Permalänk
Medlem

Funderar på Linux eller ubuntu

Jag funderar på att skaffa antigen Linux eller ubuntu på en hårddisk som jag ej använder.
Jag har knappt en aning om hur OSen ser ut etc men jag har läst mycket gott om båda.

Jag kommer framför allt använda Windows 7 men jag vill ha en liten "twist" och testa något nytt.
Om jag ska spela kommer jag använda Windows ofc, men på Linux eller Ubuntu SP kommer jag spela minecraft kanske LoL.
Så ge pros och cons till Linux och Ubuntu
Vilket som passar til lite spel och allmän dator användning
Jag behöver razer synpass på linux/Ubuntu så jag kan spela minecraft.
Och somsagt har jag bara hört och läst om oprativsystemen vet ej hur de ser ut och vad de passar till
Tack i förväg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ubuntu och linux är i princip samma sak. Ubuntu är Linuxbaserat.
Men jag föredrar ubuntu. Enligt mig är det ganska svårt att spela minecraft för att den levereras i en zip eller jar fil.
Men ubuntu passar till typ mycket det är inbyggt mozilla firefox,programstore där man kan ladda ner gratis appar som skype och vlc.
och många inställningar

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem

Antingen är detta dagens flamebait från ett troll (nyregistrerad) eller så stämmer inte ditt påstående att du har "läst mycket"...

Eftersom jag misstänker att du inte är ett troll, men med risken att få en tråd som spårar ut helt.

Nu talar jag till bönder på bönders vis:

  • Linux är OS:et (närmare bestämt dess kärna).

  • Ubuntu är en av flera olika varianter av Linux (s.k. distribution).

  • Ubuntu (eller dess derivat: Mint) är utmärka distributioner att börja labba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Antingen är detta dagens flamebait från ett troll (nyregistrerad) eller så stämmer inte ditt påstående att du har "läst mycket"...

Eftersom jag misstänker att du inte är ett troll, men med risken att få en tråd som spårar ut helt.

Nu talar jag till bönder på bönders vis:

  • Linux är OS:et (närmare bestämt dess kärna).

  • [/*]

  • Ubuntu är en av flera olika varianter av Linux (s.k. distribution).

  • [/*]

  • Ubuntu (eller dess derivat: Mint) är utmärka distributioner att börja labba med.

  • [/*]

Så om jag aska ha något så rekommenderar du Linux mint

Och det jag har läst är här på sweclockers om att det är många som gillar Linux och Ubuntu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaabbbccc:

Ubuntu och linux är i princip samma sak. Ubuntu är Linuxbaserat.
Men jag föredrar ubuntu. Enligt mig är det ganska svårt att spela minecraft för att den levereras i en zip eller jar fil.
Men ubuntu passar till typ mycket det är inbyggt mozilla firefox,programstore där man kan ladda ner gratis appar som skype och vlc.
och många inställningar

Så det är näst intill omöjligt att spela minecraft på Linux

Men vet då något om razer synpass kommer det funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Så om jag aska ha något så rekommenderar du Linux mint

Och det jag har läst är här på sweclockers om att det är många som gillar Linux och Ubuntu

Skickades från m.sweclockers.com

Läs om och förstå vad jag säger.

Ubuntu är Linux, men Linux är inte Ubuntu.
Mint är Linux, men Linux är inte Mint.

Du blandar ihop saker...prova på valfri Linux-distrubution...tex Ubuntu eller Mint och se vad Linux är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Läs om och förstå vad jag säger.

Ubuntu är Linux, men Linux är inte Ubuntu.
Mint är Linux, men Linux är inte Mint.

Du blandar ihop saker...prova på valfri Linux-distrubution...tex Ubuntu eller Mint och se vad Linux är...

Nu fattade jag : ) men vad rekommenderar du. Ubuntu eller mint som en början

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Läs om och förstå vad jag säger.

Ubuntu är Linux, men Linux är inte Ubuntu.
Mint är Linux, men Linux är inte Mint.

Du blandar ihop saker...prova på valfri Linux-distrubution...tex Ubuntu eller Mint och se vad Linux är...

aaabbbccc föredrar ubuntu framför Linux. Vilken tycker du är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onestar:

aaabbbccc föredrar ubuntu framför Linux. Vilken tycker du är bäst?

Ubuntu var ju Linux....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Nu fattade jag : ) men vad rekommenderar du. Ubuntu eller mint som en början

Skickades från m.sweclockers.com

SVAR:

Skrivet av Cybertsen:

...prova på valfri Linux-distrubution...tex Ubuntu eller Mint...

Ledsen, om du inte läser inläggen bättre än såhär så kanske inte Linux är något för dig.
För det är bara att erkänna, det är annorlunda och bitvis krångligare än t.ex. Windows.

Enda sättet att lära sig är att prova på (t.ex. Mint)...om du inte gillar det prova något annat (t.ex. Ubuntu)...

Permalänk
Skrivet av Matsson82:

Så det är näst intill omöjligt att spela minecraft på Linux

Men vet då något om razer synpass kommer det funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Minecraft funkar ganska bra i linux, visserligen sämre än i windows, men helt klart spelbart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Minecraft fungerar bättre för mig i Ubuntu än Win 7, och det är inga svårigheter att få det att fungera alls.

Att få andra spel att köra är vanligtvis inga svårigheter om de finns i "playonlinux" biblioteket eller en pre-configured wine version, om det inte finns där kan man få krångla lite men stöter man på problem finns alltid google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Så det är näst intill omöjligt att spela minecraft på Linux

Men vet då något om razer synpass kommer det funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det går men jag tycker att det är svårt.

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsson82:

Så det är näst intill omöjligt att spela minecraft på Linux

Det är inte omöjligt att spela minecraft på Linux. Se bara till att ha sun-java installerat.

Jag körde minecraft 1.2.4 med en intel celeron nånting, 4gb ram och radeon 3450m utan lagg i varje fall. Xubuntu 11.04

Permalänk
Medlem

Snacka om att göra en höna av en fjäder.

Jag har kört både Ubuntu och Linux Mint och och det enda som skiljer dem åt är lite ljudcodecs och flashigt grönt. Har du inte prövat något av dem innan så kör för Ubuntu. Galet bra OS.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Linux är ett operativsystem och Ubuntu, Mint och Fedora är olika versioner av Linux. Därtill finns det flera olika gränssnitt på respektive dist.

http://ubuntu-se.org/drupal/download
http://fedoraproject.org/en/get-fedora-options

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Linux är ett operativsystem och Ubuntu, Mint och Fedora är olika versioner av Linux. Därtill finns det flera olika gränssnitt på respektive dist.

http://ubuntu-se.org/drupal/download
http://fedoraproject.org/en/get-fedora-options

Nu blev det Ubuntu installationen e halv vägs men det blev virtuellt för hade ingen kabel till den gammla disken

Skickades från m.sweclockers.com