55" Samsung UE55ES8005 med Wi-Fi, slopa HTPC?

Permalänk
Medlem

55" Samsung UE55ES8005 med Wi-Fi, slopa HTPC?

Min fråga är ganska simpel egentligen. SamsungTvn i fråga har något som kallas

Citat:

• Allshare (DLNA). Spela hela din samling av videor, bilder och musik från en dator eller nätverkshårddisk (NAS), eventuellt trådlöst via den inbyggda Wi-Fi-funktionen.

och därför undrar jag ifall det går att spela filmer från datorn genom wifi på tvn, HD, 3D, ljud som skickas orört till förstärkaren etc. genom denna funktion? Någon som vet? Skulle ju vara skönt att slippa HTPCn samt att få 2k rabatt på Hifiklubben

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att den läser lika många format som en HTPC.

Permalänk
Medlem

Jag har inte just den modellen, men har två olika tidigare modeller från samsung med Allshare funktion.

Allshare är helt enkelt en inbyggd spelare i tvn med stöd för ett visst antal format.
Det spelar mkv och avi containers med de flesta vanliga formaten. Min tidiga tv från 2009 klarade inte av att avkoda DTS, men det gjorde min andra inköp 2011.

Så räkna inte med orört ljud, utan det är dekodning i den inbyggda spelaren i tvn som gäller.

Permalänk
Avstängd

Jag har den modellen som kom ut året innan och den spelar upp alla format jag har matat den med. MKV, MP4 osv..

Tycker det är väldigt behändigt att bara kunna koppla in en extern hårddisk och spela upp 3D filmer i 1080p samt stöd för .srt undertexter.

Visa signatur

Var trevliga

Permalänk
Medlem

avgörande frågan är dock hur bra Wi-Fi funkar, datorn kommer stå i ett annat rum men har kommit fram till att en 15m tpsladd från routern (så routern kan vara i samma rum som tvn) istället för 15m HDMI kabel är både mer prisvärt samt mindre informationsbortfall, beroende på hur 802.11n funkar med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloper:

avgörande frågan är dock hur bra Wi-Fi funkar, datorn kommer stå i ett annat rum men har kommit fram till att en 15m tpsladd från routern (så routern kan vara i samma rum som tvn) istället för 15m HDMI kabel är både mer prisvärt samt mindre informationsbortfall, beroende på hur 802.11n funkar med detta.

kör 720p över wifi med min samsung med hdd inkopplad i routern. funkar bra fötutom att man ej kan spola..

Permalänk
Medlem

Köp en bättre tv-apparat och en Boxee istället för att nöja dig med mediokra lösningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Köp en bättre tv-apparat och en Boxee istället för att nöja dig med mediokra lösningar

OT: Köp ingen boxee då företaget bakom loggar allt du ser på den med ip/filnamn/tid/filplats. Min hamnade i garderoben tillsammans med mina foliehattar av äldre modell..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloper:

avgörande frågan är dock hur bra Wi-Fi funkar, datorn kommer stå i ett annat rum men har kommit fram till att en 15m tpsladd från routern (så routern kan vara i samma rum som tvn) istället för 15m HDMI kabel är både mer prisvärt samt mindre informationsbortfall, beroende på hur 802.11n funkar med detta.

Kan du inte bara dra en 15 meters nätverkskabel då, direkt från routern och plugga direkt in i tv:n?
Så slipper du flytta routern och sen dela ut mappar från datorn (till nätverket) för mediaspelaren i tv:n.
Funkar bra för mig, dock har jag min sladd kopplad till en extern mediaspelare men borde knappast va nån skillnad.
Lessnade på att det trådlösa ibland krånglade.

Permalänk
Medlem

Ladda ner plex till din TV, det kan inte bli bättre.