. familjens fotoalbum på en disk som inte är kontaktbar.

Det måste väl vara ganska oviktiga foton om du inte har backup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappo00:

HJÄLP::::::
Köpte en WD Caviar Green 1,5Tb för några år sedan. Förstår nu att det är skit då den inte orkar "snurra igång" så många gånger innan den helt lägger av. Således sitter jag nu med bl.a. familjens fotoalbum på en disk som inte är kontaktbar.
1. Disken tar emot ström och snurrar.
2. Datorn känner inte av att den är där. (varken i BIOS eller annanstans).

Trodde det var fel på SATA kabeln eller moderkortet men jag gick till en butik där man kopplade upp den och det gick inte att aktivera den där heller.

Har läst lite om problemet och förstår att man kan "skaka" den och kanske få loss läsarmen - prövat, gick inte. "Frysa" i frysen och sedan testa om den går igång - skall prövas.

Har någon något annat förslag ??
Linux - koppling ????
Öppna och manuellt styra över armen mot läsytan ???
Det är kört..!!!

Tacksam för alla inslag av ideér.

Leta reda på en likadan disk och sno "moderkortet" från den kan ju vara någon krets som kukat ur också värt ett försök iallafall.

Permalänk
Medlem

Skit? Tog en titt på SMART på mina äldre 1TB WD caviar green diskar, dem har en körtid på 872 dygn och arbetar dygnet runt så dem vilar inte och datorn som är en sädbalja stängs inte av. Det är totalt 10x av dem diskarna i den burken och alla är köpta vid samma tillfälle, deras temp ligger mellan 32-36c.

SÅ 10x diskar och ingen som gått åt skogen på 872 dygn, det är 2,3 års körtid och jobba 24/7 med enbart ett fåtal omstartningar av baljan vid uppgradering. Det är fina diskar det

Tänk på att hålla under 40c på diskarna så håller dem längre.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Jag och min polare har en datorservise-verksamhet. Vi har en skiva med en bantad windows verision på som man bootar in i RAM-minnet. http://www.boot-disk.com/ en sådan som de visar upp. Active Boot Disc. Kostar en lax eller något sådant tror jag. Du kan läsa mer om den på deras hemsida. Lycka till!

EDIT: Tydligen så kan man ladda ner den gratis

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4