Gameboyrenässans - antiklimax!

Permalänk
Medlem

Gameboyrenässans - antiklimax!

Tjena!

Hittade nyss mitt gameboy advance i en låda, och blev genast sugen på att återuppliva mitt Pokémon Crystal. Peppet dog dock lite när jag upptäckte att min karriär/story/save inte fanns kvar. När jag sedan upptäckte, efter att jag startat nytt, att man inte kan spara sitt spel, så blev jag lite ledsen. Eller rättare sagt kan man spara, men det man sparat finns inte kvar när man stängt av och satt igång.

Men, envis som jag är, vägrar jag ge upp hoppet, och frågar nu om råd här. Någon med samma erfarenheter?

Gameboyet i fråga är ett Gameboy Advance:

Och spelet är Pokémon Crystal, det nedersta av de tre:

Några tips på vad som kan göras?

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

Gissar på att det är batteriet i kasetten som är urladdat. Se om du kan byta ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr1mus:

Gissar på att det är batteriet i kasetten som är urladdat. Se om du kan byta ut det.

Vad jag vet så sparar väl bara det batteriet klockan i spelet? Eller har jag fel nu?

Ska undersöka i vilket fall, tack!

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Skrivet av Cyklar.:

Vad jag vet så sparar väl bara det batteriet klockan i spelet? Eller har jag fel nu?

Ska undersöka i vilket fall, tack!

varje spel har en lite microprocessor som tydligen låter spelet vara igång 24/7, även när det inte sitter i ditt gameboy. Udda system, jag vet

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

varje spel har en lite microprocessor som tydligen låter spelet vara igång 24/7, även när det inte sitter i ditt gameboy. Udda system, jag vet

Hmm. Det var ju lite weird!

Men jag tror att vi kommit till en snabb lösning här, batteribyte helt enkelt.

Hittade en bra länk tror jag:
http://www.instructables.com/id/How-to-replace-the-battery-in...
Crystal är ju från samma "serie" om jag inte minns fel så det ska nog gå!

Återkommer med resultat om inte något oförutsett händer

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyklar.:

Hmm. Det var ju lite weird!

Men jag tror att vi kommit till en snabb lösning här, batteribyte helt enkelt.

Hittade en bra länk tror jag:
http://www.instructables.com/id/How-to-replace-the-battery-in...
Crystal är ju från samma "serie" om jag inte minns fel så det ska nog gå!

Återkommer med resultat om inte något oförutsett händer

yupp, vanligt att batteriet tar slut efter några år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

yupp, vanligt att batteriet tar slut efter några år.

Inte så konstigt att det är slut efter 10 år då

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

varje spel har en lite microprocessor som tydligen låter spelet vara igång 24/7, även när det inte sitter i ditt gameboy. Udda system, jag vet

Om det verkligen är så att spelet hålls igång 24/7 så får du gärna uppge en källa på det.
Det är väl bara batteribackup, som håller minneskretsarna strömförsörjda så att informationen finns kvar. Inte så att det händer saker i spelvärlden när Gameboyet är avstängt, bara att informationen finns kvar när man fortsätter.

Det har funnits SSD lösningar med volatilt minne, exempelvis någon lösning med vanliga ramstickor och batteribackup så man inte tappar informationen om man stänger av datorn. Men det var inte så att hela datorn drevs från SSD:en...

Jag tycker det är lite fascinerande ändå att såna här batterier kan hålla i 20+ år.
Lite kul också att SSD är ett hett ämne de senaste åren. Men att redan NESen hade Solid State Device. Lagring utan rörliga delar. En slags SSD, även om cartridge inte är vad de flesta tänker på om man säger SSD idag.
Men NESen kom ju ändå 'lite' före alla dessa Sandforce baserade enheter som finns idag.

Om spelet har en klocka så skulle det kunna förklara kortare livslängd på batteriet. För GameBoy Advance har ingen klocka. Då måste klockan köras i cartridgen, vilket innebär att den måste drivas av batteriet när spelet inte sitter i, eller när GBA:n är avstängd.
Dessutom kan man se att det är GameBoy Color spel och inte GameBoy Advance spel (men GBA är bakåtkompatibel).

Det är lite kul med maskiner som har riktig cartridge. Det går att bygga in 'vad som helst' i dem. Sega hade lite roliga saker på Mega Drive.

Nintendo DS (efterföljaren till GBA) har klocka.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Det är väl bara batteribackup, som håller minneskretsarna strömförsörjda så att informationen finns kvar. Inte så att det händer saker i spelvärlden när Gameboyet är avstängt, bara att informationen finns kvar när man fortsätter.

Det var det jag menade, blev felformulerat dära

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Testpilot
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker det är lite fascinerande ändå att såna här batterier kan hålla i 20+ år.
Lite kul också att SSD är ett hett ämne de senaste åren. Men att redan NESen hade Solid State Device. Lagring utan rörliga delar. En slags SSD, även om cartridge inte är vad de flesta tänker på om man säger SSD idag.
Men NESen kom ju ändå 'lite' före alla dessa Sandforce baserade enheter som finns idag.

Bara för att man har någon form av lagring utan rörliga delar är det inte en SSD, en kassett är ingen Solid-state drive, iallafall inte enligt mig
Kassetterna till NES och andra konsoller innehåller ett ROM-minne som ansluts direkt till konsollen för att i princip bli ett utökat minne som man kan läsa direkt ifrån. Ett ROM-minne går inte att skriva till så därför behövs ett annat minne (exempelvis RAM som behöver batteri) att skriva spar-data till.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker det är lite fascinerande ändå att såna här batterier kan hålla i 20+ år.

Har själv ett gäng Gameboy Color-kasetter, en från ~-98 där batteriet fortfarande håller sparfilen i minnet.

Någon som har en aning om det går att byta batteri utan att förlora data? Börjar nog bli dags nu, innan allt försvinner.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Testpilot

Har för mig man kan byta batteriet medan spelet är igång men det blir ju lite svårt att komma åt när kassetten sitter i kanske. Ett annat alternativ är att ansluta ett nytt batteri parallellt med kablar för att sedan löda bort det gamla, löda fast det nya och till sist ta bort kablarna

Edit: Verkar visst inte vara så svårt på Gameboy iallafall, man kommer åt batteriet när kassetten sitter i: http://www.youtube.com/watch?v=4KQr_X4GzeM

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]