Går det att gøra någonting åt det hær?

Permalänk
Medlem

Går det att gøra någonting åt det hær?

Skulle formatera grannens gamla pc ( ASUS W2U00VC ) som matats med allt før mycket skit under allt før lång tid, uppgraderade xp till win7 men det fanns inga drivare till ljudet så tillbaka till xp, men efter førsta delen av installationen vægrade datorn gå vidare, "boot from cd, couldnt load OS" efter ett par omstarter kommer jag nu inte længre æn till ASUS loggan, post info visar att ram och hdd/cd ær ok. Press F12 to enter setup. Men man tar sig inte in i setup, datorn totalvægrar allt.

Har testat:
Tagit bort strømkællor och "nollstællt".
Nollstællt via resetknapp på undersidan.
Testat lagt i diverse olika OS før att testa gøra om men datorn kommer inte så långt att man faktiskt kan ladda dem.
Skruvade upp cpuflækten før att konstatera att den var renare æn førvæntat.

Har gett han en MSI Wind med win7 tillsvidare som fungerar ypperligt men den ær så liten och inte så trevlig att se film på, dåliga høgtalare med i jæmførelse så får skitdåligt samvete om jag måste sæga att datorn ær trasig. Førstår faktiskt inte vad som kan ha hænt, aldrig har jag hørt om en dator som går sønder pga installation av nytt OS.

Några førslag på vad som kan testas?

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att helt koppla bort hårddiskarna som sitter i datorn och testa med en helt formaterad sådan?

Windows 7 installationen kanske lyckades hitta på något hyss eftersom det inte fanns drivare etc.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Gibbon:

Skulle formatera grannens gamla pc ( ASUS W2U00VC ) som matats med allt før mycket skit under allt før lång tid, uppgraderade xp till win7 men det fanns inga drivare till ljudet så tillbaka till xp, men efter førsta delen av installationen vægrade datorn gå vidare, "boot from cd, couldnt load OS" efter ett par omstarter kommer jag nu inte længre æn till ASUS loggan, post info visar att ram och hdd/cd ær ok. Press F12 to enter setup. Men man tar sig inte in i setup, datorn totalvægrar allt.

Har testat:
Tagit bort strømkællor och "nollstællt".
Nollstællt via resetknapp på undersidan.
Testat lagt i diverse olika OS før att testa gøra om men datorn kommer inte så långt att man faktiskt kan ladda dem.
Skruvade upp cpuflækten før att konstatera att den var renare æn førvæntat.

Har gett han en MSI Wind med win7 tillsvidare som fungerar ypperligt men den ær så liten och inte så trevlig att se film på, dåliga høgtalare med i jæmførelse så får skitdåligt samvete om jag måste sæga att datorn ær trasig. Førstår faktiskt inte vad som kan ha hænt, aldrig har jag hørt om en dator som går sønder pga installation av nytt OS.

Några førslag på vad som kan testas?

Trist läge!
Vista drivers brukar funka även till 7an, så du kunde nog löst ljuddrivern så. Till ditt problem, svårt att avgöra vad som spökar, hade själv gjort följande: testa att hålla inne ESC knappen samtidigt som F12, ev kmr du in i bios på så sätt. Det brukar även finnas ett kommando för endast bootordningen, kan på asus möjligen va F9, så testa om kan du komma förbi asus loggan till "bootorder" på detta sätt, ev kan du behöva hålla nere ESC även här. Om inte, dela burken, ta ur mobo batt nåna minuter = återställning till ursprungsvärdena i bios, sätt tillbaka batt, ihop med burken igen och testa.

Har du testat burken med en annan hd i? Kan va läge annars. Ang orginal hdn så hade jag plockat ur den, satt in den i en stationär som "icke bootdisk" och formaterat den via "värddatorn", och sen flyttat tillbaka den och provat med os igen. Du kan oxå köra org hdn som extern usb disk om du har möjlighet till detta, även här pluggar du den till annan burk och formaterar den, och sen tillbaka med den i asus burken och test med os.

Permalänk
Medlem

Tænkte testa ersætta HDD'n igår nær jag satt med den, men gammal som den ær satt i den en IDE disk och jag har bara Sata 2.5" liggandes :S skulle testat køra helt utan HDD medan jag hade den demonterat før att se om jag kom vidare. Men så långt tænkte jag inte. Måste næstan vara hdd'n æven om det står att den ær ok i post info, det betyder væl bara att den identifierats~~

Att datorn skulle gå i 7 år och sedan fysiskt gå sønder under den timme jag lånar den låter ju helt otroligt.
Får dra ivæg till någon begagnat pc affær och leta bland dammråttorna efter IDE disk

Permalänk
Medlem

Dansk layout?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Testade installera vista och xp drivare ett par ggr i win 7, administrator rættigheter, olika kompabilitetslægen etc, tror næstan den hær datorn har något speciella drivare då den också har tvtuner och "subwoofer" mm integrerat.

Kanske lættast att bjuda på en platta øl och høgtalare, så får hon behålla winden.
Testat Kombinationer av knapptryck under startup, får fram postinformation via F12 dær jag kan trycka XX før Bootorder och XY før BIOS, den reagerar på knapptryckningarna med " Entering bios" men det startar aldrig utan står bara som så, "entering" i en evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Dansk layout?

Norsk

Permalänk
Skrivet av Gibbon:

Tænkte testa ersætta HDD'n igår nær jag satt med den, men gammal som den ær satt i den en IDE disk och jag har bara Sata 2.5" liggandes :S skulle testat køra helt utan HDD medan jag hade den demonterat før att se om jag kom vidare. Men så långt tænkte jag inte. Måste næstan vara hdd'n æven om det står att den ær ok i post info, det betyder væl bara att den identifierats~~

Att datorn skulle gå i 7 år och sedan fysiskt gå sønder under den timme jag lånar den låter ju helt otroligt.
Får dra ivæg till någon begagnat pc affær och leta bland dammråttorna efter IDE disk

Från tidigare: Finns det möjlighet att helt koppla bort hårddiskarna som sitter i datorn och testa med en helt formaterad sådan? Ja
Drygt att det skulle va IDE, då standarden "gått ut" är de inte billiga som beg, lär nog bli billigast på typ Tradera el likn.

Du skriver: Finns det möjlighet att helt koppla bort hårddiskarna som sitter i datorn, finns det två hds i burken så öppnar det för andra möjlighter. Risken finns att du lyckats formatera och inst fel disk i burken, vilket ev kan förklara ett och annat om hur burken beter sig. Testa isf att plocka ur båda diskarna, starta upp och se vad vad som händer, kmr du in i bios på detta sätt? Om ja, testa att sätta i bara hd1 i burken, testa att formatera och inst den, går det bra så stoppa i hd2 på sin plats, vad händer nu med burken?

Misslyckas ovan, ta ur hd1, sätt i hd2 på dess plats, testa att formatera och inst igen.

Permalänk
Medlem

Det finns bara en HDD i, och den verkar ha sin egna IDE standard, piggarna sitter för tight för en vanlig ide kabel. Uff,

Dock verkar det vara HDD'n, datorn startar utan nämligen då kommer jag även in i BIOS och kan välja bootdevice etc, frågan är nu hur jag kommer åt att formatera hårddisken när den bara passar till bärbara och den inte startar med HDD*n i.

En tanke är Bootdevice CDRom som #1 köra liveboot Ubuntu och formatera, men förut när jag haft en hårddisk med Ubuntus filsystem har windows haft problem att finna och formatera tillbaka till NTFS/FAT.
Nu vet jag iallafall att jag är på rätt väg, kanske göra en windows usb sticka...

Edit: Liveboot alternativ tror jag inte är mycket av ett alternativ då datorn låser sig så fort hdd'n är ansluten, även om cdrom är first boot device är den låst innan den försöker boota något.

Permalänk
Skrivet av Gibbon:

Det finns bara en HDD i, och den verkar ha sin egna IDE standard, piggarna sitter för tight för en vanlig ide kabel. Uff,

Dock verkar det vara HDD'n, datorn startar utan nämligen då kommer jag även in i BIOS och kan välja bootdevice etc, frågan är nu hur jag kommer åt att formatera hårddisken när den bara passar till bärbara och den inte startar med HDD*n i.

En tanke är Bootdevice CDRom som #1 köra liveboot Ubuntu och formatera, men förut när jag haft en hårddisk med Ubuntus filsystem har windows haft problem att finna och formatera tillbaka till NTFS/FAT.
Nu vet jag iallafall att jag är på rätt väg, kanske göra en windows usb sticka...

Edit: Liveboot alternativ tror jag inte är mycket av ett alternativ då datorn låser sig så fort hdd'n är ansluten, även om cdrom är first boot device är den låst innan den försöker boota något.

Ang "piggarna" på ide disken så är det som det ska va, själva kontakten i sig är både kortare och lägre på en 2,5 tums ide hd än till en 3,5 tums ide hd, alltså funkar inte en standard ide kabel gjord till 3,5 tums hd.
En sån här: http://www.tradera.com/adapter-usb-till-ide-sata-auktion_3018... löser ditt problem till rimligt pris, den är dessutom anv bar till mkt annat. Har själv en sån och är mkt nöjd.

Permalänk
Medlem

Dum jag kænner mej, sjælvklart passar inte en 3.5" till 2.5" borde jag tænkt sjælv Tack

Permalänk
Skrivet av Gibbon:

Dum jag kænner mej, sjælvklart passar inte en 3.5" till 2.5" borde jag tænkt sjælv Tack

Hehe! Japp när saker och ting jävlas för en så missar man ibland det uppenbara, en tröst är att du inte är ensam om detta.....

Permalänk
Medlem

Vet inte om det gäller för denna datorn men ibland finns det en dold partion med filer för att återställa datorn, kanske kan ställa med problem om det är så.

Det finns adaptrar sata2.5 to ide, men frågan är väl om det finns plats för en http://www.dealextreme.com/p/sata-to-2-5-ide-male-hard-drive-...

Permalänk
Medlem

Den gømda partitionen var jag så jævla smart att jag tog bort nær jag skulle skapa nya partitioner før Windows7 installationen, eftersom NÆR ær drivare till ljudkort ett problem i dagens samhælle, jo ett fall av 1000, och det ær jag som skapar den ettan i statistiken.

Edit. och nej den får definitivt inte plats inuti datorn, men køper en sådan usb koverterare och hoppas att hårddisken bara ha rnågot fel på filsystemet och inte ær trasig, isf løser en formatering sækert problemet.